Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Inderdaad, in Parijs hebben ze het naar mijn mening iets te chique willen maken, maar ja, Parijs is Parijs. De beplantingsdeskundige van de New Yorkse High Line is trouwens een Nederlander: Piet Oudolf.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Het beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel.
    Dat zou ik ook graag in Maastricht zien. Dan wel niet als gevolg van niets doen, maar doordacht. Spoorlijnen staan bekend voor de variëteit van planten en dieren. Vaak zijn zaden en dieren meegevoerd in de loop der tijd uit de gehele wereld en zo ontstaan interessante biotopen.

    En een woord van dank voor de mooie foto's aan onze buitenland correspondent Interloco !

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Ik zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.
    Het beplantingsplan van de High Line is gebaseerd op het spontaan opgekomen "onkruid" dat zich in de loop der jaren op de spoorlijn had ontwikkeld, dus dat klopt wel. Graffiti is er wel, toevallig niet op mijn foto's! Met sneeuw weten ze in New York wel raad. Als je die enorme sneeuwschuivers door de straten ziet gaan, snap je dat ze dat niet voor het eerst meemaken.
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    doet me bovendien hevig herinneren aan het Viaduc des Arts in Parijs waar ook een afgedankte spoorlijn is heringericht als wandelweg
    Klopt, op de site van de High Line wordt Parijs als alternatief voorbeeld genoemd. Verder zijn o.a. Philadelphia en Rotterdam (Hofpleinlijn) met vergelijkbare projecten bezig. Maar een Maastrichtse High Line (vanaf Mosa Meerssenerweg (A) over het spoorwegemplacement en de spoorbrug, langs Sappi, Timmerfabriek en Sphinx naar de oude gasfabriek (B) in het Bosscherveld) zou qua stedelijk landschap nog het meest op de New Yorkse High Line lijken. Het toeval wil dat beide met een lus over een spoorwegemplacement beginnen


    Links: de New Yorkse High Line. Rechts: de Maastrichtse?


    Boven: de 'Rail Yard', begin van de High Line in NY. Onder: spoorwegemplacement Maastricht




    Links: spoorviaduct High Line NY. Rechts: spoorbrug Maastricht


    NY: industriële gebouwen. Maastricht: Spoorbrug, Landbouwbelang, papierfabriek


    Rafelige skyline van Manhattan's Meatpacking District en Maastrichtse Bassin-omgeving




    Post-industriele landschappen. Boven New York, beneden Maastricht (Sphinx Boschstraat)




    Links: nog te ontwikkelen deel van de High Line met Lower Manhattan op de achtergrond
    Rechts: gasfabriek Bosscherveld. De torens van Maastricht moet je er even bijdenken

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De parallel is verbluffend. Ik zie zelfs hetzelfde "onkruid". Wat mij opvalt is het gebrek aan graffiti, in mijn ogen een zegen. Ook wordt er blijkbaar sneeuw geruimd.

    Leave a comment:


  • El Loco
    started a topic Idee Maastricht 2025: de High Line

    Idee Maastricht 2025: de High Line

    't Is bijna niet te geloven: 3 dagen geleden liep ik nog rond in New York. Op de laatste dag van mijn bezoek kwam ik bij toeval terecht op de High Line en ik was meteen in gedachten terug in Maastricht

    De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriele landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.

    Hier mijn foto's dd 30-12-2010:

    De High Line in de sneeuw


    Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011


    Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn


    Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!


    De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen


    Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau


    Dwarsverbindingen en industriële skyline


    Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District


    Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriele gebouwen
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 16:25.
Bezig...
X