Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    ‘Staar’ verhuist naar muziekschool Kumulus

    Dagblad De Limburger 26 juni 2012:

    ‘Staar’ verhuist naar muziekschool Kumulus
    WYCK Groepsgewijs in diverse lokalen oefenen
    door onze verslaggeefster

    MAASTRICHT – Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar houdt haar repetities vanaf 13 augustus in de muziekschool van Kumulus in Wyck.

    Daarmee komt een eind aan het jarenlange verblijf van de ‘Staar’ in de Augustijnerkerk aan de Kesselskade. Het gebouw d’n Awwestiene blijft wel eigendom van de Maastrichtse zangvereniging. De muziekschool biedt meer ruimtelijke faciliteiten. Zo kan daar groepsgewijs in verschillende lokalen tegelijk worden gerepeteerd, zo laat de Staar weten. De repetities, elke maandag en donderdag van 20.00 tot 22.00 uur, zijn vrij toegankelijk voor iedereen. Meer informatie: www.mastreechterstaar.nl

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Muziekgieterij verhuist naar Timmerfabriek

    De Muziekgieterij verhuist in het najaar naar de Timmerfabriek in Maastricht. Het poppodium kan daar maximaal 3 jaar blijven totdat er een nieuwe vaste locatie voor de Muziekgieterij is gevonden.
    Dat heeft cultuurwethouder Jacques Costongs (PvdA) zojuist aan de Maastrichtse gemeenteraad bekendgemaakt. De capaciteit van de Muziekgieterij zal op de tijdelijke locatie verdubbelen; er kunnen 500 mensen naar een concert kijken. De repetitieruimtes en opnamestudio verhuizen niet mee naar de nieuwe locatie; deze blijven op de oude locatie aan de Bankastraat.

    (Bron: MaastrichtAktueel, 27-6-2012)
    Prima oplossing toch? Misschien bevalt het wel zozeer dat ze er willen blijven. Wordt het meteen een stuk makkelijker voor de gemeente om de exploitatie van de Timmerfabriek rond te krijgen.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Vind het zelf best aardig en dat idee met de bar in de elektriciteitscentrale klinkt ook helemaal niet slecht... in de zomer aan het water! Loat goan, loat goan.

    Waar komt die naam 'Hennebique' eigenlijk opeens vandaan? Nog nooit van gehoord.
    't Is ook niet zo slecht, dus gaan met die banaan, indeed.

    François Hennebique was een Franse constructeur en een pionier van de ontwikkeling van bouwsystemen met gewapend beton.

