Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    (...) Zo'n onzalig plan, die tram. Hasselt is geen aantrekkelijke bestemming (ja, voor een keertje misschien) en het tussenliggend gebied is te dun bevolkt. Veel te langzaam ook. Een treinverbinding is wat Maastricht nodig heeft. En niet zozeer om in Hasselt te komen, maar om via Hasselt in Brussel en Antwerpen te geraken. Ach ja, ze luisteren ook helemaal niet naar ons
    Beste El Loco,

    Hier verschillen wij toch enigszins van mening.
    Ik ben het helemaal met je eens wat betreft het feit dat een treinverbinding absoluut het beste zou zijn geweest.
    Waarom die er niet komt is mij een raadsel, al ligt de oplossing van dit raadsel wellicht in de landelijke politiek.
    Maar goed.
    Nu die treinverbinding er niet komt, ben en blijf ik een groot voorstander van die tramverbinding.
    Ik kan niet zeggen dat het gebied tussen Hasselt richting Maastricht dunbevolkt is.
    Integendeel.
    Bovendien kun je met deze tram, vanaf het Sphinxkwartier of Mosae Forum, naar Hasselt reizen en dan overstappen op de trein richting Antwerpen of Brussel.
    https://www.trammaastrichthasselt.eu/

    En wie gaat er met de bus vanaf Maastricht naar Heerlen??
    (Bijna) niemand. Iedereen pakt de trein. Dat gaat ook gebeuren - na de komst van de tram - tussen Maastricht en Hasselt v.v.

    Het enige wat ik niet begrijp is dat Maastricht niet meer vaart zet achter pogingen om de tram z.s.m. door te laten rijden tot het Centraal Station (en liefst tot de UM en de campus in Randwijck).
    Maar dat zal vroeg of laat, als de Wilhelminabrug moet worden aangepakt (vlgs. mij uiterlijk in 2040), wel gerealiseerd worden (hoop ik).
    Last edited by Pier; 19 december 2020, 14:44.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • bericht RTV Maastricht, 13 januari 2021). In Maastricht hebben de LPM en PvdA naar aanleiding hiervan al vragen gesteld aan het college.

      Ik zeg: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...

      Opmerking




      • Voor de rest wil ik er op wijzen dat bijvoorbeeld het stadsbestuur van Lanaken al plannen heeft om rond het station van de tram een nieuw gebied te ontwikkelen.
        Kortom, het Vlaamse achterland staat te springen om de tram.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Als ze dan toch al verder gaan betreffende de Tram dan wens ik me een Waterstof (Hydrogen) / Brandstofcel in die tram en een ander railsysteem waardoor fietsers er niet in vast geraken en allemaal heupen breken.
          Ja als het nog iets langer duurt, dan is die Hydrogen / Brandstofcel al de meest normale zaak van de wereld. Lokaal Treinverkeer loopt al op deze energie voorziening.
          Je hebt dan ook minder koperdieven die het stuk bovenleiding van Bosscherveld naar 't Centraal station stelen.

          Met wat jaren wachten worden we ouder en is een tram een goede vervanging van die eigen auto.
          Behalve in tijden van een pandemie natuurlijk.
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            (...)
            Maar even iets heel anders, wat wel weer samenhangt met de Boschstraat/Bassinbrug: de tram! Vandaag in de (online-)Limburger een artikel over de politieke strubbelingen tussen de gemeentebesturen van Maastricht en Hasselt en de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Het lijkt erop dat men nu op elkaar zit te wachten tot een van de anderen er de stekker uit trekt. Zelf de stekker eruit trekken is geen optie, want dat leidt onherroepelijk tot miljoenenclaims. Wat een debacle!

            Wanhoopsdaad rond tramproject: Maastricht schakelt ambassade in
            https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201216_93877586?
            Last edited by Pier; 19 januari 2022, 17:24.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Goed dat je de discussie hier voortzet, Pier, ik was even vergeten dat we dit draadje hadden.

              De vraag is dan waar die 4.000 Lanakenaren wonen en waar ze naartoe moeten. Wonen ze dicht bij een toekomstige tramhalte (Lanaken heeft dezelfde oppervlakte als Maastricht)? Ligt hun eindbestemming in de buurt van de twee geplande haltes in Maastricht? Ik vermoed dat er heel wat bij het UMC+ werken, de grootste werkgever in Maastricht. Die hebben dus helemaal niks aan zo'n tram. Wel aan een trein, zeker als die door zou rijden naar Randwyck.

              Maar ja, we gaan het nu eerst een paar jaar hebben over de door de Belgen voorgestelde trambus

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                (...)

                De vraag is dan waar die 4.000 Lanakenaren wonen en waar ze naartoe moeten. Wonen ze dicht bij een toekomstige tramhalte (Lanaken heeft dezelfde oppervlakte als Maastricht)? Ligt hun eindbestemming in de buurt van de twee geplande haltes in Maastricht? Ik vermoed dat er heel wat bij het UMC+ werken, de grootste werkgever in Maastricht. Die hebben dus helemaal niks aan zo'n tram. Wel aan een trein, zeker als die door zou rijden naar Randwyck.
                (...)
                Deze redenatie is slechts ten dele waar.
                Niet alle mensen die van Maastricht dagelijks met de trein naar Sittard of Heerlen v.v. reizen wonen in de buurt van het station cq werken in de buurt van het station waar ze naar toe reizen.
                Het is maar of je het wilt of niet.
                Bovendien is er meer dan genoeg (geplande) parkeerruimte in Lanaken en is juist dat een groot probleem in Maastricht.

                Laat daarbij helder zijn dat het oorspronkelijke tramplan ook de universiteit cq. het MUMC+ als eindbestemming had.
                Maar dat was al snel een van de allereerste concessies die gedaan werden. Dat werd al toen het CS in Maastricht.
                Nu is het de Maasboulevard. Dat is echt idioot (vanwege de te zwakke Wilhelminabrug, die sowieso uiterlijk 2040 vervangen moet zijn!).
                Maar je hebt op de Maasboulevard wel alle mogelijkheden om over te stappen naar een bus met bijvoorbeeld de bestemming Randwijck.

                Maar wat ik ook als argument inbreng..... die tram komt er (helaas!) nooit
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • "Het hele verhaal van de tram nog eens uitgelegd"

                    Op zoek naar altijd weer nieuwe leuke (politiek) nieuwtjes - zeker in deze tijd van coalitievorming - kwam ik terecht op de website van de Seniorenpartij (SPM).
                    De Seniorenpartij is namelijk de kartrekker in het coalitievorming na de gemeenteraadsverkiezingen 2022 en dus op die site verwachtte ik wel iets nieuws.
                    Over de coalitievorming wellicht later meer in een andere topic, als ik mij tenminste tot die tijd niet al dood geergerd heb.... maar dat terzijde.

                    Op de website van de SPM las ik vrij prominent de kop "Het hele verhaal van de tram nog eens uitgelegd".

                    Uit mijn hoofd is dat idee begonnen bij het CDA in 2012, maar ik kan er een jaartje of wat naast zitten.
                    Dus, snel even op dit verhaal/overzicht van de Seniorenpartij geklikt, want het is heel goed dat alle feiten nog eens op een rijtje worden gezet, toch?

                    Omdat wij inmiddels op MestreechOnline hier ook al jaren over discussieren heb ik het indrukkende relaas van de Seniorenpartij - het hele verhaal dus! - integraal hieronder geplakt!

                    -----
                    Steun voor standpuntZorgelijke ontwikkelingProcedures afwachtenBron --- https://seniorenpartijmaastricht.nl/...m-naar-hasselt --------------------

                    Als dit "het hele verhaal" is volgens de Seniorenpartij anno 2022 , vrees ik het ergste voor het vertrouwen van de burger in de (Maastrichtse) politiek!


                    SCHANDE....
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Uit mijn hoofd is dat idee begonnen bij het CDA in 2012, maar ik kan er een jaartje of wat naast zitten.
                      We moeten inderdaad enkele jaartjes verder terug in de tijd: al in 2008 werd de intentieovereenkomst gesloten tussen de ministers van Verkeer van Vlaanderen en Nederland (toentertijd Camiel Eurlings - de voormalige kroonprins van het CDA).

                      Het 'hele verhaal' over de tram van de SPM is inderdaad niet meer dan een simplistische samenvatting voor beginners. Alle scherpe kantjes zijn er vanaf gehaald. Zo kunnen ze er nog alle kanten mee op.

                      Opmerking


                      • Nou dat hele verhaal nog eens uitgelegd is kort maar krachtig Pier

                        Als er nu een andere zienswijze zou zijn behalve; lekker naar Hasselt om te gaan shoppen, zouden Maastrichtse Senioren zich nog kunnen profileren in de polletiek !
                        Zoiets van, minder autoverkeer middels fossiele brandstof van en naar Maastricht. Dat moet toch al binnenkort. Zodat onze lucht schoner wordt in onze regio.

                        ik doe nog een website erbij waar je van moment tot moment kunt zien hoe het staat met onze lucht, heel ongezond vandaag!


                        Bestanden bijvoegen
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • Er komt dus geen tram......

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (...)

                          Vandaag, donderdag 10 maart 2016, heeft op het Gouvernement in Maastricht overleg plaatsgevonden tussen de Vlaamse minister Ben Weyts (NV-A) en onze Maastrichtse wethouder John Aarts (Financien, VVD).
                          (..)
                          Na afloop van het overleg verklaarden zowel minister Weyts als wethouder Aarts dat men een constructief gesprek had gehad en dat het nog steeds de bedoeling is om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
                          De doelstelling is dat er nog steeds een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht komt, al zullen er nog wat hobbels moeten worden genomen.
                          In de voetbalwereld, als het bestuur het vertrouwen uitspreekt in hun trainer, betekent dit meestal dat de trainer binnen 3 dagen wordt ontslagen.

                          Persoonlijk vrees ik nog steeds dat er nooit meer een tram tussen Maastricht en Hasselt zal rijden.
                          Afwachten dus.....
                          In 2016 zag het nog rooskleurig uit!
                          De tram Hasselt-Maastricht zou er komen.

                          In posting #160 van 2 juni 2016 was het zo goed als beklonken......

                          Ik ben een verklaard pleitbezorger en voorstander van de tram Hasselt-Maastricht, tenminste als een vaste spoorverbinding niet mogelijk is.
                          Maar gisteren, 23 mei 2022, sijpelde het nieuws al richting de media. Belgie trekt de stekker uit het project.
                          Vandaag komt de gemeente Maastricht met een officiele verklaring in een RaadsInformatieBrief (zie RIB Tram Maastricht-Hasselt)

                          Ik denk dat in het Maastrichtse stadshuis gisteravond menige campagnefles is ontkurkt!
                          (Politiek) Maastricht wilde al langer van dit project af, maar kon dat gewoon niet hardop zeggen.
                          Stoppen met dit project zou immers een schadeclaim vanuit Belgie opleveren.
                          Nu hebben de Belgen, na wat blufpoker vanuit Maastricht, uiteindelijk de stekker uit de tram Hasselt-Maastricht getrokken.
                          Ergo..... de schadeclaim vanuit Maastricht komt nu in Vlaanderen te liggen.
                          Je moet dus denken aan een schadeclaim richting de 20 miljoen euro en een beroep vanuit Maastricht richting "Den Haag" om nog wat subsidiegelden i.h.k.v. infrastructurele projecten die al op de plank liggen.

                          Ondanks dit door Maastricht gewonnen pokerspel blijf ik persoonlijk het een gemiste kans vinden.
                          Maar ja..... ik voorspelde het al op 10 maart 2016
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Soms denk ik wel eens dat de Belgen meer benul hebben.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • Kennelijk is het nu wethouder John Aarts (VVD, mobiliteit) die het debacle rond de tram Hasselt-Maastricht moet/mag afronden.

                              In een RIB (RaadsInformatieBrief) d.d. 4 okt. 2022, no.2022.15995, schrijft John Aarts een de gemeenteraad van Maastricht.

                              "."

                              Klaarblijkelijk zijn er dus, gelet op de laatste zin, nog geen formele gesprekken gevoerd over het definitief afsluiten van het dossier!

                              De wethouder vervolgt:
                              ""

                              Heel goed dat de laatste zin even benadrukt dat "Maastricht" eigenlijk niet van plan is om alle subsidiegelden i.r.t. het tramproject terug te geven, maar dat men denkt aan een manier om dat geld anders te besteden.
                              Dat is slim

                              Tot slot:
                              "In relatie tot het tramdossier hebben wij eerder aan het Rijk en ProRail gevraagd om de status van de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken te wijzigen. Vanuit de stopzetting van het tramdossier is de noodzaak hiertoe komen te vervallen. Wij hebben het Rijk en ProRail hiervan in kennis gesteld".

                              Deze laatste zin is een beetje een raadseltje voor mij.
                              Betekent dit dat het spoor tussen Lanaken en Maastricht niet meer de status had van spoorlijn, maar dat nu wel weer krijgt?

                              Eind deze maand heb ik een gesprek met wethouder Aarts. Ik zal het hem eens precies vragen
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X