Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

St Pieterstraat 23

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Marije Bekijk bericht
    Hartelijk dank voor je aanbod. Jullie zuiderlingen zijn zo slecht nog niet Er gaat niks boven Groningen, maar er is ook niks mis met mooi Limburg
    Mijn overleden vriendin ( afgelopen mei) was geboren in Leek ( Groningen) en getrouwd met een Maastrichtse man.
    Dik 30 jaar geleden zaten wij op de Vrijthof op een terrasje, ik hoor haar nog zeggen, ' wat ben ik blij een Maastrichtse man te hebben ontmoet en dat ik nu in deze stad mag wonen'.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
      Wie nog wat meer zou willen weten over het Vincentiusgesticht en de zusters in Amby, verwijs ik naar het boekje van Paul Arnold, Huize Severen (Maastrichts Silhouet, 53), Maastricht 1998.
      Denk je dat er in dit boekje meer informatie staat dan wat op internet te vinden is? Dwz dat het de moeite zou zijn om aan te schaffen?

      Enig idee trouwens of er nog ergens archieven betreffende Huis Severen en de Pieterstraat zouden kunnen zijn?

      Opmerking


      • #18
        Interbibliothecair leenverkeer [IBL]

        Ik kan onmogelijk weten wat jij zoekt c.q. interessant vind. De auteur van 'Severen' kan ik als historicus aanbevelen, dus je koopt geen kat in de zak. Het boekje kost acht euro of daaromtrent (kijk even op de website van de Stichting Historische Reeks Maastricht). Als je het bestelt bij je lokale boekhandel betaal je waarschijnlijk geen verzendkosten. Het beschrijft de hele geschiedenis van het gebouw, dus de periode dat de zusters er zaten is daar een onderdeel van.

        Als je lid bent van een openbare bibliotheek, kun je het ook aanvragen via het interbibliothecair leenverkeer. Je locale bibliotheek regelt dat. Afhankelijk van waar je woont, variƫren de kosten van een tot acht euro. Dat laatste is zeer uitzonderlijk den betreft vaak zoekacties van het personeel (wegens onvolledige aanvragen) en uitlening door de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Als het boekje in een beperkte cirkel van bibliotheken rond je woonplaats aanwezig is, kost aanvragen je mogelijk zelfs helemaal niets en anders niet veel meer dan 'niets'. Ze kunnen je dat aan de balie vertellen.

        Wat betreft archieven: kijk eens op de website van het RHCL, en zoek dan in het archievenoverzicht. Over de Zusters van de MisƩricorde kun je waarschijnlijk ook nog wel wat vinden in de Stadsbibliotheek Maastricht. Je vind de bibliotheekcatalogus op de website van het Centre CƩramique. (Een beetje googelen en je vind de links). En wat je vind kun je dan weer aanvragen via het IBL.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 maart 2020, 16:31.

        Opmerking


        • #19
          Het gaat mij om zoveel mogelijk relevante achtergrond-informatie voor bij mijn stamboomverhaal, dus als er in dat boekje meer info staat dan wat er op internet te vinden is, dan vind ik dat wel interessant. Ik had intussen ook al gevonden dat het boekje voor 8 euro te koop is, dus dat is inderdaad goed te doen. Dank voor de archieven-tips, ik zal er naar kijken.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

            1. Hij kan in een gezin geplaatst zijn (zie posting hierboven).

            2. Of in het Voogdijgesticht St. Jozef (Huize Sint Jozef); dit hield zich bezig met 'de opvoeding van voogdij- en regeringsjongens (7-21 jaar)'. In 1952 beschikte dit gesticht over een lagere school en een ambachtsschool. Het was (en is) aan de rand van Maastricht gelegen. Toentertijd was het adres: Akersteenweg 216 in Heer.

            3. Een derde mogelijkheid is dat hij werd ondergebracht in Huize In den Nieuwenhof, een inrichting aan de Zwingelput voor katholieke wees- en half weeskinderen, zowel jongens als meisjes. Maar dat kon alleen als een of beide ouders van Maastrichtse geboorte waren.
            Ben er net achter dat de broer van de twee meisjes in Amby, toen hij in 1933 terug ging naar zijn ouders in Groningen, volgens het bevolkingsregister aldaar afkomstig was uit Heel en Panheel. Daar was blijkbaar een St Joseph-gesticht. Beetje verwarrend, maar als ik het goed gezien heb is dit weer iets anders dat het St Jozef in Heer.
            Last edited by Marije; 13 maart 2012, 21:35.

