Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tapijn Kazerne: zo?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Toller
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Helemaal goed, Pier, dank voor het naar boven halen van dit gemeentelijk uitgangspunt.

    Ook hier kan een "addertje onder de walmuur" in zitten, Ingrid. De gemeente schrijft namelijk:

    "Reactie gemeente Maastricht:
    (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"


    Ze bedoelen toch niet dat ze poterne ter hoogte van de sluizen gaan verbreden en verhogen? Dit is wel de snelste route naar het voormalige Jezuietenklooster!!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    [B][SIZE=14px]De reactie van de gemeente Maastricht is daarop:
    "Reactie gemeente Maastricht:
    (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"
    Helemaal goed, Pier, dank voor het naar boven halen van dit gemeentelijk uitgangspunt.

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Het vuurtje is inmiddels zo hoog opgestookt dat ik niet denk dat er nog iemand serieus aan een doorbraak van de walmuur denkt. Ik zag zojuist in de Heksenstraat een "post" van Kiity Nuyts c.s.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Gemeente Maastricht zegt ook tegen een doorbraak te zijn!

    In het najaar van 2014 gaf de gemeente Maastricht een reactie op een bijdrage van de Stichting Vestingstad Maastricht.
    Deze bijdrage is te vinden als "reactie 6" (lees: bijlage 6) op het Raadsvoorstel d.d 16 sept. 2014 .

    In de bijdrage van de Stichting Vestingstad Maastricht schrijft deze stichting:
    "(...)
    D: Wij maken ons over een aantal zaken zorgen:
    (….) Doorbreken van de stadsmuur wordt niet gezien als een bijdrage aan / waardering van het Maastrichts verleden.
    "

    De reactie van de gemeente Maastricht is daarop:
    "Reactie gemeente Maastricht:
    (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"


    Als de gemeente Maastricht bij deze reactie blijft is het probleem opgelost, toch?

    In zoverre ben ik het eens met Karel de Kale

    Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale
    (..) Als onderdeel van het creatieve planvormingsproces gooi je de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er aan ideeën en oplossingen naar boven komt. De keerzijde is echter dat hiermee de aandacht voor de andere aspecten van de ontwikkeling van het Tapijn terrein onderbelicht kunnen blijven.
    Anderzijds ben ik het ook wel eens met sommigen die (terecht?) opmerken dat wanneer je nu niet aan de bel trekt en er komt toch een concreet plan voor een doorbraak, dat je dan te laat bent!



    Last edited by Pier; 18 februari 2016, 16:15.

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Geachte mevrouw Evers, de correcties en aanvullingen zijn verwerkt, waarvoor dank.


    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Ik heb geen facebookaccount. Kan men daar correcties op aanbrengen? Kijk dan nog eens naar posting # 58. Ik heb daar nog wat relevante correcties en aanvullingen in aangebracht. Misschien komen ze uw website ten goede.

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Geachte mevrouw Evers, bij deze: https://www.facebook.com/notes/blief...13646665330656

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Beste Karel de Kale, dan is het toch zinvol als ook u uw bezwaren met betrekking tot de plannen voor Tapijn kenbaar maakt en daar ondersteuning voor zoekt en vindt, het zij onder burgers of in politieke kringen? Er zijn ook mensen die vraagtekens hebben bij de fietspaden in het park en dit absoluut niet willen. De ene discussie sluit namelijk de andere niet uit, integendeel.

    De pagina Blief Vaan De Moer Aof en ook Life In Maastricht willen buiten dit forum hier zeker een podium bieden aan alles dat relevant kan zijn!

    Dat kan ook per mail: lifeinmaastricht@gmail.com

    Last edited by LifeInMaastricht; 18 februari 2016, 13:20.

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Ik ben direct "belanghebbende" bij de "eventuele doorbraak" ter hoogte van de Heksenstraat. Door alle "commotie" die nu over een "eventuele doorbraak van de walmuur" ontstaat dreigt de discussie over de ontwikkeling van het Tapijn terrein echter volledig gedomineerd te worden door dit enkele onderdeel. Het is mijn persoonlijke overtuiging; "die doorbraak komt er echt niet". Het is een "wensgedachte" van de stedenbouwkundigen voor de verbetering van de verbinding tussen de Tapijn Kazerne en de onderwijsinstellingen in het Jekerkwartier. Als onderdeel van het creatieve planvormingsproces gooi je de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er aan ideeën en oplossingen naar boven komt. De keerzijde is echter dat hiermee de aandacht voor de andere aspecten van de ontwikkeling van het Tapijn terrein onderbelicht kunnen blijven.

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Dank u! En voor wie u nog niet kent, zal ik er bij vermelden dat er in de bibliotheek heel wat werken aanwezig zijn waar u aan heeft meegewerkt!


    http://www.worldcat.org/identities/lccn-nr2001023183/

    Als het gepubliceerd is, toon ik u het resultaat.

    Hartelijke groeten!

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Dank u voor uw uitleg. Mag ik deze dan alsnog overnemen, met bronvermelding en uw naam er onder? Er staat veel nuttige informatie in namelijk!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Dit is geen brief aan de gemeente. Het is mijn persoonlijke visie op de problematiek rond het maken van een volkomen onnodige doorbraak in de stadsmuur om een langzaam verkeer-verbinding (voetgangers en fietsers) naar de binnenstad te bewerkstelligen. Het gestelde doel is een snellere verbinding vanuit een bepaalde hoek, maar dat idee is fictief. De voorgestelde verbinding leidt tot geen enkele verbetering. Daarbij komt dat maatschappelijk gezien dit waarschijnlijk leidt tot een onveilige verbinding, die bovendien aanwonende kwetsbare personen (Xonar) alleen maar onzekerder en kwetsbaarder zal maken. Daarbij komt het belang van de andere omwonenden, die in de huidige berichtgeving vrolijk worden vergeten.

    U heeft mijn toestemming om de postings nrs. # 58 en # 60 onverkort te plaatsen op de door u genoemde webpagina. .
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 februari 2016, 19:09.

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Beste mevrouw Evers, is dat de brief aan de gemeente? Mag ik deze overnemen en aan de beheerder van de Blief Vaan De Moer Aof pagina geven zodat het daar geplaatst kan worden?

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Tapijnplannen

    Er zoemen geruchten rond dat niet duidelijk is wie eigenlijk eigenaar is van welk stuk van de betreffende gronden. Daar hoeft niemand lang naar te zoeken. Tot aan de opheffing van de vesting waren de stadsmuren stedelijk, respectievelijk gemeentelijk eigendom, maar alles wat daarbuiten lag behoorde tot de vestingwerken. En die waren bezit van de Republiek, na 1814 het rijk. Toen de vestingstatus op 29 mei 1867 werd opgeheven, was de weg vrij voor het slechten van de muren. De gronden daarbuiten waren echter nog steeds van het rijk.

    De gemeente en zelfs de bevolking heeft in 1867 en volgende jaren geweldig zijn best gedaan om zo snel mogelijk alles wat maar enigszins gezien kon worden als een belemmering voor de uitbreiding van de stad zo snel mogelijk te verwijderen. Daarbij is de muur vanaf de Tongersestraat tot aan de Onze Lieve Vrouwekade/Pieterskade bewust gespaard gebleven vanwege de cultuurhistorische waarde. Het gemeentebestuur was tevens van mening dat die muur langs het park een belangrijke functie had voor het nieuw aan te leggen villapark, de eerste stadsuitleg buiten de vroegere vesting. Dat villapark was een mogelijkheid om de vele meer vermogenden, die vanwege de benauwdheid in de ommuurde stad naar het omringende platteland waren vertrokken (Borgharen, Limmel, Meerssen, Heer, Sint Pieter) terug te lokken. De rustige en historische sfeer van het stadspark was daar een garantie voor. Deze gronden zijn in een later stadium aangekocht door de gemeente. De hoofdmoot werd naar ik meen aangekocht in 1920 en later. En dat is allemaal na te zien in de gemeenteraadsnotulen die in gebonden vorm in te zien zijn bij de bibliotheek in het Centre Céramique, en bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg aan de Sint Pieterstraat nr. 7. Op beide adressen GRATIS!

    De enige 'doorbraak' die in vroeger tijden in de jaren 1867-1888 werd gerealiseerd was ter hoogte van de reeds bestaande Sint Pieterspoort. De Pietersbrug (de huidige Rode brug) herinnert daar nog aan. Er is daar in later jaren een wat ruimere bres in de muur geslagen, zodat de huidige muur in de Nieuwenhofstraat en het restant van de muur richting Maas aanmerkelijk verder uiteen liggen dan in 1867. Maar de aanleg van het Villapark noopte tot een nieuwe bres: de doorbraak van Poort Waarachtig, opengesteld in 1888.

    De aanleg van Poort Waarachtig was in de jaren 1880 redelijk goed te verdedigen. De nieuwe villawijk lag naar begrippen van die tijd geïsoleerd, maar ook toen was de nieuwe verbinding eigenlijk overbodig. Men kon immers via de Sint Pieterskade/Onze Lieve Vrouwekade richting centrum, of via de Sint Pietersbrug en Sint Pieterstraat. Het enige dat de doorbraak van Poort Waarachtig bewerkstelligde was, dat men het stukje naar de Pietersbrug afsneed. Men kwam (en komt) immers uit aan het begin van de Begijnenstraat. In een tijd van voetganger- en rijtuigverkeer verdedigbaar, maar in onze jaren?

    De voorgestelde doorbraak voor langzaam verkeer in de muur die 'grenst' aan het Tapijncomplex, is zinloos, zowel met betrekking tot een 'betere' verbinding naar de binnenstad (met name bedoeld voor studenten), als voor de eigen burgers. Daarbij komt, dat het laatste restant ononderbroken stadsmuur, door het gemeentebestuur in de negentiende eeuw bewust voor afbraak gespaard, dreigt te worden opgeofferd voor iets dat alleen maar negatief rendement oplevert. Het Nieuwenhofpoortje heeft tenminste nog de verdienste dat het ooit als poortje heeft bestaan en nu een functionele doorgang biedt naar de binnenstad. De nu voorgestelde bres biedt geen enkele meerwaarde. Integendeel:
    1. de weg naar de binnenstad wordt er niet korter door;
    2. de rust in de Heksenhoek wordt verstoord;
    3. dat levert grote nadelen op voor de huidige aanwonenden: enige particulieren en het begeleid wonen-project van Xonar, waar kwetsbare mensen niet staan te wachten op dagelijkse onrust van studenten en anderen;
    4. de beoogde tunnel door de wal en de uitmonding aan de parkzijde en de kant van de Heksenhoek kan in de avonduren door de afgelegen ligging niet anders dan onveilig zijn;
    5. deze geplande route komt uit in de Bonnefantenstraat, op een paar meter afstand van de Zwingelput. Vandaaruit gaat men door de Bonnefantenstraat naar de Ezelmarkt, en volgt vandaaruit dan hetzelfde traject naar het Vrijthof als de route die van de Zwingelput naar de Ezelmarkt loopt. Wat is hier het rendement?

    Er is geen rendement. De binnenstad is voor fietsers op zes plaatsen vanuit of door het park bereikbaar:
    a. via Poort Waarachtig en de Vijf Koppen het park in;
    b. via Poort Waarachtig en de Begijnenstraat naar de Sint Pieterstraat;
    c. via de Sint Pietersbrug de Sint Pieterstraat in;
    d. via de Sint Pietersbrug, Nieuwenhofstraat, Looiersgracht naar de Ezelmarkt;
    e. via de Hubertuslaan te voet door het park naar de Nieuwenhofbrug, richting Looiersgracht en uitkomend op de Ezelmarkt
    f. via de ventweg van de Prins Bisschopsingel aansluiting op een fietspad door een stukje park, met een afslag naar de Tongersestraat; Niet dat men zich daar aan houd: men rijdt vaak door tot de brug bij de Nieuwenhof.

    De enige maatregel die het studenten gemakkelijker maakt op de fiets bij het nieuwe Tapijnterrein te komen, is een fietspad vanuit het westen of het oosten, maar dat hoeft niet perse een route door het park, of een doorbraak door de stadsmuur met zich mee te brengen. De bestaande situatie vraagt slechts een creatieve aanpassing, waarbij het wandelgebied (het is daar een stukje een park, weet u wel) en het doorstroomschema evenredige aandacht krijgen. Zeker, de welvaart van de stad Maastricht is sinds 1975 of daaromtrent gegroeid door de komst van de medische faculteit en andere faculteiten op een later tijdstip, maar de stad hoeft werkelijk geen knieval te maken voor dat instituut. Want tussen ons gezegd en gezwegen: waar kreeg een universiteit méér faciliteiten sinds haar oprichting dan in Maastricht?

    Meer in het algemeen: in tal van universiteitssteden zijn net als in Maastricht in het verleden overbodige, leegstaande panden in de binnenstad aangewend tot huisvesting van faculteiten en bibliotheken. Maar denkt u nu echt dat men in Groningen, Utrecht, Amsterdam, Leiden of Delft over de grachten en kanalen in de stad een nieuwe (fiets)brug heeft aangelegd om de arme studenten een rit van 200 meter (de in Maastricht beoogde afstand) te besparen? Die studenten rijden gewoon de ene kant van de gracht af en de andere kant op. Zou iets vergelijkbaars de krachten van de Maastrichtse studenten te boven gaan?

    Literatuur:
    Ingrid M.H. Evers, 'Ontmanteling en slechting van de vesting Maastricht (1867-1870), achtergronden bij 24 albuminefoto's van Theodor Weijnen', in: Om de vesting, 19 (2004) 19-34.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 februari 2016, 00:19.

    Leave a comment:


  • LifeInMaastricht
    replied
    Goedemiddag!

    Ook wij zijn bezorgd over de plannen om een gat in de stadsmuur te maken. Een bezorgde Maastrichtenaar heeft een Facebook pagina opgestart, https://www.facebook.com/BliefVaanDeMoerAof.
    Hij is alleen tegen het gat in de stadsmuur, en niet tegen plannen voor Tapijn en meer groen.

    Omdat wij met Life In Maastricht mensen in de Engelse taal bedienen (expats, buitenlandse studenten, toeristen) en vooral de geschiedenis van de stad in ere willen houden, treft het ons ook.
    Zodoende steunen wij de petitie van Kitty Nuyts, de bezwaren van Stichting Maastricht Vestingstad en de activiteiten van de Blief Vaan De Moer Aof pagina.

    De gemeente Maastricht heeft op 29 februari een bijeenkomst gepland, het Maastrichts publiek is welkom om hun visie op de gepresenteerde plannen te geven.
    Zonder cynisme is dat toch wel democratie ten voeten uit, nietwaar?

    http://www.gemeentemaastricht.nl/ove...tapijnkazerne/

    Het zou fijn zijn als de brief die door de stichting MO aan de gemeente is gestuurd, openbaar wordt gemaakt.
    Dat kan anderen namelijk ook inspireren en stimuleren om over hun Mestreech na te denken en het cultureel erfgoed om ons heen.
    En hoe wij dat zouden moeten koesteren in plaats van willen wegvagen voor modern gemak.

    Want dat is de enige beweegreden achter dat deel van het plan.

    Enfin. Alle informatie die wij verzameld hebben, is te vinden op de Facebook pagina Blief Vaan De Moer Aof en Life In Maastricht.

    Hartelijke groeten!

    Leave a comment:

Bezig...
X