Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ceramique

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    adieu grandeur Céramique

    Grandeur

    Komende vanuit het noorden, neem ik de oprit naar het stadsdeel Céramique.
    In het midden van het knooppunt staat het Europamonument.
    De buisconstructie die het kunstwerk moet beschermen tegen het aanschurende vrachtverkeer ligt totaal aan flarden.
    Het onkruid staat op kniehoogte.
    Volgens de website van de gemeente Maastricht bevind ik mij nu in de nabijheid van het kroonjuweel van de stad: groots opgezet en gebouwd op aanwijzingen van beroemde architecten uit binnen- en buitenland.
    Maanden geleden is de rotonde voorzien van een nieuw systeem verkeerslichten, waarna de aannemer het geheel volkomen desolaat heeft achtergelaten.
    Aan het einde van de Avenue Céramique parkeer ik mijn auto en maak een wandelingetje langs het Charles Eyckpark.
    Met een beetje fantasie zou het langs de Maas gelegen park(je) en belendend grasveld vergeleken kunnen worden met het Vondelpark of, misschien wat uitdagender, zoiets als Hydepark in Londen.
    Dan houdt deze vergelijking als ik om me heen kijk ook echt op.
    Dagjesmensen picknicken en zonnebaden op het al weken niet meer gemaaide en rijkelijk van onkruid voorziene gras.
    Het naastgelegen Charles Eyck park, mooi beplant met aparte berkenbomen, blijkt van oorsprong afgedekt met een dikke grindlaag.
    Is niet meer herkenbaar door een tapijt van woekerend onkruid en gezien de resten hondenpoep gedegradeerd tot hondenuitlaatgebied.
    Hoewel verbodsborden aangegeven dat dit verboden is scheuren snelle scooters en bromfietsers over het fiets- en wandelpad rakelings langs opzij springende wandelaars.
    De op het park altijd aanwezige alcoholisten doen hun behoefte tussen de struiken onkruid.
    Aldo Rossi, Alvaro Siza, Mario Botto, Bruno Albert, Coenen, Janssen en Gulikers hebben het waarschijnlijk heel anders bedoeld.
    Maar de gemeentelijke diensten hebben daar, wat de groenvoorziening betreft, toch wel een heel andere kijk op.
    Voor mij: adieu grandeur Céramique.

    H.Nelissen, Maastricht
    Dagblad De Limburger
    29-07-2010
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #47
      Tja, in grote lijnen ben ik het wel eens met de schrijver van dit stukje. Het viel mij laatst ook op dat het onderhoud in het Charles Eyckpark slecht is, zoals ook elders op deze site al werd besproken.

      Ik denk wel dat we moeten oppassen om niet in een spiraal van negatieve berichtgeving terecht te komen. Dat is wel een beetje de trend de laatste tijd. Maar Maastricht lijkt wel een beetje stuurloos op dit moment, zonder krachtige burgemeester (sorry Mans). De oplossing voor dit specifieke probleem lijkt me trouwens niet zo heel moeilijk: wat meer mensen achter de grasmaaier en wat minder achter dure buro's dure rapporten laten schrijven misschien?

      Overigens vind ik de vergelijking met Vondelpark en Hyde Park op alle fronten mank gaan!

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Ik vind de hangjeugd rond de Ceramique reuze meevallen. Ok, ik woon er niet, maar mij vallen ze nooit lastig. (...) Ik ben wel benieuwd wat de jeugd daar dan uitvreet. (...) Hebben we hier niet ook met de "Sjiek Ceramique" te maken die al aanstoot neemt aan een zakje chips op straat?
        Nou nee, heer burgemeester, het betreft hier echt niet de Sjiek van Céramique die valt over een papiertje. Hier is gewoon sprake van reële overlast. (Naast de huidige hangjongeren ook nog van die jeugd op een plankje-met-wieletjes?). Dat plein is bijna geheel ongestoffeerd inzake geluiddempende maatregelen. Bedenk dat geluid tegen de gevels opkaatst naar boven en dat de pilsjes van de Aldi nog geen euro per stuk kosten. Ook draaiende motoren zijn hinderlijk, nog niet eens zozeer vanwege het 'sportieve' draaien aan de gashendel in stationaire toestand, maar vanwege de uitlaatgassen die onbelemmerd via balcon of open raam naar binnen worden geleid.
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Het viel mij laatst ook op dat het onderhoud in het Charles Eyckpark slecht is, zoals ook elders op deze site al werd besproken. (...) De oplossing voor dit specifieke probleem lijkt me trouwens niet zo heel moeilijk: wat meer mensen achter de grasmaaier en wat minder achter dure buro's dure rapporten laten schrijven misschien?
        Maar was nou niet net een van de komende bezuinigingen het groen-onderhoud?
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 juli 2010, 10:44.

        Opmerking


        • #49
          aanpassing Plein 1992

          Over het gebruik van de portalen als verblijfplaats voor daklozen en anderen (en dat voelt voor mij als vrouw soms heel bedreigend): het hele probleem zou zijn opgelost als Aldi en Albert Heyn via een interne roltrap in verbinding zouden staan met de parkeergarage. De portalen onder de flat zouden dan kunnen worden afgesloten en alleen door de bewoners worden gebruikt. Zelfs zouden de huidige toegangen kunnen worden verbouwd tot aanvullende bedrijfsruimten. Als onderbrekingen in de gevelwand hebben ze toch geen echte architectonische waarde (geen doorzicht naar het binnen- of achterterrein). En voor wie persé aan die kant uit de garage wil komen zonder door de winkel(s) te moeten lopen, zou een soortgelijke voorziening aangebracht kunnen worden als aan de overzijde van het plein bij Café Zuid.

          Opmerking


          • #50
            Deskundigen evalueren Céramique

            Vandaag (20-1-2011) vond op initiatief van Vesteda, NAiM/Bureau Europa en de gemeente Maastricht het besloten congres ‘Céramique, voorbeeld van (Europese) gebieds-ontwikkeling' in de Wiebengahal in Maastricht plaats. Sprekers waren Huub Smeets (Vesteda), Jaco Meeuwissen (directeur 3W), Jo Coenen (supervisor Céramique, voormalig rijksbouwmeester), Bob Van Reeth (voormalig rijksbouwmeester België), Bjarne Mastenbroek (architect, voorzitter BNa), Frits van Dongen (architect) en Jacques Costongs (wethouder gemeente Maastricht). Voorzitter was de architectuurpublicist Jaap Huisman.

            Enkele conclusies:
            Smeets: ‘Beloftes voor Céramique zijn waargemaakt en de kwaliteitsvolle woningprojecten zijn afgezet en voorzien in een behoefte. Mijns inziens is er tegenwoordig minder ruimte en spankracht voor dit soort projecten. Niet bij de gemeenten, maar ook minder bij beleggers en zeker niet bij ontwikkelaars. Er zou nu waarschijnlijk eerst fors worden afgeboekt, de slechte tijden extrapolerend, en overwogen worden het project stop te zetten.'

            Coenen: ‘Resultaat is een nieuw vitaal stadsdeel dat heden erbij ligt als ware het er al decennia lang geweest.'

            Mastenbroek: ‘Wat is een voorbeeld van een bijzonder, stedelijk vernieuwingsproject in Nederland? Céramique! Vooral vanwege de volstrekt on-Hollandse aanpak; een radicaal en langdurig proces waarbij men zich niet tussentijds heeft laten afleiden. Een plan dat nauwelijks gecompromitteerd is met een prachtig materiaalgebruik, vooral in de openbare ruimte. Dat deze on-Hollandse kwaliteit is geïntroduceerd in Nederland is geweldig. Wij hebben een dergelijke werkwijze, meer op duurzame kwaliteit gericht, hard nodig.'

            Costongs: ‘De toekomst zal bewijzen wat de kwaliteit van leven kan zijn, hier ligt ook een uitdaging aan alle bewoners van Maastricht en aan de vele bezoekers.'

            Bron: www.vastgoedjournaal.nl, 18-1-2011

            Opmerking


            • #51
              Bedenkelijke lofzang van architecten en ontwikkelende partijen die natuurlijk verder moeten met hun "geschäft" zoals de Duitsers zeggen (onderling geen kwaad woord want we komen elkaar nog tegen).

              Wel waar dat een soortgelijk project momenteel nergens meer navolging zou hebben. (hoe heeft Smeets dat bedoeld?)

              evaluatie middels een paar woorden is het niet
              evalueren is fouten analyseren, bekennen en aanpakken / voorkomen bij nieuwe stadontwikkeling.
              mvg
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                evalueren is fouten analyseren, bekennen en aanpakken / voorkomen bij nieuwe stadontwikkeling.
                De geciteerde uitspraken zijn inderdaad allemaal érg lovend. Bovendien zijn dit citaten op voorhand, 2 dagen vóór de conferentie gepubliceerd. Maar ik verwacht niet dat er gisteren veel negatieve geluiden te horen zijn geweest...

                Opmerking


                • #53
                  Dit stond vandaag in " De Limburger"


                  Opmerking


                  • #54
                    Club Céramique wordt verlengd.

                    Vandaag in " De Limburger "

                    Opmerking


                    • #55
                      Koerswijziging Vesteda

                      Vesteda, het in Maastricht gevestigde vastgoedfonds van ABP, dat verschillende gebouwencomplexen in de wijk Céramique mee hielp ontwikkelen en beheert, ziet weinig toekomst voor woningen in het luxe segment (>1200 euro per maand) en bouwt zijn beleggingen hierin af. Ook de Vesteda Health Clubs zullen worden afgestoten. In plaats daarvan wil het woningfonds meer huizen uit het middensegment opnemen. Marktomstandigheden dwingen de nieuwe topman Arjan Schakenbos, opvolger van Huub Smeets, tot deze koerswijziging.
                      Vesteda:
                      • Belegt ca. €4,8 mrd in 27.000 Nederlandse huurwoningen
                      • In 1961 opgericht door ABP, sinds 1998 onder huidige naam
                      • Aandeelhouders: achttien institutionele beleggers, vooral pensioenfondsen
                      • Huurprijs 17% portefeuille: boven €1200 per maand; 60%: €600-1000 per maand
                      • Leegstand ultimo 2010 4,8%

                      Opmerking


                      • #56
                        Ik zag een foto van de oorspronkelijke Ceramique maquette en mis een markante toren bij het Bonnefantenmuseum. (rode ovaal/pijl)



                        Is deze geschrapt uit de plannen? Ik meen dat hiervoor een oud item van de oude fabrieken zou worden gebruikt. Dat heeft i.i.g. nog lange tijd bij de Heugemerweg gelegen..


                        foto: http://www.skyscrapercity.com

                        edit; op de foto uit het krantenartikel in de post van rikth, zie je de oude toren, iets zuidelijker van de Wiebengahal.

                        Opmerking


                        • #57
                          Oude watertoren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                          Ik zag een foto van de oorspronkelijke Ceramique maquette en mis een markante toren bij het Bonnefantenmuseum. (rode ovaal/pijl)

                          Is deze geschrapt uit de plannen? Ik meen dat hiervoor een oud item van de oude fabrieken zou worden gebruikt. Dat heeft i.i.g. nog lange tijd bij de Heugemerweg gelegen..

                          foto: http://www.skyscrapercity.com

                          edit; op de foto uit het krantenartikel in de post van rikth, zie je de oude toren, iets zuidelijker van de Wiebengahal.
                          Wat je ziet is de oude watertoren.
                          Het is, bij mijn weten, altijd de bedoeling geweest dat die toren, in welke vorm dan ook, terug zou keren op Céramique.

                          Maar nu weet ik het niet zeker, maar volgens mij is de toren momenteel (bewust?) spoorloos. Dat lost voor menige ambtelijke molen een groot probleem op.

                          Zie ook HIER
                          Last edited by Pier; 16 mei 2012, 11:38. Reden: Toevoegen link naar verdwenen watertoren
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #58
                            Inderdaad Pier, dat is hetgeen ik bedoelde.

                            Ik zal verdere posts mbt dit onderwerp in het door jou gevonden draadje posten, bedankt!

                            Last but not least; ik hoop dat deze toren er wel gaat komen, het is toch een beetje de piek op de kerstboom, me dunkt.

                            Opmerking


                            • #59
                              futuresystems in Maastricht???

                              wow,
                              in plaats van de Papierfabriek een nieuw project in Maastricht
                              grandioos
                              Bestanden bijvoegen
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                                Ik hoop dat deze toren er wel gaat komen, het is toch een beetje de piek op de kerstboom, me dunkt.
                                Ik denk dat hij opgewekt wordt vergeten, zeker nu die twee nooit geplaatste 'vijvertorens' van Aldo Rossi enkele jaren geleden een plekje hebben gekregen op het pleintje voor de hoofdingang.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X