Zeldzaam mooi ligt in de dichtgevroren Geusseltvijver "Het Paringswiel" van Desirée Tonnaer.
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Beelden in Maastricht
Sluiten
X
-
Zeldzaam mooi ligt in de dichtgevroren Geusseltvijver "Het Paringswiel" van Desirée Tonnaer.
-
Beelden in Maastricht
Geen beeld, maar wel beeldbepalend.
Zo zou ik de meterslange muurschildering omschrijven.
Kunst Sphinx, muurschildering door Jan van der Ploeg.
Een 160m lange muurschildering langs de Boschstraat op de muur van de oude Sphinxfabriek is in september 2007 gereed gekomen.
De muurschildering is door Jan van der Ploeg in opdracht van de Wijkontwikkelingsmaatschappij Belvédère (WOM) uitgevoerd.
Deze ingreep benadrukt de verandering, die dit gebied nu ondergaat.
Het werk op de muur van de Sphinx, "untitled", 2007, bestaat uit zeven kleuren, die zijn aangebracht in diagonale banen, direct op de bakstenen muur.
Tussen de geschilderde banen is het metselwerk van het gebouw zichtbaar.
"Door de locatie van het kunstwerk zal de schildering vooral in het voorbijgaan worden ervaren.
Met de diagonale banen wil ik het in beweging zijn van de toeschouwer benadrukken.
Dit deel van de stad is op dit moment geen verblijfsgebied, maar dit zal dat in de toekomst wel worden.
Deze muurschildering zal niet alleen van dichtbij, maar ook van veraf duidelijk en helder aanwezig zijn in de omgeving", aldus Jan van der Ploeg.
Opmerking
-
Pas de gegevens op uw webpagina aan!
Beschrijving.
Bronzen beeld van Batteraof Pieke, zittend op een muurtje, met naast hem zijn hond Maoke.
Pieke houdt een stuk zeep in zijn handen.
Afmetingen: 1.05 m hoog x 0.50 m breed (Pieke); 0.30 m hoog x 0.33 m breed (Maoke).
Kunstenaar.
Nicolas van Ronkenstein - pseudoniem van Joseph Hendrik (Joep) Nicolas, beeldhouwer.
Nicolas van Ronkenstein (Den Haag, 16 maart 1933) is een pseudoniem voor Joep Nicolas, ter voorkoming van verwarring met zijn beroemde gelijknamige oom, die een bekend glazenier was.
Biografie.
Lambertus Cornelis (Bèr) Hollewijn, ps. Sjesco Orenz ( 1907-1978 ), Maastrichts schrijver.
Hij schreef in totaal 56 toneelstukken en elf romans, waaronder Pieke uit het Stokstraatkwartier (1976).
Op smeuïge wijze wordt aan de hand van een beschrijving van de jeugdjaren van een in 1930 geboren jongen, een authentiek beeld gegeven van de levensomstandigheden, waarin het arbeidersmilieu in een Maastrichts stadskwartier verkeerde, vóór, tijdens en na Wereldoorlog II.
Vooral de strijd tegen de 'kapitalisten' en de clerus staat centraal.
De veelvuldig voorkomende tragische achtergronden, worden treffend door humoristische momenten afgewisseld.
Opschrift op beeld: PIEKE OET DE STOKSTRAOT ROMAN-PERSOEN VAAN / BER HOLLEWIJN 1907-1978
Pieke oet de Stokstroat is een personage uit de gelijknamige roman van Ber Hollewijn.
Het is een jongen die op een muurtje zit met een been opgetrokken op de muur en het andere been hangt langs de muur naar beneden.
Zijn rechterhand heeft hij horizontaal gebogen op zijn rechter knie liggen.
In zijn linkerhand houdt hij iets vast dat hij met zijn arm aan iemand lijkt te willen geven.
Rechts naast de jongen ligt een hondje, genaamd Maoke, op de muur.
Maoke is vernoemd naar wijlen Raymond Leenders, toenmalig wethouder van Cultuur.
Achtergrond Informatie.
