Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tedjes Geschiedenis van de gemeentepolitie Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    De url naar de knoop in het politiemuseum

    http://collectie.politiemuseum.nl/de...x?parentpriref=
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #77
      Tussen 1840 en 1850 was Provo Kluit directeur van politie in Amsterdam. In 1840 voerde hij passende uniformkleding en bewapening in naar Londonsmodel. In 1844 volgde Rotterdam en in 1850 Den Haag.

      Bron: Cyrille Fijnaut, "De geschiedenis van de Nederlandse politie" uitgeverij Boom Amsteram, pag. 85

      Het zou zomaar kunnen dat de oorsprong van het model van deze knoop moet worden gezocht bij de Metropolitain Police in London
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #78
        Dit is de zin waar voor het eerst in een krant in Nederland het woord policie voorkomt:

        "In het Franse Ministerie is tot Minister der Policie verkoren de Burger Lenoir-Larouche."

        Bron: www.delpher.nl, Amsterdamse Courant 22-07-1797, pag. 2 kolom 2
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #79
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Dit is de zin waar voor het eerst in een krant in Nederland het woord 'policie' voorkomt
          Kleine aanvulling: Voor het eerst in een op Delpher ingescande krant.
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Op de site van het politiemuseum staat eenzelfde knoop van het Amsterdamse korps, ingevoerd in 1879 bij het nieuwe model kleding. Het betreft een goudkleurige metalen tuniekknoop, voorzien van het gemeentewapen. Deze kleding werd in 1897 weer vervangen. (...) De url naar de knoop in het politiemuseum
          Dank voor de URL. (NB. Bij het bovenste balkje 'policie' invoeren en dan 'enter' geven; de foto van de knoop is de eerste bovenaan op de volgende pagina).

          Ik wil er echter graag op wijzen dat bij de beschrijving geen jaartal wordt vermeld. Gezien de spelling van het woord 'policie' houd ik het er voorlopig op dat deze Amsterdamse knoop van veel vroeger datum is. Dat wordt ondersteund door drs. Breukers, conservator van Het Politiemuseum, die stelt dat veel foto's op die site onjuist zijn beschreven en gedateerd.

          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Tussen 1840 en 1850 was Provo Kluit directeur van politie in Amsterdam. In 1840 voerde hij passende uniformkleding en bewapening in naar Londons model. In 1844 volgde Rotterdam en in 1850 Den Haag.
          Wat betreft Den Haag, in 1871 worden daar nieuwe (?) uniformen voorgesteld. Mogelijk kan het bericht ook worden uitgelegd als een besluit tot aanschaf van uniformen voor die functionarissen die zulks nog niet hadden.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 november 2014, 11:32.

          Opmerking


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Wat betreft Den Haag, in 1871 worden daar nieuwe uniformen voorgesteld. Mogelijk kan het bericht ook worden uitgelegd als een besluit tot aanschaf van uniformen voor die functionarissen die zulks nog niet hadden.
            Ik denk niet dat Cyrille Fijnaut hierin een vergissing heeft begaan. Hij verwijst v.w.b. 1850 namelijk naar het Tijdschrift van de Politie 1974, jaargang 36, nummer 1, pagina 21-25.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
              Ik denk niet dat Cyrille Fijnaut hierin een vergissing heeft begaan. Hij verwijst v.w.b. 1850 namelijk naar het Tijdschrift van de Politie 1974, jaargang 36, nummer 1, pagina 21-25.
              Ik heb mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik bedoelde niet te suggereren dat Fijnaut een fout heeft gemaakt, al is het onvermijdelijk dat historici fouten maken. Fijnaut schrijft - met verwijzing naar een artikel van Groeneweg in het door Toller genoemde nummer van het Tijdschrift voor de Politie uit 1974 - inderdaad dat men omstreeks 1850 in Rotterdam en Den Haag de gemeentepolitie reorganiseerde en dat dit gebeurde naar voorbeeld van de Londense Metropolitan Police. Daarbij ging het om organisatie en bevoegdheden. Details over een uniform worden op deze pagina (86) niet genoemd.

              De grootscheepse reorganisatie in Den Haag werd twee jaar later al terug gedraaid (1852) en 48 agenten moesten het korps verlaten.

              Waar ik op heb willen wijzen is, dat men in Den Haag in 1871 de noodzaak zag voor een uniform, niet meer en niet minder. Of dit een eerste uniform was, of dat het een vernieuwd uniform betrof, wordt uit de tekst niet duidelijk. Uit het eerder gelinkte prentje over de ontwikkeling van het uniform van de politie in Amsterdam blijkt, dat daar vijf versies bestonden in driekwart eeuw. De pseudo 'bobby'-helm schijnt in Amsterdam pas in 1875 te zijn ingevoerd.

              Literatuur
              Fijnaut steunt voor Den Haag op een artikel van N. Groeneweg in bovengenoemd politieblad (1974), over Abraham Ampt, directeur van politie te Den Haag. (Fijnaut, a.w., 86).
              Bestanden bijvoegen
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 november 2014, 08:52. Reden: aanvulling, redactie en correctie

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Fijnaut schrijft inderdaad dat men omstreeks 1850 in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de gemeentepolitie reorganiseerde en dat dit gebeurde naar voorbeeld van de Londense Metropolitan Police. Daarbij ging het om organisatie en bevoegdheden. Details over een uniform worden op deze pagina's niet genoemd.
                Er staat heel duidelijk op die bewuste pagine 85:
                "In Amsterdam had de nieuwe energieke directeur van politie Provo Kluit, die in 1840 S. Wiselius was opgevolgd, vrijwel onmiddellijk de kleding en bewapening van de agenten aangepast - deels ook naar het Londense model, zoals bleek uit de invoering van de hoge hoed."
                Verwezen wordt er steeds naar voetnoten onderaan op dezelfde pagina.

                Het terug schroeven van het aantal agenten in Den Haag in 1852 was meer ingegeven door het lid van de gemeenteraad (de vroegere minister van justitie) Donker Curtius, een "radicale liberaal", die de toenmalige burgemeester mee kreeg in zijn argument dat "een dergelijk omvangrijk en kostbaar politiekorps nodig was". Donker Cortius dacht dat in een "vrije samenleving slechts een minimale rol voor de politie is weggelegd." Gelukkig hebben de huidige liberalen hierover een andere denkwijze.
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #83
                  Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                  Er staat heel duidelijk op die bewuste pagina 85: "In Amsterdam had de nieuwe energieke directeur van politie Provo Kluit, die in 1840 S. Wiselius was opgevolgd, vrijwel onmiddellijk de kleding en bewapening van de agenten aangepast - deels ook naar het Londense model, zoals bleek uit de invoering van de hoge hoed." Verwezen wordt er steeds naar voetnoten onderaan op dezelfde pagina.
                  Fijnaut spreekt in dit citaat over Amsterdam, waar 'vrijwel onmiddellijk' na de benoeming van Provo Kluit de kleding werd aangepast aan het Londense model. Dat zal dus in 1840 of korte tijd daarna zijn geweest. Hij verwijst hiervoor niet naar dezelfde bladzijden in het Tijdschrift voor de Politie als voor Den Haag. De noot betreft een ander artikel van N. Groeneweg, over Provo Kluit te Amsterdam, verschenen in 1971, jrg. 33, nr. 9, p. 24-41; dus niet in 1974, nr.1.

                  De aantekeningen van Fijnaut over Rotterdam en Den Haag spelen tien jaar later, in 1850 of daaromtrent. Wat hij daar schrijft, gaat over de reorganisatie. Dat in Rotterdam of Den Haag ook de kleding zou zijn overgenomen, wordt niet vermeld.

                  Overigens dwalen we wel erg ver af van de oorspronkelijke vraag. Het is duidelijk dat er voor de geschiedenis van de Maastrichtse uniform(knoop) nog heel veel moet worden opgehelderd. Wie het uit wil zoeken, zal naar het archief moeten.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 augustus 2019, 11:55.

                  Opmerking


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Hij verwijst hiervoor niet naar dezelfde bladzijden in het Tijdschrift voor de Politie als voor Den Haag. De noot betreft een ander artikel van N. Groeneweg, over Provó Kluit te Amsterdam, verschenen in 1971, jrg. 33, nr. 9, p. 24-41; dus niet in 1974, nr.1.
                    Misschien even verder kijken, de verwijzing (Tijdschrift van de Politie 1974, jaargang 36, nummer 1, pagina 21-25) waar ik over spreek, gaat over het Haagse hetgeen vermeld staat op pagina 86.
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #85
                      Ik hoef niet verder te kijken, Toller. Je hebt dat al eerder geschreven en ik heb het hierboven in posting 81 beaamd. Omdat mijn tekst daar kennelijk niet duidelijk genoeg is, heb ik die nu met zoveel woorden aangevuld. In het aangehaalde citaat in jouw posting nr. 82 is (ter vergelijking) de originele tekst blijven staan.

                      Ik heb het gevoel dat wij langs elkaar heen praten, dus recapituleer:
                      1. Ik lees bij Fijnaut dat in 1840 of kort daarna in Amsterdam de gemeentepolitie een vorm van uniform kreeg (pag. 85). Fijnaut noemt met name een hoed. Hij baseert zich op een artikel van Groeneweg over Provó Kluit (Tijdschrift voor de Politie, 1971).
                      2. Ik lees bij Fijnaut dat in 1850 de politie in Den Haag op Londense leest werd geschoeid (pag. 86). Hij noemt tevens Rotterdam. In beide gemeenten ging het om een reorganisatie. Fijnaut geeft geen gegevens over een uniform in deze plaatsen. Hij baseert zich voor Den Haag op een artikel van Groeneweg over A. Ampt (Tijdschrift voor de Politie, 1974).

                      Overigens hebben deze gegevens betreffende enkele grote steden 'oonder in Holland' weinig of geen belang voor de oplossing van de vraag naar de Maastrichtse knoop. Het enige dat men kan constateren is, dat er op het gebied van de uitrusting van de gemeentepolitie in de negentiende eeuw nog een groot veld braak ligt, ondanks de vier dikke delen die enkele jaren geleden verschenen over de geschiedenis van de dienst in Nederland.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 november 2014, 17:09.

                      Opmerking


                      • #86
                        Nooit onderzoek geweest naar de Gemeentepolitie na 1830 op Belgisch grondgebied

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        (..) Overigens hebben deze gegevens betreffende enkele grote steden weinig of geen belang voor de oplossing van de vraag naar de Maastrichtse knoop. Het enige dat men kan constateren is, dat er op het gebied van de uitrusting van de gemeentepolitie in de negentiende eeuw nog een groot veld braak ligt, ondanks de vier dikke delen die enkele jaren geleden verschenen over de geschiedenis van de dienst in Nederland.
                        In dit kader wil ik inderdaad opmerken dat Cyrille Fijnaut in zijn boek over de Geschiedenis van de Nederlandse Politie (2007) op blz. 68 opmerkt:
                        "Hoe het (Nederlandse leden van) de Gemeentepolitie in 1830 op Belgisch grondgebied verging, werd nog nimmer uitgezocht"

                        Hoewel de Gemeentepolitie Maastricht toen formeel niet op Belgisch grondgebied werkzaam was, was de leiding van de gemeentepolitie Maastricht tussen 1830 en 1839 in "Hollandse" militaire handen.
                        Ontwikkelingen bij de politie (rond het uniform) die toen plaatsvonden in "Holland", waar de politie toen zeker niet in handen was van miliatiren maar van stadsbesturen, hadden, naar ik veronderstel, zeker tot 1850 nauwelijks invloed op de gemeentepolitie Maastricht.
                        Last edited by Tedje; 3 november 2014, 23:28.

                        Opmerking


                        • #87
                          Knoop gala uniform burgemeester Pijls

                          Kijk eens naar de middelste knoop van de outfit van Burgemeester Pijls op bladzijde 39 van Het Burgerlijk Armbestuur Maastricht deel 1 vierkant reeks.

                          Opmerking


                          • #88
                            Mooi gevonden, Breur! Ik heb ze allemaal eens met het vergrootglas bekeken, maar ik zie (behalve wit metalen, bewerkte knoop) weinig gelijkenis met onze policie-knoop. Mogelijk staat er wel een wapen op, misschien zelfs dat van Maastricht. Zouden dergelijke burgemeestersuniformen echter niet uniform zijn geweest in den lande? De burgemeester werd ten slotte benoemd door de Kroon, stedelijke politieagenten door de stad.

                            Opmerking


                            • #89
                              Het was een speurneus met arendsogen en MO-er die even een boek kwam lezen en die mij op deze knopen wees.

                              Opmerking


                              • #90
                                De knoop

                                Zo wat een knoop niet teweeg kan brengen Maar ik heb het met belangstelling gelezen, op een ding na. Jullie hebben het over een boekje en dat je op (ik dacht) blz. 85 moest kijken daar stond een soortgelijke knoop afgebeeld. Ik kan dat boekje niet vinden:(

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X