Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Idee Maastricht 2025: de High Line
Sluiten
X
-
Inderdaad, in Parijs hebben ze het naar mijn mening iets te chique willen maken, maar ja, Parijs is Parijs. De beplantingsdeskundige van de New Yorkse High Line is trouwens een Nederlander: Piet Oudolf.
-
Dat zou ik ook graag in Maastricht zien. Dan wel niet als gevolg van niets doen, maar doordacht. Spoorlijnen staan bekend voor de variëteit van planten en dieren. Vaak zijn zaden en dieren meegevoerd in de loop der tijd uit de gehele wereld en zo ontstaan interessante biotopen.Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtHet beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel.
En een woord van dank voor de mooie foto's aan onze buitenland correspondent Interloco !
Leave a comment:
-
Het beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel. Graffiti is er wel, toevallig niet op mijn foto's! Met sneeuw weten ze in New York wel raad. Als je die enorme sneeuwschuivers door de straten ziet gaan, snap je dat ze dat niet voor het eerst meemaken.Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtIk zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.
Klopt, op de site van de High Line wordt Parijs als alternatief voorbeeld genoemd. Verder zijn o.a. Philadelphia en Rotterdam (Hofpleinlijn) met vergelijkbare projecten bezig. Maar een Maastrichtse High Line (vanaf Mosa Meerssenerweg (A) over het spoorwegemplacement en de spoorbrug, langs Sappi, Timmerfabriek en Sphinx naar de oude gasfabriek (B) in het Bosscherveld) zou qua stedelijk landschap nog het meest op de New Yorkse High Line lijken. Het toeval wil dat beide met een lus over een spoorwegemplacement beginnenOorspronkelijk geplaatst door olijfjedoet me bovendien hevig herinneren aan het Viaduc des Arts in Parijs waar ook een afgedankte spoorlijn is heringericht als wandelweg

Links: de New Yorkse High Line. Rechts: de Maastrichtse?

Boven: de 'Rail Yard', begin van de High Line in NY. Onder: spoorwegemplacement Maastricht


Links: spoorviaduct High Line NY. Rechts: spoorbrug Maastricht

NY: industriële gebouwen. Maastricht: Spoorbrug, Landbouwbelang, papierfabriek

Rafelige skyline van Manhattan's Meatpacking District en Maastrichtse Bassin-omgeving


Post-industriele landschappen. Boven New York, beneden Maastricht (Sphinx Boschstraat)


Links: nog te ontwikkelen deel van de High Line met Lower Manhattan op de achtergrond
Rechts: gasfabriek Bosscherveld. De torens van Maastricht moet je er even bijdenken
Leave a comment:
-
De parallel is verbluffend. Ik zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.
Leave a comment:
-
Idee Maastricht 2025: de High Line
't Is bijna niet te geloven: 3 dagen geleden liep ik nog rond in New York. Op de laatste dag van mijn bezoek kwam ik bij toeval terecht op de High Line en ik was meteen in gedachten terug in Maastricht
De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriele landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.
Hier mijn foto's dd 30-12-2010:
De High Line in de sneeuw

Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011

Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn

Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!

De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen

Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau

Dwarsverbindingen en industriële skyline

Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District

Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriele gebouwenLast edited by Pier; 26 januari 2022, 16:25.Tags: Geen
Leave a comment: