Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Idee Maastricht 2025: de High Line

    't Is bijna niet te geloven: 3 dagen geleden liep ik nog rond in New York. Op de laatste dag van mijn bezoek kwam ik bij toeval terecht op de High Line en ik was meteen in gedachten terug in Maastricht

    De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriele landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.

    Hier mijn foto's dd 30-12-2010:

    De High Line in de sneeuw


    Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011


    Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn


    Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!


    De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen


    Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau


    Dwarsverbindingen en industriƫle skyline


    Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District


    Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriele gebouwen
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 17:25.

  • #2
    De parallel is verbluffend. Ik zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Ik zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.
      Het beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel. Graffiti is er wel, toevallig niet op mijn foto's! Met sneeuw weten ze in New York wel raad. Als je die enorme sneeuwschuivers door de straten ziet gaan, snap je dat ze dat niet voor het eerst meemaken.
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      doet me bovendien hevig herinneren aan het Viaduc des Arts in Parijs waar ook een afgedankte spoorlijn is heringericht als wandelweg
      Klopt, op de site van de High Line wordt Parijs als alternatief voorbeeld genoemd. Verder zijn o.a. Philadelphia en Rotterdam (Hofpleinlijn) met vergelijkbare projecten bezig. Maar een Maastrichtse High Line (vanaf Mosa Meerssenerweg (A) over het spoorwegemplacement en de spoorbrug, langs Sappi, Timmerfabriek en Sphinx naar de oude gasfabriek (B) in het Bosscherveld) zou qua stedelijk landschap nog het meest op de New Yorkse High Line lijken. Het toeval wil dat beide met een lus over een spoorwegemplacement beginnen


      Links: de New Yorkse High Line. Rechts: de Maastrichtse?


      Boven: de 'Rail Yard', begin van de High Line in NY. Onder: spoorwegemplacement Maastricht




      Links: spoorviaduct High Line NY. Rechts: spoorbrug Maastricht


      NY: industriƫle gebouwen. Maastricht: Spoorbrug, Landbouwbelang, papierfabriek


      Rafelige skyline van Manhattan's Meatpacking District en Maastrichtse Bassin-omgeving




      Post-industriele landschappen. Boven New York, beneden Maastricht (Sphinx Boschstraat)




      Links: nog te ontwikkelen deel van de High Line met Lower Manhattan op de achtergrond
      Rechts: gasfabriek Bosscherveld. De torens van Maastricht moet je er even bijdenken

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Het beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel.
        Dat zou ik ook graag in Maastricht zien. Dan wel niet als gevolg van niets doen, maar doordacht. Spoorlijnen staan bekend voor de variƫteit van planten en dieren. Vaak zijn zaden en dieren meegevoerd in de loop der tijd uit de gehele wereld en zo ontstaan interessante biotopen.

        En een woord van dank voor de mooie foto's aan onze buitenland correspondent Interloco !

        Opmerking


        • #5
          Inderdaad, in Parijs hebben ze het naar mijn mening iets te chique willen maken, maar ja, Parijs is Parijs. De beplantingsdeskundige van de New Yorkse High Line is trouwens een Nederlander: Piet Oudolf.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            De beplantingsdeskundige van de New Yorkse High Line is trouwens een Nederlander: Piet Oudolf.
            Dat is nieuw voor mij. Mij handen beginnen al te jeuken als ik onderstaand filmpje zie:

            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=oH5rs2ktazQ&feature=player_embedded[/ame]

            Opmerking


            • #7
              Deze is ook leuk:
              [ame]http://www.youtube.com/watch?v=_W2Yq1zzxAc&feature=player_embedded[/ame]

              Opmerking


              • #8
                Wel merk ik op dat de spontane begroeiing gestuurd wordt. De voedingsbodem mag niet te rijk worden d.w.z. overbemest, dan krijg je alleen distels en brandnetels of verbossing. Kwetsbare monocultuur (de zgn. groene loper in Maastricht).

                Ware het niet fijn geweest een A 2 traject te hebben binnen Maastricht op peilers en daaronder lokale wegen met veel groen/speel- wandel- woon- en (be)leefruimte ?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                  Ware het niet fijn geweest een A 2 traject te hebben binnen Maastricht op peilers en daaronder lokale wegen met veel groen/speel- wandel- woon- en (be)leefruimte ?
                  Bedoel je geheel bovengronds? Dat lijkt me toch geen sterk plan.... Zie jij je wandelen met het geraas van de A2 onder je?

                  Wacht effe! Daar kunnen we natuurlijk wel een geweldig uitlaatgebied voor honden op bouwen. Stukken groter dan dat lapje grond op de St. Pietersberg.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Volgens mij bedoelt hij het geraas van de A2 boven je
                    Aha, ik heb niet goed gelezen.

