Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tapijn Kazerne: zo?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • elletje
    replied
    Is dat alleen op het conto van de Seniorenpartij te schrijven? :(

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    ansicht

    De ansichtkaart triggerde me ;-)
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Prima Ben

    Ik mis alleen de sportza(a)l(en) en de sauna!
    Zijn die al ontmanteld?

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
    Misschien on topic,
    hadden we ook maar een partij die zich druk maakte
    om de ouderen.
    het tapijn karzerne is een goede ligging voor senioren
    woningen.
    het park het centrum enz
    (nee worden weg gestop aan de rand van maastricht.)
    ook calvarie wordt uit gekleed.
    de mensen worden geplaats in malberg en heugem.:(
    Die partij heet de seniorenpartij. Maar die vergeet ook wel weer eens het een en ander als ze moeten stemmen.... (we zijn dan een goede coalitiepartner).

    Maar ff serieus, er zijn wel degelijk ontwikkelingen mbt "senioren". Alleen, wanneer je ontwikkelingen goed volgt zou je weten dat "ouderen" steeds langer in hun eigen omgeving willen blijven wonen, en niet meer per definitie in een seniorencomplex terecht willen. Op de Maagdendries bijvoorbeeld worden grondgebonden woningen ontwikkeld (waar eerst hoogbouw ontwikkeld zou worden) waarbij deze woningen enerzijds door woningbouwvereniging gebouwd worden, en anderzijds door een projectontwikkelaar. De bedoeling is dat deze ontwikkelaar de woningen te woon bouwt. Dit zal binnenkort ook een keer in de krant komen te staan, maar wat dat inhoudt is dat er met de bouw gestart wordt voordat ze allemaal verkocht zijn.Als er dan woningen nog niet verkocht zijn op het moment dat ze klaar zijn zullen ze als huurhuis ingezet gaan worden. Dit zullen geen "stadsvilla's" worden maar in een prijsklasse rond de twee ton.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
    en de laatste reeks ;-)
    mooi ( ben) daar hoef je niet veel te veranderen
    leuke kantine
    prima om te kaarten of te babbellen,
    een doorgang naar het park
    en we kunnen de eendjes voeren.

    zal nog net een leuke opmerking van equinox

    ja via het tunneltje kunnen we veilig aan de overkant gaan
    sporten (oa rolators)

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Als de Tapijn niet voor oude van dagen kan worden gebruikt is de atletiekbaan aan de overzijde van tapijn wellicht een optie? Wat gebeurd daar anders mee?

    Tapijn oud;

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    foto's

    en de laatste reeks ;-)
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Misschien on topic,
    hadden we ook maar een partij die zich druk maakte
    om de ouderen.
    het tapijn karzerne is een goede ligging voor senioren
    woningen.
    het park het centrum enz
    (nee worden weg gestop aan de rand van maastricht.)
    ook calvarie wordt uit gekleed.
    de mensen worden geplaats in malberg en heugem.:(

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    foto's

    en nog een paar
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • benpeters
    replied
    foto's

    hierbij een aantal foto's
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BerNietel Bekijk bericht
    Maar dagdroom even mee over een nieuwe bestemming van het Tapijn-kazerneterrein... Op de Kunstacademie in Maastricht zitten jongens en meisjes die hun creativiteit commercieel willen beproeven. Dat kan hier. Er zijn hippies die hun zelfgemaakte spullen aan de man willen brengen. Dat mag hier. Er zijn marktkooplui die hun spullen (à la Tongeren en Luik) willen verkopen. Dat is hier mogelijk. Er zijn horecaondernemers die een exotisch of biologisch verantwoorde eetbelevenis kunnen brengen. Hier? Graag.
    Laten we in godsnaam hardop blijven dromen, Ber. Alleen lijkt me de lokatie Tapijn voor het idee dat jij beschrijft niet zo geschikt. Ik weet zeker dat in het omliggende Villapark een muur van verzet zal rijzen als daar een soort van permanente vrije markt zou komen. Misschien meer iets voor het leegstaande Sphinxcomplex, waar op dit moment de koperdieven vrij spel hebben?
    Oorspronkelijk geplaatst door benpeters Bekijk bericht
    De plannen die er zijn is om samen met de UM te gaan ontwikkelen. De insteek is om een aantal gebouwen te bewaren en geschikt te maken als een klein soort campus. Het grootste gedeelte van de gebouwen zal gesloopt worden, omdat deze in het verleden bijvoorbeeld alleen zijn gebruikt als garage etc. En geen enkele andere finctie zou kunnen hebben. Daarna zal dit gedeelte aangeplant worden als een uitbreiding van het stadspark, en openbaar toegankelijk worden.
    Kijk, met zo'n bericht ben ik nou blij. Een bescheiden uitbreiding van het park en een kleine campus. Meer groen en minder baksteen. Maastricht mag blij zijn met de UM, ook hier weer

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BerNietel Bekijk bericht
    (..)

    Een bevriende visboer placht mij altijd voor te houden: "Vis stinkt niet, vis rúikt..." Misschien heeft de goede man gelijk, maar als je maar lang genoeg wacht gaat alle vis toch écht stinken. Ook een vette visch, zoals het Tapijn terrein.

    Zeer frappant is in dit verband dat de gemeente Maastricht al in een vroeg stadium (2009) heeft beslist een convenant te sluiten met de Universiteit Maastricht. De UM moet een campus, het grenst lekker aan de Tapijnkazerne enzo, een campus is ook weer parkachtig, dus je kunt er ook wandelen &cetera...

    Letterlijk staat er: "De gemeente Maastricht en de Universiteit beogen bij voorkeur en indien financieël haalbaar tot verwerving van de Tapijnkazerne te komen, ten behoeve van universitaire activiteiten, waarbij de huidige bebouwingsstructuur uitgangspunt is en waarbij rekening gehouden wordt met de gewenste stedelijke groencultuur."

    Nu moet ik vooropstellen dat ik geen journalist ben en zeker geen onderzoeksjournalist. (..)
    Stelt u zich eens voor dat de normprijs € 125,- ex bedraagt (Nota). Dan betaalt de UM dus € 5.000.000 voor die vier hectare in het hart van Maastricht.
    (..)
    Jaja...ik hoor het u al zeggen: "Daar zal de gemeente wel keiharde afspraken over maken, dat dat nooit kan!" Ach ja. Maar goed. Gelukkig hebben we nog inspraak over de "gewenste stedelijke groencultuur". Wat dacht ú? Zullen we gladiólen of túlpen...?


    (Noot van de schrijver: allen dank voor de hartelijke ontvangst op dit forum.)
    Beste BerNietel,

    Soms kun je je literaire vaardigheden ook overschatten en is het niet meer zo leesbaar als je denkt. Dat is jammer.
    Maar los van de wijze waarop het geschreven is, is het wellicht wel handig om je iets meer te verdiepen in de materie rond het terrein van de Tapijnkazerne.

    Ik verwijs je kortheidshalve naar dit stukje op MO in de thread "Stadsbestuur 2010-2014".

    Je leest dan welke insteek de gemeente Maastricht, i.c. de verantwoordelijk wethouder Gerdo van Grootheest, heeft in het project "Tapijnkazerne".
    Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je goede ervaringen hebt met een partner, in dit geval de Universiteit Maastricht, dat je het liefst met die partner ook verder wilt.
    De gemeente houdt echter de deur open voor andere investeerders als die met een significant beter en wellicht financieel aantrekkelijker voorstel komen.

    Het laatste woord is hier zeker nog niet over gezegd, maar de voorlopige keuzes van de gemeente Maastricht kan ik wel onderschrijven.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Geachte Bernietel
    ik heb genoten van uw verhaal hier.
    ik denk dat dit veel maastrichtenaars bekend in de oren klink.
    ook hier op het forum zitten enkele mensen die zich verdiepen
    in de maastrichtse politiek.
    ongetwijfeld zullen hier nog leuke stukjes te lezen zijn.
    tot slot (convenant) nul en gene waarde althands in maastricht.

    Leave a comment:


  • BerNietel
    replied
    Tapijn kazerne: gelukkig hebben we nog inspraak!

    Waar was ik geëindigd? Was het niet iets met "Noblesse oblige"? Dat geldt dan natuurlijk ook voor mij. Had ik mijn mond maar gehouden. Ik ben het Tapijn verhaal maar eens een beetje gaan volgen..

    Een bevriende visboer placht mij altijd voor te houden: "Vis stinkt niet, vis rúikt..." Misschien heeft de goede man gelijk, maar als je maar lang genoeg wacht gaat alle vis toch écht stinken. Ook een vette visch, zoals het Tapijn terrein.

    Zeer frappant is in dit verband dat de gemeente Maastricht al in een vroeg stadium (2009) heeft beslist een convenant te sluiten met de Universiteit Maastricht. De UM moet een campus, het grenst lekker aan de Tapijnkazerne enzo, een campus is ook weer parkachtig, dus je kunt er ook wandelen &cetera...

    Letterlijk staat er: "De gemeente Maastricht en de Universiteit beogen bij voorkeur en indien financieël haalbaar tot verwerving van de Tapijnkazerne te komen, ten behoeve van universitaire activiteiten, waarbij de huidige bebouwingsstructuur uitgangspunt is en waarbij rekening gehouden wordt met de gewenste stedelijke groencultuur."

    Nu moet ik vooropstellen dat ik geen journalist ben en zeker geen onderzoeksjournalist. Niet dat ik nooit een korte vrijage met het nobele vak heb gehad, ik heb er wel iets mee. Zeker met Joep Dohmen. Nee, ik ken de man niet persoonlijk, maar zijn boek "De Vriendenrepubliek" heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb mij ook wel eens bewogen in kringen, waar het soort toestanden dat hierin beschreven wordt gemeengoed is. Zaken ma! Deze doe je dus in besloten kring, in een relaxte sfeer bij een goeie "drink" of een fris wijntje. Een paar haaien in een kring: banken, projectontwikkelaars, aannemers en wat dies meer zij omcirkelen enkele overheidshotemetoten: topambtenaren, burgemeesters, gedeputeerden, staatssecretarissen zo u wilt, en het festijn kan beginnen.

    Laten we niet misselijk doen. Het gaat bij het Tapijn terrein over grond, véél grond. 4 Hectare, naar het schijnt. De laatste keer dat ík het op Wikipedia gecheckt heb was 1 hectare nog 10.000 m2. Dat zal nu niet veel minder zijn. Het Tapijn-terrein heeft er daar vier van, dus 40.000 m2 in hartje Maastricht. Ik ben blij dat ik ze niet handmatig hoef te maaien.

    Nu heeft de gemeente Maastricht in het jaar van het Convenant óók nog hard gewerkt aan een "Nota grondprijzen". Nee, een stukje grond wordt niet meer "zomaar" verkocht tegenwoordig. Éérst kijken ze waar je stukje ligt. Dan wat je ermee gaat doen (lees: wat levert het je op) en hoeveel bouwlagen je erop gaat zetten enzo. Veel mitsen en maren en vastgoed-geneuzel staan erin maar dan, jahaa, het staat er echt:

    "Gronden bestemd voor non-profitfuncties met een publiek functie, zoals openbare scholen, gezondheidscentra, hoed-praktijken, gebedsruimten, politiebureaus, brandweerkazernes, rioolgemalen, welzijnsvoorzieningen en sportaccommodaties worden uitgegeven tegen een vaste normgrondprijs welke comparatief is bepaald."

    Wat ú hier leest weet ik natuurlijk niet, maar wat ík er lees is dit: De UM kan dus voor de állerlaagste prijs de grond aankopen. Is spekkoper. Grappig he. Van de gemeente mag je de grond kopen (Convenant) en ook nog eens tegen de laagste prijs (Nota). Goed wijnjaar trouwens, 2009.

    Stelt u zich eens voor dat de normprijs € 125,- ex bedraagt (Nota). Dan betaalt de UM dus € 5.000.000 voor die vier hectare in het hart van Maastricht.

    Dat moeten de haaien ook al bedacht hebben. En nou roken haaien geen sigaren, maar de menselijke equivalenten wel. Het liefst dikke, het liefst gratis. Nou stel je eens voor dat je die grond kan doorverkopen? Nee, natuurlijk niet meteen. Daar wacht je een jaartje of 7 mee, da's wel zo fatsoenlijk vindt u niet? Anders zou het zo maar kunnen zijn dat iemand je beticht van het onrechtmatig toeëigenen van overheidsgelden.

    Kijk: een 5-sterrenhotel betaalt voor grond in Maastricht zómaar €685,-. Per vierkante meter? Nee: per vierkante meter bouwoppervlak! Dat is dus €685,- maal het aantal bouwlagen. Laten we eens 6 verdiepingen bouwen. Dan heb je dus €4110,- en geen €125,-.

    Daar zou je toch spontaan creatief van worden...

    Jaja...ik hoor het u al zeggen: "Daar zal de gemeente wel keiharde afspraken over maken, dat dat nooit kan!" Ach ja. Maar goed. Gelukkig hebben we nog inspraak over de "gewenste stedelijke groencultuur". Wat dacht ú? Zullen we gladiólen of túlpen...?


    (Noot van de schrijver: allen dank voor de hartelijke ontvangst op dit forum.)

    Leave a comment:

Bezig...
X