Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Flora en fauna in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • En dat klopt Clio!

    Opmerking


    • Hoe en wanneer voeder je vogels?

      De winter komt eraan en denk ook eens aan de vogels in de stad. Naast voer op een geschikte plek is het ook belangrijk wat drinkwater ter beschikking te stellen. Heb je een vijver, houdt dan een stukje ijsvrij. Dat kan middels een waterpomp (niet te ondiep plaatsten!) of het dagelijks openhouden van een stukje opervlakte. Sla niet te hard op het ijs als er vissen in de vijver zitten; hun zintuigen vinden dat niet aangenaam! Een beetje suiker in het water zorgt ervoor dat water iets minder snel bevriest. Verder tips van Natuurpunt Riemst:

      's Winters geraken vogels moeilijk aan voedsel. Dan hebben ze juist extra veel energie nodig om hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Insecten zijn grotendeels verdwenen en bessen vaak al op. Regen en sneeuw maken het de zaadeters moeilijk om bij hun voedsel te komen. Het bijvoederen van vogels in de winter is bij veel mensen dan ook een populaire bezigheid.
      Niet alleen help je de vogels om barre tijden door te komen, je krijgt er een schitterend schouwspel voor terug! Vogels die vaak verscholen blijven of in een flits voorbij vliegen, laten zich nu gemakkelijk bekijken. Als dat geen win-win situatie is...

      Voor een goede start geeft Natuurpunt je graag een aantal handige tips!
      Hoe overleven vogels in de winter? | Waarom moet je de vogels voederen? | Wat is het verschil tussen een voederhuisje en een voederplank? | Wat zijn goede tips voor het voederen van vogels? | Moet ik vogels water geven? | Welke vogel eet wat? | Hoe maak ik zelf een vetbol? | Hoe kan ik grote vogels ontmoedigen en weghouden uit mijn tuin?
      Doorblader de brochure over wintervoeding online. Klik op de brochure voor een groter beeld | download pdf

      Bron: http://www.natuurpunt.be/default.aspx

      Opmerking


      • Pluk van de Petteflet Natuurprijs

        De Natuur en Milieufederaties lanceren samen met het bekende radioprogramma Vroege Vogels de Pluk van de Petteflet Natuurprijs voor mensen die zich concreet inzetten voor natuur en landschap in Nederland. Doe jij ook mee? De prijs is vernoemd naar het gelijknamige kinderboek uit 1971 van schrijfster Annie M.G. Schmidt en illustrator Fiep Westendorp. In het boek zet de hoofdrolspeler Pluk zich met succes in om het betegelen van een groen gebiedje achter de Petteflet te voorkomen.



        De winnaar krijgt 3.000 euro en een kunstwerk. Wil je ook meedingen naar de Pluk van de Petteflet Natuurprijs? Stuur dan vóór 15 februari 2013 jouw idee of jullie project naar de Milieufederatie Limburg. Kijk voor meer informatie, de selectiecriteria en het aanmeldformulier op www.milieufederatielimburg.nl

        Voor meer informatie over de Pluk van de Petteflet Natuurprijs verwijs ik u naar de bijlage of naar de website van de Milieufederatie Limburg.

        Graag wil ik u vragen om deze mail door te sturen naar vrienden, familie en collega’s en andere contacten.

        Met vriendelijke groet,

        Ester Wolters
        Milieufederatie Limburg
        Voorlichting
        0475-386410
        Werkdagen maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur.
        Woensdag van 8.30 – 12.30 uur

        Opmerking


        • IJsvogeltje

          Vrijdagmiddag liep ik in het stadspark en stak bij de Pater Vincktoren de Jeker over. Zat er een IJsvogeltje op een tak boven de beek / het riviertje.

          Mijn eerste IJsvogel van het jaar.

          Ik kom niet zo vaak in het stadspark, maar een IJsvogel had ik er nog niet gezien. Door het snelstromende en vrij heldere water is het wel een redelijk geschikte plek voor deze blauwe flits - maar zo midden in de stad.

          Wie heeft daar ook wel eens een IJsvogel gezien? Of herkennen jullie die niet?
          Een paar jaar terug zag ik een IJsvogel, ook in de winter, op de plas bij de Geusselt.

          Het wachten is op de Waterspreeuw. Die houdt, nog meer dan de IJsvogel, van snelstromende beken in berg- en heuvelgebieden. Komt over de grens in Wallonie her en der voor, maar wordt in Zuid-Limburg maar zelden gezien: incidenteel op de Geul.

          Opmerking


          • Een beetje Googlen levert de volgende kennis op. Volgens het IVN Maastricht zijn IJsvogel en Grote gele kwikstaart vaste gasten in het stadspark.

            De Jeker zou volgens Bureau Stroming geschikt worden voor de Waterspreeuw, als de beek meer ruimte krijgt om vrij te meanderen. Dat staat in een rapport "Mergelpark Sint-Pietersberg".

