Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Herbenusstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Nog een vraagje (Breur misschien?):

    Wanneer is het postsorteercentrum aan de Herbenusstraat / hoek Hoogfrankrijk verdwenen? En wanneer is het L-vormige gebouw dat op dat terrein stond gesloopt? Ik vermoed dat dat gebouw een overblijfsel was van een wapendepot, dat op oude kaarten is te zien.

    Click image for larger version  Name:	NIMH_-_2011_-_0323_-_Aerial_photograph_of_Maastricht,_The_Netherlands_-_1920_-_1929_(crop).jpg Views:	0 Size:	57,2 KB ID:	105563

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Nog een vraagje (Breur misschien?): Wanneer is het postsorteercentrum aan de Herbenusstraat / hoek Hoogfrankrijk verdwenen? En wanneer is het L-vormige gebouw dat op dat terrein stond gesloopt? Ik vermoed dat dat gebouw een overblijfsel was van een wapendepot, dat op oude kaarten is te zien. Op een luchtfoto uit de jaren 1920 ligt het er nog.
      In mijn jeugd en al eerder was dit gebouw in functie als patronaatsgebouw. Hobbyclub St. Servaas maakte er gebruik van onder leiding van hopman "de weurs" Marius Schreurs. De verkennersband van de St. Servaasparochie gebruikte dit gebouw ook. Op de hoek Hoogfranrijk - Herbenusstraat was een grote toegangspoort in de ommuring met een bovenopschrift. Wat er op stond? Dat komt niet meer bovendrijven. Aan de Herbenusstraatzijde was nog een kleine zijingang in de muur. Het postsorteercentrum kwam hier terecht en de hobbyclub verhuisde naar de Mariaschool in de Kruisherengang.



      Click image for larger version  Name:	image_5274.jpg Views:	4 Size:	56,3 KB ID:	105565

      Op de foto een stukje interieur van de hobbyclub. Ik schat omtrent eind jaren 50.


      Wanneer het postsorteercentrum verdween, weet ik niet. Moet na 1982 zijn geweest.



      Click image for larger version  Name:	Fotocollectie GAM398231982.jpg Views:	0 Size:	126,3 KB ID:	105566

      Fotocollectie GAM 39823.
      Last edited by Breur; 5 augustus 2022, 20:46. Reden: Enkele aanvullingen.

      Opmerking


      • #48
        Dank Breur, hier komt een mens verder mee

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Het postsorteercentrum kwam hier terecht en de hobbyclub verhuisde naar de Mariaschool in de Kruisherengang.
        Zou dat rond 1965 kunnen zijn geweest? Ik zie dat de PTT van 1965-1967 hier bouw- of verbouwwerkzaamheden liet verrichten:
        https://www.nationaalarchief.nl/onde...r/%40E~227~312

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Wanneer het postsorteercentrum verdween, weet ik niet. Moet na 1982 zijn geweest.
        Dat zal dan in 1986 zijn geweest, toen het postsorteercentrum in Randwyck werd geopend. Het appartementengebouw dat nu op die plek staat, lijkt me van rond die tijd.

        Opmerking


        • #49
          Zie ook: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...a00062&rowid=1ok:

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Top! Dat artikel had ik gemist in mijn zoektocht op Delpher.

            Dan nog maar een verdwenen pand in de Herbenusstraat met de nodige vraagtekens:

            Er lag ook een school op het terrein waar begin jaren 90 de Charles Voscour is gebouwd. Het adres van de school was Herbenusstraat 39. Dat is het pand met de poortdoorgang naar Charles Voscour. Die doorgang was er dus al veel eerder. In de jaren 1920-50 werden op dit adres handels-/middenstandscursussen gegeven, later werd het een RK MEAO, Sint-Servaascollege geheten (ook alweer...). Is er meer bekend over deze school?

            De school op een luchtfoto uit de jaren 1920 (midden). Helemaal rechts het nog bestaande gebouw van de 'Armenschool' van de Broeders van Maastricht aan Hoogfrankrijk.

