Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur
    Ja, wat moet ik nu hier opzeggen. Los van het juiste antwoord. Maastricht barst momenteel van zgn. creatieve "baarmoederhaarden". Meestal gevestigd in panden die eigenlijk geruim(d)e tijd geleden afgebroken moesten worden. Het is toch pure armoede: Cabergerweg, Landbouwbelang e.a. Moet je dat met veel subsidie in stand houden of nu eens eindelijk professionaliseren ? Een ieder denkt tegenwoordig creatief begaafd te zijn; dat mag voor mij, maar houd dat binnenshuis en laat de gemeenschap hiervoor niet opdraaien. Als ZZP-er moet ik in mijn eigen inkomsten voorzien, voor leuke dingen of try-outs is geen enkele ruimte. Echte talenten manifesteren zich ook zonder de paraplu van de lokale of andere overheid.
    Beste Breur,

    Misschien heb ik iets gemist, maar waarom die kritiek??

    Maastricht barst momenteel van zgn. creatieve "baarmoederhaarden". Meestal gevestigd in panden die eigenlijk geruim(d)e tijd geleden afgebroken moesten worden. Het is toch pure armoede: Cabergerweg, Landbouwbelang e.a.
    Wat is daar mis mee? De subsidie? Hoeveel bedraagt die dan?
    Zie je dan liever dat die "baarmoederhaarden" gesloopt worden, zonder dat er een alternatief voorhanden is of dat er een "Jo Coenen gebouw" wordt neergezet?

    Een ieder denkt tegenwoordig creatief begaafd te zijn; dat mag voor mij, maar houd dat binnenshuis en laat de gemeenschap hiervoor niet opdraaien. Als ZZP-er moet ik in mijn eigen inkomsten voorzien, voor leuke dingen of try-outs is geen enkele ruimte.
    Dit snap ik al helemaal niet. Wat heeft jouw ZZP-schap hiermee van doen?

    Begrijp met goed Breur, ik zeg niet dat je hier onzin ligt uit te kramen, maar ik snap jouw inbreng in de discussie die je wilt aanzwengelen niet.
    Misschien kun je het even uitleggen.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Mijn mening!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Omdat ik van mening ben dat kunst alleen gemaakt kan worden in volledige vrijheid (zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over waar je je materialen vandaan moet toveren en ook nog 'n boterham kunnen smeren) lijkt het mij zeer wenselijk dat ateliers beschikbaar moeten zijn. Als daar langdurig leegstaande gebouwen beschikbaar voor worden gesteld is dat alleen maar goed
    Olijfje, ik bewonder in deze jouw ideaalbeeld wat betreft de volledige vrijheid. Maar wie bepaalt wie de gelukkige is ?

    Bij een goed beleid zijn er geen langdurig leegstaande gebouwen. Persoonlijk en in mijn werk met verslaafden heb ik 10 jaar ellende meegemaakt bij de drugsvilla Wijckerveld, de voormalige Ambachtsschool en de vrijstaat park Greend. Ook de BKR-regeling, heb ik van dichtbij meegemaakt. Zo slecht was deze regeling niet. Natuurlijk werd er ook misbruik gemaakt van deze regeling, maar het percentage misbruik was laag.

    Maar daar gaat het niet om. Het ging erom dat het mijns inziens gemakkelijk is leegstaande panden te vullen met personen die ergens anders niet terecht kunnen en daar een culturele saus over te meppen. Faciliteer mensen met perspectief dan professioneel. Bied ze goede werkomstandigheden en geef ze een kans zich te ontwikkelen. Maar bij geen talent, einde verhaal. En tenslotte zou ik nog graag vernemen hoe KUNST gedefinieerd dient te worden en wie uitmaakt en op grond van wat of iets cultureels waardevol is voor de gemeenschap.

    De kunstenaar die zich zelf bedruipt door welke omstandigheden dan ook (zijn ouders hebben geld, of hij of zij lift mee met een hype) is ondernemer en staat langs de zijlijn wat betreft subsidies. Zij huren of bouwen zelf wel een ruimte.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik ben anti. Er is al teveel gereguleerd, en deze vrijbuiters doen niemand kwaad. Een paar vrijhavens moet kunnen. Of ben ik off topic?
    Ik denk dat het goed is dat deze discussie eens los komt. Wat zijn vrijhavens ? Waar moeten zijn aan voldoen ? Brandvoorschriften, nooduitgangen, verzekeringen ? Wie is aansprakelijk ? Wat gaat voor, betaalbare huisvesting voor velen of het goedkoop vullen van leegstand? Particulier intiatief of lokale bemoeienis ? Ik heb geen antwoorden pasklaar. We zullen moeten afwachten tot na de komende verkiezingen of er nu echt beleid wordt gemaakt wat betreft "beeldende kunsten".

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur
    JHet is toch pure armoede: Cabergerweg, Landbouwbelang e.a. Moet je dat met veel subsidie in stand houden of nu eens eindelijk professionaliseren ? .
    Ik ben anti. Er is al teveel gereguleerd, en deze vrijbuiters doen niemand kwaad. Een paar vrijhavens moet kunnen. Of ben ik off topic?

    Leave a comment:


  • Breur
    started a topic Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

    Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Kijk eens ..



    Zo is 't een stuk duidelijker, nietwaar ? GOED ZO HAAS


    Adres: Capucijnenstraat 21

    ‘t Brandweer is de presentatieruimte van SAM in de voormalige brandweerkazerne, Capucijnenstraat 21 Maastricht.
    Hier worden sinds september 2007 o.a. tentoonstellingen hedendaagse kunst en culturele evenementen georganiseerd.
    Er wordt breed geprogrammeerd: zo kunnen kunstenaars een projectvoorstel indienen voor een tentoonstelling of een werkperiode (de selectie vindt plaats door een beoordelingscommissie), zullen gastcuratoren incidenteel een tentoonstelling samenstellen en zal de ruimte, bijvoorbeeld in het kader van de diverse festivals, gebruikt worden door de culturele instellingen.
    Ook kunnen op deze locatie lezingen en werkdagen georganiseerd worden.
    Ja, wat moet ik nu hier opzeggen. Los van het juiste antwoord. Maastricht barst momenteel van zgn. creatieve "baarmoederhaarden". Meestal gevestigd in panden die eigenlijk geruim(d)e tijd geleden afgebroken moesten worden. Het is toch pure armoede: Cabergerweg, Landbouwbelang e.a. Moet je dat met veel subsidie in stand houden of nu eens eindelijk professionaliseren ? Een ieder denkt tegenwoordig creatief begaafd te zijn; dat mag voor mij, maar houd dat binnenshuis en laat de gemeenschap hiervoor niet opdraaien. Als ZZP-er moet ik in mijn eigen inkomsten voorzien, voor leuke dingen of try-outs is geen enkele ruimte. Echte talenten manifesteren zich ook zonder de paraplu van de lokale of andere overheid.
Bezig...
X