Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buslijn 6 Daalhof/Belfort-Amby gaat vervallen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Buslijn 6 Daalhof/Belfort-Amby gaat vervallen.

Zoals ik al vermoedde, ik heb er ook van Arriva een bevestiging van gekregen, verliezen 2 buitenwijken in Maastricht West vanaf 24 augustus een belangrijke busverbinding. Lijn 6, die al naar Belfort en Daalhof reed toen ik in 1990 in laatstgenoemde wijk kwam wonen, gaat vervallen.

Er komt weliswaar een "versterkte" lijn 15 voor in de plaats, die 2x per uur ( 12 en 42 over het uur) gaat rijden, maar dit neemt niet weg dat de rechtstreekse verbinding met Amby, onder meer met het Geusselt-bad en De Zeven Bronnen, komt te vervallen. Dit is uiteraard ook het geval in tegengestelde richting, zij het dat de lijn Amby-Markt gehandhaafd blijft.

Dit betekent, dat mensen vanuit Maastricht-West die naar Amby willen (en terug) voortaan te maken krijgen met een overstap. En als die ongunstig uitvalt, is de passagier een kwartier tot wellicht een half uur langer onderweg, in beide richtingen.

Kortgeleden werd er veel aandacht besteed aan het verleggen van lijn 3 vanaf Wolder, een protestactie vanuit de wijk leverde ruim 1700 handtekeningen op, helaas hebben die Arriva niet kunnen bewegen om van het verleggen van de route van lijn 3 af te zien.

Over het wegvallen van lijn 6 (Daalhof/Belfort-Amby) is bij mijn weten in het geheel niet gesproken.
    Bestanden bijvoegen
    • Click image for larger version  Name:	IMG20250815185001.jpg Views:	1 Size:	391,6 KB ID:	108291
    • Click image for larger version  Name:	IMG20250815184948.jpg Views:	1 Size:	480,7 KB ID:	108292
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

Dag Haas, welkom terug!
    Het openbaar vervoer gaat er in Maastricht niet op vooruit en wat mij betreft is dat een zich al langer ontwikkelend fenomeen. De overheid, de gemeente Maastricht incluis, wil de (binnen)stad autoluw maken, maar verwaarloost daarbij het alternatief: een goed doordacht net van busverbindingen. Uiteindelijk gaat het om gemeenschapsgeld. Daar wil ik als burger dan ook wel wat voor terugzien.

Opmerking

Hoi Ingrid,

Ik kwam de laatste tijd af en toe hier kijken. Toen ik ontdekte dat er in de nieuwe dienstregeling de lijn 6 ontbrak, zei ik dat onder meer tegen mensen die mét mij in de bus stapten.

Welnéé, het is nu nog vakantiedienstregeling, zeiden ze, ik zou het verkeerd gelezen hebben. Wacht maar af tot de normale dienstregeling weer van kracht wordt.....

Ik heb het echter niet verkeerd gelezen, zoals gezegd blijkt het uit de dienstregeling (ik krijg de afbeeldingen even niet groter), maar ook uit het feit dat Arriva bevestigde dat lijn 6 tussen Daalhof en de Markt vanaf 24 augustus inderdaad niet meer rijdt.

Dus inwoners van beide wijken: tel uw zegeningen, of wat daar voor door moet gaan.

Opmerking

Haas,

Heel mooi dat je terug bent op ons forum

En direct met een heel interessant onderwerp
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Dank voor je reactie. Of ik net zo vaak hier te vinden ben als vóór 2015, moet de toekomst uitwijzen. Degene die mij destijds de pas meende te kunnen afsnijden (geen forumlid overigens), heeft daar nu de mogelijkheid niet meer voor.

Dat gezegd hebbende: ook lijn 5 komt ''versterkt'' terug. Dus wat dat betreft blijven er 6 bussen per uur rijden vanaf Daalhof, via Belfort. Maar de overstap die er eerst niet was, daar zullen de inwoners van beide wijken mee moeten dealen. Het is niet anders.

Opmerking

Tja, dat openbaar vervoer (OV). Het zou toch allemaal zoveel beter worden als het OV geprivatiseerd zou worden! Nou, nou. Openbaar moet dienstverlenend zijn. Private partijen willen geld verdienen. Dienstverlening kost geld. Was de (voormalige) stadsbus dan zo slecht? Is sinds de komst van Veolia, Arriva, Connection en noem ze maar allemaal op de dienstverlening in het OV zoveel beter geworden? Is de vraag stellen wellicht ook meteen het antwoord geven?

Opmerking

Hoe zit het met de regels die er zijn wat halten betreft ....Willie

AI-overzicht
              In het openbaar vervoer, inclusief bussen, gelden regels over afstanden, zowel voor de reizigers onderling als voor de afstand tot haltes. Voor reizigers onderling geldt de 1,5 meter afstandsnorm, die helaas niet altijd even makkelijk te handhaven is in het OV. Daarnaast is het ideaal als bushaltes ongeveer 400 meter uit elkaar liggen, maar in steden kan dit korter zijn.​

Opmerking

o.a voorbeeldje openbaar vervoer ??

