Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ceramique

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    enkele quotes die ik zo eruit pluk
    Clio
    Prachtig gebouw hoor, dat Centre Céramique van Jo Coenen, maar hoe kon men het ooit accepteren als 'een bibliotheek'?
    je kraakt het gebouw in zijn functioneren af, dus ook het geleverde resultaat van de architect

    El Loco
    Wat hij er zelf ook van zegt!
    dat is nu niet echt wat je noemt ondersteunen van hetgeen in Jo's passie besloten ligt, ook retrospectief mag Jo een en ander aan de kaak stellen als eigenaar van het gedachtengoed

    -
    verder schrijf jij Clio nu, anders in taal en vorm, maar veel van hetgeen ik in mijn eerste reactie gevat heb inzake kritiek op datgene waarom er in dergelijke complexe opdrachten fouten sluipen. En waarom men zich wel degelijk retrospectief vragen mag en moet stellen om zulks te voorkomen bij nieuwe ontwikkelingen.

    overigens de kritiek van Jo Coenen aangaande het CC was op de site van de Limburger te lezen en zoals ik in mijn eerste reactie al schreef ook aanleiding voor een vervolg inzake suggesties hoe het CC te verbeteren.

    Bovendien, niet alles hoeft op dit forum te zijn gepubliceerd als men aan nieuws en bronnen refereert.

    Wil je overigens wel andere reacties (en geen ontboezemingen) die ik gaf op andere topics in dit online forum in hun waarde laten?
    Het is echt niet kies, als je iets dat je niet bevalt, samen raapt uit fragmenten en daarmee mensen uit wilt sluiten in een publiek forum.

    mvg
    Antonius
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #32
      drie maal is scheepsrecht

      het driemaal redigeren van je reactie "Dupliek" en nog meer prat gaan op je taalkundige grammaticale perfecte schrijfwijze is geen getuigenis van gelijk hebben, maar frustratie.
      mvg
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #33
        Hè, hou es op, zeg.
        Ik vind het prima als iemand een mening heeft en een beetje tegengas is best goed voor dit forum, maar het moet wel kloppen wat je zegt, zeker als je mensen ergens van beschuldigt.

        Opmerking


        • #34
          mea culpa

          ik zal als nieuw forumlid wel inbinden...
          mvg

          dan kunnen nu weer suggesties komen voor een verbetering in de zin van een prettigere wijk.
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            ik zal als nieuw forumlid wel inbinden...
            mvg

            dan kunnen nu weer suggesties komen voor een verbetering in de zin van een prettigere wijk.
            Hé welkom Antonius.

            Zonder op deze discussie in te gaan weet ik dat Jo Coenen op het Céramique heeft gewoond en wel in de Stowa.
            Hij miste toch wel iets bruisend, hetgeen hij beslist verwacht had tot zou komen, een voorbeeld noemde hij " een soort Rambles zoals in Barcelona".

            Nu woont Jo Coenen weer in de oude binnenstad van Maastricht en wel in de bouillonstraat
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #36
              Hoi Parel,

              de Rambla in Barcelona is ook echt een mooi stukkie Europees stad weefsel.
              maar allemaal huis aan huis met voordeuren en een mooie maat als tussenruimte en geen villa's

              de urban villa is een overblijfsel / misbouwsel met post moderne reminiscens die geen ruimte vormt maar in een vrije ruimte staat.

              alle mooie plekken en wijken in maastricht kennen hun archetype en de "Object Solitair" hebben hun plaats in de context (een groene vrij ruime zône of vrijgekomen zône ~ afbraak stadswallen) die ook het sociaal maatschappelijk karakter vormen.

              bruisen in het villapark is en was er nooit bij (of noemt men dat nu de kennedy brug?)
              bruisende straatbeelden zoals de frankenstraat of wycker brugstraat, ja zelf maastrichter brugstraat en markt wel
              (men heeft helaas recent de frankenstraat en de markt aangepast dus dat zal afnemen)

              Louis Kahn: instituties > het huis ,. de straat,. het plein
              bruisen om deel te kunnen zijn of te kunnen nemen van een plek is niet mode maar besef.

              misschien volgen er nog grootse plannen en complexe opdrachten in maastricht, maar lering mag en kan men uit Ceramique zeker trekken

              let op voor wie men bouwt (gebruikers - mix)
              let op met wie men bouwt (opdrachtgevers - beleggers)
              mvg
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #37
                In elk geval weten wij dat het La Place restaurant in de Amsterdamse bieb (ook van Coenen) een tophit is, hè Perelke? Probeer daar op zaterdag lunchtijd maar eens een plekje te vinden. Maar dat heeft misschien meer met de locatie en het uitzicht te maken (en de prijs/kwaliteit verhouding) dan met de architectuur

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  In elk geval weten wij dat het La Place restaurant in de Amsterdamse bieb (ook van Coenen) een tophit is, hè Perelke? Probeer daar op zaterdag lunchtijd maar eens een plekje te vinden. Maar dat heeft misschien meer met de locatie en het uitzicht te maken (en de prijs/kwaliteit verhouding) dan met de architectuur
                  Eerlijk is eerlijk, qua architectuur heeft Coenen iets geweldig moois neergezet.
                  We waren sprakeloos hoe mooi de Amsterdamse bieb is, ja en de locatie en het uitzicht mag je natuurlijk niet vergeten, in combinatie met het gebouw een 10 met een griffel.

                  Wij waren er op een vrijdag en toen was al geen plekje te vinden onder lunchtijd.
                  En heb je er een blinddate, gebruik je GeeSMmetje en hij staat zo voor je, de toen nog grote onbekende
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • #39
                    Ik kan het nog steeds niet met je eens zijn, Antonius, maar dat hoeft gelukkig ook niet
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    de urban villa is een overblijfsel / misbouwsel met post moderne reminiscens die geen ruimte vormt maar in een vrije ruimte staat.
                    Ik zie maar heel weinig urban villa bebouwing in Céramique. Volgens mij heeft Coenen zich juist laten inspireren door Berlage's Plan Zuid voor Amsterdam Nieuw-Zuid: gesloten bouwblokken aan traditionele straten en pleinen. Alleen heeft Coenen de bouwblokken naar de straat toe gedeeltelijk geopend, zodat je een blik kunt werpen in de binnenhoven van de bouwblokken (wat bij Berlage niet kan).
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    bruisende straatbeelden zoals de frankenstraat of wycker brugstraat, ja zelf maastrichter brugstraat en markt wel
                    Voor mij hoeft niet elke straat te bruisen. In Amsterdam heb je heel wat bruisende straten, maar de meeste mijd ik. En in Maastricht kun je bepaalde straten in het kernwinkelcentrum op bepaalde tijdstippen ook maar beter mijden. Maar alles op z'n tijd en wat de een gezellig noemt, vindt de ander vreselijk.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    Louis Kahn: instituties > het huis ,. de straat,. het plein bruisen om deel te kunnen zijn of te kunnen nemen van een plek is niet mode maar besef.
                    Ok, Kahn noem je, maar je vergeet dat Aldo Rossi ook het een en ander heeft geschreven over architectuur en de 'levende stad'. In een brief aan Bonnefanten-directeur Van Grevenstein noemt Rossi Maastricht het 'Sienna van het Noorden' naar aanleiding van een wandeling door de binnenstad. Zowel Rossi als Coenen waren/zijn propagandisten van de architectuur van 'het stedelijk weefsel'.

                    Geef Céramique de tijd. Zo doods is het er toch niet? Ik denk als je er op dit moment gaat kijken, dat er toch heel wat mensen over het plein en door het park zullen lopen. Ik ken wijken in Maastricht die stiller zijn, zelfs in het centrum, St-Maartenspoort, Kommelkwartier, om er een paar te noemen...

