Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik voel er wel wat voor, maar niet als herderin! Ik kan weven, dus kleding maken ook geen probleem!
    Wanneer wil je gaan?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
      Ik voel er wel wat voor, maar niet als herderin! Ik kan weven, dus kleding maken ook geen probleem!
      Wanneer wil je gaan?
      Kun je bierbrouwen? Zo ja, dan maak ik je een mooie krans van hopbellen.
      Kun je goed greppels graven? Zo ja, dan maak ik je een seintoren (hebben de P.T.T. niet nodig ) en leuke spulletjes komen vanzelf aandrijven. Ik heb gehoord dat ze in het Landbouwbelang een wegdrijfwinkel zijn begonnen. Maar nu ga ik plat; heb last van "hielpijn", kan niet staan of lopen. :(

      Opmerking


      • #18
        Tegn die tijd is dat over.............
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #19
          ...en anders heeft hij een goed excuus om achteroverliggend in het hooi de ploeterende dames te commanderen...

          Opmerking


          • #20
            Keihard zijn die jongens en meitskes van MO.

            Wacht maar tot het moment dat jullie allemaal de Prehi-locatie willen bezoeken. Clio tovert jullie weg met haar schelpenkettinkje en als dat niet lukt, komt sabeltandtijger Sjuulke zijn tandjes scherpen aan jullie botten:

            Last edited by Breur; 28 januari 2011, 16:45. Reden: afbeelding toegevoegd en bril weer gevonden.

            Opmerking


            • #21
              Gelukkig, bril weer op je neus!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #22
                Zal er geen elektriciteit zijn? Wat moeten we daar nu zonder computer? (behalve jagen, slachten, bierbrouwen en -drinken en weven)?
                Don't PRESS me....

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                  Zal er geen elektriciteit zijn? Wat moeten we daar nu zonder computer? (behalve jagen, slachten, bierbrouwen en -drinken en weven)?
                  Ons voortplanten natuurlijk, is ook een vorm van ploegen. En wie daar geen zin in heeft, gaat vliegeren.

                  Opmerking


                  • #24
                    Back to topic, dames en heren!

                    Opmerking


                    • #25
                      Waar is de huismus gebleven in Maastricht?

                      Omdat we willen weten waar we het over hebben, eerst wat begrippen:

                      We beginnen bij een individueel organisme – een plant of dier – dat tot een bepaalde soort behoort, bijvoorbeeld de huismus.
                      De huismussen in een bepaald gebied, bijvoorbeeld een stad, vormen samen een populatie (‘de huismussen van
                      Maastricht’) en bewonen een bepaald soort habitat – n.l. nederzettingen van mensen.
                      Huismussen maken met andere (populaties van) soorten planten en dieren en mensen deel uit van de
                      levensgemeenschap (bijv. van Maastricht). Binnen de levensgemeenschap zijn er verschillende ‘niches’. Om te beginnen
                      de groene planten, die via fotosynthese voedsel produceren en daarom aan het begin van de voedselketen staan
                      (‘producenten’). Die planten worden gegeten door planteneters (herbivoren), zoals huismussen die zaden eten en
                      ‘consumenten’ genoemd worden. Als planten en huismussen doodgaan worden ze ‘afgebroken’ door schimmels,
                      aaseters, e.a. en worden ze weer tot bodem (‘stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren’) en is de voedselkringloop
                      gesloten. De ketens kunnen ook langer worden, bijv. als de huismus door een sperwer opgegeten worden (consumenten
                      van de tweede orde).
                      De levensgemeenschap wordt beïnvloed door niet-levende onderdelen van de natuur zoals de bodem, weer en klimaat,
                      hoogteverschillen, etc. Levensgemeenschap en het niet-levende (abiotische) milieu daarvan vormen samen een
                      ecosysteem (Maastricht als ecosysteem).

                      Bron: http://www.cnme.nl/userfiles/files/L...met_mensen.pdf

                      Last edited by Breur; 29 januari 2011, 10:51. Reden: afbeelding toegevoegd.

                      Opmerking


                      • #26
                        Afgelopen weekend werd voor de achtste keer de Nationale Tuinvogeltelling gehouden. Vrijwilligers tellen alle vogels in hun tuin. Met deze cijfers kan de ontwikkeling van de vogels worden bijgehouden.