21:09 Sint Servaasbolwerk, Maastricht
                6 min. lopen
                (403m)
                Zoom naar routedeel

21:15Bushalte Tongerseplein \ Prins Bisschopsingel, Maastricht
                Arriva Bus10
                Richting Randwyck

21:24Bushalte Burght/R.v Heerstraat, Maastricht
                14 min. lopen
                (974m)
                Zoom naar routedeel

21:38Niels Bohrstraat, Maastricht

MET rollator !!

Opmerking

Voor de goede orde: dit gaat niet over verdwijnende haltes. Alle haltes blijven gehandhaafd, alleen lijn 6 vervalt. Daar nemen de lijnen 5 en 15 deels de route van de weggevallen lijn 6 over, voornamelijk door de verhoogde frequentie.

Het pijnpunt zit het hem dus in de overstap, met de daarmee gepaarde langere reistijd.

Opmerking

Natuurlijk wordt de reistijd langer mede door "het vertragen van het verkeer" middels de snelheidsbegrenzing in de stad zelf en die enkele voetgangersoversteekplaatsen waar veel oponthoud is voor het openbaar vervoer. Het Emmaplein is wat dat laatste betreft een (doorn) keil in het oog.
                    Over het algemeen vind ik persoonlijk die reistijd wel meevallen ook omdat er bushaltes zijn waar niet gestopt wordt als er geen mensen staan wachten. Dat komt soms wel drie haltes achter elkaar voor bij bijvoorbeeld lijn 1 en 2, 5 en 10 die ik relatief veel gebruik.
                    Met als positief resultaat dat je rijzende langs veel haltes toch ruim binnen de aangekondigde tijd arriveert.

Tijdje geleden heeft men ook waarnemers/tellers bij de haltes gepost om te tellen hoeveel reizende er in en uitstappen. Dat helpt de planners natuurlijk om tot betere inzichten komen als het gaat om bijvoorbeeld die geplande overname van lijn 6 door lijn 5 en 15.
                    Met de nieuwe digitale pas kunnen ze zelfs nog beter zien wie wanneer in en uitstapt.
                    Laat de politiek zich in godsnaam niet ook nog met logistieke vraagstukken gaan bemoeien, ze hebben al een tekort aan overzicht en inzicht. Ja en die 50 plussers zijn net als kappers, weten over alles mee te praten maar hebben maar een beperkte kennis van zaken.

Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Er zit, voor zover ik zie, ook een "knip" in de lijn 15. Op de lijnen-netkaart staat weliswaar dat die door rijdt naar Eijsden, maar op het haltebord bij de Herculeshof staat het MUMC als eindpunt.

Opmerking

Dat klopt Haas.
                        Maar... doordeweeks rijdt buslijn 15 door tot Eijsden. Dat wil zeggen, de bus die rond kwart over vertrekt. De bus die rond een kwartier voor het hele uur vertrekt, rijdt na 19.00 uur niet verder dan het MUMC+

In het weekend rijdt alleen de bus die rond kwart over vertrekt door naar Eijsden.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Het is een heel ingewikkelde splitsing geworden. De a en de b achter de tijden zouden een en ander duidelijk moeten maken. Ook het blauwe haltebord veroorzaakt verwarring, want daarop staat, zoals ik al eerder aangaf, als eindhalte het MUMC.

Inmiddels weet ik dat de oorzaak van de aanpassing van de lijn 15 voornamelijk ligt bij de lus die de lijn in Eijsden maakt. Mijn broer en ik maken daar zo af en toe gebruik van. Leuk wandelgebied. Als het niet regent. Als het dat wel doet: even een kop koffie bij de Pater Noster of de Greun Merret, en dan weer de bus terug naar Mestreech.
                          Last edited by Haas; 19 augustus 2025, 17:43.

Opmerking

Hoe werkte die editfunctie ook weer? Die laatste regel wilde ik aanpassen.

Opmerking

Nieuws van de nieuwe ster .

De gemeente heeft Arriva gevraagd om buslijn 3 te laten zoals die nu is. Arriva wil per 24 augustus de route van de bus veranderen, waardoor inwoners van Wolder, Campagne en Biesland maar ook van Wyckerpoort en Nazareth hun rechtstreeks verbinding met het centrum (Markt) verliezen. De reizigers zouden dan moeten overstappen bij het politiebureau. Tegen dat plan van Arriva is veel verzet gekomen uit de wijken.

Busvervoer in Maastricht wordt er voor de burger niet beter op .
                              ook wat info betreft oa A/B. voor/na de uur. en vakantie tijd .

Opmerking

Bezig...
                              X