Ik voel een nieuw draadje aankomen: Verdwenen klooster in Maastricht: het klooster der Witte Vrouwen....
Ik ken die tekening overigens niet en ben wel benieuwd!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Verdwenen kapel: Sint-Catharinakapel en -gasthuis
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtIk blijf met verbazing kijken naar die zuilen naast het altaar. Doet een beetje denken aan de Standvinken van het Dominicanenklooster. Misschien iets dat is overgebleven van een oudere kapel of het gasthuis zelf? Iemand ideeën hierover?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
Leave a comment:
-
Wij vergelijken steeds momentopnamen met elkaar, terwijl er soms decennia tussen liggen. Er is een hoop gesleuteld aan die kapel, punt.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door olijfjevolgens mij is die van Gulpen gewoon een amateuristisch schildertje
Leave a comment:
-
Catharinakapel op de Parijse Maquette
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk berichtIk ben ook nog even naar de maquette gaan kijken.
De daklijn van het schip is ongeveer zo hoog als de omringende huizen. Alleen de pompeuze voorgevel doet meer vermoeden.
Ik weet niet hoe het na het opmeten verder ging met de maquette. Vond de bouw van de maquette in Parijs plaats? Opvallend is wel dat de maquette er wat betreft de hoogtes nogal eens naast zit (het dinghuis, de stadhuistoren, diverse kerktorens). Larcher d'Aubencourt zal naast het aanleveren van de gedetailleerde plattegronden vast ook aantekeningen hebben gemaakt van de hoogte van gebouwen, maar blijkbaar is dat minder consequent gebeurd (of minder consequent uitgevoerd bij de maquette).
Weet dus niet of we ons veel moeten aantrekken van het aanzien van de Catharinakapel op de maquettefoto's.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk berichtIk vond in het archief deze aquarel van Van Gulpen van ca. 1840 met een gezicht naar het westen van de St.Catharinakapel. Iets anders dan de prent die we eerder zagen?
Dat gewelf is wel belangrijk, want als er in 1800 nog een gotisch gewelf in de kapel had gezeten, dan kon dat nooit dateren van ná Larcher d'Aubencourt. Larcher tekende zuilen, dat betekent altijd een tweebeukige kerkruimte met een dubbel gewelf. Dat dubbele gewelf kan later zijn vervangen door een enkel. Het gewelf wat we nu bij Van Gulpen zien kan tot stand zijn gekomen bij een verbouwing uit de tweede helft van de 18e eeuw, waarbij:- de pilaren werden verwijderd waardoor de zijbeuk bij het schip werd gevoegd
- het gewelf werd vernieuwd om de hele ruimte ruimte te overwelven
- de klassicistisch aandoende pilasterdecoratie werd aangebracht
Leave a comment:
-
Ik ben ook nog even naar de maquette gaan kijken.
De daklijn van het schip is ongeveer zo hoog als de omringende huizen. Alleen de pompeuze voorgevel doet meer vermoeden.
Leave a comment:
-
Ik vond in het archief deze aquarel van Van Gulpen van ca. 1840 met een gezicht naar het westen van de St.Catharinakapel. Iets anders dan de prent die we eerder zagen?
Ik heb een fotokopie gemaakt, dus de kwaliteit van de afbeelding is belabberd.
Leave a comment:
-
Ook weer wat commentaartjes van mij.
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtVolgens mij refereert burgemeester aan een andere tekening van Van Gulpen, afgebeeld in het Silhouetje over de Sint-Matthijs.
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk berichtVolgens mij kan die hogere toren heel goed de Sint-Catharina zijn, waarmee dit meteen de tot nu beste afbeelding van de toren is.
Leave a comment:
-
Weer wat commentaartjes van mij:
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk berichtMaar ik zou mij kunnen voorstellen dat de kapel is uitgebreid met een zijbeuk aan de noordzijde. Dat zou de asymetrische rij pilaren op het grondplan kunnen verklaren.
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk berichtM.i. kan de kerk niet op de tekening voorkomen, als we tenminste dezelfde tekening bedoelen (#36).
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk berichtVoor alle duidelijkheid: de St.-Catharina is hier dat rechte vierkante torentje dat tegen de St.-Matthijs lijkt aangebouwd, niet de hogere toren verder rechts.
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk berichtEen tweede mogelijkheid is dat de toren, toen de kapel na de verkoop in 1806/1809 werd omgebouwd tot schuur, deels gesloopt werd.
Leave a comment:
-
Aylua = Aylva
Het IS dezelfde als degene die elletje noemt. (U schrijft AylulLast edited by Ingrid M.H.Evers; 21 januari 2021, 00:48.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk berichtHobbe, baron van Aylva zal je bedoelen, zie de HEM blz. 43
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk berichtEen deel van een plattegrond uit 1748. Geen idee waar ik dit vandaan heb.
Last edited by Theo Bakker; 29 april 2011, 15:36.
Leave a comment:
Leave a comment: