Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    uh,

    daar die H2O bus niet zulke rails en bovenleiding nodig heeft, kan die bij file of onvoorzien en voorzien oponthoud meerdere routes nemen... (marktdagen)
    is immers enkel een dwarsstraat naar bijbehorende "tramhalte"
    zo bedoelde ik op verzoek / noodzaak...

    een bestuurder loze tram zal enkel paniek zaaien en de complexiteit dus kosten doen toenemen (moest ik nog even kwijt)

    cheers
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #17
      Tuurlijk heb je voor alles voorstanders en tegenstanders .

      Antonius haalt het terecht aan
      tramrails door de stad.
      bovenleidingen door de stad .

      Dat is een mooi gezicht

      Nou olijfje je kunt ook met de bus naar hasselt .

      en Breur deze bussen blijven ook door de stad rijden met of zonder deze tram .

      Vele fietsers zullen op hun snoetje gaan

      En wat betreft het tramsysteem aan de Belgische kust is goed geregeld
      dat geloof ik gaarne zo is ook het openbaar vervoer in bv Hasselt goed geregeld (gratis in veel gevallen).
      Maar is dit openbaar vervoer er wel gratis? of betalen de inwoners van Hasselt er in de gemeentebelasting er iets extra voor ?


      Maastricht wil millieu vriendelijk worden en dat zie nou echt die tram geen bijdrage aan leveren buiten wat dit grapje moet gaan kosten .

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
        De verbinding tussen Maastricht en Hasselt is momenteel schandalig slecht. Vooral in het weekend. Van mij mag die tram er komen.
        +1 deze tram moet er komen.

        Opmerking


        • #19
          De lijn heeft ondertussen hard aan de ontwerpen gewerkt. Opvallend is dat er tunnels komen bij de N78 Lanaken en R71 Hasselt

          http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/l...nnen-voor.aspx
          http://www.nieuwsblad.be/article/det...20612_00181862
          http://www.tvl.be/nl/2012-06-11/snel...zicht-hasselt/
          http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/o...-sneltram.aspx

          de tram komt er, profiteert Mestreech of laten ze weer een gemiste kans liggen.
          Greetz oet Belsj.
          Last edited by ; 26 juni 2012, 19:59.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
            de tram komt er, profiteert Mestreech of laten ze weer een gemiste kans liggen.
            Greetz oet Belsj.
            ja dat zou extreem tragisch zijn, zoals alle andere verbindingen regionaal en internationaal die Maastricht is misgelopen.
            dan maar liever even adempauze en het juiste traject kiezen.
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              ja dat zou extreem tragisch zijn, zoals alle andere verbindingen regionaal en internationaal die Maastricht is misgelopen.
              dan maar liever even adempauze en het juiste traject kiezen.
              Exact. maar niet te lang treuzelen of Maastricht is een gepasseerd station, letterlijk en figuurlijk!

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                En wat betreft het tramsysteem aan de Belgische kust is goed geregeld
                dat geloof ik gaarne zo is ook het openbaar vervoer in bv Hasselt goed geregeld (gratis in veel gevallen).
                Maar is dit openbaar vervoer er wel gratis? of betalen de inwoners van Hasselt er in de gemeentebelasting er iets extra voor ?
                Even uit het hoofd zoals ik de discussie in herinnering heb.
                Voordat het gratis openbaar vervoer in het centrum van Hasselt werd ingevoerd zijn er verschillende varianten doorgerekend, allen met het doel de binnenstad van Hasselt bereikbaar te houden. Zou dit met autoverkeer gebeuren moesten heel wat straten omgebouwd worden. Dit kost ook veel geld. Het resultaat van de berekeningen was dat gratis OV in de stad en privé vervoer weren goedkoper was dan de stad herstructureren naar een volledige bereikbaarheid voor autoverkeer. Het 'gratis alternatief' was de zaak helemaal laten vastlopen.

                Opmerking


                • #23
                  Ik zie in principe liever een treinverbinding met Hasselt. Maar dan wel meteen de bestaande intercity Antwerpen-Hasselt doortrekken naar Maastricht. Goedkoper dan de tram, want een groot deel van de infrastructuur ligt er al. Persoonlijk ga ik ook liever naar Antwerpen dan naar Hasselt. Ik denk dat de tram altijd een zorgenkindje zal blijven; de huidige bus zit niet voor niks zo leeg. Belgen - net als Turken en Italianen - zullen altijd met de auto blijven gaan.

