Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Krimp? Nu is het afgelopen!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het kan dan alleen maar beter worden
    Zeker niet slechter,

    Opmerking


    • Groei Belgische buurgemeenten

      Het is al eerder vastgesteld in dit draadje: bij de buren worden meer kindjes geboren of gaan de oudjes minder snel dood. Ook vestigen zich aan de andere kant van het Albertkanaal meer mensen dan er vertrekken.

      (bron: www.limburger.nl)

      Overigens denk ik dat burgemeester Vos van Riemst zich de toekomst met een groei van 3,5% te rooskleurig voorstelt. Vorig jaar kwamen er 59 Riemstenaren bij. Da's een bevolkingstoename van minder dan een half procent.
      Last edited by El Loco; 2 maart 2012, 13:18. Reden: Bronvermelding

      Opmerking


      • Het is er dan ook goed toeven hier.

        Opmerking


        • Maastricht in Europese regio met 5,9 miljoen inwoners

          Vanmiddag kreeg ik door het CDA Maastricht een persbericht toegestuurd waarin melding werd gemaakt van het feit dat de CDA'ers Gerd Leers en Maria van der Hoeven de kandidatuur van Maastrichtse kandidaat Han Hoogma steunen.

          Leuk maar niet echt verrassend, toch?
          Het zou pas echt nieuws zijn geweest als zij de kandidatuur van Han Hoogma niet zouden steunen.

          Han Hoogma wil zich mn. sterk maken voor de uitbreiding van de (Eu)regio.

          Bij het persbericht zat een DOCUMENT* dat de waarde en perspectieven van de zogenaamde
          Eindhoven-Leuven-Aken Triangle (ELAt)
          weergeeft.
          (bron: www.zuidlimburg.nl)

          Ik vind dat de in dit document genoemde cijfers niet in deze thread mogen ontbreken!

          *
          Door een communicatiefout van de communicatieafdeling van het CDA had dit DOCUMENT nog niet gepubliceerd mogen worden.
          Door mij is de bewuste link, op verzoek, dan ook verwijderd.
          Ik ga er vanuit dat deze z.s.m weer mag worden gepubliceerd
          Last edited by Pier; 17 augustus 2012, 15:24.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Herindeling Maastricht e.o.?

            Het navolgende bericht op L1 triggerde mij om deze discussie eens te voeren.
            http://www.l1.nl/nieuws/215098-betro...n#.UZSuN6wR-uI

            In het Noorden van Limburg zijn diverse herindelingen geweest en in het verleden ook in het Zuiden. De laatste grote herindeling van de gemeenten in de omgeving van Maastricht dateert alweer van tig jaren terug. Recent is nog de fusie geweest tussen Eijsden en Margraten maar dat was een vrijwillige "herindeling". Het kabinet streeft naar grotere gemeenten van +/- 100k inwoners..

            Zou in het Zuiden Maastricht niet ook opnieuw moeten overgaan tot annexaties? En zou o.a. Meerssen (nu zo rumoerig) niet beter bij Maastricht gevoegd worden?

            Zou de situatie - geschetst in het draadje http://forum.mestreechonline.nl/show...ndeling&page=5 niet passen?

            Maastricht incl Meerssen, Beek (incl MAA) en Stein:


            Maastricht incl boven en randkernen, Berg/Terblijt, Cadier/Keer en Gronsveld:




            p.s. Mocht dit draadje in het verkeerde subforum staan - gelieve het dan te verplaatsen naar het juiste, bvd!
            Last edited by ; 17 mei 2013, 00:01.

            Opmerking


            • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/...indeling.dhtml

              Uit 1996.... destijds afgeketst, wellicht weer opportuun.

              De schaalvergroting die het kabinet met de twintig Nederlandse centrumgemeenten voorstaat, komt er in praktijk op neer dat de grotere steden de omliggende kernen annexeren. De herindeling kan binnen drie jaar zijn bezegeld. Het meest vergaande bestuurlijke scenario voor Limburg levert vijf compacte steden op: Maastricht, Heerlen en Sittard/Geleen in het zuiden, Roermond in Middenlimburg en Venlo in Noordlimburg.
              Last edited by ; 17 mei 2013, 00:27.

              Opmerking


              • Een heel handig kaartje met zoekfunctie over de krimp staat op rtl nieuws vandaag, zie hier.

                Maastricht groeit dus volgens dit grafiekje tot 2040. Gulpen-Wittem ziet er dramatisch uit met een daling van 20 procent, Eijsden-Margraten doet het dan weer relatief goed met een krimp van nog geen 2 procent op langere termijn. Opmerkelijk hoe dat kan.... Zo dicht bij elkaar en dan zo'n grote verschillen.

                Sowieso is de daling in Gulpen-Wittem opmerkelijk. Ik kan geen enkele gemeente in Zuid-Limburg vinden met een dergelijke teruggang; ook de mijnstreek doet het stukken beter. Laat je afvragen of dit staatje wel klopt en hoe die cijfers bepaald worden...

                Ook opmerkelijk: Brunssum groeit tot 2025. Leg het maar eens uit.
                Last edited by burgemeester; 21 juni 2013, 19:26.

                Opmerking


                • Misschien dat verwacht wordt dat de redemptoristen in Wittem uitsterven c.q. het pand opdoeken? En ik geloof dat in Gulpen ook een kloostergemeenschap(je) zit/zat. Maar ook dan is de teruggang wel erg groot.

                  Opmerking


                  • Belachelijke voorspellingen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
                    Een heel handig kaartje met zoekfunctie over de krimp staat op rtl nieuws vandaag, zie hier. (...)
                    Wat een onzinnige voorspellingen.
                    Pak Simpelveld.
                    Tussen nu en 2040 stijgt daar het inwoneraantal met 141 personen!
                    Of neem Weert. Daar zakt het inwoneraantal tussen nu en 2014 met 12 personen.....
                    Onzin dus

                    Stel je voor dat in 1913 iemand een dusdanige voorspelling deed voor 1940
                    Last edited by Pier; 21 juni 2013, 22:06.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                      Stel je voor dat in 1913 iemand een dusdanige voorspelling deed voor 1940
                      Goed punt, pier.

                      Opmerking


                      • Wat mij betreft mag dit onderwerp samengevoegd met dit:
                        http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=3264

                        en ben benieuwd naar de meningen.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X