Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tapijn Kazerne: zo?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tapijn Kazerne: zo?

    Toegegeven, ik ben geen Maastrichtenaar. Dat gezegd hebbende: ik ben wél een ras-Limburger. Geboren in Heerlen (aan de "ich hub" kant van de hub/han grens) in een familie die al jaren zwerft door het Zuidlimburgs land gaat Maastricht me wel aan het hart. Zo had mijn overgrootvader zelfs nog ooit een café in Mestreech...

    Een van mijn eigenaardigheden is, dat ik graag mag dagdromen. Mijn leukste is die waar ik burgemeester ben. Niet zo'n burgemeester die moet oprotten als hij een paar stukjes antedateert of in de problemen komt als een vastgoeddealtje enige publicitaire averij oploopt...
    Nee, ik ben meer het type autoritaire onaantastbare burgemeester in een of ander gezapig dorp. Zo'n burgemeester die door zijn cliëntelistische instelling kans loopt niet geheel nuchter thuis te komen na een bezoek aan het dorpscafé, daar hij constant gefêteerd wordt...

    In Spanje en Frankrijk staan vaak complete dorpen te koop. Alhoewel mijn pecunia niet toereikend zijn om mijn dagdroom op deze kapitalistische wijze te realiseren lijkt dit mij wel echt vet! Stel je voor dat er in zo'n dorpje ook nog een café ligt als dat van René uit "Allo, allo", dan verklap ik nu al dat ik daar mijn werkkamer naar zal verleggen!

    Een tweede eigenaardigheid van mij is dat ik, alhoewel van het mannelijk geslacht, graag mag winkelen. Nee, ik hou niet van shoppen, begrijp mij niet verkeerd. Ik mag graag kijken naar winkelconcepten... Verras mij! Als ik een leuk winkelconcept zie dat ik nog niet ken, is mijn dag goed. Producten, interieur design, kleurstelling, typografie, verlichting... Dat werkt voor mij.
    Drie van mijn meest inspirerende spots zijn Camden Market in Londen, Les Puces in Parijs (nabij Porte de Clignancourt) en als "fundgrube" voor winkelconcepten de omgeving rondom het Piazza di Spagna in Rome. Alhoewel... laatstelijk merk ik dat ik de "Las Dialas" hippiemarket op het eiland Ibiza veel aan het googelen ben...

    "Waar wil die ouwehoer naar toe met z'n verhaal?" Jahaa. Het wordt tijd. Nou... Ik zou wel burgemeester willen zijn van de Tapijn. Een dorp in een stad. Een plek, waar blije anarchie heerst. Nee, niet zoals Ruigoord in A'dam of Christiania in Kopenhagen, want dat is een gruwel in de ogen van onze vroede bestuurderen. Meer zoals Camden in Londen. Gewoon, de teugels iets losser laten, om creativiteit niet in de weg te staan. Kan dat nog? Ik weet het niet. Gezien de Nederlandse regeldrang lijkt het mij onwaarschijnlijk.

    Maar dagdroom even mee over een nieuwe bestemming van het Tapijn-kazerneterrein... Op de Kunstacademie in Maastricht zitten jongens en meisjes die hun creativiteit commercieel willen beproeven. Dat kan hier. Er zijn hippies die hun zelfgemaakte spullen aan de man willen brengen. Dat mag hier. Er zijn marktkooplui die hun spullen (à la Tongeren en Luik) willen verkopen. Dat is hier mogelijk. Er zijn horecaondernemers die een exotisch of biologisch verantwoorde eetbelevenis kunnen brengen. Hier? Graag.

    Moeten daarvoor panden afgebroken worden? Ben je mal. De bestaande panden op het Tapijn-terrein kunnen prima aangepast worden. Moet hiervoor dan de parkachtige omgeving aangetast worden? Jakkie, nee: dat is juist een integraal onderdeel van de Tapijn Merret Mestreech....

    KRIJGT MAASTRICHT ER EEN TOERISTISCHE TREKPLEISTER BIJ?

    Ja. Ik ben bang dat het wel druk wordt. Maar een stad die zich profileert als art-minded en Bourgondisch? Daar is maar één slogan voor: "Noblesse oblige..."

    En, mocht er een vacature vrijkomen voor een "burgemeester": Ich bin noch zu haben..

  • #2
    Een jaar geleden is er een initiatief gestart : http://www.tapijnkazerne.nl/ . Hoe het er nu voor staat is me onbekend, dat zou je aan je collega Hoes moeten vragen. Mijn idee : Breid het stadspark uit; zet ergens weer een theehuis neer, parking op de Hubertuslaan weg, en zeker geen onterugdraaibare beslissingen nu. Het is al erg genoeg dat de Kennedybrug er is gekomen. Met vriendelijke groet van een somstijds would-be nachtburgemeester.
    Last edited by aleichem; 20 februari 2012, 03:15.

    Opmerking


    • #3
      Welkom heren, overdag of in de nacht. Weet echter dat we reeds een burgemeester hebben op Mestreech Online, en dat die daar inderdaad zo af en toe de lakens uitdeelt.

      Wat betreft de Tapijnkazerne: we hebben hier een draadje over de geschiedenis ervan. Daar zijn echter ook wat dagdromen van anderen te vinden. Misschien goed om er kennis van te nemen voor een totaalconcept?

      Opmerking


      • #4
        Inderdaad, leuk stukje! Maar zullen we het niet beter bundelen met het reeds oudere draadje over de Tapijn? Dat houdt beter de overzichtelijkheid, we zoeken ons anders rot naar wat waar stond?

        Opmerking


        • #5
          De dagdromen (allemaal!) bij dit draadje (Maastricht in 2025) en de historie bij het oorspronkelijke draadje?

          Opmerking


          • #6
            Beste BerNietel,

            Van harte welkom op MO!
            Een leuke stukje 'literatuur'.
            Ik heb even moeten schakelen over de "Ich hub" en de "Ich han" grens, maar dat is waarlijk een mooi omscheven grens.
            Nooit zo bij stil gestaan.
            Vrees alleen dat veel echte Sjengen niet begrijpen wat je bedoelt, maar dat neemt niet weg dat het een prachtige omschrijving is.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Beste BerNietel,

              Van harte welkom op MO!
              Een leuke stukje 'literatuur'.
              Ik heb even moeten schakelen over de "Ich hub" en de "Ich han" grens, maar dat is waarlijk een mooi omscheven grens.
              Nooit zo bij stil gestaan.
              Vrees alleen dat veel echte Sjengen niet begrijpen wat je bedoelt, maar dat neemt niet weg dat het een prachtige omschrijving is.
              Even afdwalend en off topic, maar Pier, hier een overzichtje van de "dialectgrenzen".

              Opmerking


              • #8
                Wat een geweldig idee! BerNietel for president!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                  Even afdwalend en off topic, maar Pier, hier een overzichtje van de "dialectgrenzen".

                  Bedankt Equinox,

                  HIER is nog meer te vinden over de dialecten (in Limburg).

                  Even back to topic..... op MO hebben we nog een (Tapijn)president
                  BerNietel kan een verzoek tot naamswijziging indienen bij de moderatoren.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Tapijn

                    Mede-onliners,

                    Op dit moment is er beweging voor wat betreft de Tapijn binnen onze commissie (SO). De plannen die er zijn is om samen met de UM te gaan ontwikkelen. De insteek is om een aantal gebouwen te bewaren en geschikt te maken als een klein soort campus. Het grootste gedeelte van de gebouwen zal gesloopt worden, omdat deze in het verleden bijvoorbeeld alleen zijn gebruikt als garage etc. En geen enkele andere finctie zou kunnen hebben. Daarna zal dit gedeelte aangeplant worden als een uitbreiding van het stadspark, en openbaar toegankelijk worden. Dat zijn in ieder geval de plannen zoals deze er op dit momen liggen. De stand van zaken is dat de gemeente in onderhandeling is met het Rijk, in deze de dienst domeinen, welke nu nog eigenaar is van het geheel.
                    Gezien de interesse hier zal ik, op het moment dat er ontwikkleingen zijn hiervan melding maken. ;-) voor degenen die mij volgen op facebook, kunnen hier een fotos zien welke ik onlangs maakte tijdens een rondleiding voor onze cie. http://www.facebook.com/media/set/?s...7&type=3aantal

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
                      voor degenen die mij volgen op facebook, kunnen hier een fotos zien welke ik onlangs maakte tijdens een rondleiding voor onze cie. http://www.facebook.com/media/set/?s...7&type=3aantal
                      Beste benpeters, dank voor deze update en info

                      Graag zou ik de foto's en plannen "gewoon" hier willen zien op MO dus als het kan graag hier posten... ik gebruik geen -en wil geen gebruik maken van- facebook. Bedankt vast!

                      Opmerking


                      • #12
                        Tapijn kazerne: gelukkig hebben we nog inspraak!

                        Waar was ik geëindigd? Was het niet iets met "Noblesse oblige"? Dat geldt dan natuurlijk ook voor mij. Had ik mijn mond maar gehouden. Ik ben het Tapijn verhaal maar eens een beetje gaan volgen..

                        Een bevriende visboer placht mij altijd voor te houden: "Vis stinkt niet, vis rúikt..." Misschien heeft de goede man gelijk, maar als je maar lang genoeg wacht gaat alle vis toch écht stinken. Ook een vette visch, zoals het Tapijn terrein.

                        Zeer frappant is in dit verband dat de gemeente Maastricht al in een vroeg stadium (2009) heeft beslist een convenant te sluiten met de Universiteit Maastricht. De UM moet een campus, het grenst lekker aan de Tapijnkazerne enzo, een campus is ook weer parkachtig, dus je kunt er ook wandelen &cetera...

                        Letterlijk staat er: "De gemeente Maastricht en de Universiteit beogen bij voorkeur en indien financieël haalbaar tot verwerving van de Tapijnkazerne te komen, ten behoeve van universitaire activiteiten, waarbij de huidige bebouwingsstructuur uitgangspunt is en waarbij rekening gehouden wordt met de gewenste stedelijke groencultuur."

                        Nu moet ik vooropstellen dat ik geen journalist ben en zeker geen onderzoeksjournalist. Niet dat ik nooit een korte vrijage met het nobele vak heb gehad, ik heb er wel iets mee. Zeker met Joep Dohmen. Nee, ik ken de man niet persoonlijk, maar zijn boek "De Vriendenrepubliek" heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb mij ook wel eens bewogen in kringen, waar het soort toestanden dat hierin beschreven wordt gemeengoed is. Zaken ma! Deze doe je dus in besloten kring, in een relaxte sfeer bij een goeie "drink" of een fris wijntje. Een paar haaien in een kring: banken, projectontwikkelaars, aannemers en wat dies meer zij omcirkelen enkele overheidshotemetoten: topambtenaren, burgemeesters, gedeputeerden, staatssecretarissen zo u wilt, en het festijn kan beginnen.

                        Laten we niet misselijk doen. Het gaat bij het Tapijn terrein over grond, véél grond. 4 Hectare, naar het schijnt. De laatste keer dat ík het op Wikipedia gecheckt heb was 1 hectare nog 10.000 m2. Dat zal nu niet veel minder zijn. Het Tapijn-terrein heeft er daar vier van, dus 40.000 m2 in hartje Maastricht. Ik ben blij dat ik ze niet handmatig hoef te maaien.

                        Nu heeft de gemeente Maastricht in het jaar van het Convenant óók nog hard gewerkt aan een "Nota grondprijzen". Nee, een stukje grond wordt niet meer "zomaar" verkocht tegenwoordig. Éérst kijken ze waar je stukje ligt. Dan wat je ermee gaat doen (lees: wat levert het je op) en hoeveel bouwlagen je erop gaat zetten enzo. Veel mitsen en maren en vastgoed-geneuzel staan erin maar dan, jahaa, het staat er echt:

                        "Gronden bestemd voor non-profitfuncties met een publiek functie, zoals openbare scholen, gezondheidscentra, hoed-praktijken, gebedsruimten, politiebureaus, brandweerkazernes, rioolgemalen, welzijnsvoorzieningen en sportaccommodaties worden uitgegeven tegen een vaste normgrondprijs welke comparatief is bepaald."

                        Wat ú hier leest weet ik natuurlijk niet, maar wat ík er lees is dit: De UM kan dus voor de állerlaagste prijs de grond aankopen. Is spekkoper. Grappig he. Van de gemeente mag je de grond kopen (Convenant) en ook nog eens tegen de laagste prijs (Nota). Goed wijnjaar trouwens, 2009.

                        Stelt u zich eens voor dat de normprijs € 125,- ex bedraagt (Nota). Dan betaalt de UM dus € 5.000.000 voor die vier hectare in het hart van Maastricht.

                        Dat moeten de haaien ook al bedacht hebben. En nou roken haaien geen sigaren, maar de menselijke equivalenten wel. Het liefst dikke, het liefst gratis. Nou stel je eens voor dat je die grond kan doorverkopen? Nee, natuurlijk niet meteen. Daar wacht je een jaartje of 7 mee, da's wel zo fatsoenlijk vindt u niet? Anders zou het zo maar kunnen zijn dat iemand je beticht van het onrechtmatig toeëigenen van overheidsgelden.

                        Kijk: een 5-sterrenhotel betaalt voor grond in Maastricht zómaar €685,-. Per vierkante meter? Nee: per vierkante meter bouwoppervlak! Dat is dus €685,- maal het aantal bouwlagen. Laten we eens 6 verdiepingen bouwen. Dan heb je dus €4110,- en geen €125,-.

                        Daar zou je toch spontaan creatief van worden...

                        Jaja...ik hoor het u al zeggen: "Daar zal de gemeente wel keiharde afspraken over maken, dat dat nooit kan!" Ach ja. Maar goed. Gelukkig hebben we nog inspraak over de "gewenste stedelijke groencultuur". Wat dacht ú? Zullen we gladiólen of túlpen...?


                        (Noot van de schrijver: allen dank voor de hartelijke ontvangst op dit forum.)

                        Opmerking


                        • #13
                          Geachte Bernietel
                          ik heb genoten van uw verhaal hier.
                          ik denk dat dit veel maastrichtenaars bekend in de oren klink.
                          ook hier op het forum zitten enkele mensen die zich verdiepen
                          in de maastrichtse politiek.
                          ongetwijfeld zullen hier nog leuke stukjes te lezen zijn.
                          tot slot (convenant) nul en gene waarde althands in maastricht.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BerNietel Bekijk bericht
                            (..)

                            Een bevriende visboer placht mij altijd voor te houden: "Vis stinkt niet, vis rúikt..." Misschien heeft de goede man gelijk, maar als je maar lang genoeg wacht gaat alle vis toch écht stinken. Ook een vette visch, zoals het Tapijn terrein.

                            Zeer frappant is in dit verband dat de gemeente Maastricht al in een vroeg stadium (2009) heeft beslist een convenant te sluiten met de Universiteit Maastricht. De UM moet een campus, het grenst lekker aan de Tapijnkazerne enzo, een campus is ook weer parkachtig, dus je kunt er ook wandelen &cetera...

                            Letterlijk staat er: "De gemeente Maastricht en de Universiteit beogen bij voorkeur en indien financieël haalbaar tot verwerving van de Tapijnkazerne te komen, ten behoeve van universitaire activiteiten, waarbij de huidige bebouwingsstructuur uitgangspunt is en waarbij rekening gehouden wordt met de gewenste stedelijke groencultuur."

                            Nu moet ik vooropstellen dat ik geen journalist ben en zeker geen onderzoeksjournalist. (..)
                            Stelt u zich eens voor dat de normprijs € 125,- ex bedraagt (Nota). Dan betaalt de UM dus € 5.000.000 voor die vier hectare in het hart van Maastricht.
                            (..)
                            Jaja...ik hoor het u al zeggen: "Daar zal de gemeente wel keiharde afspraken over maken, dat dat nooit kan!" Ach ja. Maar goed. Gelukkig hebben we nog inspraak over de "gewenste stedelijke groencultuur". Wat dacht ú? Zullen we gladiólen of túlpen...?


                            (Noot van de schrijver: allen dank voor de hartelijke ontvangst op dit forum.)
                            Beste BerNietel,

                            Soms kun je je literaire vaardigheden ook overschatten en is het niet meer zo leesbaar als je denkt. Dat is jammer.
                            Maar los van de wijze waarop het geschreven is, is het wellicht wel handig om je iets meer te verdiepen in de materie rond het terrein van de Tapijnkazerne.

                            Ik verwijs je kortheidshalve naar dit stukje op MO in de thread "Stadsbestuur 2010-2014".

                            Je leest dan welke insteek de gemeente Maastricht, i.c. de verantwoordelijk wethouder Gerdo van Grootheest, heeft in het project "Tapijnkazerne".
                            Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je goede ervaringen hebt met een partner, in dit geval de Universiteit Maastricht, dat je het liefst met die partner ook verder wilt.
                            De gemeente houdt echter de deur open voor andere investeerders als die met een significant beter en wellicht financieel aantrekkelijker voorstel komen.

                            Het laatste woord is hier zeker nog niet over gezegd, maar de voorlopige keuzes van de gemeente Maastricht kan ik wel onderschrijven.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door BerNietel Bekijk bericht
                              Maar dagdroom even mee over een nieuwe bestemming van het Tapijn-kazerneterrein... Op de Kunstacademie in Maastricht zitten jongens en meisjes die hun creativiteit commercieel willen beproeven. Dat kan hier. Er zijn hippies die hun zelfgemaakte spullen aan de man willen brengen. Dat mag hier. Er zijn marktkooplui die hun spullen (à la Tongeren en Luik) willen verkopen. Dat is hier mogelijk. Er zijn horecaondernemers die een exotisch of biologisch verantwoorde eetbelevenis kunnen brengen. Hier? Graag.
                              Laten we in godsnaam hardop blijven dromen, Ber. Alleen lijkt me de lokatie Tapijn voor het idee dat jij beschrijft niet zo geschikt. Ik weet zeker dat in het omliggende Villapark een muur van verzet zal rijzen als daar een soort van permanente vrije markt zou komen. Misschien meer iets voor het leegstaande Sphinxcomplex, waar op dit moment de koperdieven vrij spel hebben?
                              Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
                              De plannen die er zijn is om samen met de UM te gaan ontwikkelen. De insteek is om een aantal gebouwen te bewaren en geschikt te maken als een klein soort campus. Het grootste gedeelte van de gebouwen zal gesloopt worden, omdat deze in het verleden bijvoorbeeld alleen zijn gebruikt als garage etc. En geen enkele andere finctie zou kunnen hebben. Daarna zal dit gedeelte aangeplant worden als een uitbreiding van het stadspark, en openbaar toegankelijk worden.
                              Kijk, met zo'n bericht ben ik nou blij. Een bescheiden uitbreiding van het park en een kleine campus. Meer groen en minder baksteen. Maastricht mag blij zijn met de UM, ook hier weer

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X