Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
De spoorbrug wordt ingericht als 'High Line' achtig zwevend park. Deze 'parklijn' wordt doorgetrokken via de Fransschensingel enerzijds en de Biesenweg en -wal anderzijds. Zo ontstaan verbindingen met de cultureel centrum de Timmerfabriek en het Bassin met de overzijde van de Maas. Zeer gunstig ook voor het nieuwe Hilton.
Bij de presentatie van de Hilton-plannen was al sprake van een nieuwe voetgangers-/fietsbrug over de Maas. Het inrichten van de spoorbrug als 'Hoeg Lijn' is dan eigenlijk een goedkoper alternatief. New York heeft laten zien dat wandelen door een (post-)industrieel gebied juist leuk is!
Via de Fransschensingel (is dat echt met dubbel s en sch?) doortrekken wordt moeilijk, vanwege de 2 loopbruggen die zich daar tussen de Sappi-gebouwen bevinden. Ik dacht zelf aan achterlangs bij Sappi, dan langs de Zuid-Willemsvaart naar beneden en oversteken bij de Timmerfabriek (daar is sowieso al een voetgangersbrug gepland).
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Het industriegebouw Boschpoort wordt geheel onder de loep genomen en (industrieel) erfgoed wordt bewaard.
Bedoel je industriegebied Boschpoort? Dat staat op het Googlekaartje bij Sappi, maar ik geloof niet dat dat een officiƫle naam is (Boschpoort = de wijk, Bosscherveld = het industriegebied, maar misschien dat het stukje industriegebied bij Boschpoort ook zo heet). Het leuke van de Maastrichtse Hoeg Lijn is trouwens dat deze door een industrieel landschap loopt, dat grotendeels in het centrum van de stad ligt. Zoiets hebben niet veel steden in de aanbieding. In Amsterdam kom je dan bijvoorbeeld al gauw in het gure Noord terecht...
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Een industriele constructie welke naar mijn smaak bewaard moet blijven is die grote metalen constructie aan de Biesenwal die deels over de Maas hangt (gebruikt voor overslag?). Als je die aan de bovenkant dicht maakt dan krijg je een overkapping a la Muziekgebouw aan `t IJ, bij Loco om de hoek. Daar beneden komt een prachtige horecagelegenheid, die ook betrokken kan worden bij de activiteiten van de Timmerfabriek. Verder is van industrieel erfgoed me hier weinig bekend, maar dat zal eerder een gebrek aan kennis van mijn kant zijn..
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
De overige gedeelten worden ontwikkeld tot hoogwaardig woongebied. Mede door de parklijnen ben je in no-time in de binnenstad. Wat zeg ik? Je woont eigenlijk al in de binnenstad.
Door dat laatste ben je natuurlijk het High Line idee kwijt wat betreft 'lopen door de industrie', zoals in NY mogelijk is. De Boschpoort lijkt me echter geen plek waar het `s avonds prettig wandelen is als het ingericht blijft als industriegebied.
Niet te rigoreus gaan afbreken! Die gasfabriek in het Bosscherveld is een industrieel monument (gebouwd door Wiebenga - die van de Wiebengahal, weet je wel?). En zoveel behoefte aan hoogwaardig woongebied is er nou ook weer niet, alhoewel we van Onno voorlopig niet aan krimp mogen denken
Commentaar op groen, geel en rood later. Ik hou het niet bij!
Om maar meteen twee topografische blunders recht te zetten. Het is inderdaad gewoon 'Fransensingel' en 'Boschpoort' heb ik zonder enig nadenken overgenomen van het Google kaartje. Hoe heet dat stukje eigenlijk echt? Zullen we het als werktitel maar even Nieuwe Biesen meegeven?
Het leuke van de Maastrichtse Hoeg Lijn is trouwens dat deze door een industrieel landschap loopt, dat grotendeels in het centrum van de stad ligt. Zoiets hebben niet veel steden in de aanbieding.
Dat klopt, maar het lijkt me ook een ideaal gebied voor gespuis. Hou dat maar eens tegen op zo`n industrieel gebied...
Niet te rigoreus gaan afbreken! Die gasfabriek in het Bosscherveld is een industrieel monument (gebouwd door Wiebenga - die van de Wiebengahal, weet je wel?). En zoveel behoefte aan hoogwaardig woongebied is er nou ook weer niet, alhoewel we van Onno voorlopig niet aan krimp mogen denken
In rood heb ik alleen aangegeven wat naar mijn smaak weg kan. Met opzet zijn dat maar kleine deeltjes, de gasfabriek heb ik bijvoorbeeld helemaal niet genoemd. Ik wacht de verdere rapportage van de Werkgroep Industriele Archeologie Maastricht (WIAM) even af. Ik neem aan dat Loco als initiator van dit hele proces wel het eerste exemplaar in ontvangst wil nemen?
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Dat klopt, maar het lijkt me ook een ideaal gebied voor gespuis. Hou dat maar eens tegen op zo`n industrieel gebied...
