Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Beginnen dergelijke stromingen niet altijd zonder subsidie?

    Beginnen.....Ja! Beginnen is immers het eenvoudigste van het hele proces maar doorzetten....Nee, dat zal niet lukken zonder de nodige middelen! De "andere" of vernieuwende stromingen sneeuwen onder in het massaal gesubsidieerde en gepropagandeerde "meer van het zelfde" Het nieuwe te gaan voeren sturende subsidiebeleid dwingt professionals zich ook te bekeren tot "meer van het zelfde" gewoon een kwestie van survival!


    Terug naar de gestuurde (Soviet)cultuur? Dat willen we toch niet. In de jaren dertig werd het zogenaamde "socialistisch realisme" de officiële kunstideologie van de Sovjet-Unie; Dit door de dwingede invloed van de toenmalige partij-ideoloog Andrei Zhdanov. Zo stelde Zhdanow dat het socialistisch realisme "een waarachtige, historisch-concrete uitbeelding van de werkelijkheid in haar revolutionaire ontwikkelig" beoogt.(?) Het opgelegde doel voor de kunstenaar moest duidelijk zijn: 'Het socialistisch realisme eiste van de kunstenaar een historische afschildering van de revolutionaire werkelijkheid.

    Ik zie het voor me (in een nachtmerrie). Een monumentaal groot schilderij. Met grote wapperende rode vlaggen waarop onze Maastrichtse ster, met Onno Hoes en Andre Rieu de laatste met getrokken viool, op de Maastrichtse barricade strijdende tegen Charles de Batz-Castelmore d'Artagnan en zijn kornuitten!

    Zo als ik al eerder opperde, AFSCHAFFEN die subsidies!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    Een dergelijk beleid is (of wordt) de doodsteek van alle progressieve, revolutionaire, vernieuwende en/of maatschappijkritische kunst en cultuur.
    Beginnen dergelijke stromingen niet altijd zonder subsidie?

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht

    Zoals u kunt lezen painterartist
    ze staan meteen op hun achterste poten als je aan subsidie geld komt.

    Beste Klaas, beste lezers,

    Enige weken geleden las ik in een van onze wekelijkse Maastrichtse H.a.H-bladen dat de Gemeente Maastricht enkel nog cultuursubsidies verleend voor evenementen, exposities, manifestaties e.d. die de gemeente "passend" vindt in het totale gemeentelijke culturele programma.

    Ja, "passend vinden" als we hier niet mee oppassen dan krijgen we toestanden zoals de "propaganda cultuur" van bijvoorbeeld de voormalige Soviet-republiek of van Nazi-Duitsland. Het Duitsland van de "Entartede kunst" Waarbij de 'Entartet' (zo iets als niet passende) verklaarde kunstenaars het werken al vlak na de nazi-machtsovername in 1933 onmogelijk werd gemaakt door onder andere een beroepsverbod (Berufsverbot) en de "Entartetde" belande veelal in de gevangenis. Hoe het met de Joodse kunstenaars is vergaan is alom bekend. Sommige kunstenaars waar onder E.l. Kircher pleegden zelfmoord als reactie op de gevolgde kunstpolitiek. Alle controversiële kunstenaars werden doodgezwegen door de nazi's. Er werden honderden of wellicht duizenden werken in beslag genomen en ateliers werden stelselmatig vernield.

    Nazi-kunst alsmede alle propagandakunst is vooral kleinburgerlijk en banaal. Dat is de conclusie van een grote groep Duitse journalisten en onderzoekers nadat ze een blik hadden geworpen op de online-databank met door de nazi’s tentoongestelde kunst. Sinds ruim een jaar zijn foto’s van meer dan tienduizend nationaal-socialistische kunstwerken op Internet voor iedereen toegankelijk. Tja en dan is de vraag is dit nu de kunst/cultuur die we in de toekomst willen???

    Natuurlijk is het erg polariserend om de Nazi- en Soviet- propaganda kunst op het Maastrichtse cultuurbeleid te betrekken. Ik wil echter heel duidelijk maken welke weg de Maastrichtse "machthebbers" hebben ingeslagen en stel het hier dan ook wart/wit. Het is immers helaas wel zo dat kunstenaars/culturele-groepen/cultuurorganisaties die van de gemeente subsidie willen krijgen "naar de pijpen" van de gemeente moeten gaan dansen. Het moet immers "passen"! Censuur.........hoezo censuur???

    De eerste verschijnselen van "niet passende" cultuur dienen zich thans in Maastricht aan. Het betreft nu het opheffen van de subsidie op een cultureel evenement van de universiteit. Laat nu en dat is haast traditioneel, de machthebbende bestuurders, studenten, intellectuelen, schrijvers en kunstenaars veelal beschouwen als behorende tot de groep van "gevaarlijk revolutionair tuig" Logisch dat men dat "niet passend" vindt.

    Een dergelijk beleid is (of wordt) de doodsteek van alle progressieve, revolutionaire, vernieuwende en/of maatschappijkritische kunst en cultuur.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    :(Vier maanden niet lunchen met Onno Hoes

    Geplaatst op 20 July 2012
    Tags: (Eu)Regio, column, culturele hoofdstad 2018, Global Culture Festival, jacques reiners, maastricht, Studium Generale, subsidie

    Stopzetten subsidie Global Cultural Festival: Gemeente en Maastricht & Euregio Maas-Rijn 2018 laten unieke kans liggen op terrein dat zich bij uitstek leent voor euregionale samenwerking

    Op 4 juli ontving het Studium Generale een brief van de gemeente met de mededeling dat de subsidie ten behoeve van het Global Culture Festival met ingang van 31 december 2012 wordt stopgezet. Dit als onderdeel van een totaal van cultuurbezuinigingen vanaf 2013 van 675.000 euro. Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 staat vanaf diezelfde datum voor 1.000.000 euro op de begroting. Dat het SG, in 2011 goed voor bijna 20.000 deelnemers, en het Global Culture Festival volledig ontbreken in het bidbook van MCH 2018 eerder dit jaar gaf al te denken. Hiermee wordt volledig voorbij gegaan aan de jarenlange, bijzonder succesvolle bijdrage die het SG levert aan de ontwikkeling van een euregionale kennis- en cultuurinfrastructuur. En dat de gemeente en de kwartiermakers van Maastricht & Euregio Maas-Rijn 2018 een unieke kans laten liggen op een terrein dat zich bij uitstek leent voor euregionale samenwerking, namelijk dat van wereldmuziek, -film, -dans en gesproken woord is onvergeeflijk. En dat voor slechts 15.000,-, ofwel vier maanden niet lunchen met Onno Hoes.
    In zijn afscheidsrede van 29 juni jl. zei rector Mols over de relatie tussen universiteit en gemeente het volgende: “De universiteit is de plaats bij uitstek waar wereldburgers worden gevormd en waar belangrijke democratische waarden worden aangeleerd en aangescherpt. Ook dat is een wezenlijk onderdeel van de maatschappelijke betekenis van de universiteit. Ik heb de afgelopen jaren zeer tot mijn spijt niet steeds de indruk gehad dat deze wezenlijke onmisbare functies van de universiteit steeds door externe partijen, waar onder de overheid, op hun juiste waarde werden geschat. En ik zie nog niet, dat dat in de nabije toekomst wezenlijk gaat veranderen.” Na zijn rede kreeg Mols uit handen van Costongs, de Maastrichtse wethouder van cultuur, de dr. J.G.H. Tanspenning, de hoogste onderscheiding van de UM, vernoemd naar de grondlegger van de universiteit, Sjeng Tans. Het zou goed zijn als de gemeente zich blijft realiseren dat met de oprichting van de UM (toen nog RUL geheten) door Tans Maastricht sociaal, cultureel, intellectueel en economisch heeft kunnen herrijzen. Het ingedutte, verstofte, sterk vervallen provinciestadje uit de jaren ’70 is veranderd in een aantrekkelijke, fris ogende, vaak bruisende stad vol jonge wereldburgers. Maar helaas er is niets dat zo snel veroudert als dankbaarheid.
    Jacques Reiners
    Hoofd Studium Generale Maastricht
    Geen gerelateerde berichten.

