Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Geweldig! Tekeningetje?
    Zoiets?

    Ik heb de door Olijfje voorgestelde espressobar in deze rendering maar even achterwege gelaten. De struiken heb ik wel al een locatie gegeven.

    Let op de Boschstraat...... Mooi he!
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #32
      Ik lees hier op de site van railbeheerder Strukton dat de spoorbrug tussen 2007 en 2009 is gerenoveerd. Ik ben er eerder vanuit gegaan dat de spoorbrug niet meer gebruikt werd en dat goederenvervoer uitsluitend tussen de 2 Sappi-vestigingen in Maastricht en Lanaken plaats vond. Heeft iemand recent treinen over de spoorbrug zien rijden?

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        De struiken heb ik wel al een locatie gegeven.
        Get the picture! Zal een mooi gezicht zijn, die struikjes boven de Boschstraat

        En na de Eiffel, waar eindigt onze Hoeg Lijn? Ik had 'm zelf over de daken van de Mouleurs willen leiden, de daken misschien half opengewerkt voor het uitzicht?

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Ik lees hier op de site van railbeheerder Strukton dat de spoorbrug tussen 2007 en 2009 is gerenoveerd. Ik ben er eerder vanuit gegaan dat de spoorbrug niet meer gebruikt werd en dat goederenvervoer uitsluitend tussen de 2 Sappi-vestigingen in Maastricht en Lanaken plaats vond. Heeft iemand recent treinen over de spoorbrug zien rijden?
          Daar heb ik in mijn hele leven nog geen trein over zien rijden.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Daar heb ik in mijn hele leven nog geen trein over zien rijden.
            Hmm. Heeft iemand ooit wel eens een trein tussen de 2 Sappi-vestigingen zien rijden? Of is die 14 miljoen, die voor dat traject zijn uitgetrokken, weggegooid geld geweest?
            Last edited by El Loco; 4 januari 2011, 22:58.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              En na de Eiffel, waar eindigt onze Hoeg Lijn? Ik had 'm zelf over de daken van de Mouleurs willen leiden, de daken misschien half opengewerkt voor het uitzicht?
              Nou, je zou dit meekunnen nemen in een lus. Het is dan de apotheose van de wandeling.... Zoiets als de Skywalk in de Grand Canyon, maar dan boven de oude fabrieksgebouwen....

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Zoiets als de Skywalk in de Grand Canyon, maar dan boven de oude fabrieksgebouwen....
                We kunnen het ook de Skywalk van Maastricht gaan noemen. Zijn we meteen van het verwijt af dat het geen echte High Line is (want maar gedeeltelijk gebruik makend van de spoorlijn)...

                Zit nog erg te dubben over de route langs Sappi en de Timmerfabriek. Dit lijkt me toch de beste mogelijkheid:



                De route biedt uitzicht op 4 bakens van de Maastrichtse industrie: Sappi, Zuid-Willemsvaart, Timmerfabriek en Sphinx.
                • A is het stukje spoor langs Sappi. De Hoeg Lijn loopt daaroverheen of, als dat niet kan, erlangs, maar dan wel verhoogd (4 meter lijkt me genoeg). Bij B loopt de Hoeg Lijn - verhoogd - langs de grijze Sappi-loods (hoe lelijker, hoe mooier; dat zie je in New York ook...).
                • C is de smalle spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart, niet meer in gebruik (in tegenstelling tot de gewone brug ernaast). Ik heb ergens gelezen dat dit een historisch waardevolle brug is, dus die gaan we in ere herstellen: iets omhoog krikken en hij is perfekt geschikt om de Hoeg Lijn over het kanaal heen te helpen.
                • Vervolgens lopen we - nog steeds verhoogd - om de nieuwe restwarmtecentrale van Sappi (D) heen (een beetje milieu-educatie op dit punt kan geen kwaad), over de lage daken bij De Ossekop (E), vlak langs het sheddakenlandschap van de Timmerfabriek (F, lijkt me echt een schitterend gezicht), over het dak van de Sphinx-toonzaal (G) en via de luchtbrug van burgemeester naar de Sphinx toe.
                • Daar gaan we langs (of voor mijn part dwars door) de Gipsfabriek uit 1893 (H), dóór de Eiffel (I), en via het Molengebouw (J) naar de Mouleurs (K), alwaar we over de zolders lopend van gebouw naar gebouw, via de opengewerkte daken een blik kunnen werpen op de bakermat van de Industriële Revolutie in Maastricht en Nederland.

