Eerste naoorlogse vluchten op Beek/Maastricht [MAA] (2)
De De Havilland-toestellen konden slechts zeven passagiers vervoeren, en waren steeds volgeboekt. In maart 1946 werd al gevraagd om grotere machines. Die maand landde er voor het eerst een DC4 op Beek/Maastricht. De DC4's onderhielden echter uitsluitend de vliegdienst op Nederlands-Indië/Indonesië en binnen Europa., niet de binnenlandse lijnen. Het toestel dat te Maastricht landde, was op een lesvlucht en maakte slechts een kortstondige tussenstop.
Bron: Delpher, Gazet van Limburg, 6 maart 1946
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Maastricht Aachen Airport
Sluiten
X
-
Eerste naoorlogse vluchten op Beek/Maastricht [MAA] (1)
Oorspronkelijk geplaatst door I. Rothengatter Bekijk berichtMijn opa, JHSchreurs is, met collega's van de douane, met de eerste vlucht van KLM, na de oorlog, van vliegveld Beek naar Schiphol gevlogen en vv. Wat de reden hiervan was dat weet ik niet.
JH Schreurs rechtsboven op de trap
Als het werkelijk de eerste naoorlogse vlucht betreft, had die niet in 1946 plaats, maar op 26 september 1945.
Bron: Delpher, Limburgsch Dagblad, 24 september 1945; De Nieuwe Nederlander, 27 september 1945.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 juli 2023, 12:33.
Leave a comment:
-
Bij navraag bij de KLM, kunnen ze niet met zekerheid zeggen, maar denken ze dat het een vlucht met een DC3 van Maastricht naar Amsterdam en vv was in april 1946.In de archieven was de foto niet meer te vinden.
Leave a comment:
-
Lelystad zal er ook aan moeten geloven als ik de nieuwsberichten van vandaag goed begrepen heb. BBB on top.
Als ook in Limburg
Overigens dat is een vermoeden dat men die stikstof uitstoot van MAA wil overhevelen naar de agrarische sector, dus nog geen feit.
Leave a comment:
-
Mijn opa, JHSchreurs is, met collega's van de douane, met de eerste vlucht van KLM, na de oorlog, van vliegveld Beek naar Schiphol gevlogen en vv. Wat de reden hiervan was dat weet ik niet.
JH Schreurs rechtsboven op de trapLast edited by Pier; 28 februari 2023, 12:53.
Leave a comment:
-
Provincie gaat in Mei beslissen over de vraag om tijdelijk de Luchthaven over te nemen totdat er een echte Overname Kandidaat gevonden is.
Totale kosten voor provincie en regio: 51 miljoen euro.
Gekker weten ze hun geld niet te besteden in Limburg en provinciehuis te Maastricht.
Maastricht en andere gemeenten gaan 6 miljoen bijlappen.
bron Nu.nl
maar ja het is een druppel op een gloeiende plaat
mvg.
Leave a comment:
-
eerste dag-envelop Maastricht-Berlijn (vliegveld Tegel)
Volgens berichten in de pers maakt Maastricht Airlines mogelijk nog een doorstart. Misschien dat deze beoogde eerste vlucht, die niet doorging, onder meer omdat de vliegtuigen niet op tijd geleverd werden, dan alsnog gevlogen kan worden.
Last edited by Clio; 4 juli 2013, 08:26.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeMAASTRICHT - De provincie Limburg wil op korte termijn 4,5 miljoen euro uittrekken om te voorkomen dat Maastricht Aachen Airport (MAA) failliet gaat. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd voorstel aan Provinciale Staten. Het geld is nodig om de acute liquiditeitsproblemen tot 1 juli 2014 op te vangen.
http://www.dichtbij.nl/maastricht/re...ld-steken.aspx
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeMAASTRICHT-AIRPORT - Maastricht Airlines (MA) is dinsdag failliet verklaard. Dat maakte de rechtbank in Maastricht bekend. John Huppertz is tot curator benoemd. Hij gaat de mogelijkheden voor een doorstart onderzoeken, liet hij dinsdag weten.
Maastricht Airlines zou op 25 maart beginnen met vluchten vanaf Maastricht Aachen Airport naar onder meer Amsterdam. Maar de levering van twee Fokker 50 toestellen wegens technische problemen liep vertraging op. Bij het bedrijf werken 60 mensen.
De meesten van hen zijn al eerder ontslagen. Enkelen vochten hun ontslag aan. De zaak zou morgen dienen. Maar dat heeft na het faillissement geen zin meer, aldus Huppertz.
Huppertz ziet goede kansen voor een doorstart. ,,Wrang is dat een van de toestellen inmiddels klaar is en kan gaan vliegen'', zei Huppertz. ,,Dat betekent dat MA de lucht in kan en voor overname interessant is. Bovendien zijn de eerste kosten al gemaakt. Er zouden al enkele mensen zijn die interesse in overname hebben.'' (Dichtbij/ANP) maastrichtdichtbij.nl
Leave a comment:
-
Provincie Ton. Bij een faillissement is meestal niet veel te vorderen.
Leave a comment:
-
Dat is al heel mooi, ik had dat inderdaad ook gelezen. Echter, wat heb je aan een regionale luchthaven wanneer je er geen gebruik van kan maken als er geen maatschappijen zijn, die je naar andere ''nabij gelegen'' luchthavens kunnen brengen?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk berichtIn aanvulling tot wat ik hierboven zei: er blijken dus weldegelijk reeds boekingen (zo'n 4000, goed voor ongeveer 30 vluchten) geweest te zijn.
Leave a comment:
-
Ik moet vooral lachen om de berichtgeving rondom een mogelijke ''doorstart''.
Hoezo, doorstart? Er is nog geen toestel vertrokken.
In aanvulling tot wat ik hierboven zei: er blijken dus weldegelijk reeds boekingen (zo'n 4000, goed voor ongeveer 30 vluchten) geweest te zijn.
Die mensen boekten op grond van het nabij zijn van een luchthaven, en moeten nu (veel) verder reizen.
Ik had, als alternatief voor het wegvallen van mijn voorjaarsvakantie, graag eens van MAA naar München willen gaan. Zou me ten opzichte van de trein en bus per richting een halve dag gescheeld hebben, financieel weet ik niet of het me iets zou hebben bespaard.
Leave a comment:
-
Gast antwoorddeDe provincie gaat een deel van de subsidie aan Maastricht Airlines proberen terug te vorderen via de curator.
Maastricht Airlines zou vanaf Maastricht Aachen gaan vliegen naar Amsterdam , Berlijn , München en Parijs. Maar voordat ook maar één vlucht heeft plaatsgevonden, heeft het bedrijf het faillissement aangevraagd.
Arbeidsplaatsen Uit een brief van gedeputeerde Twan Beurskens aan het Limburgs Parlement blijkt dat de provincie 90 procent van de toegezegde subsidie van 235.000 euro heeft overgemaakt, oftewel 211.000 euro. De provincie wil in ieder geval de 65.000 euro terug voor de arbeidsplaatsen omdat geen enkele baan is gerealiseerd.
Opleidingen Voor opleidingskosten heeft de provincie 170.000 euro ter beschikking gesteld. Van de curator wil de provincie weten hoeveel daar daadwerkelijk aan is uitgegeven. De resterende subsidie zou terug moeten vloeien..
----
De gemeente Maastricht wil de subsidie aan Maastricht Airlines terug vorderen via de curator.
De gemeente zou 100.000 euro investeren in de luchtvaartmaatschappij. De gemeente had 50.000 euro toegezegd als investering in de werkgelegenheid. Dat geld is in eind vorig jaar overgemaakt. Zodra het faillissement uitgesproken wordt zal de gemeente Maastricht contact opnemen met de curator om zoveel mogelijk terug te vorderen.
Promotie De andere 50.000 euro is toegekend aan het VVV Maastricht voor promotiedoeleinden. Zo'n 40.000 van die subsidie is nog niet gebruikt. De gemeente verwacht niet dat de curator aanspraak kan maken op dit geld, toch probeert de gemeente ook dit bedrag terug te krijgen.
Maastricht Airlines zou vanaf Maastricht Aachen gaan vliegen naar Amsterdam , Berlijn , München en Parijs. Maar voordat ook maar één vlucht heeft plaatsgevonden, heeft het bedrijf het faillissement aangevraagd.
. l1.nl
Leave a comment:
Leave a comment: