Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen cafe's in de Boschstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Een zekere Nelissen (brugwachter)
    woonde boven een café aan de Van Hasseltkade/Maastrichter Grachtstraat. Data ken ik niet.

    Opmerking


    • #17
      Frens Moonen dreef het cafe Sleepdienst van ongeveer 1948 tot aan zijn dood. Voordien batte hij het cafe De Brug in de Kleine Stokstraat. Na de oorlog heette dit cafe heel toepasselijk The Old Brigde. Zijn vrouw May Keldermans dreef voor en tijdens de oorlog In de Moriaan in de Grote Stokstraat. Toller had een dorstige familie
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Deze collega is maandag weer op het werk, ik zal hem eens vragen wat hij weet van genoemde panden en namen van kroegen.


        Maar je mag je gegevens best doorsturen, wie weet: komen ze later nog van pas.

        Overigens, zoals het een postbezorger betaamt: het is Breulingstraat......

        Je bent dus echt op zoek naar straten die in hun oorspronkelijke vorm nog bestaan, of mogen het ook straten zijn, die ten prooi zijn gevallen aan de kaalslag, die resulteerde in ''Havezathe''?

        In dat laatste geval zul je niet weten wat je overkomt, want IN dat gebied heeft ook nog een behoorlijk aantal kroegen gezeten.
        Wat is Havezathe eigenlijk (sorry als ik iets doms vraag)?

        Opmerking


        • #19
          Domme vragen bestaan niet. En deze vraag moet gewoon af en toe beantwoord worden, voor de ''jongeren'' onder ons.


          Toen het project Bosschstraatkwartier gestalte kreeg, in de tweede helft van de jaren '70, stond er op hele grote houten borden aan de rand van het bouwterrein wat men daar aan het bouwen was.

          Daarop was te lezen: Hier bouwt Havezathe ....woningen in meerdere prijsklassen.


          Aangezien mensen maar half lezen, dachten ze dat dit de naam van het project was, maar het was de naam van de bouwer, de architect.

          In de volksmond bleef het misverstand echter gehandhaafd, en zodoende noemen mensen het Boschstraatkwartiernog steeds Havezathe.

          Kan ook Havenzathe zijn, maar hiermee is je vraag wel beantwoord, denk ik.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #20
            @haas, ik zal je even een prive bericht sturen met mijn contact gegevens

            @toller, ik ben vandaag naar het regionaal historisch centrum geweest en kwam je opa in het archief enkele malen tegen. Oa in het telefoonboek en er waren ook een aantal foto's.

            Ik ben inderdaad op zoek naar informatie over de buurt voordat het Havezathe werd. Als iemand zich de Maastrichter Grachtstraat van voor die tijd nog herinnert zou ik daar heel blij mee zijn. Ik ben specifiek op zoek naar een groene poort die in die straat zat. Het is allemaal weinig specifiek maar helaas heb ik niet meer informatie.

            Overigens wordt morgen om 16.00 op L1 uitgezonden waarom ik op zoek naar informatie. Ik probeer iemand te helpen om zijn biologische vader te vinden. Diegene zal morgen zelf een oproep doen en alle informatie is welkom. Of het nu foto's of oud bewoners zijn.

            En als ik de foto's zo bekeek was die hele wijk cafe na cafe. Misschien moeten we dat weer herinvoeren ;-)

            Alvast heel erg bedankt allemaal

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              Was mijn opa
              Toller...kende jij in de jaren omstreeks 62/63/64..een meisje Margo St....
              woonde in de bungalo's

              ps:...waren de brommer jaren (lol)

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                Domme vragen bestaan niet. En deze vraag moet gewoon af en toe beantwoord worden, voor de ''jongeren'' onder ons.


                Toen het project Bosschstraatkwartier gestalte kreeg, in de tweede helft van de jaren '70, stond er op hele grote houten borden aan de rand van het bouwterrein wat men daar aan het bouwen was.

                Daarop was te lezen: Hier bouwt Havezathe ....woningen in meerdere prijsklassen.


                Aangezien mensen maar half lezen, dachten ze dat dit de naam van het project was, maar het was de naam van de bouwer, de architect.

                In de volksmond bleef het misverstand echter gehandhaafd, en zodoende noemen mensen het Boschstraatkwartiernog steeds Havezathe.

                Kan ook Havenzathe zijn, maar hiermee is je vraag wel beantwoord, denk ik.
                Bedankt!

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door berkenl Bekijk bericht
                  Toller...kende jij in de jaren omstreeks 62/63/64..een meisje Margo St....
                  woonde in de bungalo's

                  ps:...waren de brommer jaren (lol)
                  Stuur mij een P bericht misschien worden we dan wijzer!
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #24
                    [QUOTE=Annabel;187271
                    @toller, ik ben vandaag naar het regionaal historisch centrum geweest en kwam je opa in het archief enkele malen tegen. Oa in het telefoonboek en er waren ook een aantal foto's.

                    Ik ben inderdaad op zoek naar informatie over de buurt voordat het Havezathe werd. Als iemand zich de Maastrichter Grachtstraat van voor die tijd nog herinnert zou ik daar heel blij mee zijn. Ik ben specifiek op zoek naar een groene poort die in die straat zat. Het is allemaal weinig specifiek maar helaas heb ik niet meer informatie.[/QUOTE]

                    Kun je iets specifieker zijn naar de groene poort? Was daar een bedrijf ingevestigd en zo ja weet je ook nog welk bedrijf?

                    Op pagina 434 van Ach Lieve Tijd staat een foto van het interieur van het cafe De Huiwagel. Het onderschrift zegt dat dit cafe in de St. Antoniusstraat stond. Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd. Maar misschien is dit een uitdaging voor Ingrid om te bezien of het onderschrift van de foto juist is.
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #25
                      In 1960, in de Sint Antoniusstraat 1 (St. Teunisstraat was een cafe gevestigd, naam weet ik niet maar de eigenaar heette A.M. Haagmans. De buurman op nummer 3 had een cafe genaamd Sleepdienst. De uitbater was Jon van Zoest.
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                        Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd. Maar misschien is dit een uitdaging voor Ingrid om te bezien of het onderschrift van de foto juist is.
                        Een Ton Schobbe?

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Een Ton Schobbe?
                          Het zou zo maar kunnen maar dat moet ik navragen
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #28
                            Goeiemiddag Limburg op L1

                            Net zag ik de aflevering van Goeiemiddag Limburg op L1.

                            Een zekere Frans was op zoek naar bepaalde informatie.
                            De genoemde café's waar Annabel ook informatie over zoekt (zie: hier ) kwamen ook ter sprake in het programma.

                            Toeval of niet ? Heeft e.e.a. misschien iets met elkaar te maken ?
                            Mestreechter Geis mage beleve
                            en dat door te kinne geve.
                            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                            Opmerking


                            • #29
                              Hey Wigo,

                              ik werk voor L1 en was idd voor dit programma op zoek voor informatie. Enige informatie is nog steeds welkom trouwens

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                                Kun je iets specifieker zijn naar de groene poort? Was daar een bedrijf ingevestigd en zo ja weet je ook nog welk bedrijf?

                                Op pagina 434 van Ach Lieve Tijd staat een foto van het interieur van het cafe De Huiwagel. Het onderschrift zegt dat dit cafe in de St. Antoniusstraat stond. Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd. Maar misschien is dit een uitdaging voor Ingrid om te bezien of het onderschrift van de foto juist is.
                                De Huiwagel: was inderdaad Maastrichter Grachtstraat!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X