Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Herbenusstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Lagere school voor on- en minvermogenden aan de Herbenusstraat

    Algemeen Handelsblad 31-01-1911:

    'MAASTRICHT, 30 Jan. In de hedenavond alhier gehouden gemeenteraadszitting werden de plannen vastgesteld voor den bouw der voor on- en minvermogenden aan de Herbenusstraat. Een voorstel tot het bouwen eener school voor zwakzinnige kinderen, tot het in gebruik afstaan dezer school aan de Broeders der Onbevlekte Ontvangenis, werd, na een betoog van dr. Van der Meer, aangehouden tet een volgende vergadering. Volgens dr. Van der Meer zou deze school, waarvan het bouwen geraamd wordt op ƒ 13000 en welke bevatten zou 4 lokalen en een gymnastiekzaal, toch niet aan de eischen voldoen, welke aan zulke school gesteld worden. Een slojdlokaal (?) zou er allereerst moeten zijn. Ook zou dit een soort subsidie zijn, welke de stad geeft aan de Broeders voor het geven van onderwijs aan zwakzinnige kinderen. Trouwens hij zoekt tevergeefs naar verklaringen van deskundigen, die bewijzen, dat aan zoon school hier behoefte bestaat. Liever wilde hij onderzocht zien, of men niet beter deed een school voor achterlijke en spraakgebrekkige kinderen te stichten, waaronder de zwakzinnigen dan ook konden worden gerekend.


    Nieuwsblad van het Noorden:

    26-04-1911 B. en W. van Maastricht hebben aanbesteed het bouwen van een lagere school voor on- en minvermogenden met portierswoning aan de Herbenusstraat. Laagste inschrijver was B. Spreeuwenberg, Venlo, voor f 80.080.

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
      Allé Breur, wel even erbij vertellen dat men naar het begin van dit draadje moet om je aanvulling op waarde te kunnen schatten!
      Dank U; nu hoef ik dit niet meer te 'hervertellen".

      Opmerking


      • #33
        De voormalige St. Servatiusschool Herbenusstraat Maastricht

        Last edited by Breur; 5 augustus 2022, 15:30.

        Opmerking


        • #34
          Overigens: op de speelplaats van de St. Servatiusschool werd veel (straat) gevoetbald door de jeugd. Soms tot ergernis van bepaalde bewoners. Het geluid van de ballen die gevels beroeren is niet altijd even aangenaam (dat is nog zo!). Meestal werd je niet weggestuurd. Dit straatvoetballen heeft zeker meegeholpen aan het feit dat een aantal van deze jongens doorgestroomd zijn naar een voetbalclub zelfs tot hoog niveau. Aan Cruyff courts was toen - jaren 50 en 60 - nog geen behoefte. Echte goals waren er niet (zeker geen netten) en deze onmisbare objecten werden virtueel vastgesteld of simpel aangegeven met jassen op de grond. Een scheidsrechter was niet nodig. Men bepaalde onderling de regels en men hield zich er aan. Wie ontspoorde had pech: die kwam er niet meer "tussen". Drinkflesjes, sporttenues, ouders langs de kant als trainer en ruziemakers waren afwezig. Thuis was het polsen onder het koude water, hoofd onder de kraan en verder met huiswerk of andere karweitjes.

          Opmerking


          • #35
            Ik las op de website van BouwhistorieLoo dat er een bouwhistorisce quickscan gaat plaatsvinden naar de St. Servatiusschool aan de Herbenusstraat 89
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #36
              Slojdlokaal

              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Algemeen Handelsblad 31-01-1911: (...) Een slojdlokaal (?) zou er allereerst moeten zijn.
              Slojd (van het Zweedse 'slöjd') was een vorm van handenarbeid die als schoolvak werd gegeven. Men werkte vooral met hout, maar ook met papier en garens. Het was een soort knutsel-uur, waarbij de leerlingen kleine voorwerpen leerden maken en daardoor inzicht kregen in materialen en dimensies.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 juli 2022, 15:40.

              Opmerking


              • #37
                Heb me afgelopen dagen vrij intensief bezig gehouden met de Herbenusschool / Sint-Servatiusschool en daar is het volgende artikel uit voortgekomen:

                https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-ServatiusschoolClick image for larger version

Name:	2022 Maastricht, Herbenusstraat, St-Servatiusschool (05).jpg
Views:	132
Size:	471,7 KB
ID:	105544Click image for larger version

Name:	2022 Maastricht, Herbenusstraat, St-Servatiusschool (06).jpg
Views:	125
Size:	522,7 KB
ID:	105545

                Opmerking


                • #38
                  Heel af en toe staat er een naam van de brons gieterij en kunstenaar op de voet.
                  Ik kom er vaker langs maar een trapladder heb ik niet onder de arm.
                  Dat wordt weer een kwestie voor "wie is dit" ?
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #39
                    Ik zal eens informeren bij iemand die naast de portierswoning heeft gewoond in de jaren 50. Dan weten we in ieder geval of het een latere toevoeging is of niet.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      Heel af en toe staat er een naam van de brons gieterij en kunstenaar op de voet.
                      Ik vermoed dat het zandsteen is. Een beetje groen uitgeslagen door de algen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ik zal eens informeren bij iemand die naast de portierswoning heeft gewoond in de jaren 50. Dan weten we in ieder geval of het een latere toevoeging is of niet.
                      Zou mooi zijn.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Zou mooi zijn.
                        Last edited by Breur; 3 augustus 2022, 16:23.

                        Opmerking


                        • #42
                          Dank Breur! Bij deze genoteerd.

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                            Ik vermoed dat het zandsteen is. Een beetje groen uitgeslagen door de algen.
                            U had gelijk ik keek te vluchtig tijdens het passeren.
                            Lijkt me een beeldhouwstuk dat iemand van een kerk heeft hergebruikt.

                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #44
                              Bij Kumulus werden regelmatig steenfragmenten gestort voor de cursus beeldende kunst. Wellicht dat het zo gekomen is.

                              Click image for larger version

Name:	Kumules.jpg
Views:	54
Size:	131,1 KB
ID:	105560

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Bij Kumulus werden regelmatig steenfragmenten gestort voor de cursus beeldende kunst. Wellicht dat het zo gekomen is.
                                Toch vreemd dat zoiets daar rondslingert. Een paar jaar geleden viel me al op dat iemand daar in de buurt allemaal architectuurfragmenten voor de deur had liggen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X