Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tedjes Geschiedenis van de gemeentepolitie Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Oorspronkelijk geplaatst door Bully043 Bekijk bericht
    Jullie hebben het over een boekje en dat je op (ik dacht) blz. 85 moest kijken daar stond een soortgelijke knoop afgebeeld. Ik kan dat boekje niet vinden:(
    Dat boekje is een lijvig stukje proza:

    De geschiedenis van de Nederlandse politie, geschreven door Cyrille Fijnaut en bestaat uit iets meer dan 1000 pagina's. Op pagina 85 wordt beschreven de kleding en bewapening afkomstig van de Londense politie, maar er zijn geen foto's van knopen.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #92
      De Geuzennaam Govie of Goofie of Goovy?





      Er zouden hiervoor verschillende verklaringen zijn. Een van deze verklaringen kan de volgende zijn:
      In de Limburger Koerier





      Nu zou een van de theorieen kunnen zijn dat door de zwarte uniformen van de dienders uit die tijd de naam 'Govie' is ontstaan.
      Last edited by Pier; 24 maart 2021, 09:22.
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #93

        Op pagina 3 van dit topic heb ik enkele berichten gelezen over S.H.A Thijs. Ik ben in het bezit gekomen van waarschijnlijk zijn militaire kledingkist ten tijde van de mobilisatie. ik vroeg mij af of iemand wellicht meer weet over S.H.A Thijs.

        groet,

        Melvin

        Opmerking


        • #94
          Oorspronkelijk geplaatst door mmbroek Bekijk bericht
          Op pagina 3 van dit topic heb ik enkele berichten gelezen over S.H.A Thijs. Ik ben in het bezit gekomen van waarschijnlijk zijn militaire kledingkist ten tijde van de mobilisatie. ik vroeg mij af of iemand wellicht meer weet over S.H.A Thijs.

          groet,

          Melvin
          Hallo Melvin,

          Een leuke en opmerkelijke vondst.
          Heel veel mensen met de naam S.H.A. THIJS zullen er niet zijn (geweest), dus het is heel goed mogelijk dat we hier een kledingkist hebben van 'onze' politie-inspecteur.
          Ik moet er wel bij zeggen dat ik er vanuit ga dat een politieagent niet voor mobilisatie werd opgeroepen, maar wellicht vergis ik mij daarin.

          Onze leden Breur en Toller zijn, als het goed is, wat dieper gedoken in de geschiedenis van de Gemeentepolitie Maastricht in de 2de Wereldoorlog.
          Dus wellicht dat zij nog aanvullende informatie hebben
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #95
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Onze leden Breur en Toller zijn, als het goed is, wat dieper gedoken in de geschiedenis van de Gemeentepolitie Maastricht in de 2de Wereldoorlog.
            Dus wellicht dat zij nog aanvullende informatie hebben

            Opmerking


            • #96

              Opmerking


              • #97
                Oorspronkelijk geplaatst door mmbroek Bekijk bericht
                Ik ben niet op de hoogte of mensen werkzaam bij de politie nog zijn opgeroepen tijdens te mobilisatie.
                In 2008 is iemand gepromoveerd op een onderzoek naar het wedervaren van de Rotterdamse politie in de Tweede Wereldoorlog. Wat voor Rotterdam gold, gold ook elders. De mobilisatie was een landelijke maatregel, niet lokaal.

                F.A.M van Riet, Handhaven onder de nieuwe orde : de politieke geschiedenis van de Rotterdamse politie tijdens de Tweede Wereldoorlog, Dissertatie Amsterdam, 2008. Er is nogal wat te vinden over de mobilisatie, en reuze prettig: de hele tekst staat op internet en wel op twee plaatsen! Wat een weelde:

                https://pure.uva.nl/ws/files/4308851/55321_thesis.pdf (originele tekst met foto's).

                https://www.politieacademie.nl/kenni.../PDF/46038.pdf. (studiemateriaal voor de politieacademie)

                Gebruik de zoekfunctie (Ctrl F) en zoekwoord mobilisatie.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 maart 2021, 21:22.

                Opmerking


                • #99
                  Dank voor je bericht Ingrid , met deze informatie kan ik weer vooruit!

                  groet,

                  Melvin

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X