Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen cafe's in de Boschstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Cafés omgeving Boschstraat vervolg.

    Boschstraat nabij Maagdendries: de Elvisbar.
    Hoek Maagdendrees/Bogaardenstraat: de Brusselbar. Is de zangeres Zonder Naam begonnen met optreden. Als slotlied zong zij altijd: See you again in de Brusselbar!
    Maastrichter Grachtstraat: De Sjateau met orgel. Danscafé.

    Opmerking


    • #32
      De Zwarte Kat.

      N.b.: de zwarte kat was ook een bijnaam van een persoon uit die buurt. Volgens mijn herinnering lag het café met die naam om de hoek bij het Franciscuspatronaatsgebouw St. Teunisstraat. Een zekere Hameleers (scheepsbevrachter) had ook in die omgeving een café.

      Opmerking


      • #33
        Annabel als je mij een p-mailtje stuurt, breng ik je in contact met een oud-bewoonster van die buurt.

        Laat maar Annabel; ik heb je al een mail gestuurd naar je werk emailadres. Moderators weten bijna alles!

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          De Huiwagel: was inderdaad Maastrichter Grachtstraat!
          Ik zal Ingrid een P mailtje sturen
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #35
            Es iech dat zoe lees, zitte hei op MO wel hiel get kroegluipers.......
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
              Es iech dat zoe lees, zitte hei op MO wel hiel get kroegluipers.......
              Terug naar het onderwerp.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                Die weten allemaal de weg naar de elfde boog
                Terug naar het onderwerp.

                Opmerking


                • #38
                  Ten eerste erg bedankt voor jullie hulp allemaal.

                  Via onderstaande link kunnen jullie de uitzending van Goeiemiddag Limburg op L1 bekijken. Het programma gaat om Frans Dackus die op zoek is naar zijn vader. Zijn biologische vader woonde mogelijk in het Boschstraatkwartier en heeft wellicht zijn moededr ontmoet in een van de vele cafe's daar omstreek september 1959. We zijn vooral op zoek naar mensen die zijn moeder destijds kende en misschien weten met wie zij contact onderhield

                  http://www.l1.nl/video/goeiemiddag-l...3#.Uc2I4fmSJ8E

                  Opmerking


                  • #39
                    Café De Huiwagel, Sint Antoniusstraat of M'ter Grachtstraat? (1)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Op pagina 434 van Ach Lieve Tijd staat een foto van het interieur van het cafe De Huiwagel. Het onderschrift zegt dat dit cafe in de St. Antoniusstraat stond. Mijn vader herinnert zich dit cafe in de Maastrichter Grachtstraat en de eigenaar zou Schobbe zijn geweest. De zuster van mijn vader is namelijk met een zoon van deze Schobbe getrouwd.
                    Ach Lieve Tijd Maastricht had (blij toe!) een uitstekende, fulltime beeldredacteur die in samenwerking met de uitgeverij het zoeken, selecteren en beschrijven van de 'plaatjes' voor zijn rekening nam. Afgezien van de suggesties van de auteur en van enig eindoverleg met de redactie ging dat alles buiten ons auteurs om, iets dat we zeer op prijs stelden, want het is een tamelijk ondankbare en vooral zeer tijdrovende en intensieve klus. De naam van een auteur wordt door het publiek nog wel eens onthouden, maar die van de even belangrijke beeldredacteur nooit!

                    De beeldredacteur voor Ach Lieve Tijd Maastricht was archivaris drs. Rolf Hackeng (inmiddels dr.). Hij was zeer grondig in zijn research en ik ga er dan ook zonder meer van uit dat De Huiwagel, in 1936 geopend door ene Mommers, oorspronkelijk inderdaad in de Sint Antoniusstraat heeft gelegen.

                    Niettemin heeft Tollers vader waarschijnlijk gelijk als hij zegt dat er een café De Huiwagel in de Maastrichter Grachtstraat lag en dat de eigenaar ene Schobbe was. Het telefoonboek van 1950 vermeldt ene 'H.J. Schobbe, café- en ploegbaas' op het adres Maastrichter Grachtstraat 37 (tel. 2593). De naam van het café is in deze bron niet terug te vinden, maar gezien de familieverhoudingen lijkt mij vast te staan dat het café die naam droeg.

                    Opmerking


                    • #40
                      Café De Huiwagel, Sint Antoniusstraat of M'ter Grachtstraat? (2)

                      Is het mogelijk dat een en hetzelfde café op twee locaties heeft gezeten? Jawel, daar is niets vreemds aan, maar waarom zou dat het geval zijn geweest?

                      Het antwoord op die vraag kan gelegen zijn in de geschiedenis van de inmiddels niet meer bestaande Sint Antoniusstraat. Het fotobijschrift in Ach Lieve Tijd vermeldt jammer genoeg geen huisnummer voor De Huiwagel, maar laten we eens aannemen dat het café aan de zuidzijde (oneven zijde) van de straat lag. Een hele reeks panden daar (en een aantal aan de noordzijde) heeft in de Tweede Wereldoorlog nogal wat oorlogsschade opgelopen. Een deel ervan was al in of na de oorlog onbewoonbaar (verklaard). Begin jaren vijftig werden deze panden aangekocht door de gemeente en afgebroken ten gunste van vijftig en meer nieuwbouw-wooneenheden.

                      Als de oorspronkelijke Huiwagel hier heeft gelegen, is het waarschijnlijk dat het café verhuisde naar een nieuw adres, hetzij in, hetzij na de oorlog. We vinden De Huiwagel in 1950 op het adres Maastrichter Grachtstraat 37. De dan uitbatende eigenaar is ene H.J. Schobbe. Het zou interessant zijn uit te zoeken of Schobbe op enigerlei wijze gerelateerd was aan Mommers. Dat zou een rechtstreekse band vormen tussen beide locaties.

                      Wie het exact wil weten, kan er bij het RHCL tenminste drie bronnen op nazien:
                      1. het bevolkingsregister (namen eigenaren, en de bijbehorende adressen), voor zover openbaar;
                      2. het Adresboek Maastricht (idem; mogelijk ook een lijst van café's);
                      3. het Verslag van de Gemeente (jaarlijks, met lijst van namen van vergunninghouders).
                      De twee laatste bronnen zijn ook aanwezig in de Stadsbibliotheek (Centre Céramique, 4e verdieping).

                      4. Natuurlijk kan men ook de foto uit Ach Lieve Tijd opvragen en de beschrijving bekijken.

                      Literatuur:
                      Wat betreft de gegevens over oorlogsschade en aankoop van panden door de gemeente, verwijs ik naar:

                      G.P.A. Kerbusch, Inventaris van de archieven van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht 1918-1943, de Dienst Stadsontwikkeling 1942-1955 en de Verkeerscommissie 1948-1956 van de Gemeente Maastricht, (Maastricht 1980), typeschrift.
                      Zoek in het register van het gedeelte van de Dienst Stadsontwikkeling op 'Sint Antoniusstraat'. Als men de stukken opvraagt zit er misschien ook iets tussen over De Huiwagel. Maar persoonlijk zou ik eerst een huisnnummer zoeken in bovengenoemde bronnen.

                      Opmerking


                      • #41
                        Het cafe van Fien Bongers: kan dat ook in de Maastrichter Grachtstraat hebben gelegen?

                        Ik krijg overigens deze week wat meer informatie over deze horeca-gelegenheden. zodra ik die heb, zal ik ze hier plaatsen. De info komt van iemand die nu tussen de 65 en de 70 jaar oud is, dus die moet heel wat info over de buurt hebben.

                        Wellicht komt er nog veel meer leuks boven tafel.........
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #42
                          Cafe's op de Boschstraat

                          Ik weet me nog te herinneren dat op de Boschstraat Thei Kersten, linkshalf bij MVV aan de Boschpoort op deze straat ook een cafe had, maar op welke hoogte weet ik niet meer precies. Ook weet ik de tijd niet meer precies.

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Een Ton Schobbe?
                            volgens mieg ., was dat miene opa.,

                            Opmerking


                            • #44
                              Verdwenen cafe's

                              Ik zoek de adressen van twee cafés in Maastricht. Namelijk La Môme Piaf (eigenaar Leon Limpens) en La Bâche. Dat waren cafés medio jaren '80. Zegt iemand dat wat? Die bestonden nog niet toen het kroegenboek uit kwam, want daar staan ze niet in.
                              Was La Môme Piaf niet wat nu café De Perroen is, of heeft De Perroen altijd die naam gehad?

                              Opmerking


                              • #45
                                Het Groot Maastrichts Kroegenboek 1986

                                Oorspronkelijk geplaatst door OnceMaastricht Bekijk bericht
                                Ik zoek de adressen van twee cafés in Maastricht. Namelijk La Môme Piaf (eigenaar Leon Limpens) en La Bâche. Dat waren cafés medio jaren '80. Zegt iemand dat wat? Die bestonden nog niet toen het kroegenboek uit kwam, want daar staan ze niet in.
                                Was La Môme Piaf niet wat nu café De Perroen is, of heeft De Perroen altijd die naam gehad?
                                Er zijn meerdere kroegenboeken over café's / kroegen in Maastricht uitgegeven.

                                Antwoorden op hetgeen je vraagt zijn:

                                Café La Bâche lag in de Rechtstraat 78 (* blz. 126)
                                Uitbaters: Frans en Bert

                                Café La Mome Piaf lag op de Brusselsestraat 31 (* blz. 70)
                                Uitbaters: Leon Limpens en Ela Aipassa

                                Is dit voorlopig genoeg informatie ?

                                Bron: * Het Groot Maastrichts Kroegenboek
                                Eerste druk 1986
                                De copyrights liggen bij: Studentenvereniging 'Amphitryon' verbonden aan de Katholieke Hogere Hotelschool te Limmel - Maastricht.
                                Mestreechter Geis mage beleve
                                en dat door te kinne geve.
                                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X