Het kunstwerk is opgericht door de Stichting Ber Hollewijn als hommage aan Ber Hollewijn en als hommage aan de bewoners van het Stokstraatkwartier die jaren lang onder slechte omstandigheden in deze buurt hebben moeten wonen en toch altijd blij van zin waren.
Opmerkingen.
Het beeld is onthuld op 27 oktober 1996.
Op diverse websites wordt dit beeld toegeschreven aan een zekere "E. van Kesteren".
Alain Nicolas, de zoon van Nicolas van Ronkenstein, laat weten dat zijn vader de beeldhouwer is (12 jan. 2009).
Opmerking
-
Beelden in Maastricht
Titel: Dreesmenneke
Kunstenaar: Hans Peskens
Jaar van plaatsing: 1995
Soort kunstwerk: Vrijstaand object
Materiaal: Hardsteen (beeld), koper (plaquette)
Afmetingen: 0.90 m hoog
Object omschrijving.
Opschrift plaquette:
DREESMENNEKE
BRACH VREUGER GAAS, WATER EN LEECH
IN GANS MESTREECH
Op pet: GW
De naam Dreesmenneke refereert aan de mannen die aan de Maagdendries werkten, in 't Maastrichts: "d'n Drees".
Dat waren in de volksmond de medewerkers van de vroegere gemeentewerken (op de pet staan ook de letters GW) de latere Gemeentebedrijven, nu: Nutsbedrijven.
Achtergrond Informatie.
Het beeldje staat in een platsoentje dat de vorm van het logo van Nutsbedrijven heeft.
Het kunstwerk is gemaakt naar een houten voorbeeld, dat in het museum van Nutsbedrijven stond en vervaardigd was voor een carnavalszitting van het bedrijf.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeMaar kun je ook vertellen waar het Dreesmenneke op dit moment is..?
Raadslid Jan Hoen heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.
Dit staat te lezen in dit PDF document.
Bij de gemeente bekend onder de volgende gegevens.
Herplaatsing en verdwenen kunstwerken
Vraag ex artikel 37 R.v.O.
Onderwerp Herplaatsing en verdwenen kunstwerken
Datum indiening 2 september 2008
Raadslid J. Hoen
Politieke partij Christeljke VoksPartij Maastricht
Correspondentienummer 2008.34546
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bekijk bericht
Kan iemand mij vertellen waar de lommelekriemer in Heer staat.
Ik kan hem niet vinden of is hij misschien verdwenen ?
Titel De Lommelekriemer
Kunstenaar Sjef Eymael
Jaar van plaatsing 1987
Soort kunstwerk Vrijstaand object
Materiaal Brons (beeld), geschaagde molensteen afkomstig van een Kollergang waarmee de papierfabriek in de beginjaren oude lompen vermaalde.
Afmetingen 1.23 meter hoog (beeld), 1.40 m hoog, 0.40 m doorsnede (molensteen).
Object omschrijving
Opschrift: DE LOMMELEKRIEMER / AANGEBODEN AAN DE STAD / MAASTRICHT / DOOR K.N.P. / 3 OKTOBER 1987.
Vroeger vormden lompen een van de belangrijkste grondstoffen in de papierfabricage.
Rond 1850-1875 werden deze lompen opgehaald door de zogenaamde 'lommelekriemers', die met karren door de Maastrichtse straten liepen en luidkeels 'lommele' riepen, die dan voor een luttel bedrag gekocht werden.
Achtergrond Informatie
Het beeld werk ook in het klein vervaardigd.
Het werd binnen KNP gebruikt als carnavalsonderscheiding of als relatiegeschenk.
Het was de bedoeling om de verbondenheid tussen KNP en de Gemeente Maastricht te symboliseren door het grote beeld in een buurt met straten en pleinen met een specifieke papierbenaming te plaatsen: de Papyrussingel.
Als ondergrond voor het standbeeld is een molensteen of kollergang gekozen, afkomstig uit de papierfabriek.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk berichtTitel De Lommelekriemer
Het was de bedoeling om de verbondenheid tussen KNP en de Gemeente Maastricht te symboliseren door het grote beeld in een buurt met straten en pleinen met een specifieke papierbenaming te plaatsen: de Papyrussingel.
Opmerking
-
Titel Kunstwerk: Parmabastion
Kunstenaar: Jef Roeselers
Jaar van plaatsing: 2003
Soort kunstwerk: Wegbeschildering + vrijstaand object
Materiaal: Coating (strepen op het wegdek), Granietkeitjes (de doorgetrokken strepen in de berm), Zwart graniet.
Afmetingen: 2.50 m (breedte van de strepen),
Object omschrijving
Opschrift informatiebord: HET PARMABASTION IS NAAR ONTWERP VAN JEF ROESELERS OP WARE GROOTTE IN BEELD GEBRACHT IN DE BESTRATING VAN AVENUE CERAMIQUE ALS MODEL ZICHTBAAR GEMAAKT IN EEN SCULPTUUR 2002 (Rechts) PARMABASTION 1598 Op schaalmodel: PARMABASTION 1598.
De fundamenten van het Parmabastion, die onder de Avenue Ceramique liggen, zijn op werkelijike grootte in beeld gebracht door ter plekke een afwijkende bestrating aan te brengen.
Ter plekke van de bakstenen bestrating heeft men de strepen doorgetrokken middels grijze granietkeitjes.
Voor de toren van Siza is een schaalmodel van het Parmabastion aangebracht
Parma Bastion: geel ingekleurd vierkantje.
Achtergrond Informatie
Het Parmabastion uit 1598 maakte deel uit van de vroegere stadsomwalling.
De fundering van de buitenmuur van het bastion is zichtbaar gemaakt in de kelder van de bruidsmodezaak aan de Avenue Ceramique.
Nummer 75 op de afbeelding is het Parmabastion.
Stadsarcheoloog Titus Panhuysen (55) jubileert.
Over een kwart eeuw opgraven in Maastricht en het spanningsveld tussen dat werk en bouwen.
Terugblikkend op een kwart eeuw opgraven in Maastricht is stadsarcheoloog Titus Panhuysen (55) glashelder: archeologie blijft voor de bouw het zwaard van Damocles.
Stadsplanners vonden spectaculaire bodemvondsten bedreigend, want ze zouden misschien wel tot vertragingen in het bouwproces kunnen leiden.
Dit vooroordeel is er nog steeds.
Van het CĂ©ramique-project is hij niet vrolijk geworden.
Vindt het een pijnlijke periode.
Hoe graag had hij niet in 1993 van de daken geschreeuwd dat hij vierhonderd meter oude vestingmuur op het voormalige terrein van de aardewerkfabriek Societé Céramique had blootgelegd.
De grandioze vondst zou landelijk enorm opzien gebaard hebben.
Jammer dat de Maastrichtse bevolking de resten niet heeft mogen zien, verzucht hij.
Wat uiteindelijk aan vestingwerken in de nieuwbouwwijk CĂ©ramique bewaard is gebleven is maar een fractie.
Een deel van het Parmabastion, te zien onder glas in de bruidswinkel aan de Avenue, de herbouwde muur onder Centre CĂ©ramique en de Recentoren.
(gazet De Limburger; 17-12-2004).
Opmerking
-
Olijfje had een vraag n.a.v. de volgende passage in bovenstaand bericht.
De vraag spitst zich toe op de volgende zinsnede: "(Rechts) PARMABASTION 1598 Op schaalmodel: PARMABASTION 1598."
En die probeer ik zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ook al weet ik niet alles, uiteraard
Opschrift informatiebord: HET PARMABASTION IS NAAR ONTWERP VAN JEF ROESELERS OP WARE GROOTTE IN BEELD GEBRACHT IN DE BESTRATING VAN AVENUE CERAMIQUE ALS MODEL ZICHTBAAR GEMAAKT IN EEN SCULPTUUR 2002 (Rechts) PARMABASTION 1598 Op schaalmodel: PARMABASTION 1598.
Daar bevindt zich namelijk een 1:1 kopie van het befaamde "plans-reliefs Maestricht".
Meer info via deze webpagina.
Maar er bestaat volgens mij ook een schaalmodel in de buurt van de toren van Siza.
Zie onderstaande foto's.
Hopelijk is de vraag in zoverre voldoende beantwoord, dat het genoeg aanknopingspunten biedt voor verder onderzoek.
