Overigens staat er wel degelijk een rij zuilen in de kerk getekend op een voor de hand liggende plaats. Vergelijk ik dat met de St.Jan dan moet ik toegeven dat er zuilen in gestaan zullen hebben. Kijk hoe de Fransman de St.Jan weergeeft en naar een moderne plattegrond. Exact of precies?

De kerk omvatte mogelijk twee vroegere woonhuizen. Daar heeft Regout dan dankbaar gebruik van gemaakt en er een fraai pand ervoor in de plaats gezet. Ik ben geneigd te denken dat er inderdaad twee kapellen hebben bestaan. De kleine op de binnenplaats is door Van Gulpen getekend naar overlevering. De kerk heeft'ie misschien ook getekend maar die moet hermanw nog vinden. Het raadsel van de toren kan ook uit de twee verschillende kapellen voortkomen. De nieuwe "kerk" had geen toren maar de oude was blijven staan. Vandaar dat hij los stond en in een woonhuis op de plaats van de vroegere kapel opgenomen was.
Je zou zeggen dat er toch iets van bouwplan en bestekken in het archief moeten liggen. Dat was in die tijd niet ongebruikelijk, gezien de serie aanzichten en doorsneden van het stadhuis.
En de bakkerij, was die nu in deze kerk?
Leave a comment: