Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Kalkgrasland dus!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #62
      Ja, het was ook de bedoeling dat vlinders eerder vanuit het dal omhoog zouden komen als ze niet meteen tegen zo'n wal van bomen opbotsten. Ik moet zeggen op een plek, waar ze dat al eerder gedaan hebben, (ongeveer boven Klein Ternaaien) wemelt het inderdaad van de vlinders en ander mooi vliegspul!

      Opmerking


      • #63
        Wat vlinderstruiken planten misschien?
        Ik had er vroeger een in de tuin en het was een komen en gaan van, zoals jij het noemt, vliegspul!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #64
          Ik dacht dat vlinders konden vliegen en zich niet lieten tegenhouden door een wal van bomen. Sommigen vlindersoorten zijn zelfs trekvlinders, zoals de hier bekende distelvlinder. Deze wereldreizigers laten zich echt niet tegenhouden door een paar bomen.

          Het kappen van eiken en beuken ten faveure van kalkgrasland vind ik geen goede beslissing. Bossen (liefst gemengde loofbossen) ontstaan niet zo maar even en we hebben er zo weinig van aan de randen van Maastricht. Bosbiotopen zijn geweldig boeiend en zeer belangrijk voor de nabije leefomgeving (vasthouden grond, regenwater, afbreken Co2 enz.).
          Moet nu alles kalkgrasland worden?
          Last edited by Breur; 20 september 2011, 10:05.

          Opmerking


          • #65
            Daar heb ik nu ook mijn twijfels over!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #66
              Ik ben het er mee eens dat daar jammer genoeg een behoorlijke kaalslag heeft plaatsgevonden, maar dat was de reden die op die informatieborden stond aangegeven. Es ich leeg, dan leeg ich in kemmissie!
              Maar eerlijk is eerlijk, in dat gebied dat al eerder gekapt is, wemelde het van het leven (en de bloemen)!

              Opmerking


              • #67
                Ik ga van het weekend even poolshoogte nemen!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #68
                  Natuurverloedering

                  Dag Wigo,

                  Ik heb een brief aan Provinciale Staten en een brief aan Gedeputeerde Staten gestuurd. Daarnaast ook brieven aan politieke partijen. Tot nu toe van niemand een zinnig antwoord ontvangen. De SP kaatste de bal terug naar de Gemeente, maar kapvergunningen worden verstrekt door het provinciebestuur.
                  Bij dit perceel staan bordjes van 'Natuurmonumenten', de Stichting die suggereert de natuur te ontwikkelen in plaats van te beheren. Door Natuurmonumenten werden ook veel Zomereiken gekapt in het Heimansreservaat te Epen en in het Imstenraderbos te Heerlen. Waarschijnlijk wil men op deze wijze het zogenaamde 'fout' hout uit productiebossen van de Derde Wereld terug dringen. Want hout uit Limburgse natuurreservaten is geen 'fout' hout!!! (zegt men.)

                  Vruntelike groete,
                  hans hermans

                  Opmerking


                  • #69
                    Natuurverloedering

                    Dag Breur,

                    Op het Nederlandse gebied bij grenspaal 53 staan bordjes van Natuurmonumenten die de indruk vestigen dat men de natuur wil ontwikkelen. Maar het tegenovergestelde is het geval. Door de ontbossing ontstaat er een ernstige vorm van verbraming en verruiging. Nederland staat nu op de 25e plaats op de EU-lijst van biodiversiteit. Veel lager kan Nederland niet zakken.

                    Vruntelike groete,
                    Heemkundige Historie Hans Hermans Heerlen www.opdegrens.eu

                    Opmerking


                    • #70
                      Op de St. Pietersberg hebben wij (ik zelf in een vorige beroepsuitoefening) ons "te barsten" gewerkt om de oosthellingen te ontruigen. Graften hersteld en bospercelen opnieuw aangeplant op gevaarlijke plekken aan de rand van de groeve ENCI.
                      Bomen welke gevaarlijk werden nabij wandelpaden werden gesnoeid of gekapt. De bedoeling was het gebied toegankelijk te houden voor de bezoekers en de diversiteit te handhaven.
                      Het was een succes, mede door de hulp van de lokale bewoners en bezoekers.
                      Na mijn periode op St. Pieter en andere plekken zag ik steeds meer organisaties verschijnen die het natuurbeheer anders aanpakten. Weinig of geen overleg met natuurkenners ter plekke en de bezoekers van de gebieden. Steeds meer niet toegankelijke gebieden, meer hekwerk. Bezoekersdruk hoeft niet slecht te zijn voor een natuurgebied. Voorwaarde is dat je wel iets doet aan voorlichting, educatie en toezicht. Maak de bezoekers medeverantwoordelijk voor het gebied en overrule ze niet. Succes verzekerd !

                      Opmerking


                      • #71
                        Natuurverloedering

                        Dag Breur,

                        Een zeer goede reactie van jou, helemaal naar mijn zin. Ik kan wel merken dat jij een insider bent. Je hebt gelijk, de druk van wandelaars hoeft niet nadelig te zijn, dat merken we in Oostenrijk en in Beieren. De wandelaars blijven op de wegen en paden, de bomen kunnen hun gang gaan. Valt een keer een boom op een wandelweg, dan moeten de wandelaars er omheen wandelen. De natuur heeft het voor het zeggen. Daar kunnen wij alleen maar van dromen.
                        In echte natuurreservaten sterven de bomen staande. Dode bomen vormen een heel bijzondere biotoop voor bepaalde vogelsoorten en niet te vergeten de grote familie van de zwammen, die mettertijd een bosreus kunnen afbreken. Tegenwoordig wordt alle hout verwijderd, hetgeen de biodiversiteit niet ten goede komt.
                        Waar zien we in ons bossen nu nog de blauwe en de rode bosbes? Waar zijn de orchideeën gebleven? Iedere wilde kat, die vanuit de Ardennen deze kant opkomt, wordt doodgeschoten. Voor onze politici heeft de natuur geen belevingswaarde en dat is goed te zien.

                        Vruntelike groete,
                        hans hermans www.opdegrens.eu

                        Opmerking


                        • #72
                          Najaar 2011 in de PPW

                          De atalanta vlinder (een trekvlinder) warmt zich op; de vuurwantsen profiteren ook nog even van het zonnetje. Bladeren melden zich op appel en het licht speelt tussen vol en gedimpt.


                          Opmerking


                          • #73
                            Schitterende foto's Breur!
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • #74
                              Natuurbeheer Kleine Weerd.

                              Dagblad De Limburger:
                              Bestanden bijvoegen

                              Opmerking


                              • #75
                                Volgens mij is hier het natuurbeheer mislukt!

                                Een natuurgebied midden in een stad moet meer "stads" beheerd worden.
                                De beweiding door wat exotische huisdieren is hier totaal mislukt. Ik had liever gezien dat men een gedeelte van dit gebied had uitgediept, een poel gemaakt. Stadsmensen zouden dan kunnen genieten van inheemse oeverplanten, moerasplanten en alles wat rond, in en boven een poel leeft.
                                Met de uitgegraven grond had men een verhoging, een soort terp kunnen maken, omzoomd met wat boompartijen. Dieren kunnen hierdoor schuilen tegen een sterke wind of lekker liggen in de schaduw. Bovendien is deze verhoging uitstekend geschikt als vluchtplek bij snel wassend water.

                                De begrazing gewoon laten uitvoeren door kleine huis (boerderij)dieren zoals schapen en geitjes. En het hoeven natuurlijk niet altijd Mergellandschapen te zijn. Een beter begaanbaar rondlooppad completeert het geheel. Overzichtelijk (dus veilig) en makkelijk schoon te houden.

                                Een aanwinst voor de stad Maastricht met de relatief weinig veilige parkmeters.

                                Traditioneel, conservatief? Volgens mij niet. Ik heb nog geen schaap zien rondlopen met een setje van Marlies Dekkers.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X