Opmerking
-
Beelden in Maastricht
Kunstenaar: Geert Mols
Jaar van plaatsing: 2000
Soort kunstwerk: Vrijstaand object
Materiaal: Ijzer en Koper (beeld), cortenstaal (sokkel)
Afmetingen: 0.70 m hoog x 0.20 m breed x 0.75 m diep (beeld), 1.35 m hoog (sokkel)
Locatie: Plein 1992 - Centre CĂ©ramique
Object omschrijving.
Een ruiter op een straalmotor (motor van een vliegtuig).
Door de straalmotor is een vogelromp geduwd.
Op de motor is een gezicht (van de ruiter) te zien.
Op de straalmotor steken een aantal veren (van de vogelromp) omhoog.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjeOp 'n site van de Dousberg vond ik dit fotootje
Is dat te zien op de Dousberg..? En van wie zou 't zijn ?
Golfclub Maastricht en Maastricht International Golf openden in 2007 de 18-holes golfbaan o.a. door de onthulling van een bronzen beeld van de Limburgse kunstenaar Caius Spronken.
Het is de hoogst gelegen golfbaan van Nederland; 91m boven N.A.P.
Bijkomend voordeel van de vraag van olijfje is: ik kan al Ă©Ă©n vraag gaan vervangen voor de eindejaarsquiz 2009/2010 .
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk berichtTot 1982 zijn alle beelden gefotografeerd en beschreven. Het geheel is als boekwerk in 1983 uitgegeven onder de titel: Beeldig Maastricht; 89 pagina's. Alle beelden en beeldjes, monumentjes, fonteinen en kanonnen in Maastricht, historisch toegelicht en beschreven, met foto's. Auteur: Frans Boetskens. Niet meer verkrijgbaar; ook niet via het modern antiquariaat. Wel in te zien bij Centre C?ramique; vierde etage.
Ken je iemand die het boek wel heeft, zodat het gescand kan worden?
Laat het dan even weten.
Of er aanvullingen zijn gedaan door de gemeente voor de periode na 1983, wordt nog naar gezocht.
Men neemt dan contact met mij op.
Zondag kwam ik op mijn dagelijkse wandeling door het centrum een nieuw beeld tegen!
In de Pieterstraat bij de ingang van de Molenhof staat een "nieuw" bronzen beeld, als ik het bijschrift goed begrepen en onthouden heb heeft het ooit gestaan op het terrein van de gemeentebedrijven op de beatrixhaven, en is het in oktober op deze plaats neergezet.
Vrijdag ga ik bij daglicht foto's maken!If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite
Opmerking
-
Beelden in Maastricht
Titel: Nijlpaarden
Kunstenaar: Emile Cornelis (pseudoniem voor Jean Henkes)
Jaar van plaatsing: 1992 (grote nijlpaard), 1995 (kleine nijlpaard)
Soort kunstwerk: Vrijstaande objecten
Materiaal: Beton (grote nijlpaard), Brons (kleine nijlpaard)
Afmetingen: 0.75 m hoog x 1.30 m lang x 0.50 m breed (kleine nijlpaard);
1.10 m hoog x 2.20 m lang x 1 m breed (grote nijlpaard)
Object omschrijving
Een nijlpaard en een babynijlpaard.
Achtergrond Informatie
Het grote nijlpaard is gemaakt in opdracht van het gezondheidscentrum in de Beente.
Het baby-nijlpaard is gemaakt in opdracht van apotheker Geuskens.
Er is een stuk uit de bovenkant van het grote nijlpaard.
Deze vraag is op 18 februari 2008 al gesteld door mij.
Bij toeval vond ik de informatie vanmorgen.
Opmerking
-
Thanatos draagt zijn tweelingbroer Hypnos
Dit is het schitterende kunstwerk dat herplaatst is op het pleintje voor de Molenhof aan de Pieterstraat 23.
De kunstenaar Jack Poell kennen we al van het borstbeeld van Willem Vliegen op het Brandenburgerplein.
Op de sokkel staat meer informatie over de oorspronkelijke plaats:
If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite
Opmerking
Opmerking