                  Van de andere kant: de Belgen willen deze tram en Maastricht krijgt hem min of meer cadeau. Beter iets dan niets.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                    Even uit het hoofd zoals ik de discussie in herinnering heb.
                    Voordat het gratis openbaar vervoer in het centrum van Hasselt werd ingevoerd zijn er verschillende varianten doorgerekend, allen met het doel de binnenstad van Hasselt bereikbaar te houden. Zou dit met autoverkeer gebeuren moesten heel wat straten omgebouwd worden. Dit kost ook veel geld. Het resultaat van de berekeningen was dat gratis OV in de stad en privé vervoer weren goedkoper was dan de stad herstructureren naar een volledige bereikbaarheid voor autoverkeer. Het 'gratis alternatief' was de zaak helemaal laten vastlopen.
                    Ivo M
                    Wat ik er mee wilde zeggen of beter gezegt mij afvraag is als Maastricht dit zelfde (gratis openbaarvervoer)
                    zou toepassen de mensen dan wat meer gemeentebelasting zouden moeten gaan betalen ook de niet gebruikers van het openbaar vervoer of is dat niet zo ?

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Ik zie in principe liever een treinverbinding met Hasselt. Maar dan wel meteen de bestaande intercity Antwerpen-Hasselt doortrekken naar Maastricht. Goedkoper dan de tram, want een groot deel van de infrastructuur ligt er al. Persoonlijk ga ik ook liever naar Antwerpen dan naar Hasselt. Ik denk dat de tram altijd een zorgenkindje zal blijven; de huidige bus zit niet voor niks zo leeg. Belgen - net als Turken en Italianen - zullen altijd met de auto blijven gaan.

                      Van de andere kant: de Belgen willen deze tram en Maastricht krijgt hem min of meer cadeau. Beter iets dan niets.
                      Nee, die infrastructuur ligt er niet.

                      Het enige wat er al ligt is Lanaken-Maastricht Cs maar dat is goederenspoor en -nog- niet bestemd voor tram/lightrail en prorail wilt dat liever niet, personenvervoer op goederenspoor.

                      Zowel via Tongeren, ofwel via Bilzen ligt er geen spoor naar Lanaken aansluitend op de spoorlijn Lanaken-Maastricht.

                      Vanaf Hasselt/Diepenbeek komt er nieuw spoor naar Bilzen en Lanaken en omdat dat aansluit op de spoorlijn naar Maastricht kan men relatief 'goedkoop' de sneltram (men zegt tram maar het is lightrail!) laten doorrijden, maar in feite is het nieuw spoor.


                      Blauw = nieuw, Rood = bestaand.
                      bron, hln.be
                      Last edited by ; 27 juni 2012, 07:41.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                        Het enige wat er al ligt is Lanaken-Maastricht Cs
                        Het 15,7 km lange trajekt Hasselt-Beverst ligt er ook al (Spoorlijn 34) en wordt ook gebruikt. Wat ontbreekt is de 10 km tussen Beverst (Bilzen) en Lanaken. Tot 1992 lag hier Spoorlijn 20, tot 1954 in gebruik voor personenvervoer, tot 1992 nog voor goederenvervoer, thans echter onberijdbaar. De rails van het trajekt Lanaken-Beverst moeten dus heraangelegd worden, maar het tracee ligt er nog (en bij mijn weten gewoon eigendom van NMBS). Zelfs een aantal stations bestaan nog.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                          Ivo M
                          Wat ik er mee wilde zeggen of beter gezegt mij afvraag is als Maastricht dit zelfde (gratis openbaarvervoer)
                          zou toepassen de mensen dan wat meer gemeentebelasting zouden moeten gaan betalen ook de niet gebruikers van het openbaar vervoer of is dat niet zo ?
                          Als er geld uit de gemeentebelasting gebruikt wordt om een openbaar vervoernet te financieren heet dit subsidie. Wordt hetzelfde geld gebruikt om het wegennet te verbreden om meer auto's toe te laten heet dit investering. De vraag is wat beter en gezonder is. In beide gevallen moet er geld betaald worden.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Het 15,7 km lange trajekt Hasselt-Beverst ligt er ook al (Spoorlijn 34) en wordt ook gebruikt. Wat ontbreekt is de 10 km tussen Beverst (Bilzen) en Lanaken. Tot 1992 lag hier Spoorlijn 20, tot 1954 in gebruik voor personenvervoer, tot 1992 nog voor goederenvervoer, thans echter onberijdbaar. De rails van het trajekt Lanaken-Beverst moeten dus heraangelegd worden, maar het tracee ligt er nog (en bij mijn weten gewoon eigendom van NMBS). Zelfs een aantal stations bestaan nog.
                            Niet helemaal El Loco, Hasselt - Beverst wordt ook een nieuw spoor, het loopt parallel (en vanaf de uni pas) aan het reeds bestaande spoor (inderdaad lijn 34). Ook het tracé Beverst - Lanaken moeten heraangelegd worden waarbij men in Lanaken afwijkt van het oude traject (men gaat daar langs de Eurscoop), net zoals Lanaken - Maastricht heraangelegd wordt mbv spoorlijn 20.

                            In het laatste stuk, van Lanaken naar Maastricht is spoorlijn 20 geheractiveerd maar dan als goederenspoor en -nog- niet geschikt voor personenvervoer. Ook zoals al eerder gemeld, is Prorail geen voorstander van een gedeeld spoor (goederen+personen).

                            In feite kun je dus stellen- zoals de kaart ook al aangeeft boven http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=28- dat Hasselt - Lanaken/Maastricht gewoon een compleet nagenoeg nieuw spoor is.

                            Bron; wiki
                            Vanaf het station Hasselt gaat het tracé via de Koningin Astridlaan en de Mouterijstraat richting de Stokerijstraat. Na de kruising met de Gazometerstraat wordt het fietspad in het verlengde van de Stokerijstraat gevolgd. Ter hoogte van de Kolenkaai sluit het tracé aan op de Thonissenlaan en vervolgens de Martelarenlaan. Verder gaat het naar het Kolonel Dusartplein en de Koning Boudewijnlaan, die wordt gevolgd tot de kruising met de Gouverneur Verwilghensingel vanwaar het traject verder loopt via de Universiteitslaan.
                            Vanaf hier gaat het tracé verder richting het universtiteitsterrein in Diepenbeek. Daarna wordt het tracé parallel gevoerd aan de spoorlijn 34 richting Beverst en vervolgens via het oude tracé van spoorlijn 20 naar Lanaken. In Lanaken zal de sneltramlijn een nieuw tracé krijgen ten noorden van de N78, waardoor er een betere aansluiting komt naar het centrum van deze plaats.
                            Vanaf Lanaken naar Maastricht volgt het traject weer het verloop van de oude spoorlijn 20 naar Maastricht

                            Opmerking


                            • #29
                              Informatieavond Tram Vlaanderen - Maastricht 5 sep. 2012

                              De afgelopen maanden heeft Arcadis onderzocht hoe de tram ingepast kan worden in de stad. Het gaat bijvoorbeeld over de vraag of de tram met het verkeer mee rijdt, of een aparte rijbaan krijgt. Ook is bekeken hoe zich dat verhoudt tot fietsers en andere weggebruikers. De reacties van de vorige twee bijeenkomsten zijn zo veel mogelijk meegenomen. Deze derde informatiebijeenkomst vindt plaats op woensdag 5 september. Deze bijeenkomst is in het Infocentrum Belvédère (Boschstraat 24; onder de poort, volg het blauwe asfalt) en duurt van 19.00 tot 21.00 uur.
                              Afgelopen maanden hebben gemeente en provincie gekozen voor de meest optimale oplossing voor ieder deel van de route. Die oplossingen en de uitwerking daarvan willen we u graag voorleggen.

                              Opzet van de avond
                              Om 19.00 uur is er een korte inleiding over de stand van zaken en hoe we verder gaan. Daarna knippen we de route -net als in de eerste twee bijeenkomsten- op in vier stukken en kunt u op vier plekken in de zaal vragen stellen, informatie krijgen of de route nalopen op grote tekeningen.
                              Medewerkers van de gemeente, de provincie en Arcadis vertellen u meer over de uitwerkingen van elk deel van de route.
                              Lees hier de uitnodiging aan de bewoners.

                              Opmerking


                              • #30
                                http://maastricht.dichtbij.nl/regio/...raks-door-stad





                                De tram in de St. Maartenslaan
                                MAASTRICHT - Maastricht heeft vandaag de eerste tekeningen laten zien van de nieuwe tramlijn die door de stad gaat lopen en waarvan de aanleg in 2014 begint. Morgen is er een informatie-avond over de electrische tram tussen Lanaken en Maastricht.
                                Voor de aanleg van de tram komt er een nieuw brug over de Maas en zal de brug bij het Bassin verbreed moeten worden. Overal in de stad krijgt de tram twee sporen. Er komen vier haltes in de stad en straks zal de electrische tram van de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn vier keer per uur Maastricht aandoen. Naar verwachting zullen tussen de zes en acht miljoen mensen per jaar met de tram gaan reizen. De aanleg heeft vanaf 2014 ingrijpende gevolgen op een groot aantal verkeersknooppunten in de stad. Zo zal de St. Maartenslaan zijn oude allure terugkrijgen met bomen aan weerszijden en twee tramsporen. De huidige parkeerplaatsen in de straat verdwijnen deels en de straat wordt een hoofdverkeersader.
                                Andere opvallende wijziging. De weg voor het station richting Duitse Poort wordt een eenrichtingsweg. De gemeente liet vandaag tijdens een persconferentie weten dat de stad zal moeten wennen aan de tram. Zo zal er na de aanleg eerst proef gereden worden. Vooral bij de drukke kruising St. Maartenslaan-Wilhelminasingel waar de tram de St. Maartenslaan inrijdt wordt het oppassen. Formeel heeft de tram voorrang, maar in de praktijk zal dat op dat punt moeilijk worden is de verwachting van de gemeente.

                                Computerillustraties: Arcadis

                                De tram bij de Wilhelminabrug

                                De tram bij het Landbouwbelang en Bassin

                                De Bassinbrug moet verbreed worden voor de tram


                                De Bassinbrug moet verbreed worden voor de tram.


                                Een nieuwe brug of bedoeld men hier mee het verbreden van de Noorderbrug mee ?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X