    De volgende beschrijving van het Hennebiquegebouw, hier kistenmakerij en zagerij genoemd, is overgenomen uit het cultuurhistorisch rapport van Res Nova, behorende bij de gemeentelijke inventarisatie Timmerfabriek uit 2010:
    OMSCHRIJVING
    De kistenmakerij en zagerij uit 1911 is tussen het kantoor en de elektrische centrale gebouwd. De gewapend betonnen constructie is aan de zuidgevel goed zichtbaar. Het uiterst zakelijke karakter van het gebouw vertaalt zich in een strenge indeling die primair bepaald is door de afstand tussen de diverse kolommen en balken, maar gelijktijdig rekening houdt met de geleding van de toonzaal links. De muren zijn dichtgezet met op elkaar gestapelde vierkanten blokken, het metselwerk had geen dragende functie. De gevel is opgedeeld in vier traveeën, waarbij de meest oostelijke travee qua breedte afwijkt van de overigen. De kozijnen zijn samengesteld uit smalle stalen profielen. De dakrand is van onafgewerkt beton. De vensters op de eerste verdieping zijn rechthoekig. In tegenstelling tot de één jaar eerder gebouwde machinehal is hier geen enkel decoratief ornament op de gevel aangebracht. Ingeklemd tussen twee representatieve volumes, is de architectonische uitstraling hier gereduceerd tot een abstract spel van horizontale en verticale lijnen dat gedicteerd wordt door de constructie. Het interieur wordt gekenmerkt door de ruwe afwerking van de betonconstructie. Alles is bloot gelaten en niet verborgen achter een stuc- en verflaag. De wisselwerking tussen organische analogie, decorum en rationeel bouwen heeft juist in relatie tot de beide flankerende gebouwen een duidelijk stempel op de kistenmakerij en zagerij gedrukt. Het gebouw stond in open verbinding met het in 1905 gebouwde kantoor. Aan de oostzijde reikte echter alleen het souterrain tot aan de machinehal van de elektrische centrale, waarschijnlijk vanwege de ‘tunnel’ die vanaf de machinehal naar de overzijde van de Boschstraat liep. De bovenliggende verdiepingen zijn in de jaren dertig geplaatst. Dit verklaart de discrepantie tussen de drie westelijke traveeën en de meest oostelijke. De reden voor deze toevoeging is vanuit de kistenmakerij niet zichtbaar. Zij gaat schuil achter een vuurbestendige muur (zij heeft dus waarschijnlijk iets te maken met de naastgelegen machinehal). De twee rolpoorten in het souterrain vervangen de oorspronkelijke houten dubbele deuren. De kistenmakerij en zagerij geldt als een zeer vroeg voorbeeld van zowel betonbouw in het algemeen als meer specifiek de toepassing van het Hennebique systeem. Het gebouw is op nationaal niveau zeldzaam en is regionaal gezien het oudste voorbeeld van het monolithische constructiesysteem van Hennebique dat hier op zeer ranke wijze is toegepast. De belevingswaarde in deze hal is zeer gaaf gebleven.

    WAARDERING
    Het bouwwerk is “dominant†gewaardeerd vanwege zijn ruimtelijk-historische samenhang, architectuurhistorische en cultuurhistorische waarden en meer in het bijzonder omdat:
    • Het gebouw deel uit maakt van een negentiende-eeuwse industrieel gebied.
    • Het een zeer vroeg voorbeeld bevat van een betonconstructie die ook aan de gevel zichtbaar is;
    • Het een zeer vroeg voorbeeld van een toepassing van het systeem Hennebique is. Deze is tevens op een uiterst ranke manier uitgevoerd.
    • De gebouwen betekenis hebben voor de plaatselijke geschiedenis als voorbeeld van een type bebouwing behorende bij het fabriekscomplex.

    RICHTLIJNEN
    Zie toelichting
    • Voor de algemene richtlijnen voor dominante en kenmerkende bouwwerken, alsmede de waardevolle cultuurhistorische elementen, zie paragraaf 2.1 van dit rapport.
    • In de kistenmakerij zal in de toekomstige plannen de entree tot de binnenplaats worden gerealiseerd. In tegenstelling tot de richtlijnen op pagina 57 van deel 1a, Prima Vista zijn bij het plaatsen van de entreepartij de twee meest westelijke traveeën gekozen. Dit heeft als reden om de latere invulling uit de jaren dertig te handhaven en om daarmee de bouwgeschiedenis afleesbaar te houden. Bovendien ontstaat hier de mogelijkheid om in de toekomst een muziekhal te vestigen.
    • Ruwe afwerking betonconstructie in grote hal zoveel mogelijk intact laten
    • Bouwsporen van aanpalende gebouwen in het zicht laten
    • Bij eventuele verbinding met het magazijn de locatie van het vroegere boogvenster als uitgangspunt voor doorgang nemen.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Misschien wat overdreven, maar ik vind de oplossing van die opengewerkte gevel van het Hennebiquegebouw ook wel erg simplistisch gevonden.
    Vind het zelf best aardig en dat idee met de bar in de elektriciteitscentrale klinkt ook helemaal niet slecht... in de zomer aan het water! Loat goan, loat goan.

    Waar komt die naam 'Hennebique' eigenlijk opeens vandaan? Nog nooit van gehoord.