            Opmerking


            • #21
              Sint-Joseph en het nabijgelegen Sint-Anna in Heel, Midden-Limburg, kwamen vorig jaar negatief in het nieuws. Maar goed, dat was begin jaren '50, jij hebt het over jaren '30.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Sint-Joseph en het nabijgelegen Sint-Anna in Heel, Midden-Limburg, kwamen vorig jaar negatief in het nieuws. Maar goed, dat was begin jaren '50, jij hebt het over jaren '30.
                Dat is ook zo, staat me wel iets van bij. Dank voor de link. De jongste twee kinderen (peuter en baby) uit het gezin waar ik nu onderzoek naar doe kwamen overigens terecht in een RK tehuis in Den Haag, waar ze allebei overleden... Je kunt onderhand toch echt grote vraagtekens zetten bij de omstandigheden in dergelijke RK tehuizen, sexueel misbruik, hoge sterfte, niet best.

                Opmerking


                • #23
                  Huize Severen

                  Achtergrondinformatie is denk ik wel te vinden, informatie over personen die in een instelling verbleven niet. Instellingen zijn wettelijk verplicht om gegevens over kinderen die opgenomen waren na verloop van een bepaalde termijn (ik meen 10 jaar) te vernietigen. Ook binnen die termijn zijn gegevens zwaar beschermd. Minder belangrijk voor jou, je vraag gaat verder terug.

                  Archieven van Severen zou je kunnen vinden bij Xonar. Huize Severen is opgegaan in de Groenscheldtstichting. Die stichting fuseerde met onder anderen Marienwaard, Nieuwenhof, Meisjeshuis tot SJM (Stichting Jeugdhulp Maastricht). SJM fuseerde weer met het aanbod in Zuid Limburg tot het huidige Xonar. Of er archieven bewaard zijn weet ik niet.

                  Een tweede mogelijkheid is dit. Bij veel van de (ook van de inmiddels opgeheven of gefuseerde) internaten zie je dat oud bewoners of oud medewerkers een contactplaats creƫren op internet en daar ook veel informatie plaatsen over de geschiedenis etc. Ofwel via een specifieke site ofwel tegenwoordig veel via een van de sociale media. In het geval van Huize Severen kun je beginnen bij Hyves, je kunt daar ook veel foto's vinden. In het Geheugen van Nederland vind je ook foto's, bijvoorbeeld deze. Een algemene plek waar je een vraag kunt plaatsen is bijvoorbeeld deze.

                  Daarnaast kun je kijken of er in verband met het zoveel jarig bestaan geschriften zijn uitgegeven.

                  Om gericht te zoeken moet je wel onderscheid maken tussen de verschillende soorten zorg, Severen viel onder reguliere jeugdzorg. St Joseph en St Anna in Heel niet, Huize St Jozef in Cadier en Keer is justitieel, etc.

                  Opmerking


                  • #24
                    Sint Jozef is de patroon van het huisgezin en dus van de kinderen. Elke zuster- of broedercongregatie bepaalde zelf de naam van haar of zijn gesticht. Meerdere St.-Jozefs in elkaars nabije omgeving is dus goed mogelijk. Van 1853-1990 zat op de Kommel ook het St.-Jozefgesticht van de Zusters van den H. Joseph. Er zaten zowel meisjes als jongens.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 maart 2020, 16:32. Reden: correctie leerlingen

                    Opmerking


                    • #25
                      RK gestichten en (kost)scholen versus misbruik

                      Oorspronkelijk geplaatst door Marije Bekijk bericht
                      Je kunt onderhand toch echt grote vraagtekens zetten bij de omstandigheden in dergelijke RK tehuizen, sexueel misbruik, hoge sterfte, niet best.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 maart 2020, 16:33. Reden: diakritische tekens

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Mogelijk, maar tegenover deze huizen staan tientallen zo niet honderden instellingen en congregaties waar nooit iets is gebeurd. Niet omdat het stil gehouden is, maar omdat de kloosterregel stipt werd nageleefd, algemene normen en waarden hoog werden gehouden en de onderlinge sociale controle er groot was.
                        Ik wil hier nog aan toe voegen dat het overgrote deel van de religieuzen zeer integere mensen waren (en zijn). Ik ken de sector van binnenuit, ik heb er tientallen jaren gewerkt. Bij de gevallen van misbruik, waarvan ik in die tijd kennis heb genomen, waren de daders steeds leken.
                        Bedenk dat in de gewone maatschappij ook misbruik in allerlei vormen voorkwam en nog steeds voorkomt. En dat in alle lagen van de maatschappij, het heeft niets te maken met religieus zijn, met katholiek zijn of met welk ander specifiek iets dan ook. Het was en is vaak ook de reden waarom een kind niet meer gewoon thuis is.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          Achtergrondinformatie is denk ik wel te vinden, informatie over personen die in een instelling verbleven niet. Instellingen zijn wettelijk verplicht om gegevens over kinderen die opgenomen waren na verloop van een bepaalde termijn (ik meen 10 jaar) te vernietigen. Ook binnen die termijn zijn gegevens zwaar beschermd. Minder belangrijk voor jou, je vraag gaat verder terug.

