Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    uhm deze?
    http://www.sitevanjo.nl/Scala/Album/...er/index2.html
    sint Teunisstraat ?
    volgens mij wel

    YES! Het is dus een gevelpartij aan de Boschstraat. Op deze plek staat nu het Bastionhotel en een appartementencomplex.

    Dank Antonius!

    Het is dus niet de Sint Teunisstraat.

    Opmerking


    • #62
      oude historische foto's

      overigens ook terug naar de homepage enkele mooie oude plaatjes van maastricht EN Wyck
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #63
        Kop van de Boschstraat

        Geweldig, Antonius, spot on! Het bijschrift van de foto vermeldt: Sint Teunisstraat, maar dat is bedrieglijk.
        1. 'Sint Teunisstraat' is een nieuwe straatnaam, van ná de sanering van het Boschstraatkwartier (ter herinnering aan de vroegere Sint Antoniusstraat); die kan dus niet worden toegepast op een situatie in 1905.
        2. De betreffende panden staan bovendien aan de Boschstraat, niet aan wat nu de Sint Teunisstraat heet; ze zijn naar het mij lijkt inmiddels alle afgebroken. Hier staat nu (onder meer?) het hotel-garni Bastion.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 14:06.

        Opmerking


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          overigens ook terug naar de homepage enkele mooie oude plaatjes van maastricht EN Wyck
          Deze 132 afbeeldingen zijn als een zip bestand te downloaden.

          http://www.sitevanjo.nl/Scala/Oude%20Foto's.html .

          Gratis zip software (om te un-zippen):

          http://www.izarc.org/ .

          http://www.7-zip.org/ .

          Ik gebruik ze beiden; probleemloos na ongeveer 7 jaar.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #65
            dank je, maar ik baseerde me enkel op de beeldinformatie

            bomen waren er te zien zo veel straten met bomen in het oude centrum zijn er niet
            en toen deze http://www.ppsimons.nl/stamboom/maas...rsterking2.htm

            waarbij er ook nog eens bitter weinig van dat soort mansarde-kap (op het hoekpand) gebruikt zijn

            en zie daar 'par blue' met TinEye plugin kun je razendsnel beelden via beeldherkenningsoftware traceren.

            mvg
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Deze 132 afbeeldingen zijn als een zip bestand te downloaden.

              http://www.sitevanjo.nl/Scala/Oude%20Foto's.html .

              Gratis zip software (om te un-zippen):

              http://www.izarc.org/ .

              http://www.7-zip.org/ .

              Ik gebruik ze beiden; probleemloos na ongeveer 7 jaar.
              beste Sjef,
              volgens mij hoef je in windows XP / Vista / windows7 enkel de rechtermuisknop te gebruiken om gecomprimeerde mappen te unzippen
              daar het zip compressie"tool" een onderdeel is van Windows

              alsook in OpenSuse linux is een uitpak programma / tool standaard ingebouwd.
              mvg
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #67
                pleidooi voor een technisch overzicht

                Heren, heren, rustig an!

                Zou het niet goed zijn als al die technische aanwijzingen en details (zowel oude, als de huidige nieuwe) niet alleen passim in diverse threads aan de orde kwamen, maar standaard ook geplaatst zouden worden in een algemene rubriek betreffende de site, ook al is dat 'dubbel'?

                Sjef heeft mij al tenminste twee keer een bepaalde problematiek uitgelegd, maar ik ben het prompt weer vergeten, en ook in welke discussie dat was. Waarom niet een algemene technische vraagbaak-rubriek, zodat je gemakkelijk iets kunt nalopen zonder de meer algemene zoekfunctie te gebruiken?
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 15:08.

                Opmerking


                • #68
                  Boschstraat 25

                  Teruggrijpend op bijdrage # 72: het adres van het pand Bidlot-Beerts is volgens het Adresboek Maastricht (1905) Boschstraat 25. Het was een café aan de kop van de straat. 'In de Slagersrust' lijkt niet helemaal correct te zijn. Mogelijk luidde de tekst in zwierige letters: 'In de Jagersrust', een meer gebruikelijke benaming.

                  Met dank voor de adresgegevens aan mijn oud-collega Jo Boetsen (RHCL).
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 juni 2010, 02:18.

                  Opmerking


                  • #69
                    Onderstaande panden in de Boschstraat, komen niet voor in het zeer lijvige boekwerk:

                    De monumenten van geschiedenis en kunst in de provincie Limburg;
                    Eerste stuk
                    De monumenten in de gemeente Maastricht
                    vijfde aflevering
                    's Gravenhage
                    MCMLIII (1953)

                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                      Onderstaande panden in de Boschstraat, komen niet voor in het zeer lijvige boekwerk: De monumenten van geschiedenis en kunst in de provincie Limburg; Eerste stuk: De monumenten in de gemeente Maastricht; vijfde aflevering, 's Gravenhage MCMLIII (1953)
                      Nee, dat is logisch.

                      Ten eerste was het boek de uitwerking van onderzoek uit met name de jaren 1920 (de zgn. Voorlopige lijst...), en toen stonden die panden er nog.

                      Ten tweede was de opzet van de uitgave gericht op oude architectuur, waarbij de negentiende eeuw als een waterscheiding fungeerde. Alles uit die tijd was niet erg belangrijk, maar wat daarna kwam was niet eens vermeldenswaard. Ook werd in de 'Monumenten' niet elk interessant pand beschreven.

                      Niettemin, het zou geweldig jammer zijn geweest als we die uitgave van Van Agt en consorten niet hadden gehad.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 15:52.

                      Opmerking


                      • #71
                        Timmerfabriek

                        Timmerfabriek: nu of nooit.

                        Na vele jaren van voorbereiding moet de gemeenteraad van Maastricht eind juni 2010 beslissen over het beschikbaar stellen van € 39,8 miljoen voor de realisatie van het cultureel centrum De Timmerfabriek (T-fabriek).
                        Dagblad De Limburger plaats een artikel, en stelt nu reeds vast dat het een complex project is.

                        Het artiekel is als een PDF bestand te downloaden c.q. te bekijken.



                        Plan
                        Er is een structuurontwerp gemaakt in overleg met de cultuurinstellingen om met de herbestemming van de Timmerfabriek de culturele infrastructuur van de stad op te waarderen.

                        Puntgewijs omvat het plan onder meer de volgende elementen:
                        • filmzalen voor filmhuis Lumière;
                        • repetitieruimtes voor het Huis van Bourgondië;
                        • een presentatiezaal (ongeveer tweehonderd stoelen) voor het Huis van Bourgondië;
                        • een werkplaats voor muziekproductiehuis Intro-In Situ;
                        • een repetitieruimte voor Toneelgroep Maastricht;
                        • een cultuurcafé;
                        • een restaurant/grand-café;
                        • foyerruimtes en kantoorruimtes;
                        • ruimte voor stedelijke muziekuitvoeringen en evenementen;
                        • de bouw van een zaal (ongeveer vierhonderd stoelen) voor Theater aan het Vrijthof en Toneelgroep Maastricht;
                        • een artiestenfoyer en laad- en losruimtes;
                        • een fietsenstalling.
                        Last edited by SJEF †; 22 juni 2010, 08:43. Reden: toevoeging afbeelding
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #72
                          Groen licht voor plan Timmerfabriek

                          Het plan om van de voormalige Timmerfabriek van Sphinx een cultuurhuis te maken heeft groen licht gekregen van de Maastrichtse gemeenteraad. Het voorstel werd met 27 stemmen voor en 9 tegen aangenomen.

                          Cultuurwethouder Jacques Costongs sprak van een strategische keuze waar de hele stad baat bij heeft, omdat cultuur voor steden als Maastricht als een van de economische motoren geldt. De liberale oppositiepartijen en de SP waren het daar niet mee eens. Zij spraken van onverantwoorde uitgaven in een tijd van bezuinigingen.

                          Dagblad De Limburger, 30-06-2010
                          Goed nieuws. Investeren in de toekomst van de stad, ook bij tegenwind. Da's mijn mening...

                          Opmerking


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Goed nieuws. Investeren in de toekomst van de stad, ook bij tegenwind. Da's mijn mening...
                            Ik vind dit echter geen goed nieuws. De zoveelste cultuurtempel. Binnenkort komt er ook nog een in een gedeelte van de St. Lambertuskerk bij en dat terwijl bijvoorbeeld een recent initiatief als AINSI nu al weer noodlijdend is. Waarom gaan zoveel Maastrichtenaren dan toch nog naar Luik ? Het aanbod is daar veel gevarieerder en de kwaliteit/de programmering een stuk beter. Bovendien is de bereikbaarheid daar ook beter. Mijn oudste zoon reist stad en land af naar pop/muziek concerten. In Maastricht komt hij helaas nooit, geen aanbod volgens zijn eisen. Zit daar nu niet het probleem ?

                            Opmerking


                            • #74
                              Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en er is altijd een kans dat zo'n plan, om welke redenen dan ook, mislukt. Dat zou ontzettend jammer zijn, want die Timmerfabriek is wel een prachtige locatie.

                              Ik ben in 1986 in Amsterdam gaan wonen, het jaar dat de Stopera (het Muziektheater) geopend werd. Tot die tijd bestond er in heel Nederland geen operagebouw, De Nederlandse Opera en het Nationaal Ballet speelden in de Stadsschouwburg (met krap 900 stoelen, waarvan de helft nauwelijks zicht heeft op het toneel). Veel mensen hadden er een hard hoofd in dat een stad als Amsterdam een operagebouw met 1200 stoelen kon vullen. Dat is geen probleem gebleken; veel opera's zijn binnen een paar dagen na de start van de kaartverkoop uitverkocht. De stadsschouwburg is niet leeggelopen; integendeel, daar is onlangs een nieuwe zaal met 500 stoelen bijgebouwd. Hetzelfde is gebeurd met het nieuwe Muziekgebouw aan 't IJ, dat samen met het Concertgebouw en de Beurs van Berlage het aanbod van klassieke muziek enorm heeft versterkt.

                              Op een of andere manier heeft het aanbod hier dus de vraag gecreëerd, terwijl die vraag er vantevoren nauwelijks was. Mensen zijn toch nieuwsgierig naar zo'n nieuwe locatie, gaan een keer kijken, nemen misschien een abonnement en een deel van dat publiek blijft terugkomen.

                              Zou dat in Maastricht (op kleinere schaal) ook niet het geval kunnen zijn?

                              Opmerking


                              • #75
                                Ik ben er even uit geweest (zal voor jullie wel oud nieuws zijn), maar ik las zojuist in 'Lumiere Magazine' dat op 29 juni de gemeenteraad definitief heeft ingestemd met de verplaatsing van Lumiere naar de Timmerfabriek. De directie, Nico Haenen & David Deprez, geven aan achter deze moeilijke beslissing te staan. Redenen: grotere capaciteit, overstap naar digitale projectie, de foyer kan het aantal bezoekers niet aan, onderhoud aan het huidige gebouw is er veel en kostbaar. Interessant genoeg geven de heren aan dat ze ook aan andere oplossingen gedacht hebben: de Augustijnenkerk en het oude postkantoor. Haenen & Deprez geven aan dat het een moeilijke beslissing was, omdat de huidige kleinschaligheid in het geding kan komen.

                                Persoonlijke noot: Ik vraag me of in hoeverre druk vanuit de gemeente een rol heeft gespeeld in de besluitvorming.... Daarnaast zou ik het oude postkantoor een geweldige locatie vinden voor een filmhuis. Het heeft de uitstraling en prachtig gelegen naast het theater. Neemt niet weg dat de Timmerfabriek ook geweldige mogelijkheden biedt; ik hoop dat de intieme sfeer toch bewaard kan blijven.

                                Jammer vind ik het voor de (bewoners van) Bogaardenstraat. Het filmhuis trok toch mensen die je wel `s avonds in een donker straatje wil tegenkomen; het bracht wat leven van 'goed volk'.

                                Wat zou men met het huidige gebouw gaan doen? Daar kun je een paar prachtige woningen/appartementen in bouwen. Burgemeester koopt wel (voor een zacht prijsje)!

                                (Lees zojuist dat El Loco ook het raadsbesluit al meldt... Ik lig achter)
                                Last edited by burgemeester; 23 augustus 2010, 19:25. Reden: aanvulling - gemist bericht van El Loco

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X