Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ziesjoem - Heerleke straot. Blauw Dorp.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Huldiging bisschop Lemmens op het Volksplein 1933.



    Bron: Limburger Koerier 30-05-1933

    Opmerking


    • #62
      Proosdijweg Dresens

      J. Dresens. Proosdijweg 58b. Nu Friture Blauwdorp naast de Haciënda Bar.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Chauf Bekijk bericht
        Het Volksplein en de Volksbondweg wordt gebezigd. Anders ken ik dit plein niet en dst is ook de juiste benaming.
        Ik verwar nog al gauw verschillende namen van wegen. Ook geregeld Ruttensingel wanneer ik Brusselsestraat bedoel. Noem het maar een kleine tic.

        Opmerking


        • #64
          Straatnamen verwateren nogal snel als je ze een tijdje niet gebruikt. En deze lijken zeer op elkaar .
          Trust me, I know what I am doing

          Opmerking


          • #65
            De een naar Brussel en de andere naar Rutten in den hiemel
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht


              Bron: Limburger Koerier 30-05-1933
              Vlak in de buurt van het plein - ik meen onderaan de Brouwersweg - lag een loods/garage waar van die kleine broodwagentjes (reden op accu's) stonden. Weet jij daar iets meer van?

              Opmerking


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                volksbonds plein
                OK Ton,

                Maar hoe zit het nu met het antwoord op mijn vraag?

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
                  Vlak in de buurt van het plein - ik meen onderaan de Brouwersweg - lag een loods/garage waar van die kleine broodwagentjes (reden op accu's) stonden. Weet jij daar iets meer van?
                  Bedoel je misschien de Coöperatieve Verbruikersvereniging 'De Ster' ?
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                    Bedoel je misschien de Coöperatieve Verbruikersvereniging 'De Ster' ?
                    Wigo het lijkt er verdacht veel, op, maar ik wil graag het naadje van de kous weten. Al was het maar ter bevestiging dat ik destijds daadwerkelijk met een van die karretjes geprobeerd heb aan joyriding te doen.Volgens mij werd er brood (van TARVO) mee uitgevent, maar ik kan me vergissen.

                    Opmerking


                    • #70
                      Ton, jazekers! Het waren wagentjes waarmee het brood deur aan deur werd bezorgd (1960 - 1970) en waarvan de accu elke dag moest worden opgeladen. In de halfopen garage - naar ik meen onder aan de Brouwersweg - werden de accu's opgeladen. De karretjes waar jij aan refereert ken ik ook, maar die zijn niet de wagentjes die ik bedoel. Het waren wagentjes van de Mabro een tijd lang karakteristiek voor het straatbeeld van Maastricht.

                      Opmerking


                      • #71
                        Coöperatieve verbruikersvereniging 'De Ster' aan het Volksplein

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
                        Wigo het lijkt er verdacht veel, op, maar ik wil graag het naadje van de kous weten. Al was het maar ter bevestiging dat ik destijds daadwerkelijk met een van die karretjes geprobeerd heb aan joyriding te doen.Volgens mij werd er brood (van TARVO) mee uitgevent, maar ik kan me vergissen.


                        Coöperatieve verbruikersvereniging 'De Ster', bakkerij met magazijnen en kantoren aan het Volksplein (ca. 1925)

                        Hollender, zegt deze afbeelding jou misschien iets ?

                        Bron: Gedenkboek Coöperatieve verbruikersvereniging ' 'De Ster' Maastricht 1902-1927
                        Mestreechter Geis mage beleve
                        en dat door te kinne geve.
                        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                        Opmerking


                        • #72
                          Hollender, kijk eens hier bij de foto's van de link. Zijn dat die karretjes die jij bedoelt ?

                          http://schellings-historie-broodfabr...nl/ber-bessems
                          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                          is es Mestreechteneer te mage leve ...

                          Opmerking


                          • #73
                            Dat laatste karretje lijkt er nog het meeste op.

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht


                              Coöperatieve verbruikersvereniging 'De Ster', bakkerij met magazijnen en kantoren aan het Volksplein (ca. 1925)

                              Hollender, zegt deze afbeelding jou misschien iets ?

                              Bron: Gedenkboek Coöperatieve verbruikersvereniging ' 'De Ster' Maastricht 1902-1927
                              Ja Wigo, en daar was dan een half overdekte binnenplaats waar die wagentjes gestald stonden.

                              Opmerking


                              • #75
                                Felix Stols schrijft: http://www.zichtopmaastricht.nl/teks..._doen_van_toen "Maar wat ik wel heb is een verhaal over een glas-in-loodraam van de Mabro, brood fabriek 1895/1980 gelegen aan het O.L.V. plein.
                                Mijn interesse komt uit het feit dat mijn vader daar jarenlang als bakker/voorraadbeheerder meel werkzaam was.
                                Veel mensen zullen zich nog wel herinneren, de meelwagens die via het smalle Ridderstraatje achteruitrijdend de broodfabriek van meel voorzag, of de driewielkarren van de brood- en banket bezorgers, en later in de jaren 1960 / 1970 de elektrische bezorgwagens die iedere avond aan het elektrische net gingen, om de accu's op te laden en vervolgens geruisloos rondreden door de hele stad. Ze waren daar hun tijd ver voorruit."

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X