Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Station Maastricht Noord

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Station Maastricht Noord

    Onderstaand een samenvatting van een artikel in Dagblad De Limburger, 11-02-2010. Klik hier voor het volledige artikel.

    Op 10 december 2011 zal bij de spoorovergang Limmelderweg in Beatrixhaven het nieuwe Station Maastricht Noord worden geopend. Het station moet een breed knooppunt van bus-, lightrail- en treinverbindingen worden. Belangrijk onderdeel wordt een park & ride voorziening met in eerste instantie 400 parkeerplaatsen, later uitgebreid tot 1000-1400. Vanuit Maastricht Noord zal iedere 10 minuten een trein richting Maastricht Centraal rijden, die de reiziger in 3 minuten naar Wyck en in 5 minuten naar Randwyck brengt. Op drukke dagen zullen extra pendelbusjes worden ingezet.

    Het betreft een project van de gemeente Maastricht, de provincie Limburg en Pro-Rail. De provincie legt het station met steun van het Rijk aan om de ligthrail tussen Maastricht en Heerlen te kunnen laten stoppen (kosten 9 miljoen euro). Onderzocht wordt of ook treinen vanuit Sittard hier kunnen stoppen.

    Onder het station komt een tunnel die de Landgoederenzone voor fietsers verder zal ontsluiten.







    Persoonlijke noot:
    Ik vind dit geen goed plan. Het station is gepland 'in the middle of nowhere' aan de rand van de Beatrixhaven, precies tegenover het landgoed Mariënwaard in de zeer kwetsbare Landgoederenzone. Het station ligt te ver van de bewoonde wereld om voor Maastrichtenaren van enig nut te zijn. Het is primair bedoeld voor bezoekers van de stad, maar ik betwijfel of die hun auto in zo'n verlaten gebied zullen achterlaten, vervolgens op de trein naar Wyck stappen en vandaaruit gaan lopen/met de bus naar de binnenstad.

    In plaats van de Landgoederenzone te versterken, wordt hier een enorme aanslag op het gebied gepleegd, die waarschijnlijk niet het rendement zal opleveren wat ervan verwacht wordt:
    * Bij het gigantische parkeerterrein (1000 à 1400 parkeerplaatsen) komt nog een extra parking voor 85 vrachtwagens. De parkeerterreinen zijn gepland aan weerszijden van de Beukenlaan, die het landgoed Bethlehem verbindt met kasteel Vaeshartelt.
    * Het verkeer dat gebruik wil maken van de nieuwe P+R zal vanaf de A2/A67 via een nieuw aan te leggen weg door de Landgoederenzone geleid worden.
    * Het Avenue2-consortium, dat de A2-tunnel gaat bouwen, is van plan om bij het nieuwe station een vijftal kantoren te bouwen (voor wie eigenlijk, vraag je je af). Zie http://forum.mestreechonline.nl/show...5960#post65960.

    Mijn alternatief:
    Bouw het nieuwe station Maastricht Noord aan de Balijeweg tussen de wijken Limmel en Nazareth, daar waar al een onderdoorgang onder het spoor is gepland. Dan hebben de inwoners van Maastricht Noordoost er ook nog wat aan. Richt het daarnaast gelegen Essent-terrein opnieuw in en leg daar een bescheiden P+R aan.

    Het geplande viaduct tussen Limmel (links) en Nazareth (rechts). In geel het geplande nieuwe centrum voor de dubbelwijk Limmel-Nazareth.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Ik lees dagelijks de gazet, maar dit heb ik blijkbaar over 't hoofd gezien; wie heeft dat bedacht ? het lijkt me inderdaad een nogal overbodig plan, het alternatief van El Loco bevat veel meer logica.
    Inderdaad waarom groots uitpakken in een mooi landschappelijk gebied als er in een ander gebied ook ruimte is, minder geld nodig is ter realisatie en je ook nog deze wijk een vitale injectie kunt geven.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Ik lees dagelijks de gazet, maar dit heb ik blijkbaar over 't hoofd gezien; wie heeft dat bedacht ?
      Ik kan me vergissen in de bron. Ik vond het artikel op http://wyckerpoort.maestricht.nl/wp-...d-02201011.pdf en daar staat alleen een datum, niet de naam van de krant bij. Maar aangezien het document DDL-station-noord-02201011.pdf heet, nam ik aan dat DDL voor Dagblad De Limburger stond.

      En wie zoiets bedacht heeft? Het nieuwe station is een project van de Provincie Limburg en is onderdeel van het plan om een lightrail-netwerk in Zuid-Limburg op te zetten. Gedeputeerde Staten hebben op 15 december 2009 besloten een overeenkomst aan te gaan met Prorail ten behoeve van de bouw van het station (hier, op de website van de provincie, 'halte Maastricht-Noord' genoemd).

      Ik heb in een donkerbruin verleden zelf een tijdje aan een project van de Provincie Limburg meegewerkt, dus ik weet een beetje hoe 't gaat: de rijksoverheid komt met een landelijk project, een aantal mensen bij de provincie werken dat uit tot een regionale variant en zijn daar een paar jaar zeer intensief mee bezig, allerlei subsidiepotjes worden aangeboord, een deel van het geld is binnen. Dan móet zo'n project doorgaan, anders vindt er gezichtsverlies plaats.

      Opmerking


      • #4
        En om nog even wat olie op het vuur te gooien, een berichtje uit de krant:
        http://www.grootoost.nu/index.php/si...eburgereiland/

        Opmerking


        • #5
          In tegenstelling tot El Loco vind ik het wel een goed idee !!

          Dwz. ik heb geen idee of Maastricht-Bethlehem noodzakelijk is, maar als uit onderzoek blijkt dat er een station in Maastricht-Noord moet komen (of wenselijk is), dan is de gekozen plek wel goed.
          Om dan een station aan de Balijeweg aan te leggen is grote onzin.

          Ten eerste omdat de auto's dan wel eerst de stad in moeten, ten tweede omdat de afstand tot Maastricht-CS dan ook te voet kan worden overbrugd en ten derde en wellicht meest ingrijpende, omdat de bewoners van Nazareth en Limmel dan ontzettende overlast van de forenzen zullen hebben.

          Zoek je al een alternatief, dan overweeg om bij station Meerssen en/of Bunde het aantal parkeerplaatsen enorm uit te breiden.
          Alleen krijg je dan ook te maken met enorme overlast van forenzen....

          Alle keuzes die je maakt hebben voor- en nadelen. Dus ook dit nieuwe station.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Er ligt een nieuw bestemmingsplan ter inzage voor het gebied waar het nieuwe station Maastricht-Noord en de bijbehorende P+R moet komen. Klik hier voor het PDF-bestand. De plaatjes zien er, zoals gewoonlijk, gelikt uit. De realiteit is dat er veel groen verdwijnt door:
            • de bouw van het station ('treinhalte' is meer to-the-point) met voorzieningen (door de provincie)
            • de aanleg van parkeerplaatsen voor 400 auto's (door de gemeente)
            • de bouw van bedrijfgebouwen (door het Avenue2-consortium)

            Ik denk dat het weggegooid geld is... Positief is in elk geval dat er een nieuwe fietsroute (met tunnel onder het spoor) komt.



            Last edited by El Loco; 8 januari 2011, 12:41. Reden: foto's proberen te converteren naar png's...

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Oplevering uitgesteld tot medio 2012
              Niet erg. Ik denk niet dat er iemand op dat station zit te wachten. Hoogstens de ambtenaar/politicus die het bedacht heeft

              Opmerking


              • #8
                Minister brengt bezoek aan station in wording



                Maastricht-Noord. Er stopt nog geen trein, maar het bordje is er al. Foto Jean-Pierre Geusens

                MAASTRICHT – De (on)bereikbaarheid van Maastricht. Iedereen in de stad heeft er de mond van vol. Niet zo vreemd natuurlijk, want bijna iedereen heeft er dagelijks mee te maken. De een staat elke dag in de file voor de verkeerslichten bij de Geusselt; de ander vreest het ergste voor de verkeersoverlast waar we allemaal mee te maken zullen krijgen als de aanleg van de A2-tunnel eenmaal goed op streek is.

                Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft Maastricht vanmiddag in elk geval zonder al te veel problemen weten te bereiken. In het kader van het programma ‘Beter Benutten Maastricht-Bereikbaar’ – waar onder meer door de provincie en het rijk 20 miljoen euro is ingepompt - bracht Schultz onder meer een werkbezoek aan de bouwlocatie van het nieuwe station Maastricht-Noord. Zij reikte er het bordje 'Maastricht Noord' uit aan verkeerswethouder Albert Nuss. Van Veolia-directeur De Beer kreeg ze een OV-chipkaart met een tegoed van 20 euro.

                Het programma Beter Benutten Maastricht-Bereikbaar bestaat uit een combinatie van maatregelen om forensen, leaserijders, bezoekers van de stad en vrachtvervoerders slimmer te laten werken en te laten reizen. Hoofddoel is om 3000 auto’s uit de spits te halen. Maastricht wil dit onder meer bereiken door de aanleg van een Park en Ride-voorziening bij het nieuwe station. Daarnaast worden met de grote werkgevers in Maastricht afspraken gemaakt over een flexibele inzet van personeel, waarbij werknemers thuis kunnen werken of thuis op kunnen opstarten om pas later op het werk te verschijnen.maastrichtdichtbij.nl

                Opmerking


                • #9
                  Ze zijn er overigens al druk aan het bouwen. Ik kom er elke dag met de trein langs.

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat laatste lijkt me evident. Het gaat dan ook om een treinstation.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      gaat de sneltrein hier ook stoppen ?
                      Fallor ergo sum

                      Opmerking


                      • #12
                        Kan iemand mij in heldere bewoordingen uitleggen wat het beoogde nut van dit nieuwe station is?

                        Het station ligt zo'n beetje in de "middle of nowhere". Naar mijn idee te ver van de woonbebouwing of de bedrijven van de Beatrixhaven om een vertrek- of bestemmingsstation te zijn en - in de huidige situatie - te slecht bereikbaar als transferiumstation. Ik zie het werkelijk niet.

                        Please help me.
                        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                        Max Dendermonde

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                          gaat de sneltrein hier ook stoppen ?
                          Nee, die stopt niet en dendert gewoon door.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
                            Kan iemand mij in heldere bewoordingen uitleggen wat het beoogde nut van dit nieuwe station is?

                            Het station ligt zo'n beetje in de "middle of nowhere". Naar mijn idee te ver van de woonbebouwing of de bedrijven van de Beatrixhaven om een vertrek- of bestemmingsstation te zijn en - in de huidige situatie - te slecht bereikbaar als transferiumstation. Ik zie het werkelijk niet.

                            Please help me.
                            Het beoogde nut, is - aangezien er een P+R voorziening naast komt te liggen dat woon/werk-forensen hier de auto neerzetten en vervolgens de trein nemen naar Maastricht Centraal (om vervolgens naar het werk/winkelen te gaan)

                            Klinkt best goed in theorie, praktijk gaat het uitwijzen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Mijn treindagen zijn geteld, en daardoor zie ik iedere morgen de file staan bij de Geusselt om Maastricht in te komen. Ik zou er misschien wel voor in de trein stappen, als mijn kantoor dichtbij het station lag.

                              Maar dan komt de tunnel gereed... Als de doorstroom dan een stuk beter is, lijkt mij de bereidheid om in de trein te stappen af te nemen. We shall see.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X