Ik zit deze topic met ontzettend veel belangstelling te lezen!
Maak er een burgerinitiatief van en lanceer het in de gemeenteraad!
Mijn steun heb je!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Idee Maastricht 2025: de High Line
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtDe spoorbrug wordt ingericht als 'High Line' achtig zwevend park. Deze 'parklijn' wordt doorgetrokken via de Fransschensingel enerzijds en de Biesenweg en -wal anderzijds. Zo ontstaan verbindingen met de cultureel centrum de Timmerfabriek en het Bassin met de overzijde van de Maas. Zeer gunstig ook voor het nieuwe Hilton.
Via de Fransschensingel (is dat echt met dubbel s en sch?) doortrekken wordt moeilijk, vanwege de 2 loopbruggen die zich daar tussen de Sappi-gebouwen bevinden. Ik dacht zelf aan achterlangs bij Sappi, dan langs de Zuid-Willemsvaart naar beneden en oversteken bij de Timmerfabriek (daar is sowieso al een voetgangersbrug gepland).
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtHet industriegebouw Boschpoort wordt geheel onder de loep genomen en (industrieel) erfgoed wordt bewaard.
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtEen industriele constructie welke naar mijn smaak bewaard moet blijven is die grote metalen constructie aan de Biesenwal die deels over de Maas hangt (gebruikt voor overslag?). Als je die aan de bovenkant dicht maakt dan krijg je een overkapping a la Muziekgebouw aan `t IJ, bij Loco om de hoek. Daar beneden komt een prachtige horecagelegenheid, die ook betrokken kan worden bij de activiteiten van de Timmerfabriek. Verder is van industrieel erfgoed me hier weinig bekend, maar dat zal eerder een gebrek aan kennis van mijn kant zijn..
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtDe overige gedeelten worden ontwikkeld tot hoogwaardig woongebied. Mede door de parklijnen ben je in no-time in de binnenstad. Wat zeg ik? Je woont eigenlijk al in de binnenstad.
Door dat laatste ben je natuurlijk het High Line idee kwijt wat betreft 'lopen door de industrie', zoals in NY mogelijk is. De Boschpoort lijkt me echter geen plek waar het `s avonds prettig wandelen is als het ingericht blijft als industriegebied.
Commentaar op groen, geel en rood later. Ik hou het niet bij!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtNeem je dan meteen het door mij veronderstelde gebrek aan zonlicht mee?
(en plaats het even bij de discussie over de A2, anders sneeuwt dit zo onder)
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeVoor het zitcomfort komen er leuke ijssalonnekes en espressobarretjes onderweg
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtOp die A 2 op palen en het veronderstelde geraas eronder kom ik later nog terug.
(en plaats het even bij de discussie over de A2, anders sneeuwt dit zo onder)
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtJa leuk, de spoorbielzenstijl! Mien Ruys is weer helemaal terug van weggeweest
Wil men rekening houden met een beetje zitcomfort ? Erg ergonomisch verantwoord zijn deze afgebeelde martelwerktuigen niet.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtAh! Burgemeester is al begonnen! Ga door, ga door
Om de besluitvorming van hoofdingenieur Loco nog enigszins te kunnen beinvloeden heb ik maar even onderstaand tekeningetje bijgevoegd. En daar komt weer eens de beruchte legenda.- In groen: de promenade. Anders dus dan in loco`s eerdere plan; met een afsplisting naar de Biesenwal.
- In geel: te behouden gebouwen.
- In rood: afbreken die hap!!
Tenzij je natuurlijk je promenade doortrekt tot aan de Hoge Fronten (Fort Willem). Je wandelt dan door industrieel maastricht en vervolgens vestingstad Maastricht. Als je terugloopt via de stad passeer je dan natuurlijk ook nog religieus maastricht. Leest de VVV mee?