    Klik net even op dat linkje van het Holland Hoogbouw Forum, Loco. Maar van binnen ziet het er op de rendering toch wel heel mooi uit! Ik word hoe langer hoe blijer!
    Last edited by burgemeester; 31 mei 2012, 21:40.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Je hebt gelijk, laten we maar snel terug naar de Timmerfabriek gaan
    Allez dan maar... Wat vinden jullie van de architectonische kwaliteit van het plan? In het Maastrichtse draadje op het Holland Hoogbouw Forum schreef iemand dat hij/zij de entree "echt om van te walgen" vindt. Misschien wat overdreven, maar ik vind de oplossing van die opengewerkte gevel van het Hennebiquegebouw ook wel erg simplistisch gevonden. Het gaat om het linker witte gebouw:

    Links: Hennebiquegebouw. Rechts: electriciteitscentrale

    En dit is dus het plan:


    De website van de architecten Verlaan en Bouwstra zegt er het volgende over:
    "De entree van het filmhuis, de keuken en de kantoren van het filmhuis worden ondergebracht in het aangrenzende ‘Hennebiquegebouw’ dat de drie hallen koppelt met de Timmerfabriek. In dit bestaande gebouw wordt een doorbraak gerealiseerd met een grote luie trap. Deze koppelt het Bassin aan de Binnencour, de centrale binnenplaats van het fabriekscomplex en vormt daarmee direct de hoofdentree van het totale Cultuurcluster."

    De manier waarop de filmzalen in de bestaande gebouwen zijn ingepast vind ik wel weer mooi:
    "Na een grondige restauratie en verbouwing zullen de drie bestaande hallen onderdak bieden aan het Maastrichtse filmhuis Lumière en een bijbehorende horecagelegenheid. De 6 filmzalen van het filmhuis, met een totale capaciteit van ruim 500 man, worden in de drie karakteristieke hallen geplaatst. De onderste drie worden deels in de grond gedrukt waardoor er meer ruimte ontstaat om de oude kapconstructies te blijven ervaren. Bovenop deze drie zalen ontstaat een doorlopende foyer die de drie hallen met elkaar koppelt. In de voormalige elektriciteitscentrale, de hal direct aan het bassin, staat een horecagelegenheid gepland met een terras aan het water. Deze horecagelegenheid biedt bezoekers de gelegenheid om tussen de oude ketels van de centrale te lunchen of te dineren, eventueel gecombineerd met een bezoek aan het filmhuis dat direct met de horeca verbonden is."
    De grootste filmzaal wordt overigens nieuw gebouwd, achter de bestaande ketelhuizen, maar wordt wel daarmee verbonden.

    Het door de gemeenteraad aangenomen plan voor de Timmerfabriek is een gezamenlijk ontwerp van Verlaan & Bouwstra en JHK Architecten. Het lukt mij niet om op die laatste website te komen. Hier nog wat foto's van de huidige toestand.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    waarom niet? Ik moet ook flink dokken om 'n paar keer per week m'n moeder te helpen.
    Is wel off-topic
    Is daar geen korting op het parkeertarief voor te krijgen olijfje ?

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Er zit voldoende vis in het Bassin. Wel is het stilstaand water en treft je er zelden interessante vissen aan zoals in de grensmaas. Vissen uit de Maas kunnen via een omweg wel dit water bereiken. Het uitdiepen van het water in de natte vestingwerken (Cabergerweg tot aan de plaquette van Dibbets en het verbindingskanaal) zou de visstand goed doen. Maar dan zitten we te dweilen in de plannen van het Noorderpark. Ook zou je langs bepaalde stukken kademuur, smalle langwerpige bakken kunnen hangen, een soort vergiet, waarin inheemse moeras- en waterplanten zouden kunnen groeien. Wellicht wordt er een interessant insect ontdekt door een MO-er en zal dit beestje een leuke naam worden toebedacht.
    Breur er zit zeker veel en een variant aan vissoorten in het Bassin.
    Het grootste probleem is dat de gemeente niet te porren is zoals bv parkeerplaatsen voor vissers ,maar dat is op meerdere plaatsen zo ook bij
    de geusselt vijvers .

