Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • "Snoepje van de straat" gekapt

    Dagblad De Limburger van 17 juli 2012

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

      Sinds 16 juni zwerft er een vale gier in het grensgebied van Limburg en België bij Maastricht. De vogel overnacht in kalksteengroeves van de Sint Pietersberg (Montagne St Pierre) bij Maastricht en het Waalse Haccourt. Het project Dood Doet Leven legde in beide kalksteengroeves dode zwijnen neer met een cameraval gericht op het karkas. De cameraval in de groeve van Haccourt had succes. Tussen 5 en 12 juli at de gier van het zwijn. Ontelbare foto’s zijn samengesmeed tot een time-lapse die de afbraak van het zwijn met hulp van de vale gier laten zien.

      Meer op http://www.natuurbericht.nl/?id=8761



      http://www.youtube.com/watch?v=g3Y99Ob-Txc
      Heb hem ook al paar keer waargenomen hier boven de Eyldergaard
      Tis een mooi gezicht ook al de andere roofvogels met hun jonge is een mooi gezicht.
      Veel mensen zien dit niet daar ze niet vaak naar boven kijken (lucht)

      Opmerking


      • De vuurwants (Pyrrhocoris apterus) waar is deze henen?

        Al een decennium lang bevolkte de (niet schadelijke) vuurwants in grote aantallen sommige straten van Wyckerveld. De vuurwants komt binnen zijn areaal voor rond de voedselplanten, de bekendste is de lindeboom. Zowel aan de voet van de boom als op de stam kan de wants soms in grote groepen worden aangetroffen. Vooral na een zachte winter kan de wants zo massaal voorkomen dat delen van de stam geheel rood worden gekleurd. Aan de boom zelf wordt geen directe schade toegebracht, alleen afgevallen zaden en bladeren worden gegeten.



        De beestjes zijn weg! Een aantal planten met wasachtige bladeren zijn flink aangetast. Helemaal uitgedroogd (verbrand?) en de houtstelen zijn dood. Wat is er hier aan de hand?

        Opmerking


        • Is de gemeente langs geweest met de schoonmaakazijn?

          Hier komt deze wants en nog andere nog veelvuldig voor. Zijn niet schadelijk overigens.

          Opmerking


          • Drie vossen families in hartje Maastricht

            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=dLiozegkj00[/ame]

            Opmerking


            • Smeerwortel

              Let ook eens op de veel voorkomende smeerwortel in dit gebied (bovenstaand filmpje). De soldaten van Napoleon gebruikten de zalf van de wortel al als hulpmiddel bij breuken en kneuzingen. De bloemetjes zitten vol met honing. Steeltje eruit trekken en zuigen maar! Kijk eerst even of er geen prikkend of stekend beestje in de bloem zit.

              Opmerking


              • In bloemen zit geen honing maar nektar. Honing is iets van de bijtjes
                Last edited by ; 14 augustus 2012, 17:23.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                  In bloemen zit geen honing maar nektar. Honing is iets van de bijtjes
                  Dat klopt, dat klopt als een zwerende vinger.

                  Opmerking


                  • Vossen

                    Drie vossenfamilies in hartje Mestreech: WOW, ongelooflijk. Wat me opvalt is dat de dieren - als je kijkt naar de grassprieten - veel kleiner zijn dan ik dacht. Ik zie bij mij met regelmaat steenmarters, maar vossen nog niet. Misschien moet ik 's nachts wat langer op mijn balkon zitten?

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Leuk, hoewel 13 minuten is erg lang voor zo weinig actie (ik ben tv documentaires gewend) maar ik kan uit die beelden niet opmaken wat precies bedoeld wordt met "hartje Maastricht", 'n beetje flauw natuurlijk, 't is geloof ik niet 't Vrijthof of de Markt.
                      Hoge Fronten.

                      Opmerking


                      • Natuurlijk Hoge Fronten! Er lopen (liepen) daar ook dassen rond. We hebben er ooit eens een uit een koekoeksraam (of hoe heet zo'n ding?) gevist op de Beyart. Sindsdien liggen er daar roosters op.

                        Opmerking


                        • MAASTRICHT - De vale gier die de afgelopen tijd met enige regelmaat logeerde in de kalksteengroeves van de Sint-Pietersberg, blijkt niet de enige zeldzame roofvogel die verkikkerd is op het Maastrichtse luchtruim. Vanmiddag rond half twee cirkelde een zeearend boven het Albertkanaal in Kanne, laat de Maastrichtse kunstenaar/cartoonist Paul Rinsma tegenover Maastricht.dichtbij weten.


                          Rinsma was niet de enige die het zeldzame dier in het vizier kreeg. Ook andere wandelaars zagen de vogel boven hun hoofden cirkelen. ,,Hij was goed te herkennen aan z'n witte kop en grote zwarte vleugels”, aldus Rinsma. ,,Na een paar korte duikvluchten verdween hij achter de Muizenberg. Waarschijnlijk was het dier afkomstig uit de Biesbosch of uit de Noord-Oostpolder waar een paar koppels een broedplaats hebben.”maastrichtdichtbij.nl


                          Opmerking


                          • Papier-, oven- of zilvervisje?

                            Opmerking


                            • Geen zilvervisje (of toch?)

                              Opmerking


                              • Zilvervisjes houden van vocht. Dan lijkt mij het raam geen goede plek. Wat doet het beestje als je het aanraakt olijfje?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X