Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Het kan nog eenvoudiger, Caesar.
Beeld stilzetten via de pauzeknop, dan een screendump of printscreen maken, en als nieuwe afbeelding plakken in je beeldbewerkingsprogramma (Photoshop of Photofiltre of iets dergelijks).
Ik ben alleen niet zeker over de juiste spelling van de naam van de kunstenaar.
Via google heb ik (nog) niets kunnen ontdekken.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Dit beeld staat in de tuin van de UM aan de Tongersestraat (faculteit economie).
De muur die je ziet op de achtergrond is van het kruithuis.
Laat mij een beetje denken aan "de schreeuw".
Titel: Two heads Kunstenaar: Annet van de Elzen Jaar van plaatsing: 1987 Soort kunstwerk: Vrijstaand object Materiaal: Beton Afmetingen: 1.25 mhoog, 2.50 m breed, 0.55 m diep Fotograaf: W.A.Evelein
Object omschrijving:
Twee hoofden is de titel.
De kunstenares wil dat de kijker zelf interpreteert wat het voorstelt...
Achtergrond Informatie:
In de periode 1986-1988 werkte Annet van de Elzen aan de Jan van Eyck Academie en had ze hier een atelier.
Het is het tweede grote beeld dat de kunstenares hier maakte.
Na haar werkperiode aan de Jan van Eyck Academie heeft ze de universiteit benaderd en gevraagd of het beeld in bruikleen in de tuin kon staan omdat het daar erg mooi stond tijdens een expositie.
Het beeld is hier tot op heden blijven staan.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Huidige plek bij de Maaskade voor het Mosae Forum is niet bestand tegen het vandalisme (hufterproof).
Het zwaar gehavende standbeeld 'De Vrijwilliger' krijgt een nieuwe standplaats.
Het stadbestuur heeft in overleg met het Struyskommitee (de schenker van het beeld) afgesproken op zoek te zullen gaan naar een nieuwe plek.
Meer informatie is te lezen via dit downloadbaar PDF bestand.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
De gemeente spreekt van een ware plaag: beschadigde kunstwerken in de openbare ruimte.
Vooral bekladding door graffiti komt steeds vaker voor.
Een teken van de tijd, gebrek aan respect maar ook te weinig onderhoud door de gemeente zelf.
Lees het volledige artikel als PDF bestand.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Maar dan mis je toch wel essentiële bijdragen en artikelen die niet in de gazet staan.
En wie weet; misschien haalt elvis daar enkele vragen vandaan bij de naderende oudejaarsquiz .
Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
maar volgens mij klopt er iets niet helemaal met de jaartallen die in dat artikel worden genoemd; in 1962 zou het beeldje 50 jaar zijn.. dat kan toch niet, of ben ik nĂČg ouder dan ik al dacht ??
Goed opgemerkt, olijfje.
Het beeldje stamt uit 1962 en het 50-jarig bestaan van het beeldje is dus in 2012.
Dus maak je nog maar geen zorgen om jouw leeftijd; zooooo oud ben je nu ook weer niet.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Op zaterdag 9 oktober worden vijf beelden van kunstenaar Guido Geelen officieel onthuld. De kunstwerken zijn een onderdeel van het project Manjefiek Malberg en worden betaald uit gemeentelijke gelden. Ze beelden het dagelijks leven van de bewoners in Malberg uit.
Op zaterdag 9 oktober worden vijf beelden van kunstenaar Guido Geelen officieel onthuld. De kunstwerken zijn een onderdeel van het project Manjefiek Malberg en worden betaald uit gemeentelijke gelden. Ze beelden het dagelijks leven van de bewoners in Malberg uit.
Maar kun je ook vertellen waar het Dreesmenneke op dit moment is..? Sinds het voormalige kantoor van Gemeentebedrijven dichtgetimmerd is en de directe omgeving op de schop ging, staat het beeldje er niet meer.
In november 2010 kreeg ik een mail van een burgerraadslid met de vraag: âOf ik misschien wist of iemand van Limmel soms een relatie had met ât Dreesmenneke, ât menneke vaan water, gaas en leech ?â.