    Ouderen moeten of te ver lopen met hun spullen e.d en betaalt parkeren is ook geen optie om er een paar uurtjes tegaan vissen .

    Ook een regeling welk studenten genieten wat parkeren geldt is ook geen
    optie welke de gemeenten zou kunnen toepassen voor vissers .

    Het is al vaker aangekaart bij de gemeenten maar helaas tot op heden ......

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Die poenerige boten aan de overkant vind ik ook maar niks, maar goed, ieder het zijne.
    Zit er een beetje vis in het Bassin?
    Er zit voldoende vis in het Bassin. Wel is het stilstaand water en treft je er zelden interessante vissen aan zoals in de grensmaas. Vissen uit de Maas kunnen via een omweg wel dit water bereiken. Het uitdiepen van het water in de natte vestingwerken (Cabergerweg tot aan de plaquette van Dibbets en het verbindingskanaal) zou de visstand goed doen. Maar dan zitten we te dweilen in de plannen van het Noorderpark. Ook zou je langs bepaalde stukken kademuur, smalle langwerpige bakken kunnen hangen, een soort vergiet, waarin inheemse moeras- en waterplanten zouden kunnen groeien. Wellicht wordt er een interessant insect ontdekt door een MO-er en zal dit beestje een leuke naam worden toebedacht.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bulles Bekijk bericht
    Alleen moet je nu afvragen of het bij de 20 miljoen blijft! Als je dan ook goed geluisterd hebt ging het hele vrahaal over fase 1 Timmerfabriek 2.0 en er ligt nog 42% van de zogenaamde korting op Timmerfabriek 1.0 welk zoals het er nu naar uitziet gebruikt gaat worden voor fase 2 Timmerfabriek 2.0. Dus de Timmerfabriek 2.0 kost uit eindelijk straks toch 40 miljoen en dan (...).
    Nou Bulles,
    Er zit een kern van waarheid in je betoog, zij het dat er een "Maar" is!

    Zoals jij waarschijnlijk dan ook hebt gehoord heeft mn. de LPM (Kitty Nuyts) herhaaldelijk aan Jacques Costongs gevraagd of Fase 1 niet een onvermijdelijke opvolger vindt in Fase 2.
    Haar bezorgdheid is, terecht, dat er na Fase 1 onherroepelijk een Fase 2 zou moeten komen, met het argument dat Fase 2 niet achterwege kan blijven juist vanwege het feit dat er inmiddels geinvesteerd is in Fase 1.

    Herhaaldelijk werd hierop geantwoord dat Fase 2, als die er überhaupt ooit nog komt, volsterkt los staat van het huidige plan, i.c. Fase 1.

    M.a.w. er is nu ingestemd met Fase 1 en in principe blijft het daarbij.
    Als over pakweg 8 jaar zou blijken dat de Timmerfabriek als een tierelier draait, dan ontstaat er een hele nieuwe situatie en is de raad weer aan zet.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Die poenerige boten aan de overkant vind ik ook maar niks, maar goed, ieder het zijne.
    Zit er een beetje vis in het Bassin?