    Zoals u kunt lezen painterartist
    ze staan meteen op hun achterste poten als je aan subsidie geld komt.

    dan komt het over of zij maastricht gered hebben.
    want wij waren een ingedut stoffig stadje
    en sterk vervallen.

    Dat mag dan wel zijn maar nu is maastricht verkracht door de toekomst
    Het mooiste voorbeeld.
    onze mooie oude brug .bewerkt met staalplaten..:(
    maarja dat is kunst.

    En bruisend zeker.
    diverse buurt bewoners. van de calvariestraat.
    parkeren hun auto,s in de jekerstraat/st nicolaasstraat/en st servaasbolwerk.
    Om veiligheids overweging.
    Men vindt het waarschijnlijk niet leuk als men over hun auto,tje loopt.

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Op dit moment is er veel te doen over het advies dat de Raad voor Cultuur heeft uitgebracht over de komende extra bezuinigingsronde in de cultuursector.
    Wellicht is het een goed ideeën om de "raad van Cultuur"als eerste bezuinigingobject op te ruimen. Vervolgens kunnen we dan ook goed afscheidnemen van alle beoordelingcommissies. Wat zijn hun adviezen waard? Tja, wie zal het zeggen, het zijn toch altijd heel twijfelvolle en vaak omstreden adviezen en beslisingen die door dit soort organen gedaan worden. Zeker is het wel dat het zeer dure organen zijn met grote commissies die hoge salarissen/vergoedingen opstrijken. In deze commissies zitten "deskundige". Hun deskundigheid bestaat veelal uit hun vaardigheid om kritieken en recensies te schrijven. De al oude zegwijze luidt "de recentsist resenteert wat hij zelf niet presteert.

    Mijn tip voor goed, constructief en economisch/efficiënt cultuurbeleid: Snoei aan de top en stimuleer aan de basis!

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.
    Goed gezien Breur dat kunstje
    Als je goed oplet laat het filmpje dit ook zien dat "nep" is.
    En "nep" is geen kunst wat onder het woord kunst bedoelt word

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.
    Ja kunst Hoeft niet duur te zijn.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    http://vimeo.com/23864881







    kunst..

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Heeft Painterartist misschien toch een beetje gelijk ??

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Het probleem is dat een groot deel van de Limburgers op de PVV stemt en die partij is sowieso anti-cultureel (m.u.v. monumentenzorg en amateurkunsten), dus die mensen zal het worst wezen als hun landsdeel minder subsidie ontvangt dan andere regio's. Een groot deel van de VVD- en CDA-stemmers zijn eveneens uit principe tegen overheidssubsidiëring van de cultuursector. Heel dubbel is de categorie VVD-ers die subsidiëring van 'grassroot'-activiteiten (productiehuizen, kunstinstellingen, laagdrempelige festivals, enz. - al dan niet in de provincie) willen afschaffen, maar tegelijkertijd instemmen met de vele tientallen miljoenen rijkssubsidie die het Koninklijk Concertgebouworkest, De Nederlandse Opera en het Holland Festival jaarlijks opstrijken - want daar gaan ze tenslotte zelf naar toe.

    En verder denk ik dat een heleboel mensen niet op de hoogte zijn van de cijfers, zoals het NRC die verleden week heeft gepubliceerd. Ik wist het in elk geval niet. Ik word elke keer weer boos als ik naar dat rechterkaartje kijk en me realiseer hoe schaamteloos Zuid-Nederland onderbedeeld wordt!

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied

    Dat vermoeden had ik al dat je >nee en ja< zou zeggen op dat punt.
    en inderdaad "kort door de bocht" maar een eerlijk antwoord

    En hoe dan gaan we verder, als we voor de volgende verdeling beter uit de bus willen komen als zuidelijke provinciën?

    Het NRC overzicht is NU NOG een door de raad van cultuur uitgebracht advies.
    Dat is dus nog geen feit...!
    Wat gaan de verkiezingen er nog aan veranderen?
    Moet men dan niet onmiddellijk die Lobby over de regionale politici heen tillen en eens wat meer de Limburgse nationale politici aan hun afkomst herinneren?

    Bijvoorbeeld door die ex - liberaal Geert Wilders, welke die bezuinigingen mede veroorzaakt heeft in het torentje met Rutten, eens erop wijzen dat ie onze stemmen kan vergeten bij de volgende verkiezingen. zomaar een idee

    De Lobby regionaal is er overigens ook al niet, ofwel het is op een pleintje demonstreren tegen de plannen hetgeen de burger al helemaal niet ziet zitten, ofwel het zijn pamfletten die nodeloos gedrukt worden en bij het vuil papier landen.

    Elke voorstelling, tentoonstelling, uitvoering, galerie bezoek, rondleiding, optocht, wandel tourist, natuurliefhebber en ook de bedevaartganger zou de aanwezige kunst en cultuur liefhebber er op moeten wijzen dat hij een stem kan hebben in het entameren van een sterke Lobby.
    De Hotel en Pension bezoekers zouden eveneens zo'n stem moeten geven; deze Cultuur en dus Kunst mag niet teloor gaan aan financiële problemen, waar voor we eigenlijk ook gekomen zijn, dat te bezoeken en dat in volle glorie te beleven.

    Maar met name inzake het mobiliteitsprobleem en de milieukosten is een gedegen aanbod van Kunst en Cultuur dat lokaal kan worden genoten een groot pré ten opzichte van de verdeling die nu gesuggereerd wordt als lokaal niets meer wordt aangeboden.
    Daar die LSO's en anderen immers niet meer financieel konden overleven.

    Je kunt beter lokaal naar een voorstelling, tentoonstelling etcetera gaan te voet of fiets in plaats van de reis naar Amsterdam of Rotterdam per auto of trein, omdat je daarmee op nationaal en globaal gebied meer bezuinigd <OF beter> minder aan onnodige zelf te dragen kosten uitgeeft >dus recht evenredig meer geld te besteden overhoudt.

    Besteden aan de echte economie en markt. (de koopkracht de motor van de economie)

    Mobiliteit is CO2 dus dat moet nederland per gemaakte afspraak en doelstelling reduceren, dat kost ook echt veel geld / euro's.

    Die verdwaasde Kunst en Cultuur raad interesseert dat geen sikkepit.
    Rare wereld die men geconstrueerd heeft.
    mvg

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Even heel kort door de bocht:
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    a) betekent het dan niet enkel dat elders meer kunstenaars wonen dan bij ons die hun werk niet verkocht krijgen (aan de man kunnen brengen, niet gehoord of gezien wil zijn)?
    Nee.
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    b) betekent het dat die kunstenaars allemaal armoedzaaiers zijn omdat hun kunst niet waardevol is en dat niemand dergelijks wil?
    Nee.
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    c) betekent het dat in de zuidelijke provincies de kunstenaar(s) z'n merchandise beter kan verkopen zonder die extra hulp van de bijstand en subsidies (hetgeen impliciet betekend dat er daar meer kunstliefhebbers wonen en of komen die hun geld eraan besteden)
    Nee.
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    Is die kunst dan ook echt beter in dat deel (van de gepubliceerde schematische weergave) waar het meeste subsidie geld heen gaat of au contrair?