Da's zeker iets waar over nagedacht moet worden. Ik weet niet hoe ze dat in New York en Parijs doen. Misschien 's avonds afsluiten? Van de andere kant wil je juist dat die High Line dat gebied nieuw leven inblaast, dus dan moet je niet teveel gaan afsluiten. Misschien werkt het juist preventief dat je op zo'n verhoogde wandelroute erg zichtbaar bent?
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Ik wacht de verdere rapportage van de Werkgroep Industriele Archeologie Maastricht (WIAM) even af. Ik neem aan dat Loco als initiator van dit hele proces wel het eerste exemplaar in ontvangst wil nemen?
Ik hou me altijd aanbevolen voor allerlei eerste exemplaren!
Wat het Sphinxterrein betreft, dat is al aardig in kaart gebracht door de WIAM (zie Deelrapport 5: Het Sphinxterrein. Maastricht, 2000). De Timmerfabriek hebben we hier zelf al uitgebreid besproken. Het Sappi-terrein is voor mij nog deels onbekend terrein. Deelrapport 4 van de WIAM (Koninklijke Nederlandse Papierfabriek. Maastricht, 1989) heeft terrecht als ondertitel 'een industrieel-archeologische verkenning', want meer dan een verkenning is het niet; de meeste gebouwen blijven onbeschreven.
Een complicerende factor voor ons plan is dat Sappi een werkend bedrijf is. Ik denk niet dat die zitten te wachten op het sloopplan van burgemeester - hoe beperkt ook - en vast ook niet op zo'n High Line tussen hun bedrijf en de loskade langs de Maas. Hoe aantrekkelijk ook, burgemeester, ik denk dat die aftakking naar de Biesenwal zal moeten wachten tot Sappi de Maastrichtse binnenstadslocatie vaarwel heeft gezegd. En ik hoop dat dat nog lang zal duren, want nog meer leegstaande fabrieken in dat gebied kan Maastricht echt niet aan...
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Ook ben ik benieuwd naar je reden om de highline helemaal door trekken voorbij het Sphinxterrein. Ik zie helemaal niemand dat hele stuk lopen, met als bestemming een industrieterrein bij de Cabergerweg. De Sphinx lijkt mij het logische eindpunt.
Ik denk inderdaad dat het realistischer is om de Sphinx als voorlopig eindpunt te nemen. De gasfabriek is een industrieel juweeltje, waar je ontzettend leuke dingen mee zou kunnen doen, maar hij ligt daar wel erg verloren in het Bosscherveld. Alhoewel de route daarnaartoe, via de industriĆ«le ruĆÆne van het goederenstation Boschpoort, over de oude Havenkom en langs de gashouder, ook wel weer extra avontuurlijk kan zijn.
Zullen we ons dan nu beperken tot het binnenstadsgebied? Als jij Sphinx voor je rekening neemt, doe ik Sappi. Mag jij meteen de oversteek van de Boschstraat erbij nemen, want ik heb geen idee hoe dat eruit zou moeten zien!
Dank je, goed om te weten! Maar ik denk dat er nog heel wat voorwerk verricht moet worden om tot een uitvoerbaar plan te komen, voordat er aan een burgerinitiatief of iets dergelijks gedacht kan worden. Anders blijft het toch luchtfietserij op die High Line!
Was jij trouwens niet ooit van plan een Museum van het Industriƫle Verleden te gaan inrichten of vergis ik me daar? Die Hoeg Lijn moet natuurlijk wel ergens naartoe leiden en dat museum zou een mooi doel van een wandeling kunnen zijn
Zullen we ons dan nu beperken tot het binnenstadsgebied? Als jij Sphinx voor je rekening neemt, doe ik Sappi. Mag jij meteen de oversteek van de Boschstraat erbij nemen, want ik heb geen idee hoe dat eruit zou moeten zien!
Je zou daar natuurlijk ook heel even ondergronds kunnen gaan....? Zoals je weet ligt de tunnel klaar!
Last edited by burgemeester; 4 januari 2011, 08:07.
Wat die bruggen betreft, het zou leuk zijn als de Hoeg Lijn gebruik kan maken van bestaande plannen voor nieuwe bruggen:
Een fiets-/voetgangersbrug over het spoorwegemplacement. Zie hier voor een overzicht van de plannen voor de stationsomgeving. Het zou mooi zijn als de Hoeg Lijn in die plannen meegenomen kan worden. Essentieel voor de Hoeg Lijn is die brug niet. De Hoeg Lijn kan ook aan de noordwestkant van het station beginnen en dan gewoon het oude tracee van de spoorlijn naar Hasselt volgen, geleidelijk oplopend naar de spoorbrug.
Een fiets-/voetgangersbrug over de Maas tussen de Griend en het Bassin, waarvan de kosten in 2009 geschat werden op 19 miljoen euro. Zie hier voor dit plan. De Hoeg Lijn kan gebruik van maken van deze brug, maar goedkoper is om de oude spoorbrug Ć la New York als wandelbrug in te richten (eventueel met extra fietsstrook).