                    Opmerking


                    • #40
                      perceptie

                      El Loco,
                      ik begrijp nog steeds niet dat Aldo Rossi ervan uitging dat er geen nieuwe typologie meer mogelijk was en er dus enkel en alleen nog herhalingen archetypisch mogelijk waren.
                      (tenminste voor wat betreft een solitair gebouw, maar stedenbouwkundig een gediversifieerd weefsel? de levende stad?)

                      Of Jo Coenen zich zozeer heeft laten (ver)leiden (in beeldvorming) tot het Sienna van het Noorden en tegelijk op basis van het Berlage Plan zijn CC heeft gestempeld, kan ik niet beamen nog wegwuiven.

                      Wat ik wel weet is dat Maastricht geen Sienna is en ook, gelukkig, geen Amsterdam.

                      Het Berlage plan voorzag echter in ieder geval in wonen en werken voor "rijk EN arm".
                      Dus daar gaat sociaal maatschappelijk iets mank in de wijk CC.

                      Het Maastricht dat ik kende leefde van de jovialiteit EN gepaste afstand tussen Maastrichtenaren onder elkaar hetgeen altijd een mix is geweest van redelijk "veel" arme mensen en een "paar" rijkere mensen die in het "Villapark" of aan de "Goudkust" woonden en nu, als de beter gesitueerde in Lanaken en OpGrimbie wonen.

                      Dat geschreven hebbende weet ik ook maar al te goed (en jullie ook) dat er nagenoeg geen nieuwe plannen sinds 1989 / 90 zonder het oogmerk commercieel, of soort hoort bij soort geïnitieerd werd, mixen is taboe.
                      Vesteda = 50xhuur = minstens je jaar inkomsten
                      Een gezonde mix (welke eerst historisch gegroeid en dus enigermate acceptabel was) werd plots door de verhuur en verkoop van Vesteda en consorten in dit "potentieel gezond Maastricht" compleet naar de filistijnen geholpen door het verhuur en verkoop beleid.

                      In een financieel nagenoeg onhaalbaar plan, ja zelfs in eerste instantie fout gecalculeerd plan, zijn dus geen sociale componenten mogelijk mede daar de typologie er ook al niet in voorziet, daar schort het aan als het Maastricht zou moeten weerspiegelen.

                      Het weerspiegelt dus niet Maastricht, maar Sienna, Lanaken of Opgrimbie.

                      Die initiële mix, kan ik mij voorstellen, wil die stedenbouwkundige, supervisor en architect toch garanderen in 't (/ zijn) ontwerp vanuit zijn sociale perceptie en integriteit.
                      Daarom is er altijd dispuut en debat tijdens het plannen/ uitwerken / realiseren van zo'n groot plan.

                      Het gaat meestal helemaal fout als er geen constante begeleiding en bewaking is van een en dezelfde persoon die van a tot z de scepter zwaait.
                      (hetgeen in grote complexe projecten meestal onwenselijk is uit het oogpunt van opdrachtgever/belegger die een "heel" andere agenda erop na houden)

                      Je hebt ontworpen, je gaat via alle DNR fases door met het hooghouden en vasthouden aan kwaliteiten en je pleegt nazorg daar waar je nog invloed hebt. (een illusie als de opdrachtgevers, dus ook de gemeente Maastricht het niet waarborgt)

                      de tijd geven aan Céramique, tja
                      over 50 jaar praten we misschien nog eens met elkaar.
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • #41
                        Céramique: overlast Plein 1992

                        Afgelopen zondag 27 juni was er een debat, georganisseerd door de Jongerenraad in het Centre Céramique.
                        Dit naar aanleiding van de overlast door hangjeugd, de klachten van omwonenden aan het Plein 1992 en de onmacht (?) van de politie.

                        Lees meer in dit PDF bestand.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #42
                          Overlast van hangjongeren in Céramique? Wordt het dan toch langzamerhand een echte wijk

                          Nog een :
                          Ik liep afgelopen vrijdag door het Charles Eyckpark naar het Bonnefanten. Op het voetpad kon je niet meer lopen. Ik schat dat er tussen de 200 en 250 mensen in het park liepen, zaten en lagen. Ik weet wel dat er meer komt kijken bij 'levendigheid', maar hoeveel meer mensen moeten er rondlopen om het geklaag over gebrek aan 'bruis' in Céramique de kop in te drukken?

                          Opmerking


                          • #43
                            Scooterverbod op Plein 1992

                            Scooterverbod op Plein 1992

                            OVERLAST

                            Stallen van gemotoriseerde tweewielers wordt strafbaar.

                            Een algeheel scooter- en brommerverbod van 19.00 uur tot 07.00 uur moet een einde maken aan de overlast van hangjongeren op Plein 1992 in Maastricht.
                            Het stadsbestuur heeft besloten om een halfjaar lang te testen of zo’n verregaande maatregel iets uithaalt.
                            Wethouder André Willems (Seniorenpartij Maastricht, Stadsbeheer en Openbare Ruimte) zei gisteren dat handhaving van de regels op het plein nu problematisch is.
                            Een inrijverbod voor scooters en brommers is van kracht, maar de controle is vrijwel kansloos.
                            Een politieman kan alleen optreden bij „een heterdaadje”, zoals Willems het verwoordt.
                            In verreweg de meeste gevallen kan de handhaver bij een aanhouding niet bewijzen dat de motor van een scooter- of brommerbezitter echt liep.
                            Het leidt steevast tot verhitte discussies, waar Willems een eind aan wil maken.
                            Alle gemotoriseerde tweewielers mogen daarom ’s avonds en ’s nachts niet meer op Plein 1992 komen, dus ook niet om te stallen.
                            Op- en afritten zijn eveneens verboden gebied.
                            Willems: „Een stallingverbod is gemakkelijker te handhaven.”
                            Plein 1992 zucht al vanaf 2009 onder allerlei vormen van overlast.
                            Vooral geluidhinder van racende scooterjongeren zorgt in het bijzonder in de avonduren bij bewoners voor veel ergernis.
                            Het plein is een hangplek geworden, waar ook vernieling en vervuiling aan de orde van de dag zijn.
                            Volgens Willems ligt er een compleet dossier met allerlei allerlei klachten van de buurt.
                            Eerder werden twee bankjes van het plein verwijderd om de overlast tegen te gaan.
                            De overlast wisselt bovendien met het seizoen.
                            In de winter wordt geklaagd over zwervers en verslaafden die rondhangen in de portieken van appartementengebouwen.
                            Verwacht wordt dat het stallingverbod voor scooters en brommers over twee weken kan ingaan, na de wettelijk verplichte aankondiging in een weekblad.
                            Willems zegt dat het verbod er komt na overleg met de winkeliers aan het plein en de bewoners.
                            Maastricht heeft meer plekken waar hangjeugd voor allerlei overlast zorgt.
                            Willems: „Als elders vergelijkbare situaties zijn, dan geldt wat mij betreft gelijke monniken, gelijke kappen.
                            Maar meestal is dat niet zo.”

                            De Limburger
                            21-07-2010
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik vind de hangjeugd rond de Ceramique reuze meevallen. Ok, ik woon er niet, maar mij vallen ze nooit lastig. Ik ben wel benieuwd wat de jeugd daar dan uitvreet. Ik zie ze vooral hun 'ik ben ruig op mijn brommer, koop clerasil en wil graag met een meisje naar bed' houding uitstralen. Compleet gezond, lijkt me.

                              Hebben we hier niet ook met de "Sjiek Ceramique" te maken die al aanstoot neemt aan een zakje chips op straat?

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                                Dat zou natuurlijk best kunnen, maar je weet natuurlijk niet hoe dat op warme zomeravonden is als tegelijk met de temperatuur ook de irritatiegrens omhoog vliegt. Ik merk in m'n eigen omgeving ook dat mensen die lekker bij elkaar in de tuin zitten met 'n paar drankjes opeens veel harder gaan praten en lachen en dan het muziekje er bij wat luider zetten.. dan ga je je al wat sneller ergeren.

                                Ook weer waar....

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X