Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rondom het voormalige Faliezustersklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rondom het voormalige Faliezustersklooster

    Op zoek naar sporen van een oude doorbraak naar de binnenplaats van de voormalige Minderbroederskerk - het huidige HCL - kwam ik vissluiproutes, een enkel "hunebed", bloeiende lelies en andere mooie kleurschakeringen tegen. Zelfs het huis van mijn grootmoeder staat nog op dezelfde plek

    Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:36.

  • #2
    Skitterend!
    Waar komt dit trouwens vandaan?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Skitterend!
      Waar komt dit trouwens vandaan?
      Ik dacht van het voormalig plantsoen op het Vrijthof.

      Opmerking


      • #4
        Dat geloof ik niet, ik kan er tenminste geen enkele afbeelding van vinden. Maar waar komt het dan wel vandaan? Ik meen dat er eigenlijk nog een vaas bovenop moet staan, c.q. dat dat platte ding dat onze putti vasthouden een plantenschaal is. Ik weet dat ik er iets over heb gelezen, maar waar? In de HEM kan ik het niet (meer) vinden.

        Opmerking


        • #5
          Wordt tijd voor een HAAR !

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Ik dacht van het voormalig plantsoen op het Vrijthof.
            Is er niet eens een fontein (van St. Servaas?) van het Vrijthof verplaatst richting parkje bij de Faliezusters? Staat me iets van bij, en ik vermoed dat Breur het daar ook over heeft.

            Opmerking


            • #7
              Toch even de boekenkast ingedoken; en zowaar!

              Ik citeer:

              "Rondom dat 17de eeuwse Vrijthof, dat een stuk lager lag dan het huidige, en dat meer leek op een wei, stond een laag muurtje. Er overheen liepen diagonaalsgewijze twee rijen linden. Waar die elkaar in het midden kruisten, was in de bodem een stenen bassin waarin het water kwam de St. Servaasbron in Biesland dat via een houten pijpleiding naar toe werd geleid. Het middelpunt werd gevormd door een grote hardstenen peervormige vaas, waarin drie engelenkopjes die het water in het bekken spoten. Het geheel werd bekroond door een St. Servaas beeld onder een baldakijn."

              Bron: Maastrichtse Monumenten Taal, Fons van Hees, 1979.

              Nog geen alzheimer, ik had dit een paar jaar geleden gelezen.

              Opmerking


              • #8
                Mijn historisch visueel geheugen lijkt nog in takt.

                Opmerking


                • #9
                  In de Maasgouw heeft hierover een artikel gestaan, in 1934 is dit in de vorm van een publicatie verschenen onder de titel:
                  "Over de St. Servaasfontein op het Vrijthof in de 17e eeuw".
                  Deze publicatie is o.a. nog te koop bij Libarie Stille in Maastricht.

                  In het Mestreechtersteerke ( http://www.mestreechtersteerke.nl/pa...aasfontein.htm ) wordt over deze fontein het volgende vermeld:
                  Rondom de 17e eeuwse Vrijthof, dat een stuk lager lag dan het huidige, en dat meer leek op een wei, stond een laag muurtje. Er overheen liepen diagonaalsgewijze twee rijen linden. Waar die elkaar in het midden kruisten, was in de bodem een diep geplaveide cirkelvormige kom in de bodem van het plein. Het bassin waarin het water kwam van de St.Servaasbron in Biesland dat er via een houten pijpleiding naar toe werd geleid, was toegankelijk dmv zes rondomlopende trappen De fontein gebouwd door twee Waalse steenhouwers, N.Rypet en M. Dhonneur, kwam in het midden te staan. De fontein bestond uit een kelkvormige vaas die was gedecoreerd met drie vergulde putti in hoogreliëf. De engeltjes sloegen hun vleugels breed uit en hun monden waren wijd geopend. Hieruit stroomde het bronwater richting het bassin. In het bassin. In het bassin lagen drie hardstenen dolfijnen die de waterstralen met hun bek opvingen. In het water zwommen ook echte vissen, waaronder karpers en snoeken. De vaas van de fontein werd bekroond met een deksel waarop een beeld van St.Servaas stond. Hij maakt met zijn rechterhand het zegende gebaar en in zijn linkerhand draagt hij zijn bisschopsstaf. het beeld droeg een Latijns opschrift. Volgens een vertaling van Ph. van Gulpen was daar te lezen: "reiziger vereer deze bron, die ge hier ziet, want zij is heilig, en hetzij ge dorst, hetzij ge koorts hebt, drink ervan, leef, vaarwel. Daartoe vermaant u de vertrouwde naam van Sint Servatius". Om het beeld te beschermen werd er een baldakijn met bronzen zuiltjes rond het beeld geplaatst.

                  Opmerking


                  • #10
                    Lijkt mij toch niet dezelfde vaas?

                    Opmerking


                    • #11
                      Nee, ik denk ook niet dat dit het beeld is dat nu bij de Faliezusters staat. De afbeelding en de beschrijving past volgens mij wel bij de omschrijving die burgemeester citeert uit 'Maastrichtse Monumenten Taal'. We zijn dus nog niet klaar met zoeken!

                      Opmerking


                      • #12
                        Op deze foto is het basement beter te zien; die drie grapjassen hebben hun mond gesloten; water kan er niet uitspuiten:
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #13
                          Dit lijkt meer op de fonteinvaas zoals beschreven:

                          Opmerking


                          • #14
                            Of is hier het poortje te zien (afkomstig van http://www.maastricht.lu/photo_galle...e/pvink2.jpg)?

                            Opmerking


                            • #15
                              Goede vondst, Breur. Daar gaat die beschrijving van Van Hees dus over.

                              Hermanw heeft dus gelijk:
                              We zijn dus nog niet klaar met zoeken!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X