Zoals ik al vermoedde, ik heb er ook van Arriva een bevestiging van gekregen, verliezen 2 buitenwijken in Maastricht West vanaf 24 augustus een belangrijke busverbinding. Lijn 6, die al naar Belfort en Daalhof reed toen ik in 1990 in laatstgenoemde wijk kwam wonen, gaat vervallen.
Er komt weliswaar een "versterkte" lijn 15 voor in de plaats, die 2x per uur ( 12 en 42 over het uur) gaat rijden, maar dit neemt niet weg dat de rechtstreekse verbinding met Amby, onder meer met het Geusselt-bad en De Zeven Bronnen, komt te vervallen. Dit is uiteraard ook het geval in tegengestelde richting, zij het dat de lijn Amby-Markt gehandhaafd blijft.
Dit betekent, dat mensen vanuit Maastricht-West die naar Amby willen (en terug) voortaan te maken krijgen met een overstap. En als die ongunstig uitvalt, is de passagier een kwartier tot wellicht een half uur langer onderweg, in beide richtingen.
Kortgeleden werd er veel aandacht besteed aan het verleggen van lijn 3 vanaf Wolder, een protestactie vanuit de wijk leverde ruim 1700 handtekeningen op, helaas hebben die Arriva niet kunnen bewegen om van het verleggen van de route van lijn 3 af te zien.
Over het wegvallen van lijn 6 (Daalhof/Belfort-Amby) is bij mijn weten in het geheel niet gesproken.
Bestanden bijvoegen
Opmerking