Waarom werd deze vraag gesteld ?
Er was de mogelijkheid om ât Dreesmenneke te herplaatsen en men zocht naar een nieuwe locatie in Maastricht. Echter dat moest vergezeld gaan van argumenten om de keuze op de desbetreffende plek te laten vallen.
Tevens vroeg men om dit even âonder onsâ te houden en dat heb ik gerespecteerd.
Ik weet niet aan hoeveel personen deze vraag gesteld is en ook niet of- en hoeveel personen eventueel gereageerd hebben, maar mijn reactie was:
Hoi âŠâŠ,
Merci veur dizze leuke meel en vraog.
Veur de dudelikheid gaon iech euver op ABN.
Nee, ik weet niet of iemand van Limmel een relatie heeft met ât Dreesmenneke.
Maar een (historisch) verhaal over een relatie met Limmel is mij wel ingevallen, t.w.:
Vroeger waren er de Maastrichtse Gemeentewerken oftewel Gemeentewerken Maastricht.
Later werd dit Maastrichtse Gemeentebedrijven oftewel Gemeentebedrijven Maastricht.
Deze Gemeentebedrijven hadden de zorg voor:
- Levering van Gas, Water en Elektriciteit.
- De Stadsreiniging.
- Het Busvervoer.
- De Brandweer.
De Stadsreiniging vestigde zich in- c.q. verhuisde naar Limmel , t.w. naar de Willem Alexanderweg.
Het Busvervoer vestigde zich in- c.q. verhuisde naar Limmel , t.w. naar de Ankerkade.
De Brandweer vestigde zich ook in- c.q. verhuisde ook naar Limmel, t.w. naar de Willem Alexanderweg.
Nadat enkele diensten zelfstandig waren geworden en zich ook elders vestigden, veranderde men de naam in N.V. Nutsbedrijven Maastricht.
Echter dit duurde niet lang, immers Gas en Elektriciteit gingen over naar Essent en Water naar WML.
En zo bleef van Gemeentewerken Maastricht / Gemeentebedrijven Maastricht / Nutsbedrijven Maastricht dus niets meer over, ergo zo ging een bloeiend Maastrichts bedrijf ter ziele.
Behalve dat de drie âoudeâ diensten wel nog bestaan en dat toevallig ook nog in onze woonwijk Limmel !
ât Dreesmenneke is daarom meer dan welkom in Limmel en als ât Dreesmenneke ook nog een plaatsje krijgt in de kern van Limmel, voor het Lochtmanhuis, dan staat ât Dreesmenneke geografisch gezien precies in het midden van de drie overgebleven âoudeâ diensten van Gemeentewerken Maastricht / Gemeentebedrijven Maastricht / Nutsbedrijven Maastricht, t.w. Stadsreiniging, Busvervoer en Brandweer !
Historisch gezien is Limmel dus de beste plek voor ât Dreesmenneke, want welke andere wijk en/of buurt in Maastricht heeft nog relaties met âDe voormalige bedrijven aan De Dreesâ ???
Hoe vind je mijn, op waarheid berustende, redenatie c.q. verhaaltje ?
Kan je hier iets mee doen ?
Ik hoor het graag.
Vriendelijke groetenâ, veel succes met âde afhandelingâ en graag tot âŠ
Wigo
Het heeft enkele maanden geduurd, maar onlangs hoorde ik dat er een keuze is gemaakt: ât Dreesmenneke komt naar Limmel !
Meer informatie volgt.
Leuk, Wigo, en terecht! Volgens Sjefs link gaat het niet om een verheerlijking van de AOWer (Drees), maar om de mannen van de Maagdendries. Ik ben blij dat die een eigen beeldje hebben.
Leuk, Wigo, en terecht! Volgens Sjefs link gaat het niet om een verheerlijking van de AOWer (Drees), maar om de mannen van de Maagdendries. Ik ben blij dat die een eigen beeldje hebben.