    Kan het ermee samenhangen dat de lobby van kunst en cultuur en die raad voor cultuur gefaald heeft en daarom momenteel de boekhouders enkel cijfers wegen of wegstrepen?
    Nee en ja

    Ik denk inderdaad dat de zuidelijke provincies geen goeie lobby hebben in Den Haag. Als 'wij' ons door het rijk 6 euro de man in de schoot laten werpen, terwijl iemand in het oosten van het land 20 euro krijgt en de randstedeling bijna 38 euro opstrijkt, dan kan ik niet anders dan concluderen dat 'wij' onderbedeeld worden. Het gaat dan niet zozeer om uitkeringen aan kunstenaars, ed. Het gaat dan vooral om door het rijk betaalde musea, muziek- en theatergezelschappen, festivals, ed. Een voorbeeld: Zuid-Nederland telt geen enkel rijksmuseum; de stad Leiden telt er 5, Amsterdam ook 5, Den Haag 3.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    El Loco,
    ik weet het nog niet.
    zo'n schema en dergelijke uitgaven per hoofd van de bevolking roept bij mij vraagtekens op

    a) betekent het dan niet enkel dat elders meer kunstenaars wonen dan bij ons die hun werk niet verkocht krijgen (aan de man kunnen brengen, niet gehoord of gezien wil zijn)?
    b) betekent het dat die kunstenaars allemaal armoedzaaiers zijn omdat hun kunst niet waardevol is en dat niemand dergelijks wil?
    c) betekent het dat in de zuidelijke provincies de kunstenaar(s) z'n merchandise beter kan verkopen zonder die extra hulp van de bijstand en subsidies (hetgeen impliciet betekend dat er daar meer kunstliefhebbers wonen en of komen die hun geld eraan besteden)

    Is die kunst dan ook echt beter in dat deel (van de gepubliceerde schematische weergave) waar het meeste subsidie geld heen gaat of au contrair?

    Kan het ermee samenhangen dat de lobby van kunst en cultuur en die raad voor cultuur gefaald heeft en daarom momenteel de boekhouders enkel cijfers wegen of wegstrepen?

    Als volgens de wet en middels de staatskas wij belastingbetalers de eigenlijke mecenas zijn die Kunst en Cultuur bevorderen moet men niet verwonderd zijn dat het geld op de plek terecht komt, waar het nu terecht komt.
    Of je delegeert die kwestie of bemoeit je er intensief mee en neemt het in eigen handen.

    idem de omroepen in Nederland en het kijk en luistergeld... (alsook lidmaatschap van een omroep zuil) eenmaal uit handen gegeven en het wordt een nietszeggend behangpapier dat men niet meer nodig acht als aanwinst voor een ver-blik op de wereld.

    Tja, het WIK; is het een productief beroep kunstenaar zijn of heb je een verkeerde keuze gemaakt in je leven en had dat als hobby ernaast moeten doen?
    mvg

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Verdeling rijkssubsidies cultuur

    Op dit moment is er veel te doen over het advies dat de Raad voor Cultuur heeft uitgebracht over de komende extra bezuinigingsronde in de cultuursector. Het NRC publiceerde vorige week een artikel waarin de vraag werd gesteld of de cultuursector in de 'provincie', waar toch al veel minder overheidsgeld naartoe gaat, niet onevenredig hard getroffen werd. De kaartjes die daarbij gepubliceerd werden laten zien dat met name de drie zuidelijke provincies er bekaaid af komen.


    (Bron: NRC Handelsblad, 20 juni 2012)

    Het feit dat er relatief veel geld naar de hoofdstad (en andere grote steden in het westen) gaat, vind ik nog wel te verdedigen. Nederland heeft een aantal culturele kanjers (De Nederlandse Opera, Het Nationaal Ballet, het Holland Festival, Het Concertgebouworkest, het Rijksmuseum, enz.), die bijna allemaal in Amsterdam gevestigd zijn. Daar profiteert het hele land van en dat is in andere landen niet anders.

    Maar dat er zo weinig geld naar het Zuiden gaat (ook in vergelijking met andere perifere regio's), vind ik best schokkend. Daarbij moet het Zuiden in de nieuwe bezuinigingsronde van dat schamele bedrag ook nog eens procentueel het meeste inleveren. Onacceptabel toch? Van de Limburgse politici hoor je niets hierover. Die kloppen zich al op de borst dat Toneelgroep Maastricht 'gered' is, dat de Jan van Eyck op een laag pitje verder mag en dat het LSO het mag gaan proberen met het Brabants Orkest. Zouden ze deze cijfers kennen?

    Leave a comment:

Bezig...
X