            Opmerking


            • Volgens de buitenmensen van CNME is er een nest van een IJsvogel in de struiken van de lage fronten
              Last edited by Toller; 28 januari 2013, 11:01.
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • Ik heb tijdens het Googlen ook gelezen dat de IJsvogel een vaste stek heeft in de Lage Fronten. In het Stadspark is hij een "normale" bezoeker.

                Opmerking


                • Geweldig, nu nog een waterspreeuw!

                  Opmerking


                  • De meest nabije Waterspreeuw die ik ooit zag, zat bij de waterval van Trois-Ponts / Coo in het noorden van de Ardennen.

                    Opmerking


                    • Oehoe

                      Nieuwsflash van L1 TV: zeldzame oehoe doodgereden op de Rijksweg tussen Heer en Gronsveld.

                      Opmerking


                      • Dat is bij mij om de hoek (waarom staat er niet, de Rijksweg in De Heeg)?

                        Het is vreselijk nieuws, maar er zijn een paar decennia achter ons, waarin een verkeersslachtoffer onder de Limburgse (en Nederlandse) Oehoes onmogelijk was. Want ze waren er niet meer.

                        Opmerking


                        • Op pad met de stadsherder van Maastricht van Landschapsbeheer Sjoen Graas op 21 juli

                          Op pad met de stadsherder van Maastricht van Landschapsbeheer Sjoen Graas op 21 juli
                          Op zondag 21 juli kunt u samen met de schaapsherder van Sjoen Graas en CNME Maastricht de schaapskudde bezoeken aan de Lage Kanaaldijk op Sint Pieter te Maastricht. Tijdens dit bezoek lopen we langs de bermen en bezoeken de schaapskudde. Wij zullen u een en ander vertellen over het hoe en waarom van deze vorm van landschapsbeheer en tevens kunt u vragen stellen en eventueel opmerkingen maken. We vertrekken om 10 uur ter hoogte van Lage Kanaaldijk 54 (voor Taverne Café Bel-Air), te Maastricht. De rondgang duurt ca. 2 uur.



                          In Maastricht trekken 2 kuddes door de stad, voor het begrazen van bermen en natuurgebieden van de gemeente Maastricht. De begrazing is een natuurlijke vorm van beheer en graslanden worden op den duur mooier en krijgen meer bloemen. Goed voor de biodiversiteit in de stad! Een van de kuddes bezoekt eind juli de Lage Kanaaldijk in Maastricht .
                          Graag tot ziens op zondag 21 juli,

                          namens CNME,
                          Cridi Frissen

                          namens Sjoen Graas,
                          Peter van der Heijden

                          Opmerking


                          • Beverwandeling Maastricht



                            Persbericht Beverwandeling Maastricht

                            Woensdag 20 november CNME-Excursie ‘Beversporen langs de Jeker’
                            Als je goed oplet, vind je langs de Jeker sporen van de bever. Helaas zien we de bever bijna nooit omdat ze vooral ’s nachts actief zijn. Echter deze sporen verraden veel over zijn levensstijl.

                            We gaan op zoek naar gevelde bomen, geschilde takken, spaanders, prenten van de poten, sleepsporen, holen en beverblijbanen. Tijdens de excursie komt u veel te weten over het verborgen leven van de bever.

                            Omdat we van de paden af gaan struinen, is stevig schoeisel nodig. Verder is een verrekijker handig en kan een fototoestel ook nog van pas komen.
                            We starten woensdag 20 november van de kruising Champs Elyseesweg en Prins Bisschopssingel, bij het bruggetje over de Jeker. De wandeling duurt van 14.00 uur tot 16.00 uur. We lopen richting zuiden en komen terug bij het startpunt.

                            Aanmelden via alblas@cnme.nl of 043-3219941

                            Opmerking


                            • Kalkgraslanden

                              Vrijdag 7 maart a.s. zal Dr. Hans Melters een schitterende natuurdocumentaire laten zien over: DE LIMBURGSE KALKGRASLANDEN

                              Een nieuwe natuurfilm van Hans Melters over de flora en fauna in en rondom kalkgraslanden. Een bloemenpracht van bijzondere plantensoorten, zeldzame orchideeën en gerelateerde vlindersoorten. In de poel lokt de salamander, drijft de geelbuikpad (Bombina variegata) en zet de libel haar eitjes af. De bufferzone met orchideeën en bijzondere fauna in de overgangszone tussen bos en kalkgrasland worden in beeld gebracht. De opnames zijn primair gemaakt in beschermde reservaten en bieden de mogelijkheid een kijkje te nemen in dit bijzondere biotoop om te beseffen waarom we juist met deze gebieden zeer zorgvuldig om moeten gaan. De film duurt 2 maal 35 minuten voorafgegaan door een inleiding van Hans Melters.
                              Voor boekingen en meer informatie: veinjeha@hotmail.com

                              Deze avond vindt plaats in het Natuurhistorisch Museum te Maastricht aan De Bosquetplein 6 te Maastricht, aanvang is om 20.00 uur, einde rond 22.30- 23.00 uur.

                              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=7SiE5hRKUOk[/ame]

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X