Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen cafe's in de Boschstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Mestreechter Kaffees

    Bedankt Wigo,
    Ja het is heel aannemelijk dat er meerdere kroegenboeken zijn uitgegeven, maar ik weet niet van het bestaan. Ik heb alleen Mestreechter Kaffees van 1975.
    Welke versie / jaar van uitgifte heb jij geraadpleegd?
    Staat die (of enkele ervan) ook on-line?
    Ik woon nu 200 km noordelijker, dus naar de Bibliotheek gaan in Maastricht doe ik niet zomaar een, twee, drie.

    Opmerking


    • #47
      @Wigo

      Sorry Wigo,
      Het is al laat / vroeg in de ochtend. Ik heb niet goed opgelet. Je vermeldt de uitgave in jouw antwoord.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
        Kun je iets specifieker zijn naar de groene poort? Was daar een bedrijf ingevestigd en zo ja weet je ook nog welk bedrijf?

        Op pagina 434 van Ach Lieve Tijd staat een foto van het interieur van het cafe De Huiwagel. Het onderschrift zegt dat dit cafe in de St. Antoniusstraat stond. Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd. Maar misschien is dit een uitdaging voor Ingrid om te bezien of het onderschrift van de foto juist is.
        Hallo mijn naam is cornelis.
        Ik ben geboren in heerlen, nu woonachtig in ijmuiden.
        Mijn opa en oma hebben een cafe gehad in de st antoniusstraat in maastricht.
        De maam was, de zwarte kat.
        Stond een draaiorgel in over de hele wand met dansvloer ervoor.
        Kan het me nog herinderen.
        Dit was in de jaren 60 voor mij.
        Opa en oma wolters

        Opmerking


        • #49
          Hi Cornelis, welkom op de site. Heb je de foto zoals aangehaald in de posting ook bekeken? Misschien dat je er iets in herkent. Ach Lieve Tijd zou je kunnen lenen in de bieb!
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #50
            May Keldermans

            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
            Frens Moonen dreef het cafe Sleepdienst van ongeveer 1948 tot aan zijn dood. Voordien batte hij het cafe De Brug in de Kleine Stokstraat. Na de oorlog heette dit cafe heel toepasselijk The Old Brigde. Zijn vrouw May Keldermans dreef voor en tijdens de oorlog In de Moriaan in de Grote Stokstraat. Toller had een dorstige familie

            May had ook in Petit Lanaye een cafe de plezier

            Opmerking


            • #51
              Boschstraat

              Oorspronkelijk geplaatst door Annabel Bekijk bericht
              Hallo allemaal,

              Voor een reportage ben ik op zoek naar informatie over een aantal cafe's op de Boschstraat die in de loop der tijd verdwenen zijn. Ik heb de namen van de cafe's en de namen van de eigenaren.

              Cafe Huisman (Mattie & Mia)

              Cafe Petit Fleur (Berta Moenen - Greet Hollanders)

              Cafe beij Sjeng Erkens (breulingerstraat)

              Cafe Fien Bongers (Grote gracht???)

              cafe de zwarte kat (boschstraat)





              Ik zou graag willen weten in welke panden deze cafe's zaten en wat voor cafe's het waren. De meeste zijn uit de jaren 50/60. Kan iemand zich nog iets herinneren? Heel erg bedankt voor de hulp alvast!
              Cafe Bambarina van Louie Keuten aan de Boschstraat
              Cafe Las Palmas van Jeu ? voormalig kelner in de Bambarina

              Opmerking


              • #52
                (3)

                Hierboven Ach Lieve Tijd Maastricht. Het tweede is inmiddels met huisnummer 37 gestaafd aan de hand van schriftelijke bronnen. [Zie ook posting # 57).

                Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het om een en hetzelfde pand gaat, en dat het bijschrift in Ach Lieve TijdRegister van huisnummers wordt vermeld dat het beschikte over een gevelsteen met de tekst: 'In den groden Heywagel 1775'.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 oktober 2017, 12:05. Reden: aanvulling verwijzing naar posting # 57

                Opmerking


                • #53
                  heywagel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
                  ; In het Register van huisnummers[/I] wordt vermeld dat het beschikte over een gevelsteen met de tekst: 'In den gouden Heywagel 1775'.
                  Een kleine aanvulling.
                  In zijn inventarislijst van gevelstenen (zo tussen 1850 en 1888 ) vermeldt Herman Eversen deze steen in de (Maastrichter) Grachstraat 794, maar dan wel als IN DEN GRODEN HEYWAGEL 1775 (let op de spelling!).
                  (nr. 794 = later nr. 37)



                  Ook Victor de Stuers heeft de steen daar in 1868 nog gezien en geeft dezelfde schrijfwijze en de omschrijving:
                  'bespannen hooiwagen (2 paarden en flêche: de voerman op het achterste paard, een hondje naast den wagen').
                  Kiek ins nao bove !
                  http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                  Opmerking


                  • #54
                    (4)

                    Bij nader inzien staat dat ook in het 'Register van huisnummers', Jef Dat is een veel gefotokopieerd typeschrift en in het derde woord was 'verbeterd'. Met als gevolg dat het eigenlijk niet goed leesbaar meer is. Ik las er vervolgens 'gouden' uit, maar er staat inderdaad 'groden'. Dank voor de opmerkzaamheid. Ik heb het hierboven gecorrigeerd.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 oktober 2017, 12:06. Reden: aanvulling

                    Opmerking


                    • #55
                      [QUOTE=Peter van Hoorn;193017]Cafe Bambarina van Louie Keuten aan de Boschstraat
                      Cafe Ponderosa ( voorheen Las Palmas ) van Jeu Mulkens voormalig kelner in de Bambarina

                      Opmerking


                      • #56
                        Cafe's aan de Boschstraat

                        Hallo,

                        Vergeet vooral niet het cafe in 'T Witpeert" van Pieke Cobben. Ook wel genoemd ut Kopke. Heb zelf nog een foto van het echtpaar met zoon en schoondochter en kleinkinderen.

                        Het lag ongeveer 3 huizen van Achter de Barakken op de Boschstraat richting de Spinx.
                        Last edited by Maastricht; 16 augustus 2014, 08:47.

                        Opmerking


                        • #57
                          cafe de huiwagel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                          Kun je iets specifieker zijn naar de groene poort? Was daar een bedrijf ingevestigd en zo ja weet je ook nog welk bedrijf?

                          Op pagina 434 van Ach Lieve Tijd staat een foto van het interieur van het cafe De Huiwagel. Het onderschrift zegt dat dit cafe in de St. Antoniusstraat stond. Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd. Maar misschien is dit een uitdaging voor Ingrid om te bezien of het onderschrift van de foto juist is.
                          cafe de huiwagel was van pierre schobbe. hij lag in de maastrichter grachtstraat. ik heb er als kind tegen over gewoond op nr 52.

                          Opmerking


                          • #58
                            'T Witpeert''

                            Oorspronkelijk geplaatst door Maastricht Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Vergeet vooral niet het cafe in 'T Witpeert" van Pieke Cobben. Ook wel genoemd ut Kopke. Heb zelf nog een foto van het echtpaar met zoon en schoondochter en kleinkinderen.

                            Het lag ongeveer 3 huizen van Achter de Barakken op de Boschstraat richting de Spinx.[ATTACH]3905[/ATTACH]
                            Later over genomen door pie beckers. nadien opgesplits in 2 wooneenheden

                            Opmerking


                            • #59
                              Fien Bongers

                              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                              Het cafe van Fien Bongers: kan dat ook in de Maastrichter Grachtstraat hebben gelegen?

                              Ik krijg overigens deze week wat meer informatie over deze horeca-gelegenheden. zodra ik die heb, zal ik ze hier plaatsen. De info komt van iemand die nu tussen de 65 en de 70 jaar oud is, dus die moet heel wat info over de buurt hebben.

                              Wellicht komt er nog veel meer leuks boven tafel.........
                              Fien Bongers heet zoewel in de-Mestreechtergrachstaot es op boschstraot kaffee gehad.

                              Opmerking


                              • #60
                                Welkom Zjerjr. op het forum Mestreech Online.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X