Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    9 maart 2022 werd het symbolisch startschot gegeven voor de bouw van de fietsersbrug tussen Borgharen en Boschpoort. In de vorm van een bouwbord, waarvan de onthulling op de sluisdijk plaatsvond.

    https://rtvmaastricht.nl/nieuws/arti...-en-boschpoort

    https://www.vandenbiggelaar.nl/proje...rug-borgharen/

    Einde Spoorbrug?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Nou, inderdaad. Als je de inleiding leest, denk je: daar valt echt niks meer aan te verbeteren. Maar goed, dan zijn er altijd nog "the global goals" (p. 20) om naar te streven.
    Is dit nu het document waaraan men op het laatste moment nog een paragraaf Woonstad moest toevoegen, of ben ik in de war?
    Waar ik ook nieuwsgierig naar ben: is dat de achtertuin van Krabbendam in Itteren op p. 10?
    Wellicht wat off topic maar niet ieder onderwerp is in mootjes te hakken. De global goals - o.a. betrokkenheid van burgers bij besluitvorming - zouden natuurlijk voor de hele wereld dienen te gelden en als ze bereikt worden, wordt Petrus in die andere dimensie werkeloos. De hemel is op aarde neergestreken. Het schijnt dat Dhr. Krabbendam in Itteren woont en uiteraard bezorgd is o.a. over het wel of niet stijgend water. Maar je dient voorzichtig te zijn op sociale media met het prijsgeven van adresgegevens van politici. Voor je het weet, staat er iemand voor de deur die het licht wil komen brengen. Overigens vraag ik mij af wat van die stadsvisie overblijft na de raadsverkiezingen en hoe de concretisering verloopt. Het herinrichten van het in mijn ogen desolate gebied of wellicht lapjesdeken rondom de Spoorbrug, Sappie, Landbouwbelang en brug over Bassin of niet, is een uitdaging. Dat was de Groene Loper ook. Het resultaat een vijf! Krappe op- en afritten, de niet filtering van de tunnel in- en uitgangen een gemiste kans en nog wat andere dingen. Maar ja, beter dan die verkeersweg met hindernissen op begane grond. Kortom: de geïnteresseerde inwoner van Maastricht en daar buiten hoeft zich niet te vervelen, genoeg "talking points" en dus perspectief.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Lijkt wel een reclamefolder (en dat is het ook), maar vaag in concretisering.
    Nou, inderdaad. Als je de inleiding leest, denk je: daar valt echt niks meer aan te verbeteren. Maar goed, dan zijn er altijd nog "the global goals" (p. 20) om naar te streven.
    Is dit nu het document waaraan men op het laatste moment nog een paragraaf Woonstad moest toevoegen, of ben ik in de war?
    Waar ik ook nieuwsgierig naar ben: is dat de achtertuin van Krabbendam in Itteren op p. 10?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Wellicht is het nuttig even te kijken naar het volgende: op 25 januari heeft de gemeenteraad de Stadsvisie ‘Perspectief voor een Gezonde Stad’ goedgekeurd. Deze pagina biedt vanaf 4 maart een platform om mee te praten over de toekomst van Maastricht. https://maastricht.parlaeus.nl/user/...11690/type=pdf

    Lijkt wel een reclamefolder (en dat is het ook), maar vaag in concretisering.
    ... De laatste fysieke barrières, zoals de spoorzone, worden geslecht. Maastricht is een compacte stad met aandacht voor veiligheid en leefbaarheid van de inwoners, waar woonbuurten verbonden zijn met voorzieningen en ontmoetingsplekken via veilige, gezonde fiets-, loop- en ov-verbindingen. Daardoor
    kunnen we ons richten op ‘minder maar beter’, met aantrekkelijke levensvatbare wijkcentra die letterlijk voor iedereen bereikbaar zijn met een aanbod op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, sport-, cultuur- en winkelvoorzieningen ....

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dan maar een kabelbaan vanaf de Griend aanlandend bij de Lage Fronten en vise versa. Geef ook weinig schaduw begane grond en doorzicht. Kunnen de pijlers nog gebruikt worden voorzien van slanke torens.
    Misschien is de kabelbaan van het opgedoekte pretpark De Valkenier nog beschikbaar? Of bestond die al niet meer? Het is lang geleden dat ik er voor het laatst was...

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik wil nog even een stuk publiceren uit de brief van de PvdA zoals hierboven vermeld:
    "(...) Dit verbaast des te meer nu plannen met betrekking tot de brug onderdeel uitmaken van de door de raad vastgestelde Omgevingsvisie2 . Ideeën omtrent de spoorbrug worden op pagina 76 van de Omgevingsvisie expliciet genoemd: “nieuwe verbinding over de Maas…. Onderzocht moet worden welke oplossing hierbij de voorkeur heeft: aanleg op de oude spoorbrug of een nieuwe brug bouwen.”
    Tja, ik geloof dat Krabbendam het liefst een brug ziet tussen de Maasboulevard/Bassin en het Griendpark. Volgens mij valt die nauwelijks in te passen in de omgeving, zowel op de linker als rechter Maasoever. Zeker als daar ook nog een fietsroute op moet aansluiten. Waar moeten die fietsers naartoe? De Franciscus Romanusweg op? Of trekken we de brug maar meteen door, over de Franciscus Romanusweg heen, over Sint Maartenspoort heen, over het spoor, en dwars door Wyckerpoort naar het beloofde land: de Groene Loper?

    Nu slopen van de spoorbrug is om minstens twee redenen voorbarig (en dan laat ik de High Line nog buiten beschouwing ):

    1. De ontwikkelingen, of liever het gebrek aan ontwikkelingen rondom de sneltram Maastricht-Hasselt nopen tot het openhouden van alle opties, óók het (nogmaals) overwegen van het opnieuw in gebruik nemen van de spoorlijn naar Hasselt. Ook als de tram er wel komt, kan er in de toekomst toch behoefte ontstaan om deze via de spoorbrug door te trekken naar het station en naar Randwyck. Die opties vervallen voorgoed als de spoorbrug er niet meer is. Ik verwijs ook nog maar eens naar onze langlopende "tramdiscussie" hier.

    2. De recente aankondiging van Sappi om de Maastrichtse vestiging te verkopen, zou wel eens het begin van het einde van de papierfabricage op die plek kunnen zijn. Daarmee zou het gebied rondom de westelijke aanlanding van de spoorbrug in één klap de nieuwe A-locatie van Maastricht worden ("forget the Sphinx Quarter, forget the Green Carpet; Sappi is the place to be"). Het aanleggen van een voetgangers-/fietsverbinding over de spoorbrug, eventueel gecombineerd met een herstelde trein-/tramverbinding, zou dan helemaal niet zo gek zijn op die niet meer zo perifere locatie.
    Last edited by El Loco; 27 januari 2022, 12:44.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ja dat zal zeker nog wat Maaswater verdragen dat voorbij moet stromen.
    Je ziet echter dat men heel snel verkeerde aannames doet en/of maakt.

    Wie is de eigenaar van die brug? De Gemeente die het als Monument confisqueert?
    De plannenmakers die zomaar een groene brug ervan maken? (Bruls en Verbeek)
    De Politieke fracties?

    Prorail zou zo maar de Gemeente kunnen uitlokken dat stuk staal te kopen.
    Het is echt niet zo fotogeniek als de Eifeltoren El Loco

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    In de gemeenteraad hebben zich voorlopig al 3 partijen geroerd.
    Naast D66, zoals reeds eerder gemeld, hebben vandaag, 26 januari 2022, ook de PVM en de PvdA vragen ex. art. 47 RvO (Reglement van Orde) gesteld over de sloopaanvraag van de Spoorwegbrug over de Maas.
    Ik ben benieuwd naar het antwoord van de portefeuillehouder in deze, Gert-Jan Krabbendam (GL).
    Ik vrees dat dit wel even op zich zal laten wachten.

    Helaas lukt het niet om een directe link te kopieeren naar deze vragen afzonderlijk.
    Dus helaas moet ik verwijzen naar de algemene link met alle schriftelijke vragen: https://www.gemeentemaastricht.nl/fo...lijke%20Vragen

    De dossiersnummers van deze vragen zijn:
    D66: no. 2022.02058 d.d. 24 jan. 2022
    PvdA: no. 2022.02307 d.d. 26 jan. 2022 en
    PVM: no. 2022.02305 d.d. 26 jan. 2022

    Ik wil nog even een stuk publiceren uit de brief van de PvdA zoals hierboven vermeld:
    "(..). We hebben gezocht in ons raadsinformatiesysteem, maar daarin geen raadsinformatiebrief waarin de raad wordt meegenomen in dit voornemen, laat staan een raadsbesluit waarin de sloop aan de raad wordt voorgesteld.
    Dit verbaast des te meer nu plannen met betrekking tot de brug onderdeel uitmaken van de door de raad vastgestelde Omgevingsvisie2 . Ideeën omtrent de spoorbrug worden op pagina 76 van de Omgevingsvisie expliciet genoemd: “nieuwe verbinding over de Maas…. Onderzocht moet worden welke oplossing hierbij de voorkeur heeft: aanleg op de oude spoorbrug of een nieuwe brug bouwen….”.
    Als een dergelijke afspraak met de raad middels raadsbesluit wordt vastgelegd dan mag op z’n minst verwacht worden dat de raad adequaat in het proces wordt meegenomen, ook al bent u hierbij afhankelijk van andere partijen. De PvdA is dan ook “not amused” over deze gang van zaken en willen graag inzage in het volledige dossier. Bovendien hebben we vernomen dat de brug een gemeentelijk monument is. We zijn erg benieuwd hoe strijdbaar u zich heeft opgesteld bij het koesteren van dit monument. (...)
    "

    Ik denk dat dit nog een vervolg krijgt

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Dan maar een kabelbaan vanaf de Griend aanlandend bij de Lage Fronten en vise versa. Geef ook weinig schaduw begane grond en doorzicht. Kunnen de pijlers nog gebruikt worden voorzien van slanke torens.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Hebben we niet toevallig een bekende Maastrichtse staatssecretaris in Den Haag die over infrastructuur en Waterstaat gaat?
    Ja, die hebben we. Volgens De Limburger heeft ze al vragen hierover gehad:

    PvdA-Tweede Kamerleden Lilianne Ploumen en Habtamu de Hoop willen opheldering van staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.
    Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220126_94398374
    Punt is dat Rijkswaterstaat oppermachtig is. Die zouden het liefst alle bruggen in Maastricht afbreken.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Vrijwel exact 11 jaar geleden (2 januari 2011) kwam El Loco met zijn High-line idee terug uit New York en schreef hij hierover op MestreechOnline.
    (Zie de start van deze topic)

    Nu lijkt het erop dat de spoorbrug over de Maas op (korte) termijn gesloopt gaat worden.
    Alleen de D66-fractie in onze gemeenteraad, zo maak ik op uit het krantenartikel van vandaag in DDL, spartelt (terecht!) nog wat tegen.

    Het idee van een Maastrichtse High-line, met de High-line van New York als voorbeeld, is op een prachtige manier door El Loco verwoord cq gefotografeerd (zie o.a. posting # 3, https://forum.mestreechonline.nl/for...6658#post26658).

    Zou dit idee ooit gezien zijn door de D66-fractie?
    Ik ben zo vrij om deze topic maar eens onder de aandacht te brengen van D66.

    Ik vrees dat het uiteindelijk niet veel zal uitmaken, maar niet geschoten is altijd mis, toch??

    Los van het High-line concept - wat ik overigens prachtig vind - betekent het slopen van de spoorbrug ook dat alle ambities om ooit een fatsoenlijke goederen/personen-spoorlijn tussen Maastricht en Vlaanderen te realiseren definitief in de ijskast kunnen.
    Persoonlijk zie ik dat als de belangrijkste optie, al wil ik dit ook wel inruilen voor de High-line.

    Hebben we niet toevallig een bekende Maastrichtse staatssecretaris in Den Haag die over infrastructuur en Waterstaat gaat?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Dat zou ik toch wel jammer vinden. Het is een fotogeniek object.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Ik zou daaraan nog willen toevoegen dat dit weghalen van dit stuk staal het stadsaanzicht zeer zeker te goede zal komen.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Beste High-liners,

    de spoorbrug en het tracé gaat gesloopt worden zo bepaald Prorail
    zoals blijkt uit de Limburger van vandaag 26 januari 2022 zie bijlage artikel
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Bedankt Breur voor de extra informatie.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Breur, ik denk dat je Rijkswaterstaat moet vragen inzake corrosie bescherming. Die brug is enkele jaren geleden weer eens in de nieuwe verf gezet en dat zal toch bij regelmaat moeten gebeuren. Dus met bomen en boomgrond aggregaat en ook nog een voetpad/fietspad niet echt een haalbaar prentje wat ze ons voorschotelen.

    Het Landbouwbelang is met die nieuwbouw plannen veel interessanter. Zijn er links te vinden naar die plannen van die nieuwbouw?
    Antonius: https://maastricht.pvda.nl/nieuws/la...-raadsbesluit/

    Deze "folder" is ook wel aardig:
    https://www.mijngroeneloper.nl/appli...MBITIENOTA.pdf

    Leave a comment:

Bezig...
X