                    Maar hoe zie je dat dan voor je? Een wandelgebied onder de A2? Dat is bijna nog erger.... Dan is de A2 ondergronds toch gewoon de beste oplossing?

                    Opmerking


                    • #11
                      Trouwens, Loco, even over jou idee. Een geweldig leuk concept!



                      Ik heb als bijlage even een google maps shot gezet en dan zie je in 1 oogopslag de enorme potentie die dit gebied heeft. Enkele voorstellen (we mogen dromen he?).....
                      • De spoorbrug wordt ingericht als 'High Line' achtig zwevend park. Deze 'parklijn' wordt doorgetrokken via de Fransschensingel enerzijds en de Biesenweg en -wal anderzijds. Zo ontstaan verbindingen met de cultureel centrum de Timmerfabriek en het Bassin met de overzijde van de Maas. Zeer gunstig ook voor het nieuwe Hilton.
                      • Het industriegebouw Boschpoort wordt geheel onder de loep genomen en (industrieel) erfgoed wordt bewaard. Denk hierbij aan de resten van de fundamenten van de Nieuwe Biesen en de affuitenloods bij het Bassin.
                      • Een industriele constructie welke naar mijn smaak bewaard moet blijven is die grote metalen constructie aan de Biesenwal die deels over de Maas hangt (gebruikt voor overslag?). Als je die aan de bovenkant dicht maakt dan krijg je een overkapping a la Muziekgebouw aan `t IJ, bij Loco om de hoek. Daar beneden komt een prachtige horecagelegenheid, die ook betrokken kan worden bij de activiteiten van de Timmerfabriek. Verder is van industrieel erfgoed me hier weinig bekend, maar dat zal eerder een gebrek aan kennis van mijn kant zijn..
                      • De overige gedeelten worden ontwikkeld tot hoogwaardig woongebied. Mede door de parklijnen ben je in no-time in de binnenstad. Wat zeg ik? Je woont eigenlijk al in de binnenstad.
                      Door dat laatste ben je natuurlijk het High Line idee kwijt wat betreft 'lopen door de industrie', zoals in NY mogelijk is. De Boschpoort lijkt me echter geen plek waar het `s avonds prettig wandelen is als het ingericht blijft als industriegebied.

                      Shoot!
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik zal morgen of overmorgen een uitgewerkter plan voor het middendeel van die Mestreechter 'Hoeg Lijn' neerzetten. Ik bedoel het stuk vanaf de Griend, over de spoorbrug tot aan de Timmerfabriek, dat lijkt me nog relatief eenvoudig. Breur kan alvast het beplantingsplan gaan bedenken. Iemand een idee voor leuke bankjes, straatmeubilair? Het mag niet te breed worden, want de Maastrichter spoorbrug is een stuk smaller dan de New Yorkse lijn.

                        Moet er nog iets van kunst bij? In New York vragen ze kunstenaars om tijdelijke projectjes op de High Line te doen. Toen ik er was, was er een geluidskunstenaar aan de gang met klokken of zoiets, maar ik had er het geduld niet voor.

                        Ah! Burgemeester is al begonnen! Ga door, ga door

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Aardige zitplekjes die niet al te veel ruimte vragen
                          Ja leuk, de spoorbielzenstijl! Mien Ruys is weer helemaal terug van weggeweest

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Ah! Burgemeester is al begonnen! Ga door, ga door
                            En nog wat meer kunst is in onderstaande bijlage te vinden.

                            Om de besluitvorming van hoofdingenieur Loco nog enigszins te kunnen beinvloeden heb ik maar even onderstaand tekeningetje bijgevoegd. En daar komt weer eens de beruchte legenda.
                            • In groen: de promenade. Anders dus dan in loco`s eerdere plan; met een afsplisting naar de Biesenwal.
                            • In geel: te behouden gebouwen.
                            • In rood: afbreken die hap!!
                            Ook ben ik benieuwd naar je reden om de highline helemaal door trekken voorbij het Sphinxterrein. Ik zie helemaal niemand dat hele stuk lopen, met als bestemming een industrieterrein bij de Cabergerweg. De Sphinx lijkt mij het logische eindpunt.

                            Tenzij je natuurlijk je promenade doortrekt tot aan de Hoge Fronten (Fort Willem). Je wandelt dan door industrieel maastricht en vervolgens vestingstad Maastricht. Als je terugloopt via de stad passeer je dan natuurlijk ook nog religieus maastricht. Leest de VVV mee?

                            Ik wacht vol spanning het hele plan af!
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Ja leuk, de spoorbielzenstijl! Mien Ruys is weer helemaal terug van weggeweest
                              Op die A 2 op palen en het veronderstelde geraas eronder kom ik later nog terug.
                              Wil men rekening houden met een beetje zitcomfort ? Erg ergonomisch verantwoord zijn deze afgebeelde martelwerktuigen niet.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X