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Dan is er altijd nog het nieuwe café, dat op een schitterende plek komt (terras met zon aan het water!).
    Waarom hier niet enkele visplekken die ook gemakkelijk toegankelijk zijn voor minder validen? Zij er ook mensen aanwezig als er even iets niets te doen is en verdient de horeca wat extra's. Aanlegplekken voor boten zijn er voldoende. Leg het hele Bassin niet vol met boten!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Bulles Bekijk bericht
    Dus de Timmerfabriek 2.0 kost uit eindelijk straks toch 40 miljoen en dan zonder dat er een middenzaal komt waar de volkscultuur zo naar snakt in Maastricht.
    Ik vermoed dat het wel eens bij fase 1 zou kunnen blijven, aangezien de middelen beperkt zijn. Maar áls er een fase 2 komt, zal dat zeker mét middenzaal zijn. Wat zou fase 2 anders moeten zijn; de rest zit allemaal al bij fase 1? Maar ik ken de behoeftes van de Maastrichtse 'volkscultuur' (wat versta je daar eigenlijk onder?) onvoldoende om te kunnen zeggen of zo'n middenzaal echt nodig is. Was die trouwens oorspronkelijk niet bedoeld voor Toneelgroep Maastricht?
    Oorspronkelijk geplaatst door Bulles Bekijk bericht
    Dus eigenlijk heeft de raad, voornamelijk de coalitiepartijen, Costongs een blanco check gegeven voor zijn cultuur met een grote C.
    Een blanco cheque? Dat snap ik niet. Zeker niet in de deze context, waar precies omschreven is waar het geld aan besteed zal worden. Vind je een filmhuis cultuur met een grote C? Daar worden over het algemeen hele normale films getoond hoor. Maar geen Rocky IV of Flodder XXIII inderdaad... De prachtige toonzaal in de Timmerfabriek wordt geschikt gemaakt voor "kamermuziekuitvoeringen en akoestische jazz van professionele en amateurgezelschappen" (met grote en kleine c dus). Verder worden de voormalige magazijnen met minimale ingrepen verder geschikt gemaakt voor o.a. exposities en verhuur voor manifestaties (FashionClash bijvoorbeeld). Voor elk wat wils, lijkt mij. Tenzij iemand überhaupt niet van cultuur houdt, dan is dit geen plek voor hem/haar. Dan is er altijd nog het nieuwe café, dat op een schitterende plek komt (terras met zon aan het water!).
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas
    Het enige wat ik begrijp is zoals de wind waait
    zo waait mijn jasje.
    Juist niet, vind ik. De gemeenteraad heeft dit besluit tégen de anti-culturele wind, die sinds enkele jaren door Nederland waait, genomen (zoals Pier hierboven ook al zei). Ik vind het geweldig dat Maastricht binnenkort een filmhuis van formaat heeft en daarnaast een stijlvol, intiem concertzaaltje en een expositieruimte die op velerlei manieren benut kan worden. Ik vind het mooi dat er in het noordelijk deel van de stad wat reuring komt. De sukkelende horeca aan de overkant van het Bassin heeft hier al jaren reikhalzend naar uitgekeken. Hopelijk komt er nu ook wat schot in de herbestemming van de rest van het Sphinxcomplex, want drie jaar leegstand heeft die gebouwen geen goed gedaan.

    Leave a comment:


  • Bulles
    replied
    Timmerfebriek 2.0

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Ik kom even terug op mijn verslag over het raadsbesluit inzake de Timmerfabriek.

    Ik verwijt, volgens mij terecht, politici nogal eens dat ze vóór een vergadering een standpunt innemen en dat standpunt ook nooit en te nimmer wijzigen tijdens de vergadering ook al komen andere partijen met steekhoudende argumenten.
    Nu ben ik gelukkig geen politicus en heb ik wel de vrijheid om mijn mening te herzien.
    Dat gebeurde namelijk gisteravond.

    Mijn persoonlijke insteek was dat de Timmerfabriek, in deze economisch niet erg weelderige tijd, er niet hoefde te komen.
    Een investering van ruim 20 miljoen voor een cultuurproject hoeft voor mij dan niet zo.

    Maar op de valreep ben ik van mening veranderd.
    De reden was het pleidooi van Jan Hoen (CVP), die als allerlaatste spreker van de raad, in eerste termijn, het woord mocht voeren.

    Hij herinnerde aan het feit dat er in Maastricht ooit een soortgelijke discussie gevoerd werd over o.a. het MECC.
    Ook daar moesten miljoenen subsidie naar toe en was bij voorbaat al bekend dat er jaarlijks rekening moest worden gehouden met een exploitatietekort.
    Toch kwam het MECC er en wie is daar tegenwoordig rouwig om?