Ik wacht vol spanning het hele plan af!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeAardige zitplekjes die niet al te veel ruimte vragen
Leave a comment:
-
Ik zal morgen of overmorgen een uitgewerkter plan voor het middendeel van die Mestreechter 'Hoeg Lijn' neerzetten. Ik bedoel het stuk vanaf de Griend, over de spoorbrug tot aan de Timmerfabriek, dat lijkt me nog relatief eenvoudig. Breur kan alvast het beplantingsplan gaan bedenken. Iemand een idee voor leuke bankjes, straatmeubilair? Het mag niet te breed worden, want de Maastrichter spoorbrug is een stuk smaller dan de New Yorkse lijn.
Moet er nog iets van kunst bij? In New York vragen ze kunstenaars om tijdelijke projectjes op de High Line te doen. Toen ik er was, was er een geluidskunstenaar aan de gang met klokken of zoiets, maar ik had er het geduld niet voor.
Ah! Burgemeester is al begonnen! Ga door, ga door
Leave a comment:
-
Trouwens, Loco, even over jou idee. Een geweldig leuk concept!
Ik heb als bijlage even een google maps shot gezet en dan zie je in 1 oogopslag de enorme potentie die dit gebied heeft. Enkele voorstellen (we mogen dromen he?).....- De spoorbrug wordt ingericht als 'High Line' achtig zwevend park. Deze 'parklijn' wordt doorgetrokken via de Fransschensingel enerzijds en de Biesenweg en -wal anderzijds. Zo ontstaan verbindingen met de cultureel centrum de Timmerfabriek en het Bassin met de overzijde van de Maas. Zeer gunstig ook voor het nieuwe Hilton.
- Het industriegebouw Boschpoort wordt geheel onder de loep genomen en (industrieel) erfgoed wordt bewaard. Denk hierbij aan de resten van de fundamenten van de Nieuwe Biesen en de affuitenloods bij het Bassin.
- Een industriele constructie welke naar mijn smaak bewaard moet blijven is die grote metalen constructie aan de Biesenwal die deels over de Maas hangt (gebruikt voor overslag?). Als je die aan de bovenkant dicht maakt dan krijg je een overkapping a la Muziekgebouw aan `t IJ, bij Loco om de hoek. Daar beneden komt een prachtige horecagelegenheid, die ook betrokken kan worden bij de activiteiten van de Timmerfabriek. Verder is van industrieel erfgoed me hier weinig bekend, maar dat zal eerder een gebrek aan kennis van mijn kant zijn..
- De overige gedeelten worden ontwikkeld tot hoogwaardig woongebied. Mede door de parklijnen ben je in no-time in de binnenstad. Wat zeg ik? Je woont eigenlijk al in de binnenstad.
Shoot!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeVolgens mij bedoelt hij het geraas van de A2 boven je
Maar hoe zie je dat dan voor je? Een wandelgebied onder de A2? Dat is bijna nog erger.... Dan is de A2 ondergronds toch gewoon de beste oplossing?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
Ware het niet fijn geweest een A 2 traject te hebben binnen Maastricht op peilers en daaronder lokale wegen met veel groen/speel- wandel- woon- en (be)leefruimte ?
Wacht effe! Daar kunnen we natuurlijk wel een geweldig uitlaatgebied voor honden op bouwen. Stukken groter dan dat lapje grond op de St. Pietersberg.
Leave a comment:
-
Wel merk ik op dat de spontane begroeiing gestuurd wordt. De voedingsbodem mag niet te rijk worden d.w.z. overbemest, dan krijg je alleen distels en brandnetels of verbossing. Kwetsbare monocultuur (de zgn. groene loper in Maastricht).
Ware het niet fijn geweest een A 2 traject te hebben binnen Maastricht op peilers en daaronder lokale wegen met veel groen/speel- wandel- woon- en (be)leefruimte ?
Leave a comment:
-
Deze is ook leuk:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=_W2Yq1zzxAc&feature=player_embedded[/ame]
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtDe beplantingsdeskundige van de New Yorkse High Line is trouwens een Nederlander: Piet Oudolf.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=oH5rs2ktazQ&feature=player_embedded[/ame]
Leave a comment:
Leave a comment: