Onderstaand een samenvatting van een artikel in Dagblad De Limburger, 11-02-2010. Klik hier voor het volledige artikel.
Op 10 december 2011 zal bij de spoorovergang Limmelderweg in Beatrixhaven het nieuwe Station Maastricht Noord worden geopend. Het station moet een breed knooppunt van bus-, lightrail- en treinverbindingen worden. Belangrijk onderdeel wordt een park & ride voorziening met in eerste instantie 400 parkeerplaatsen, later uitgebreid tot 1000-1400. Vanuit Maastricht Noord zal iedere 10 minuten een trein richting Maastricht Centraal rijden, die de reiziger in 3 minuten naar Wyck en in 5 minuten naar Randwyck brengt. Op drukke dagen zullen extra pendelbusjes worden ingezet.
Het betreft een project van de gemeente Maastricht, de provincie Limburg en Pro-Rail. De provincie legt het station met steun van het Rijk aan om de ligthrail tussen Maastricht en Heerlen te kunnen laten stoppen (kosten 9 miljoen euro). Onderzocht wordt of ook treinen vanuit Sittard hier kunnen stoppen.
Onder het station komt een tunnel die de Landgoederenzone voor fietsers verder zal ontsluiten.
Persoonlijke noot:
Ik vind dit geen goed plan. Het station is gepland 'in the middle of nowhere' aan de rand van de Beatrixhaven, precies tegenover het landgoed Mariënwaard in de zeer kwetsbare Landgoederenzone. Het station ligt te ver van de bewoonde wereld om voor Maastrichtenaren van enig nut te zijn. Het is primair bedoeld voor bezoekers van de stad, maar ik betwijfel of die hun auto in zo'n verlaten gebied zullen achterlaten, vervolgens op de trein naar Wyck stappen en vandaaruit gaan lopen/met de bus naar de binnenstad.
In plaats van de Landgoederenzone te versterken, wordt hier een enorme aanslag op het gebied gepleegd, die waarschijnlijk niet het rendement zal opleveren wat ervan verwacht wordt:
* Bij het gigantische parkeerterrein (1000 à 1400 parkeerplaatsen) komt nog een extra parking voor 85 vrachtwagens. De parkeerterreinen zijn gepland aan weerszijden van de Beukenlaan, die het landgoed Bethlehem verbindt met kasteel Vaeshartelt.
* Het verkeer dat gebruik wil maken van de nieuwe P+R zal vanaf de A2/A67 via een nieuw aan te leggen weg door de Landgoederenzone geleid worden.
* Het Avenue2-consortium, dat de A2-tunnel gaat bouwen, is van plan om bij het nieuwe station een vijftal kantoren te bouwen (voor wie eigenlijk, vraag je je af). Zie http://forum.mestreechonline.nl/show...5960#post65960.
Mijn alternatief:
Bouw het nieuwe station Maastricht Noord aan de Balijeweg tussen de wijken Limmel en Nazareth, daar waar al een onderdoorgang onder het spoor is gepland. Dan hebben de inwoners van Maastricht Noordoost er ook nog wat aan. Richt het daarnaast gelegen Essent-terrein opnieuw in en leg daar een bescheiden P+R aan.
Het geplande viaduct tussen Limmel (links) en Nazareth (rechts). In geel het geplande nieuwe centrum voor de dubbelwijk Limmel-Nazareth.
Op 10 december 2011 zal bij de spoorovergang Limmelderweg in Beatrixhaven het nieuwe Station Maastricht Noord worden geopend. Het station moet een breed knooppunt van bus-, lightrail- en treinverbindingen worden. Belangrijk onderdeel wordt een park & ride voorziening met in eerste instantie 400 parkeerplaatsen, later uitgebreid tot 1000-1400. Vanuit Maastricht Noord zal iedere 10 minuten een trein richting Maastricht Centraal rijden, die de reiziger in 3 minuten naar Wyck en in 5 minuten naar Randwyck brengt. Op drukke dagen zullen extra pendelbusjes worden ingezet.
Het betreft een project van de gemeente Maastricht, de provincie Limburg en Pro-Rail. De provincie legt het station met steun van het Rijk aan om de ligthrail tussen Maastricht en Heerlen te kunnen laten stoppen (kosten 9 miljoen euro). Onderzocht wordt of ook treinen vanuit Sittard hier kunnen stoppen.
Onder het station komt een tunnel die de Landgoederenzone voor fietsers verder zal ontsluiten.
Persoonlijke noot:
Ik vind dit geen goed plan. Het station is gepland 'in the middle of nowhere' aan de rand van de Beatrixhaven, precies tegenover het landgoed Mariënwaard in de zeer kwetsbare Landgoederenzone. Het station ligt te ver van de bewoonde wereld om voor Maastrichtenaren van enig nut te zijn. Het is primair bedoeld voor bezoekers van de stad, maar ik betwijfel of die hun auto in zo'n verlaten gebied zullen achterlaten, vervolgens op de trein naar Wyck stappen en vandaaruit gaan lopen/met de bus naar de binnenstad.
In plaats van de Landgoederenzone te versterken, wordt hier een enorme aanslag op het gebied gepleegd, die waarschijnlijk niet het rendement zal opleveren wat ervan verwacht wordt:
* Bij het gigantische parkeerterrein (1000 à 1400 parkeerplaatsen) komt nog een extra parking voor 85 vrachtwagens. De parkeerterreinen zijn gepland aan weerszijden van de Beukenlaan, die het landgoed Bethlehem verbindt met kasteel Vaeshartelt.
* Het verkeer dat gebruik wil maken van de nieuwe P+R zal vanaf de A2/A67 via een nieuw aan te leggen weg door de Landgoederenzone geleid worden.
* Het Avenue2-consortium, dat de A2-tunnel gaat bouwen, is van plan om bij het nieuwe station een vijftal kantoren te bouwen (voor wie eigenlijk, vraag je je af). Zie http://forum.mestreechonline.nl/show...5960#post65960.
Mijn alternatief:
Bouw het nieuwe station Maastricht Noord aan de Balijeweg tussen de wijken Limmel en Nazareth, daar waar al een onderdoorgang onder het spoor is gepland. Dan hebben de inwoners van Maastricht Noordoost er ook nog wat aan. Richt het daarnaast gelegen Essent-terrein opnieuw in en leg daar een bescheiden P+R aan.
Het geplande viaduct tussen Limmel (links) en Nazareth (rechts). In geel het geplande nieuwe centrum voor de dubbelwijk Limmel-Nazareth.
Opmerking