Naar aanleiding van diverse foto-opdrachten in de rubriek "Boe is dat" is mij het volgende opgevallen.
Er zijn best wel veel beelden en beeldhouwwerken in Maastricht.
Ze varieren van groot tot klein.
Van zeer pompeus tot fijnzinnig.
Van alom bekend tot haast anoniem.
Maar een ding is er gemeenschappelijk: er is geen catalogisering; er ontbreekt een archief waarin al die beelden zijn opgenomen.
Tenminste, voor zover ik weet.
Er zijn een paar (Maastrichtse) fotografen die de meest bekende beeldhouwwerken, beelden en sculpturen hebben gefotografeerd en de foto's op een of andere webpagina hebben geplaatst.
Maar een groot overzicht met bijbehorende documentatie ontbreekt.
En dat vind ik jammer.
Kijk eens naar de webpagina van Jef Bartelet over de Maastrichtse gevelstenen.
Dat is nu een mooi voorbeeld hoe het wel kan en ook behoort te zijn.
Hetzelfde zou ook moeten gelden wat de beelden en sculpturen in Maastricht betreft.
En omdat het op dit moment ontbreekt, doet me dat toch wel pijn.
Is er nu niet iemand op het idee gekomen om eens een begin te maken met het fotograferen en documenteren van al die beeldhouwwerken en sculpturen?
Is er ook op bestuurlijk en ambtelijk niveau nooit eens over nagedacht?
Tenslotte is Maastricht hoofdstad van de provincie Limburg en als stad zodanig is Maastricht een touristische trekpleister.
Er is nog veel werk aan de winkel wat dat betreft.
Er zijn best wel veel beelden en beeldhouwwerken in Maastricht.
Ze varieren van groot tot klein.
Van zeer pompeus tot fijnzinnig.
Van alom bekend tot haast anoniem.
Maar een ding is er gemeenschappelijk: er is geen catalogisering; er ontbreekt een archief waarin al die beelden zijn opgenomen.
Tenminste, voor zover ik weet.
Er zijn een paar (Maastrichtse) fotografen die de meest bekende beeldhouwwerken, beelden en sculpturen hebben gefotografeerd en de foto's op een of andere webpagina hebben geplaatst.
Maar een groot overzicht met bijbehorende documentatie ontbreekt.
En dat vind ik jammer.
Kijk eens naar de webpagina van Jef Bartelet over de Maastrichtse gevelstenen.
Dat is nu een mooi voorbeeld hoe het wel kan en ook behoort te zijn.
Hetzelfde zou ook moeten gelden wat de beelden en sculpturen in Maastricht betreft.
En omdat het op dit moment ontbreekt, doet me dat toch wel pijn.
Is er nu niet iemand op het idee gekomen om eens een begin te maken met het fotograferen en documenteren van al die beeldhouwwerken en sculpturen?
Is er ook op bestuurlijk en ambtelijk niveau nooit eens over nagedacht?
Tenslotte is Maastricht hoofdstad van de provincie Limburg en als stad zodanig is Maastricht een touristische trekpleister.
Er is nog veel werk aan de winkel wat dat betreft.
Opmerking