                          Archieven van Severen zou je kunnen vinden bij Xonar. Huize Severen is opgegaan in de Groenscheldtstichting. Die stichting fuseerde met onder anderen Marienwaard, Nieuwenhof, Meisjeshuis tot SJM (Stichting Jeugdhulp Maastricht). SJM fuseerde weer met het aanbod in Zuid Limburg tot het huidige Xonar. Of er archieven bewaard zijn weet ik niet.

                          Een tweede mogelijkheid is dit. Bij veel van de (ook van de inmiddels opgeheven of gefuseerde) internaten zie je dat oud bewoners of oud medewerkers een contactplaats creƫren op internet en daar ook veel informatie plaatsen over de geschiedenis etc. Ofwel via een specifieke site ofwel tegenwoordig veel via een van de sociale media. In het geval van Huize Severen kun je beginnen bij Hyves, je kunt daar ook veel foto's vinden. In het Geheugen van Nederland vind je ook foto's, bijvoorbeeld deze. Een algemene plek waar je een vraag kunt plaatsen is bijvoorbeeld deze.

                          Daarnaast kun je kijken of er in verband met het zoveel jarig bestaan geschriften zijn uitgegeven.

                          Om gericht te zoeken moet je wel onderscheid maken tussen de verschillende soorten zorg, Severen viel onder reguliere jeugdzorg. St Joseph en St Anna in Heel niet, Huize St Jozef in Cadier en Keer is justitieel, etc.
                          Herman, bedankt voor de tips, ik zal er zeker naar gaan kijken. Ik probeer over het algemeen zo veel mogelijk achtergrondinformatie te verzamelen voor bij mijn stamboomoverzicht. De foto's van Huis Severen op de site van Geheugen van Nederland had ik al gevonden.

                          Hoe zit het trouwens met die verschillende soorten zorg? Ik begreep dat Huis Severen een tehuis was voor verlaten en verwaarloosde kinderen. De Pieterstraat in Maatricht betrof een voogdijgesticht. Hoe zit het met St. Joseph in Heel, was dat iets anders? Voor zover ik heb kunnen vinden was de St Annastichting in Den Haag waar de jongste twee kinderen terechtkwamen een tehuis voor kinderen van arme ouders. Intussen is ook gebleken dat de ouders enkele maanden na het uit huis plaatsen van de kinderen door de rechtband uit de ouderlijke macht zijn ontzet.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Sint Jozef is de patroon van het huisgezin en dus van de kinderen. Elke zuster- of broedercongregatie bepaalde zelf de naam van haar of zijn gesticht. Meerdere St.-Jozefs in elkaars nabije omgeving is dus goed mogelijk.
                            Beetje verwarrend, maar ik snap het nu. Wel goede patroonheilige.

                            Opmerking


                            • #29
                              Zelf geen ik geen ervaring met de RK kerk of geloof, een deel van mijn voorouders was wel katholiek, maar voor zover ik gehoord heb had mijn overgrootvader een hekel aan het RK geloof en heeft hij het overboord gegooid. De kinderen in dit onderwerp stammen af van mijn overgrootvader's broer, die wel katholiek bleef. Eventueel misbruik is natuurlijk niet gebonden aan religie, en inderdaad, dat er niet iets over hoort, hoeft niet per se te betekenen dat het niet gebeurt.

                              Opmerking


                              • #30
                                Ik ben inmiddels in het bezit van het boekje over Huize Severen van Paul Arnold. Dat is zeker wel informatief, en bevat ook een foto van het in 1931 gebouwde kinderhuis, waar de kinderen uit mijn familie die in de periode 1931-1933 in Severen zaten waarschijnlijk verbleven zullen hebben. Ook staat er nog iets in vermeld over het voogdijgesticht in de Sint Pieterstraat. Ingrid, nogmaals dank voor je tip over dit boekje.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X