                En nog een close-up van het Timmerfabriekgedeelte:



                Zoiets of toch anders?
                Last edited by El Loco; 5 januari 2011, 00:55.

                Opmerking


                • #38
                  Lieve help, wat wordt hier een hoop werk verzet! Hebben jullie ook rekening gehouden met de geplande nieuwe aanlanding van de brug?

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Die komt volgens mij ten noorden van dit project.

                    Iets anders: op welke plekken komen extra toegangen, dus trappen voor wie tussentijds er in of er uit wil ? We houden gemakshalve totaal geen rekening met slecht ter been zijnde mensen zoals gebruikers van rollators en scootmobielen, dit is een traject voor hippe mensen.
                    Ja, er dienen ook vluchtwegen/ doorgangen voor hulpdiensten aangelegd te worden. Hoe voorkomen we het omlaag donderen van fietsen/andere objecten en mensen (al of niet bewust). Wordt dit een bloody Mary-lijn (het bloodweurs traject)?
                    Graag veel zonnepanelen inplannen - de verhoogde ligging geeft alle aanleiding hiertoe.
                    Last edited by Breur; 5 januari 2011, 18:40. Reden: woord toegevoegd.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Zoiets?

                      Ik heb de door Olijfje voorgestelde espressobar in deze rendering maar even achterwege gelaten. De struiken heb ik wel al een locatie gegeven.

                      Let op de Boschstraat...... Mooi he!
                      Zijn die groene conterfeitsels http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=37 struiken ?

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                        Lieve help, wat wordt hier een hoop werk verzet! Hebben jullie ook rekening gehouden met de geplande nieuwe aanlanding van de brug?
                        Ik heb zelfs nog overwogen om een overbodig geworden stukje van de Noorderbrug bij de plannen te betrekken. De budget-variant dus. Maar mooi is anders, dus liever niet...

                        Groen: alternatieve route over deel Noorderbrug. Oranje: ruimere bocht na afbraak afrit Noorderbrug.
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Iets anders: op welke plekken komen extra toegangen, dus trappen voor wie tussentijds er in of er uit wil ? We houden gemakshalve totaal geen rekening met slecht ter been zijnde mensen zoals gebruikers van rollators en scootmobielen, dit is een traject voor hippe mensen.
                        Rustig, rustig, we zijn net begonnen! En natuurlijk komen er wel liften en hellingbanen. Er zijn ook hippe rolstoelers, buggymoeders en rollatorpensionados
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Zijn die groene conterfeitsels http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=37 struiken ?
                        Die conterfeitsels zijn slechts vage aanduidingen van groen, Breur. Voor het groenplan - inclusief zonnepanelen - stellen we ons geheel afhankelijk van jouw welwillendheid. Maar voorlopig zijn we nog de route aan het uitstippelen!
                        Last edited by Pier; 26 januari 2022, 17:18. Reden: Leestekens aangepast

                        Opmerking


                        • #42
                          Loco, ik ben er toch meer voor een andere route. Het afbuigen moet naar mijn smaak veel eerder komen. We moeten even een stukje over de fabrieksgebouwen heen... Dit is veel avontuurlijker. We maken gewoon een stuk park over het dak van de fabriek....
                          Dit stuk (in geel) lijkt me visueel veel aantrekkelijker dan jouw route (in rood).
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Rustig, rustig, we zijn net begonnen! En natuurlijk komen er wèl liften en hellingbanen. Er zijn ook hippe rolstoelers, buggymoeders en rollatorpensionados

                            Die conterfeitsels zijn slechts vage aanduidingen van groen, Breur. Voor het groenplan - inclusief zonnepanelen - stellen we ons geheel afhankelijk van jouw welwillendheid. Maar voorlopig zijn we nog de route aan het uitstippelen!
                            Perfect, wij doen het meest relaxte gedeelte van het plan. Ik doe het goddelijk werk, ik zaai en olijfje loopt rond met een verbandtrommel, een zwaailicht (gevoed door een zonnepaneeltje) op haar hoofd en duwt op de knop van de noodsjievelbanen.

                            Gelet op de noodzaak van bezuinigen, gebruiken wij degelijk oud materiaal/materieel om mensen te helpen in nood.

                            Opmerking


                            • #44
                              We gaan weer vol goede moed verder (ik beleefde gisteren even een dipje toen ik me realiseerde dat die spoorbrug onlangs toch wel voor heel veel geld opgeknapt is en dat ze dat echt niet speciaal voor de Hoeg Lijn gedaan zullen hebben... maar goed, daar moet dus een alternatief voor bedacht worden, bijv. een extra wandelpad naast de spoorbrug - er is nog ruimte op de pijlers - ofwel een tweede verdieping op de brug, zoals Burgemeester met vooruitziende blik voorstelde).

                              Opknappen Spoorlijn 20 Maastricht-Lanaken
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Loco, ik ben er toch meer voor een andere route. Het afbuigen moet naar mijn smaak veel eerder komen. We moeten even een stukje over de fabrieksgebouwen heen... Dit is veel avontuurlijker. We maken gewoon een stuk park over het dak van de fabriek....
                              Dit stuk (in geel) lijkt me visueel veel aantrekkelijker dan jouw route (in rood).
                              Burgemeester is druk bezig met mijn stukje Hoeg Lijn (terwijl zijn Sphinx-deel er nog totaal verwaarloosd bijligt) en poetst voor het gemak het bestaan van Sappi maar even weg. Sappi gaat voorlopig niet weg, burgemeester, en daar hebben we rekening mee te houden. Het bedrijf zal niet gauw toestaan dat een openbare route over hun daken leidt. Bovendien moet de Hoeg Lijn dan wel erg hoog klimmen: ik schat dat de langgerekte loods langs het spoor zeker 20m hoog is. Ook zou ik de Fransensingel, met die typerende loopbruggen tussen de diverse gebouwen, willen bewaren zoals hij is:

                              De Fransensingel op het Sappi-terrein. De pijltjes staan bij de te behouden loopbruggen

                              Nee, ik wil mijn route juist aanpassen om Sappi nog meer te ontzien: in plaats van dwars over het parkeerterrein vóór de grijze loods langs, wil ik nu óm het Sappi-terrein heen gaan. Dat parkeerterrein blijkt een belangrijk laad- en losterrein te zijn, met een komen en gaan van zware vrachtauto's, dus daar zitten ze niet te wachten op zo'n Hoeg Lijn.

                              Sappi logistiek centrum, gezien vanaf de oprit Noorderbrug

                              Als we het geduld kunnen opbrengen te wachten op de sloop van de huidige Noorderbrug-oprit, kunnen we de route laten lopen zoals aangegeven in oranje op onderstaande Bing-opname. Willen we daar niet op wachten, dan is de oranje-gestippelde, ietwat gekunstelde route een alternatieve mogelijkheid.

                              Mochten we Sappi toch zover krijgen dat we over hun daken mogen (en dan krijgt burgemeester toch zijn zin), dan stel ik voor om schuin over de grijze loods te gaan (gele route). Alleen, ik schat dat die loods zo'n 13 à 14 meter hoog is, dus dat geeft nogal wat problemen... Wel mooi uitzicht dus en Breur kan meteen aan het werk om bovenop die loods een mooie daktuin in te richten!

                              Zoals jullie zien, laat ik die historische spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart (bij de Fransensingel) toch maar liggen. Dat wordt geen gezicht als je die 14m omhoog gaat krikken.

                              De Hoeg Lijn over de daken van Sappi (geel) of om het terrein heen (oranje)

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Mochten we Sappi toch zover krijgen dat we over hun daken mogen (en dan krijgt burgemeester toch zijn zin), dan stel ik voor om schuin over de grijze loods te gaan (gele route). Alleen, ik schat dat die loods zo'n 13 à 14 meter hoog is, dus dat geeft nogal wat problemen... Wel mooi uitzicht dus en Breur kan meteen aan het werk om bovenop die loods een mooie daktuin in te richten!
                                Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X