    Soms, en zeker in economisch mindere tijden, moet je je nek durven uit te steken en vertrouwen tonen in de toekomst, aldus de strekking van het betoog van Jan Hoen.
    Bovendien, en dat is geen kleine detail, heeft de raad reeds eerder bewerkstelligd dat het oorspronkelijke budget voor de Timmerfabriek van 40 miljoen gehalveerd werd naar 20 miljoen euro.
    Dus op zich al een behoorlijke versobering, maar wel passend in de huidige tijd.
    Het totaal afschieten van het project zou nu disproportioneel zijn.

    Ik vind dit een sterke argumenten.
    Ik kan daarom nu ook blij zijn met het plan zoals het er nu ligt.
    Alleen moet je nu afvragen of het bij de 20 miljoen blijft! Als je dan ook goed geluisterd hebt ging het hele vrahaal over fase 1 Timmerfabriek 2.0 en er ligt nog 42% van de zogenaamde korting op Timmerfabriek 1.0 welk zoals het er nu naar uitziet gebruikt gaat worden voor fase 2 Timmerfabriek 2.0. Dus de Timmerfabriek 2.0 kost uit eindelijk straks toch 40 miljoen en dan zonder dat er een middenzaal komt waar de volkscultuur zo naar snakt in Maastricht. Daarnaast is dit hele project een heel groot risico want niets ligt nog vast en de finaciele onderbouwing ontbreekt nog steeds. Dus eigenlijk heeft de raad, voornamelijk de coalitiepartijen, Costongs een blanco check gegeven voor zijn cultuur met een grote C.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Niet altijd alleen maar naar de centjes kijken Klaas, Lumière loopt als 'n tierelier en kan de bezoekersaantallen bijna niet aan, dus dat voorziet wel in 'n behoefte.
    Geheel met u eens olijfje en vind dit bij meerdere dingen gelden.
    Men voert altijd aan dit en dat kost het de burger allemaal ,denkt men nu werkelijk als dit alles niet zou gebeuren dat de burgers dan ook maar 1 € er voordeel bij zou hebben ?
    Ik ben van mening dat dit niet zo is .

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Voortschrijdend inzicht......

    Ik kom even terug op mijn verslag over het raadsbesluit inzake de Timmerfabriek.

    Ik verwijt, volgens mij terecht, politici nogal eens dat ze vóór een vergadering een standpunt innemen en dat standpunt ook nooit en te nimmer wijzigen tijdens de vergadering ook al komen andere partijen met steekhoudende argumenten.
    Nu ben ik gelukkig geen politicus en heb ik wel de vrijheid om mijn mening te herzien.
    Dat gebeurde namelijk gisteravond.

    Mijn persoonlijke insteek was dat de Timmerfabriek, in deze economisch niet erg weelderige tijd, er niet hoefde te komen.
    Een investering van ruim 20 miljoen voor een cultuurproject hoeft voor mij dan niet zo.

    Maar op de valreep ben ik van mening veranderd.
    De reden was het pleidooi van Jan Hoen (CVP), die als allerlaatste spreker van de raad, in eerste termijn, het woord mocht voeren.

    Hij herinnerde aan het feit dat er in Maastricht ooit een soortgelijke discussie gevoerd werd over o.a. het MECC.
    Ook daar moesten miljoenen subsidie naar toe en was bij voorbaat al bekend dat er jaarlijks rekening moest worden gehouden met een exploitatietekort.
    Toch kwam het MECC er en wie is daar tegenwoordig rouwig om?

    Soms, en zeker in economisch mindere tijden, moet je je nek durven uit te steken en vertrouwen tonen in de toekomst, aldus de strekking van het betoog van Jan Hoen.
    Bovendien, en dat is geen kleine detail, heeft de raad reeds eerder bewerkstelligd dat het oorspronkelijke budget voor de Timmerfabriek van 40 miljoen gehalveerd werd naar 20 miljoen euro.
    Dus op zich al een behoorlijke versobering, maar wel passend in de huidige tijd.
    Het totaal afschieten van het project zou nu disproportioneel zijn.

    Ik vind dit een sterke argumenten.
    Ik kan daarom nu ook blij zijn met het plan zoals het er nu ligt.

    Leave a comment:

Bezig...
X