Een voetgangersbrug over de Zuid-Willemsvaart tussen de Timmerfabriek en de Commandeurslaan bij Sappi. Zie hier (o.a. p.87) voor dit (nog zeer vage) plan. Ik kom hier nog op terug!
Misschien werkt het juist preventief dat je op zo'n verhoogde wandelroute erg zichtbaar bent?
Dit is natuurlijk een domme vraag, maar je wilt dus de gehele Hoeglijn, laten we zeggen 8 meter boven de grond hebben vanaf het rangeerterrein tot aan de Sphinx? Dus eigenlijk kopieer je NY; je maakt dus niet gebruik van bestaande elementen die je een nieuwe bestemming geeft?
Deelrapport 4 van de WIAM (Koninklijke Nederlandse Papierfabriek. Maastricht, 1989) heeft terrecht als ondertitel 'een industrieel-archeologische verkenning', want meer dan een verkenning is het niet; de meeste gebouwen blijven onbeschreven.
En die heb ik dan weer niet. Als ik je bijdrage zo lees denk ik dat het ook de moeite niet loont om deze aan te schaffen....
Hoe aantrekkelijk ook, burgemeester, ik denk dat die aftakking naar de Biesenwal zal moeten wachten tot Sappi de Maastrichtse binnenstadslocatie vaarwel heeft gezegd.
Zullen we ons dan nu beperken tot het binnenstadsgebied? Als jij Sphinx voor je rekening neemt, doe ik Sappi. Mag jij meteen de oversteek van de Boschstraat erbij nemen, want ik heb geen idee hoe dat eruit zou moeten zien!
Dat lijkt me het simpelste onderdeel. Vanaf de oversteek van de Boschstraat gaat de Hoeglijn letterlijk door het Eiffelgebouw. Een deel van het gebouw wordt ingericht als industrieel museum. Door de glazen bekisting loop je in principe al door het museum.
Eigenlijk is het van de gekke dat Maastricht nog niet in het bezit is van een dergelijk museum. Wim Wennekes start zijn boek 'De Aartsvaders' met portretten van grote Nederlandse ondernemers niet voor niets met Petrus Regout, een van de eerste grootindustrielen van Nederland. Hiermee is Regout (mede-)verantwoordelijk voor de revolutie op tal van gebieden op sociaal en economisch vlak - positief en negatief. En die revolutie is na de landbouwrevolutie de grootste die de wereld gezien heeft.
Dan nog even over die spoorbrug. Kunnen we daar niet gewoon een wandelpad bovenop bouwen? Die treinen karren dan rustig onder je door. Geeft nog meer een industriele feel aan het geheel.
Was jij trouwens niet ooit van plan een Museum van het Industriƫle Verleden te gaan inrichten of vergis ik me daar?
Nee hoor, alleen is mijn specialiteit textiel, maar ik weet niet of Maastricht, buiten de oude kazuifels in de beide basilieken, hier ooit iets in betekend heeft, buiten de lakenwevers en ververs!
Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Dit is natuurlijk een domme vraag, maar je wilt dus de gehele Hoeglijn, laten we zeggen 8 meter boven de grond hebben vanaf het rangeerterrein tot aan de Sphinx?
Geen domme vraag, want ik denk dat je niet de enige bent die daar vraagtekens bij zet (vanwege de kosten o.a.). Het idee is inderdaad om zoveel mogelijk boven de grond te blijven, daar zit de meerwaarde in: uitzicht, overzicht, zichtbaarheid=veiligheid, en natuurlijk ongelijkvloerse kruisingen, dus lekker doorstappen
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Dus eigenlijk kopieer je NY; je maakt dus niet gebruik van bestaande elementen die je een nieuwe bestemming geeft?
Het eerste deel (vanaf het station tot en met de spoorbrug) is een traditionele High Line, zoals NY die heeft. Alleen loopt het in Maastricht vanaf het station geleidelijk omhoog. Aangezien de Hasseltse spoorlijn vanaf Sappi in gebruik is als goederenspoorlijn, moet je vanaf dat punt de spoorweg verlaten.
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Vanaf de oversteek van de Boschstraat gaat de Hoeglijn letterlijk door het Eiffelgebouw. Een deel van het gebouw wordt ingericht als industrieel museum. Door de glazen bekisting loop je in principe al door het museum.
Geweldig! Tekeningetje?
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeesterBekijk bericht
Dan nog even over die spoorbrug. Kunnen we daar niet gewoon een wandelpad bovenop bouwen? Die treinen karren dan rustig onder je door. Geeft nog meer een industriele feel aan het geheel.
De spoorbrug ligt al tientallen jaren ongebruikt en het ziet er naar uit dat ze voor de sneltram naar Hasselt voor de route over de Wilhelminabrug opteren, dus waarom zou je de spoorbrug niet gewoon gebruiken zoals hij er nu bijligt? Wel een nieuwe bodempje eronder (je ziet nu tussen de bielzen door de Maas onder je door stromen, da's toch een beetje gevaarlijk met kinderen en zo) en wandelen maar
Opmerking