                        http://www.zie.nl/video/algemeen/Lev...n/m1fzvsrfbfky

                        Opmerking


                        • #27
                          Resultaten tuinvogeltelling 2011.

                          Resultaten

                          Top 10 2011
                          1. Huismus 145368
                          2. Koolmees 101844
                          3. Merel 71851
                          4. Pimpelmees 66484
                          5. Vink 65549
                          6. Spreeuw 47487
                          7. Kauw 46782
                          8. Turkse tortel 40877
                          9. Houtduif 34794
                          10. Ekster 25730
                          Top 10 2010 2009 2008
                          1. Huismus 190.587
                          2. Merel 118.926
                          3. Koolmees 118.460
                          4. Vink 92.526
                          5. Pimpelmees 74.874
                          6. Spreeuw 71.548
                          7. Kauw 54.069
                          8. Turkse Tortel 49.634
                          9. Houtduif 44.319
                          10. Roodborst 38.932
                          Top 10 2011 per provincie



                          Drenthe Flevoland Friesland Gelderland Groningen Limburg Noord Brabant Noord Holland Overijssel Utrecht Zeeland Zuid HollandTonen
                          1. Huismus 10399
                          2. Koolmees 6543
                          3. Pimpelmees 5395
                          4. Merel 4782
                          5. Vink 4180
                          6. Houtduif 2773
                          7. Groenling 2475
                          8. Turkse tortel 2304
                          9. Kauw 1992
                          10. Heggenmus 1768
                          Top 10 2011 bij u in de buurt

                          Uw postcode: 6224CC
                          1. Huismus 73
                          2. Merel 22
                          3. Turkse tortel 17
                          4. Pimpelmees 17
                          5. Koolmees 14
                          6. Heggenmus 9
                          7. Vink 7
                          8. Houtduif 6
                          9. Ekster 4
                          10. Roodborst 4
                          Bron: http://www.tuinvogeltelling.nl/index...st.tonen&txt=1

                          Opmerking


                          • #28
                            Fauna vervalsing in Maastricht.

                            Regelmatig zie je in Maastricht dieren en planten die er van nature niet thuishoren.

                            Mensen zetten dieren uit die ze kwijt willen. Overstromingen zorgen voor faunavervalsing. Denk maar eens aan al die vissen en andere vijverdieren die vanuit de vijvertjes in Itteren en Borgharen bij hoogwater de brede stroom der Maas vinden.

                            De roodwangschildpad is zo'n voorbeeld. Of ze deze winter overleefd hebben is de vraag.

                            Last edited by Breur; 5 februari 2011, 18:19.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Top 10 2011 bij u in de buurt. Bron: http://www.tuinvogeltelling.nl/index...st.tonen&txt=1

                              Hoe het kan verschillen als er wat meer groen in de buurt is en wat minder binnenstadstuinen:

                              postcode: 6224CC
                              1. Vink 59
                              2. Huismus 43
                              3. Pimpelmees 38
                              4. Groenling 34
                              5. Koolmees 34
                              6. Merel 21
                              7. Heggenmus 16
                              8. Houtduif 14
                              9. Keep 13
                              10. Turkse tortel 13
                              Postcode 6213 (Campagne)

                              1. Huismus 73
                              2. Merel 22
                              3. Turkse tortel 17
                              4. Pimpelmees 17
                              5. Koolmees 14
                              6. Heggenmus 9
                              7. Vink 7
                              8. Houtduif 6
                              9. Ekster 4
                              10. Roodborst 4

                              Opmerking


                              • #30
                                Ik twijfel eigenlijk wel een beetje aan de representativiteit van het aantal soorten en frequenties door de wijze waarop deze vogeltelling is opgezet.
                                Er zitten vele zwakke plekken in de opzet van de telling.

                                Vreemd is dat de resultaten van mijn postcode gebied afwijken van wat ik iedere dag zie. Huismus en heggenmus zie je hier bijna nooit meer sedert een tiental jaren. De merel heeft die plek ingenomen. Ik zie steeds meer eksters, vlaamse gaaien en spechten.

                                Ik weet niet of Clio ook iets afwijkends ziet in vergelijking met de uitslag van de vogeltelling.

                                En voor wie de vogeltjes niet zo goed kan onderscheiden, een plaatje en link http://www.tuinvogeltelling.nl/index...invogels.tonen:

                                Bestanden bijvoegen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X