            Click image for larger version

Name:	NIMH_-_2011_-_0323_-_Aerial_photograph_of_Maastricht,_The_Netherlands_-_1920_-_1929_(crop).jpg
Views:	167
Size:	83,0 KB
ID:	105577

            Opmerking


            • #51
              Aanvang schooljaar 1937 werd de Herbenusschool omgedoopt tot St. Servatiusschool. Het openbaar onderwijs verdween en werd verplaatst naar een kleinere school aan de Herbenusstraat 39, die weer Herbenusschool ging heten. Jaren 60 Middelbare Handelsdagschool met vierjarige cursus, het St.-Servaascollege. Drs. Verbeet was daar directeur. Boven de ingang op nr. 39 de portierswoning. Aan het eind van de doorgang een rommelhok. Dan trappen omlaag naar de speelplaats met buitentoiletten. Inpandige gymzaal. Nu nog de bouwgeschiedenis ...

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Aanvang schooljaar 1937 werd de Herbenusschool omgedoopt tot St. Servatiusschool. Het openbaar onderwijs verdween en werd verplaatst naar een kleinere school aan de Herbenusstraat 39, die weer Herbenusschool ging heten. Jaren 60 Middelbare Handelsdagschool met vierjarige cursus, het St.-Servaascollege.
                Hm, zit nog wel een kink in de kabel. Ik kom ook een Sint-Mat[t]hiasschool tegen op Herbenusstraat 39, voor het eerst vermeld in 1929 (maar waarschijnlijk ouder), voor het laatst in 1939. Wellicht een meisjesschool, want in 1938 wordt door de Vereeniging Katholiek Onderwijs Maastricht een onderwijzeres gevraagd voor deze school:

                https://resolver.kb.nl/resolve?urn=d...86:mpeg21:p010

                Maar in 1940 is er sprake van een Jongensschool Herbenusstraat 39:

                https://resolver.kb.nl/resolve?urn=d...39:mpeg21:p009

                In en na de oorlog wordt er behoorlijk wat heen en weer geschoven met scholen, ook in verband met confiscaties. In 1945 verhuist de openbare lagere jongensschool van de Spilstraat naar Herbenusstraat 39:

                https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00002

                Ik vermoed dat de katholieke middelbare handelsschool "Sint Servaascollege" in 1948 bezit nam van het gebouw.

                Het is een puzzel, maar dat zijn we hier wel gewend!

                Opmerking


                • #53
                  Jammer dat we geen goede foto van de school op Herbenusstraat 39 hebben, maar ik heb denk ik wel de architect(en). En niet de minsten ook: Victor Marres, waarschijnlijk in samenwerking met . Tenminste als onderstaande aanbestedingen (de eerste was blijkbaar niet succesvol) betrekking hebben op de RK lagere jongensschool aan de Herbenusstraat nr. 39:

                  https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00004
                  https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00004

                  Opmerking


                  • #54
                    Dit is het patronaatsgebouw van de Sint-Mathiasparochie, dat in 1916 gebouwd werd in de Bogaardenstraat (helaas gesloopt), naar een ontwerp van Victor Marres. Alle kans dat de jongensschool aan de Herbenusstraat, waarvoor hij in 1917 een eerste ontwerp maakte, daar op leek.


                    https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...:mpeg21:p00005

                    Opmerking


                    • #55
                      Foto leerlingen voor de ingang schoolgebouw (1976 -1977) is te vinden op https://www.schoolbank.nl/school/mid.../2362622?pos=1. Je zult wel eerst moeten inloggen. De school lag ingeklemd tussen de gronden van de familie Koppen, een bedrijf in oude materialen, Hoogfrankrijk 36 en de binnenterreinen van een aannemer Capucijnenstraat 38.

