Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ceramique

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ceramique

    van zaterdag 06-02-2010.
    Last edited by Pier; 18 maart 2019, 14:43.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    http://www.mestreechonline.nl/forum/...read.php?t=899 )
    Gelukkig vond ik toen steun bij Parel.

    Wat las ik echter in het artikel van vandaag!?!


    Dit is de mening van de architect die verantwoordelijk is voor het kapot maken van een deel van het bruisende hart in de binnenstad door een klinisch monstrum als het Mosae Forum op de Markt te creëren!?!
    Sterieler kan het bijna niet. En steriliteit nodigt nou eenmaal bijna nooit, zo niet nooit, uit tot een bruisend leven.
    De man die de hand had aan de ‘tiende boog’ van kunststof aan de St. Servaasbrug.
    Heel de Markt en binnenstad leeft, maar veel bruisend gebeurt er niet in het verlengde van de Wilhelminabrug binnen het Mosae Forumgebouw.

    Kortom, misschien moet Jo Coenen eens nadenken over bruisende architectuur in een oude binnenstad als hij nog eens een opdracht krijgt voor onze binnenstad, iets waar hij kennelijk zelf, in zijn eigen woonomgeving, erg naar verlangd. Ik kan hem verzekeren dat je dit niet krijgt door (prachtige) steriele gebouwen te ontwerpen.
    Mocht Jo Coenen inspiratie zoeken, adviseer ik hem eens door de Helmstraat in Maastricht te lopen.
    En voor de rest: Jo Coenen mag van mij nog heel veel prachtige nieuwbouwwijken ontwerpen, als hij maar een "Arbeidsverbod" krijgt in de Maastrichtse binnenstad.
    Last edited by Pier; 18 maart 2019, 14:46.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Céramique

      Ik verbaasde me ook enigszins over de visie, de zienswijze van Jo Coenen over de buurt Céramique.
      En onderschrijf ook de kritiek die Pier goed geformuleerd weergeeft.

      Maar het kan nog erger, hoor.
      Er is volgens mij teveel aan historische gebouwen gesloopt, die doen denken aan het industrieel erfgoed van de aardewerk- en porseleinfabriek Société Céramique.
      Er waren in die tijd (zo'n 20 jaar geleden) best nog meer gebouwen die de moeite waard waren om te worden gerestaureerd.
      Maar in een vlaag van verstandsverbijstering, en in een 'Sturm und Drangperiode' werd er maar raak gesloopt.
      Net zoals met de sloop en ontmanteling van de vestingwerken van Maastricht in 1867; waar men achteraf gedeeltelijk spijt over had.

      Wat ik ook graag teruggebracht wil zien, is het volgende.
      De meeste gevels van de gebouwen in de historische binnenstad van Maastricht worden ontsierd door schreeuwlelijke reclame- en uithangborden.
      En dan praat ik nog niet eens over de uitgestalde kledingrekjes, rekjes met andere verkoopwaren, mobiele reclameborden, etc..
      Ramen en etalageruiten die op een afgrijselijke manier voorzien zijn van firmanamen.
      Weg er mee.
      Ik hoop dat de nieuwe burgemeester van Maastricht, samen met het nieuwe college van wethouders, dat als een van de leidende thema's gaat plaatsen van de beleidsplannen.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Dit is de mening van de architect die verantwoordelijk is voor het kapot maken van een deel van het bruisende hart in de binnenstad door een klinisch monstrum als het Mosae Forum op de Markt te creëren!?!
        Sterieler kan het bijna niet. En steriliteit nodigt nou eenmaal bijna nooit, zo niet nooit, uit tot een bruisend leven.
        De man die de hand had aan de ‘tiende boog’ van kunststof aan de St. Servaasbrug.
        Heel de Markt en binnenstad leeft, maar veel bruisend gebeurt er niet in het verlengde van de Wilhelminabrug binnen het Mosae Forumgebouw.
        Ik kan het niet met je eens zijn, Pier. Ik vind Mosae Forum inderdaad minder gelukt dan Céramique (onbegrijpelijk trouwens, dat negatieve artikel van Claire van Dijck; ik kan me haast niet voorstellen dat Coenen dat zó gezegd heeft), maar je moet ook niet vergeten wat er tot voor kort op de plek van Mosae Forum stond. Je kunt Coenen niet aanrekenen wat de stadsplanners in de jaren '30 (bouw Wilhelminabrug) en '60 (bouw kantoren en bovengrondse parkeergarage) hebben vernield. Coenen is trouwens slechts verantwoordelijk voor een deel van het Mosae Forum complex; het zuidelijk gebouw is ontworpen door Bruno Albert. Daarbij komt dat Coenen, neem ik aan, geen invloed heeft gehad op het soort winkels dat zich daar heeft gevestigd. Ik denk dat dat laatste proces (de opmars van de winkelketens) zich ook zonder Coenen zou hebben voltrokken.

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Mocht Jo Coenen inspiratie zoeken, adviseer ik hem eens door de Helmstraat in Maastricht te lopen.
        Ik denk dat-ie dat gedaan heeft en daarna de Gubbelstraat-appartementen heeft ontworpen...

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          (..) Je kunt Coenen niet aanrekenen wat de stadsplanners in de jaren '30 (bouw Wilhelminabrug) en '60 (bouw kantoren en bovengrondse parkeergarage) hebben vernield.
          Neen, dat klopt. Dat kun je hem zeker niet aanrekenen.
          Feit blijft wel dat hij een steriel kantoorpand bouwt op een historische plaats die gekenmerkt wordt door afwisselende dak- en torenconstructies. De gebouwen van Coenen kenmerken zich door de platte daken.
          En dat kun je hem wel aanreken !!!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Ik denk dat-ie dat gedaan heeft en daarna de Gubbelstraat-appartementen heeft ontworpen...
          Zou dat zo zijn dan is hier wellicht sprake van voortschrijdend inzicht...... Prima!!!
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Laten we toch vooral trots zijn op Céramique. Ik blijf het een topprestatie vinden van Coenen, Smeets en de rest, dat ze daar op dat oude fabrieksterrein een wijk hebben neergezet, die zo on-Maastrichts is en tegelijkertijd ook weer zo bij Maastricht past. Céramique heeft zoveel toegevoegd aan Maastricht. Is het zo erg dat er (ook) kakkers wonen? Misschien heeft een stad ook kakkers nodig. Amsterdam heeft Zuid, Rotterdam heeft Kralingen, Den Haag heeft... ja, waar wonen géén kakkers in Den Haag?

            Dat verhaal in het artikel van Van Dijck over dat briefje in de lift deed me denken aan een soortgelijk verhaal over een briefje dat iemand van de Hobbemakade, hier in Amsterdam, in z'n brievenbus vond: "Mijnheer, wilt u de vuilniszakken ná zes uur buiten zetten. Het is hier niet De Pijp." Ter verduidelijking: de Hobbemakade bevindt zich aan de 'goeie' kant van de Boerenwetering; aan de overkant van het water begint De Pijp.

            Ik woon zelf al jaren op het KNSM-eiland in het Oostelijk Havengebied in Amsterdam, ook een Coenen-wijk. Ik kan niet zeggen dat het hier ontzettend bruist (nog niet), maar ik vind het een genot om over het eiland te lopen/fietsen en de mix van oud en nieuw in me op te nemen. Toegegeven: de bevolking is hier wat gemengder dan in Céramique (er is hier meer sociale woningbouw) en de vele woonarken maken het extra levendig. Maar toch, het heeft ook met de architectuur te maken, de manier waarop de openbare ruimte is ontworpen, de verhoudingen tussen de gebouwen, waardoor mensen ergens graag rondlopen.

            Datzelfde heb ik als ik in Céramique rondloop. Als ik in M'treech ben, vind ik het altijd heerlijk om door de eeuwenoude straten te dwalen, de Maos vanaf de Aw Brögk te zien, de 1000 jaar oude stenen van de OLV even aan te raken, maar ik moet toch ook altijd even de Hoeg Brögk over, het Plein 1992 oversteken, langs de Maas door het park, even een rondje om het Bonnefanten heen. Dat dat kan, wat 20 jaar geleden niet kon, vind ik een prestatie van de mensen die het bedacht en uitgevoerd hebben.

            Er zijn niet veel architecten in Nederland die een complete wijk, min of meer van scratch, kunnen ontwerpen. Coenen kan dat wel en heeft dat bewezen. Wat hij er zelf ook van zegt!

            Opmerking


            • #7
              http://forum.mestreechonline.nl/show...enen+overdosis

              Dit is een eerder geplaatst stuk over Jo Coenen, en hier sluit ik mij volledig bij aan, Maastricht heeft een overdosis van Jo Coenen.
              Jo heeft zelf een tijdje in de Stoa een appartement gehad, en woont nu weer in de levendige binnenstad op de Boullionstraat, het voormalige DGD gebouw.
              Het Céramique leefde niet aldus de meester zelf
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Een overdosis van een bepaald soort architectuur kan problematisch zijn als het slechte architectuur betreft. Dat is bij Coenen niet het geval, anders zou hij niet zo'n veelgevraagde architect zijn en was hij waarschijnlijk geen rijksbouwmeester geworden.

                Zouden ze in Heerlen ook vinden dat ze een overdosis Frits Peutz hebben? Ik denk eerder dat ze spijt hebben dat ze hem niet meer hebben laten bouwen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Een overdosis van een bepaald soort architectuur kan problematisch zijn als het slechte architectuur betreft. Dat is bij Coenen niet het geval, anders zou hij niet zo'n veelgevraagde architect zijn en was hij waarschijnlijk geen rijksbouwmeester geworden.

                  Zouden ze in Heerlen ook vinden dat ze een overdosis Frits Peutz hebben? Ik denk eerder dat ze spijt hebben dat ze hem niet meer hebben laten bouwen
                  Wij liepen eens over het centre ceramique kwamen toeristen aan vergezeld van een VVV boekje en vroegen ons, waar is het centre ceramique ?
                  Toen wij deze mensen vertelde dat ze zich op deze plek bevonden waren ze terleurgesteld.
                  Het leefde niet, en dat moet ik toegeven.
                  Kijk nu eens naar het Mosae Forum, van Coenen en naar het Entre Deux van Arno Meijs, het laatste leeft en is schitterend van architecteur,
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Een overdosis van een bepaald soort architectuur kan problematisch zijn als het slechte architectuur betreft. Dat is bij Coenen niet het geval, anders zou hij niet zo'n veelgevraagde architect zijn en was hij waarschijnlijk geen rijksbouwmeester geworden.
                    Hier sluit ik mij in zoverre bij aan dat ik vind dat Jo Coenen inderdaad een begenadigd architect is en dat zijn vakmanschap buiten kijf staat. Echter.... in de binnenstad van Maastricht dient hem een 'Arbeidsverbod' te worden opgelegd.

                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Zouden ze in Heerlen ook vinden dat ze een overdosis Frits Peutz hebben? Ik denk eerder dat ze spijt hebben dat ze hem niet meer hebben laten bouwen
                    Ik weet niet precies waar die 'Windbüle' allemaal spijt van hebben, maar IK weet één ding zeker.
                    Frits Peutz zou van mij nog een varkensstal mogen ontwerpen.
                    Als je misschien refereert aan het Glaspaleis en de bioscoop Royal in Heerlen wil ik misschien nog over mijn hart strijken, al is het niet mijn stijl. Maar over smaak valt, zoals ik eerder al betoogde, niet te twisten.
                    Echter de andere gebouwen van Peutz, voor zover ik ze ken, zouden niet misstaan hebben in de oude DDR.
                    En geloof me, ik heb 2 jaar in een gebouw van Peutz in Heerlen gewerkt. Verschrikkelijk !!!
                    Het ergste is dat er niets aan die gebouwen verandert mag worden omdat het 'moderne monumenten' (in Heerlen) schijnen te zijn.
                    Als je Peutz nu gaat verdedigen stuur ik al mijn nu verkouden collega's op je af die het deze winter hard voor hun kiezen krijgen in dat geweldige Peutz gebouw.
                    En in de zomer drijven ze zowat hun kamers uit.....

                    Maar ja, het enige mooie in Heerlen is de trein naar Maastricht (.... en Kerkrade)

                    Zie ook: http://www.cultuurwijzer.nl/cultuurw...l/i000827.html

                    (PS. In Maastricht zijn de kerken Sint-Pieter Beneden en Onze-Lieve-Vrouwe-van-Loudeskerk (Wittevrouweveld) ook van Peutz, al was hij niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerpen)
                    Last edited by Pier; 9 februari 2010, 19:11. Reden: Toevoeging
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Zo is dat!!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                        Wij liepen eens over het centre ceramique kwamen toeristen aan vergezeld van een VVV boekje en vroegen ons, waar is het centre ceramique ?
                        Dat is een sterk stuk, parel; lopen over het Centre Céramique.
                        Het Centre Céramique is namelijk het gebouw dat gelegen is aan het Plein 1992, waar onder andere de stadsbibliotheek en het gemeentearchief van Maastricht is gehuisvest.

                        http://www.centreceramique.nl/ .

                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                          Dat is een sterk stuk, parel; lopen over het Centre Céramique.
                          Het Centre Céramique is namelijk het gebouw dat gelegen is aan het Plein 1992, waar onder andere de stadsbibliotheek en het gemeentearchief van Maastricht is gehuisvest.

                          http://www.centreceramique.nl/ .

                          Hé die Sjef is ineens een stuk beter, hij is weer aan het onderwijzen
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Echter de andere gebouwen van Peutz, voor zover ik ze ken, zouden niet misstaan hebben in de oude DDR.
                            Sorry Pier, maar je slaat de plank hier volledig mis. Peutz heeft niets met 'DDR-architectuur' te maken, voor zover zoiets al zou bestaan. Tenzij je het Bauhaus in Dessau bedoeld, maar da's pre-DDR. Peutz heeft alles te maken met het Modernisme in de architectuur, zoals dat in Nederland in de jaren '20 en '30 (Oud, Brinkman, Dudok) tot ontwikkeling kwam. Mijn favoriete Peutz-gebouw, het raadhuis van Heerlen, refereert juist aan het Italiaanse Modernisme (o.a. Terragni). Zie hier wat een juweeltje:



                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Als je Peutz nu gaat verdedigen stuur ik al mijn nu verkouden collega's op je af die het deze winter hard voor hun kiezen krijgen in dat geweldige Peutz gebouw. En in de zomer drijven ze zowat hun kamers uit.....
                            Geen idee over welk gebouw je het hebt. Tijd voor een grondige renovatie, zou ik zeggen. Een aantal Peutz-gebouwen zijn al gerenoveerd en aan de eisen van deze tijd aangepast. Ze zijn tenslotte 60-80 jaar oud.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            (PS. In Maastricht zijn de kerken Sint-Pieter Beneden en Onze-Lieve-Vrouwe-van-Loudeskerk (Wittevrouweveld) ook van Peutz, al was hij niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerpen)
                            Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Onze-Li...an-Lourdeskerk. Overigens kreeg Peutz van het bisdom Roermond vele opdrachten, juist omdat hij bij zijn kerkelijke gebouwen zorgvuldig aansluiting zocht bij de traditie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Frits Peutz zou van mij nog een varkensstal mogen ontwerpen.
                            Tja, Pier...

                            Opmerking


                            • #15
                              Naar aanleiding van het krantenartikel over de wijk Céramique, volgen nu de reacties, zoals gepubliceerd in dagblad De Limburger.

                              http://docs.google.com/fileview?id=0...M2U4N2E0&hl=nl .
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X