Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Klevarie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Clio
    replied
    'Parken-ensemble': toe maar. Hier en daar wat stukken grasland, maar misschien doe ik het rapport onrecht en ben ik daar te weinig bekend.

    Kennelijk had men alleen aandacht voor de schoormuur, niet voor wat er eventueel nog onder het maaiveld zat.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Cultuurwaardenonderzoek Klevarie

    Nog even terughalen hoe men er in 2009 over dacht:

    Adres:
    St. Servaasbolwerk
    Objectnaam:
    Schoormuur aan de Polvertorenstraat
    Status:
    Kenmerkend
    Objectomschrijving:

    Schoormuur van de tweede middeleeuwse stadsommuring. De
    schoormuur werd pas aan het eind van de 18de eeuw aan de oostzijde van
    de stadsmuur opgericht. Een identieke schoormuur werd aan de andere
    zijde van de Tongersepoort opgetrokken en deze is nu nog zichtbaar in de
    tuin van het vml. Jezuïetenklooster.
    De schoormuur is opgebouwd met mergelblokken en bezit een bekleding
    van baksteen. Tegen de buitenschil staan op regelmatige afstanden van
    ca. 15 meter bakstenen steunberen aan beide zijden van de schoormuur.
    De huidige buitenschil dateert uit de 19e eeuw en bestaat uit
    schuinopgemetselde muurvakken die tussen de steunberen zijn
    aangebracht.

    Waardering:
    Het restant van de schoormuur is van cultuurhistorisch belang voor de
    geschiedenis en de ontwikkeling van de stad Maastricht. De schoormuur
    is een van de weinige delen die van de vroegere schoormuren behouden
    bleef. De muur is ook van belang als voorbeeld van de constructiewijze
    van een grondkerende schoormuur.
    De schoormuur is vormt samen met de bomengroep een beeldbepalende
    structuur in het parkensemble van het Klevarieterrein ...

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ze zijn gelukkig wél zuinig. Bewaren de klinkers voor de volgende bestrating en zo... En als men de Klevarie-bevolking een beetje wil terug dringen, is zo'n hoge stapel stenen pal achter wat bankjes in het 'park' natuurlijk best handig.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Bedankt Ton voor het volgen van het verwijderen van o.a. een stadsmuur daterend uit de 18de eeuw ? volgens Dagblad De Limburger. Niks bijzonders deze muurresten, zo meldde een archeologische dienst. Omwonenden en bewoners van Klevarie mogen waarschijnlijk nog een tijdje tegen de puinhopen aankijken. Wat zal er uiteindelijk gerealiseerd worden en heeft de mening van de buurt nog invloed op het bouwproces?

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Dank voor de foto's, Ton. Hebben we tenminste op MO nog een klein aandenken.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Zijn ze verwijderd (weggehaald) of bedekt met grond?

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Goed zo!Ruim maar op. Komt nooit meer terug!:(

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Guinness Bekijk bericht
    Om te beginnen heb ik geen idee hoe ik foto's moet insluiten zodat ze zichtbaar worden in de post. Misschien dat iemand dat even kan uitleggen? ....
    Guinness, kijk eens hier: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=254

    Misschien is dit wat je zoekt, zo niet dan horen wij het graag.

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Plaatje

    Hier heb ik even aangegeven waar de opgraving is.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Dank voor de foto's, Guinness. Ik heb echter wat moeite met me te oriënteren. In welke richting zijn de foto's genomen?

    'Voor de vuist weg' ga ik er altijd van uit dat de Hertogsingel is aangelegd op de volgestorte droge gracht aan de veldzijde van de stadsmuur. Op foto's uit ca, 1920 De fundamenten van de muur liggen dus iets meer naar het stadscentrum toe. Maar hoe ver?

    Staat de westelijke bebouwing van het Sint Servaasbolwerk binnen of buiten de muur? Loopt de muur echt op het terrein van Klevarie, of gaat het om andere fundamenten?
    Om te beginnen heb ik geen idee hoe ik foto's moet insluiten zodat ze zichtbaar worden in de post. Misschien dat iemand dat even kan uitleggen?

    De muur loopt ruwweg Noord-Zuid midden over de oude parkeerplaats. En staat in het verlengde van de oude stadsmuur bij Abrahams Look (AL) maar ongeveer 10-15 meter er voor. Die oude muur bij AL is niet de orginele stadsmuur maar een schoormuur die is gebouwd als grondkering. Bij het ten tonele verschijnen van het geschut waren de 'dunne' middeleeuwse muren absoluut niet bestand tegen de projectielen uit de kanonnen en verbrede men de muren met een hoop grond.

    Op jouw vraag terug te komen Ingrid, de muur loopt zo ongeveer door tot AL maar maakt dan een bocht links naar de Hertogsingel en dan weer een bocht rechts om ongeveer halverwege Hertogsingel-Sint Nicolaastraat zijn weg weer te volgen naar de Brusselsepoort.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Achter de mergel plateaus zie je de oude muur/fundering .
    Zien we hier de resten van de peilers van de weergang aan de stadszijde?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Omwonenden Klevarie stappen naar rechter

    Omwonenden Klevarie stappen naar de rechter, lezen wij in Dagblad De Limburger van 8 mei 2014.
    De omwonenden hebben o.a. kritiek op de bouwhoogte en vragen om vernietiging van de omgevingsvergunning en een aangepast plan.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Resten fundering tweede omwalling
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 februari 2022, 13:12. Reden: herstel diakritische tekens

    Leave a comment:


  • Guinness
    replied
    Resten tweede omwalling opgegraven!

    Hier wat foto's
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Als er ook maar een iets pietsje gaat gevonden worden aan archeologische vondsten, kan het jaren stop liggen

    Leave a comment:

Bezig...
X