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Foto leerlingen voor de ingang schoolgebouw (1976 -1977) is te vinden op https://www.schoolbank.nl/school/mid.../2362622?pos=1. Je zult wel eerst moeten inloggen. De school lag ingeklemd tussen de gronden van de familie Koppen, een bedrijf in oude materialen, Hoogfrankrijk 36 en de binnenterreinen van een aannemer Capucijnenstraat 38.
                        Nog meer klassenfoto's en herinneringen van leerlingen van de MEAO St. Servaescollege. De foto's zijn lastig te duiden, soms van een ouder, soms van een nieuwer gebouw. De commentaren geven wel een aardig beeld:
                        • Iemand die in 1965 eindexamen deed: "Ja inderdaad, Vleugels en Verbeet, protestsongs, de fietsenstalling, meisjes in de klas, de gymzaal, de koffieautomaat in de hal, het noodlokaal op de 'speel'plaats, de overgang van de Middelbare Handelsdagschool naar de MEAO, handelscorrespondentie in 4 ( jawel VIER ) talen, het klaslokaal 1e etage naast de lerarenkameer ( extra trapje op ), enz. enz."
                        • Iemand die in 1967 eindexamen deed: "De school lag in die tijd nog aan de Herbenusstraat buiten het centrum [sic!]. Een oud maar toch sfeervol gebouw. Bij het toenemen van het aantal leerlingen kwamen er ook keten op het schoolplein. In het latere nieuwe gebouw hebben wij alleen ons diploma gekregen."
                        • Iemand van de jaargang 1968: "Veel dependances en veel tussenuren."
                        • Zelfde jaargang: "Noodketen op speelplaats en vooral het bijgebouw om de hoek."
                        • Jaargang 1969: "verhuizing meegemaakt van Herbenusstraat naar Amalbergastraat."
                        • Ook van 1969: "Herbenusstraat, Hoog Frankrijk en Capucijnersgang waren de lokaties in de eerste twee jaar."
                        • 1970: "opening Amalbergastraat; Locatie Hoog Frankrijk (naast de Herbenusstraat"
                        • 1971: "Het lage gebouw aan de Amalbergastraat."
                        • 1971: "Opening van de school aan de Amalbergastraat 1 te M'tricht in 1971, door de toenmalig minister van onderwijs, Dhr. van Veen."
                        • 1974: "dependance in Limmel was leuker dan hoofdgebouw"
                        • 1976: "1e jaar les in Limmel. Zooitje ongeregeld. Examen Capucijnenstraat."
                        • 1978: "Die houten aanbouw warm in de zomer tochtig in de winter."
                        • 1980: "De eerste 2 jaar zat ik in het houten gebouw in de Koningklovestraat dat nu afgebroken is. Het laatste jaar in de Capucijnengang in de binnenstad."
                        • 1980: "Opleiding TC voornamelijk in Capucijnengang."
                        • 1981: "ik was een van de weinig jongens die toerisme deed, eerste jaren aan de Amalbergastraat daarna lekker aan de Capucijnenstraat."
                        • 1982: "In de drie jaar die ik hier heb doorgebracht heb ik op 3 verschillende locaties gezeten; 1 jaar amalbergastraat, 1 jaar capucijnenstraat (echt te gek) en 1 jaar bij de (oude mavo) geusselt."
                        • 1983: "Eerst een jaar aan de Capucijnengang, lekker dicht bij het Vrijthof, daarna op de hoek bij de Geusselt."

                        Opmerking


                        • #57
                          Een ware carrousel van vestigingen dus. In den beginne een stuk schoolstrijd, openbaar onderwijs versus het katholieke onderwijsbolwerk. Vorderingen van schoolgebouwen door de Duitser bezetter en de bevrijders. Overigens ken ik het gebouw op de Herbenusstraat 39 op mijn duimpje. Voor een kind een ideale buitenschoolse speelplek. Mijn buurmeisje moest haar middenstansdiploma halen omdat haar vader een glazenwasser/schoonmaakbedrijf uitbaatte. Zij ging dus naar het St.-Servaascollege. Ik heb dit wellicht al eens verteld: ik ging als vakantiewerker tijdens grote vakanties buurman helpen de ramen te lappen van o.a. de betreffende school. Buurmeisje haalde haar diploma. Zij had diverse spiekbriefjes verborgen onder haar rok. Blijkbaar niet ontdekt. Of deze aantekeningen gebruikt zijn, weet ik niet. Eigenlijk geen mededelingen van groot algemeen belang.

                          Opmerking


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Overigens ken ik het gebouw op de Herbenusstraat 39 op mijn duimpje.
                            Als je ooit nog eens een goede foto ervan tegenkomt...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Eigenlijk geen mededelingen van groot algemeen belang.
                            Ter leering ende vermaeck

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Als je ooit nog eens een goede foto ervan tegenkomt...
                              Ik heb een dochter van wijlen Dhr. Verbeet benaderd. Men gaat op zoek naar een foto school Herbenusstraat nr. 39.

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Ik heb een dochter van wijlen Dhr. Verbeet benaderd. Men gaat op zoek naar een foto school Herbenusstraat nr. 39.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X