Het gaat inderdaad om de vroegere werknemers aan "d'n Drees", de mannen van het gas, licht en water.
En als je weet hoe zij vroeger moesten werkten, dan hebben zij dit beeldje zeker verdiend.
Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
Hartstikke leuk om te horen Wigo, maak je wat foto's als het zover is ?
Als het goed is dan krijg ik een uitnodiging voor de onthulling en dan zal ik zeker wat foto's maken.
Stars of Europe is het uitvloeisel van een gezamenlijk initiatief van de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht. Deze wilden het tienjarig bestaan van het Verdrag van Maastricht (1991) op enigerlei wijze herdenken. Dat leidde in 2001 tot het verlenen van een opdracht aan â uiteindelijk â de jonge Italiaanse kunstenares Maura Biava (Reggio Emilia, 1970), die in 1999 afstudeerde aan de Rijksacademie te Amsterdam en in Nederland haar carriĂšre voortzette.
De keuze voor Biava had ongetwijfeld te maken met haar oorspronkelijke aanpak. Zij streefde een virtueel monument na, waarbij burgers uit de gehele Europese gemeenschap via het internet konden bijdragen aan de vormgeving c.q. inhoud. Een 'democratisch kunstwerk' dus. De bedoeling was te komen tot een verzameling citaten van internationale schrijvers, filosofen en historici die zich in het verleden op enigerlei wijze hadden uitgesproken over de Europese gedachte (De betreffende website is momenteel niet meer in de lucht).
Uiteindelijk zagen de opdrachtgevers toch liever een tastbaar kunstwerk, waarin dan een aantal van de virtuele bijdragen zouden moeten worden verwerkt. Dat leidde tot het concept van Stars of Europe, dat op 7 februari 2002 - exact tien jaar na het ondertekenen van het verdrag - als kunstwerk werd onthuld door de voormalige minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek.
Het is jammer dat als kunstenaar voor dit object steevast en alleen de naam van Maura Biava valt. Inderdaad: het internet- en citatenidee was van haar. Misschien is zelfs het âsterrenâ-idee van haar; ik heb hierover geen gegevens kunnen vinden. Maar met een idee ben je er niet. Iemand moet dat idee vormgeven en de vormgeving van Stars of Europe was niet van Maura Biava. Die was van de jonge Nederlandse architecte en vormgeefster Ruby van den Munckhof (Sittard? 1973). Bijgaand haar CV (let op: down scrollen!) Zij nam het technisch ontwerp en de uitvoering van het monument voor haar rekening.
Ruby van den Munckhof streefde naar een licht en transparant kunstwerk. Stars of Europe bestaat uit 35 aluminium sterren (12 grote, 23 kleine). Ze zijn bevestigd op evenzoveel aluminium palen, die in lengte variëren van drie tot veertien meter. De sterren draaien in de wind en zijn volgens een uitspraak van Biava dus even flexibel als de EU. Ook vergelijkt zij het concept graag met een feesttaart vol kaarsjes. (Zie hier: klik op de foto van Stars en blijf doorklikken!)
Niet iedereen is gelukkig met Stars of Europe, maar als concept heeft het kunstwerk zijn meriten. Het is de vraag of het tot zijn recht komt op de huidige locatie. Feit is dat de experimentele vormgeving in kringen van metaalbewerkers groot ontzag heeft afgedwongen. Het is de verdienste van Ruby van den Munckhof (links op deze foto; rechts met opgestoken haar: Maura Biava) dat zij een dergelijk avontuur durfde aan te gaan en tot een goed einde wist te brengen.
Conclusie:
Stars of Europe is geënt op een (internet)concept van Maura Biava.
Het concept van het 'tastbare' kunstwerk is mogelijk ook van haar, of een co-productie van Biava en Van den Munckhof.
Het technisch ontwerp en de keuze voor de wijze van uitvoering zijn van Ruby van den Munckhof.
De technische uitvoering was in handen van een werkmaatschappij van Van Campen Aluminium, nu 3D-Metal Forming geheten.
Opmerking