Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buslijn 6 Daalhof/Belfort-Amby gaat vervallen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

o.a voorbeeldje openbaar vervoer ??

21:09 Sint Servaasbolwerk, Maastricht
    6 min. lopen
    (403m)

21:15Bushalte Tongerseplein \ Prins Bisschopsingel, Maastricht
    Arriva Bus10
    Richting Randwyck

21:24Bushalte Burght/R.v Heerstraat, Maastricht
    14 min. lopen
    (974m)

21:38 Niels Bohrstraat, Maastricht

MET/of zonder rollator !!

Opmerking

Als de bushalte vogelvlucht 400 meter van het oude centrum ligt, maar de looproute is 600 meter met een stijging van 4,6%, dan is dat een serieuze barrière voor mensen met beperkte mobiliteit. Volgens de CROW-publicatie moet dit meegewogen worden bij het ontwerp en de beoordeling van OV-toegankelijkheid​

Opmerking

Willy.bronckers@50plusmaastricht.nl

Opmerking

Een mooi stuk van de nieuwe ster 29-08-25
          kom er maar wijs uit !!!

opinie.

Ook buslijn 6 protesteert tegen wijziging

Zoals de meesten van jullie weten, ziet een hond geen kleuren. Ik dus ook niet en voor mij is een routekaart met gekleurde lijnen geen garantie dat ik op de juiste plek uitkom. Hopelijk bent u wel nu bijtijds gewaarschuwd. Je zal maar kleurenblind zijn...
          Opmerkelijk is trouwens dat bij de wijziging van lijn 3 hevig protest ontstond, terwijl bij het vervangen van lijn 6 (Daalhof - Amby) door een 'verstevigde' lijn 15 geen wanklank was te horen. Op de bus zelf na dan. Want die besloot uit protest op een van zijn laatste ritten als lijn 6 de geest te geven op de Sint Annalaan. Ik verdenk de bus ervan dat hij gedacht heeft: "Ik niet meer over deze route, dan ook geen andere bus en al zeker niet de 'verstevigde' lijn 15." Alleen had het busje geen rekening gehouden met een stevige takelwagen. Dus het protest was niet van lange duur.

Last edited by Ton.2014; 29 augustus 2025, 23:17.

Opmerking

Reizigersoverleg Limburg (ROL) (3)

Eerder verwees ik in posting # 27 naar de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob). Ik ben een beetje achter: die wet ​is in 2022 vervangen door de Wet Open Overheid (Woo). En dan heb je nog de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die dateert van 2021, waar Antonius naar verwees. Die is speciaal ingesteld om meer zicht te houden op verenigingen en stichtingen.

Als men niet wil dat het huidige uitstel van het terugdraaien van de routes door Arriva in januari 2026 uitmondt in een afstel, is het misschien wel verstandig die wetten eens na te slaan op de rol van de Stichting ROL.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 september 2025, 20:16.

Opmerking

Vragen over ROL

In De Nieuwe Ster (DNS) staat vandaag een uitvoerig opiniestuk over het ROL (Reizigers Overleg Limburg) en hun vorm van participatie, althans zoals zij dat zien.
              Arriva zal waarschijnlijk gelukkig zijn met deze vorm van participatie, want het heeft er alle schijn van dat er feitelijk geen burger-participatie plaatsvindt.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

een mooi stukje over participatie geschreven door Teun Eikenaar

Click image for larger version

Name:	parisipatie..jpg
Views:	147
Size:	695,2 KB
ID:	108351

Opmerking

Vragen over het ROL
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  In De Nieuwe Ster (DNS) staat vandaag een uitvoerig opiniestuk over het ROL (Reizigers Overleg Limburg) en hun vorm van participatie, althans zoals zij dat zien.
                  Arriva zal waarschijnlijk gelukkig zijn met deze vorm van participatie, want het heeft er alle schijn van dat er feitelijk geen burger-participatie plaatsvindt.
                  Dank voor de tip, Pier. Een mooi stuk in De Nieuwe Ster van Hub Brandts, die duidelijk de berichten hier op MestreechOnline goed heeft gelezen. Een kleine omissie zag ik: momenteel zijn volgens de website van het ROL in het bestuur vier (4) belangenorganisaties vertegenwoordigd, namelijk:
                  • Rover Limburg
                  • Anbo [= Algemene Bond voor Ouderen]
                  • KBO Limburg [= Katholieke Ouderen Bond-Limburg]
                  • Federatie Gehandicaptenorganisaties in Limburg
                  ​Maar door wie zij in het bestuur worden vertegenwoordigd, wordt bij de namen van de bestuursleden inderdaad niet vermeld.

En dan is er nu dus sinds kort een vrouwelijk bestuurslid. Het is Esin Esendemir, een studente medicijnen aan de Universiteit Maastricht. De vraag rijst dan: Wie vertegenwoordigt zij? Haar LinkedIn-pagina : https://www.linkedin.com/in/esin-ese...alSubdomain=nl vermeldt het volgende:
                  - "Y3 Year Representative Maastricht University.
                  - Youth Panel Member @Oranje Fonds
                  - Bestuurslid Reizigersoverleg Limburg
                  - Member of the European Youth Parliament the Netherlands

Alle respect: dit is een rijkgevulde lijst van activiteiten. Maar is mw. Esindemir daarmee vertegenwoordiger van 'de studenten in het Limburgse Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) en Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO), het Hoger Beroepsonderwijs (HBO) en Wetenschappelijk Onderwijs'? Ik krijg het gevoel dat het hier gaat om de bekende excuus-Truus, met twee vliegen in één klap: 'student' en 'vrouw' ...

De statuten van het ROL stellen voor aanwas van het bestuur duidelijk: 'vertegenwoordiging van organisaties', geen individuele leden zonder aanwijsbare achterban.
                  Het is niet mijn werkveld, maar men zou toch eens contact kunnen opnemen met de Landelijke Studentenvakbond, die naast het WO ook het HBO onder haar hoede heeft. Of met de Student Initiative Helpdesk voor studenten in Maastricht (Bonnefantenklooster). Die laatste dienst is misschien niet het beste informatiepunt, maar men kan de bestuurders van het ROL daar misschien wel verwijzen naar een dienst binnen de UM die zich professioneel bezig houdt met vervoeraspecten voor studenten.

En dan is er de opmerking van de heer Schouten: "Vorig jaar hebben wij een advertentie geplaatst: Helaas alleen mannen [hebben gesolliciteerd]”.
                  Ik vind dit maar een zwakke argumentatie. Het ROL had, in de geest van zijn statuten, actief op zoek moeten gaan naar mogelijke aanvulling door kandidaten uit belangenorganisaties. Het is zijn taak om het reizigerspubliek in Limburg evenredig te vertegenwoordigen. Dat betekent: actief zijn.
                  Een willekeurige advertentie, die door weinigen zal zijn gezien, is geen correcte of vruchtbare benadering. Wat men had moeten doen, was het veld onderzoeken. Men moet een up to date lijst van organisaties maken die betrokken kunnen worden bij het ROL en dan binnen die organisaties zoeken naar eventuele belangstellenden! Waarom het KBO-Limburg nog steeds niet is benaderd, is mij alsnog volslagen onduidelijk.​

PS. In aanvulling op mijn eerdere posting # 35 is er naast de Wet Open Overheid (WOO) uit 2022 en de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van 2021, ook nog de Wet Personenvervoer (2000), ingegaan op 1 januari 2001: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_personenvervoer_2000. Ze hebben allemaal raakvlakken met de huidige problemen rond het ROL.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 september 2025, 13:33. Reden: redactie en aanvulling

Opmerking

https://www.reizigersoverleglimburg.nl/adviezen-rol/

Hier valt mij op dat er bitter weinig aan ons reizigers kenbaar wordt gemaakt, reacties van Arriva kunnen niet worden ingezien op de website van ROL inzake hun eigen adviezen.
                    Tevens is het onduidelijk welke belangenorganisaties, consumentenorganisaties een aandeel hadden in die uitgebrachte adviezen die naar ik aanneem uit vergaderingen en of briefwisseling voortkomen. Volgens mij een kwestie van duidelijk notuleren van die vergaderingen en of briefwisseling of wil men dat inzicht en die helderheid niet aan ons geven.

Daarnaast staan er nog al wat veronderstellingen in die adviezen van het ROL die eerder onopgeloste vragen zijn.
                    Hier enkel één voorbeeld:

inzake de nieuwe tarieven 2025

7 - Het ROL schat in dat er door diverse oorzaken minder reizigers komen, is dit het
                    bedrijfsrisico voor Arriva of compenseert Arriva dit door de verhoging van de tarieven?
                    Het ROL is hier uiteraard niet voor. Hieronder staan oorzaken van de afname van het
                    aantal reizigers:
                    • Geen verkoop kaartjes in de bus;
                    • Het niet meer kunnen opladen van de anonieme OV-pas in de bus;
                    • Verhoging van het kilometertarief;
                    • Onbekendheid OV-pay over buitenlandse reizigers;
                    • Het nieuwe dalurenproduct is duur voor alleen busreizen.​
                    Als je nu echt weet wat er speelt onder de reizigers kun je gerichte adviezen opstellen i.p.v. vragen poneren.
                    Vooraf heb je natuurlijk reizigers via de consumentenorganisaties gevraagd wat speelt.
                    Niet dat het reizigersoverleg Brabant nu een lofzang moet krijgen voor hun werk maar daar staan wel relevante projecten op de website die de reiziger meteen pakt en/of boeit.

De rol van het ROL is zoals anderen hier reeds constateerden passief. Dat is voor een overlegorgaan niet optimaal.
                    De invulling van de personele bezetting van het bestuur zou zeer zeker transparanter moeten geschieden ook desbetreffende keuzes over uittreden of tijdelijke schorsing bij ziekte en aanstelling van nieuwe bestuursleden.
                    Iets te oud voor re-educatie
                    iets te jong voor afdanking
                    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      https://www.reizigersoverleglimburg.nl/adviezen-rol/

Hier valt mij op dat er bitter weinig aan ons reizigers kenbaar wordt gemaakt, reacties van Arriva kunnen niet worden ingezien op de website van ROL inzake hun eigen adviezen.
                      Tevens is het onduidelijk welke belangenorganisaties, consumentenorganisaties een aandeel hadden in die uitgebrachte adviezen die naar ik aanneem uit vergaderingen en of briefwisseling voortkomen. Volgens mij een kwestie van duidelijk notuleren van die vergaderingen en of briefwisseling of wil men dat inzicht en die helderheid niet aan ons geven.

Daarnaast staan er nog al wat veronderstellingen in die adviezen van het ROL die eerder onopgeloste vragen zijn.
                      Hier enkel één voorbeeld:

inzake de nieuwe tarieven 2025

Als je nu echt weet wat er speelt onder de reizigers kun je gerichte adviezen opstellen i.p.v. vragen poneren.
                      Vooraf heb je natuurlijk reizigers via de consumentenorganisaties gevraagd wat speelt.
                      Niet dat het reizigersoverleg Brabant nu een lofzang moet krijgen voor hun werk maar daar staan wel relevante projecten op de website die de reiziger meteen pakt en/of boeit.

De rol van het ROL is zoals anderen hier reeds constateerden passief. Dat is voor een overlegorgaan niet optimaal.
                      De invulling van de personele bezetting van het bestuur zou zeer zeker transparanter moeten geschieden ook desbetreffende keuzes over uittreden of tijdelijke schorsing bij ziekte en aanstelling van nieuwe bestuursleden.

Dat is onder meer een reden waarom partij 50PLUS Maastricht een WOO-verzoek heeft ingediend bij de provincie Limburg.

Opmerking

Partij 50PLUS Maastricht heeft een motie ingediend om te komen tot meer participatie van bewoners bij wijziging van busroutes. De motie roept het college van B&W Maastricht op zich sterk te maken bij de provincie Limburg om de rol van het ROL te versterken. In de bijlage is de uitslag van de stemming op deze 50PLUS-motie. Politieke partijen die altijd de mond vol hebben over burgerparticipatie stemmen nu tegen deze motie en dus tegen meer participatie van bewoners bij wijzigingen van busroutes.
                        Bestanden bijvoegen

Opmerking

Bus lijn 3 nieuws van de limburger..

MaastrichtTientallen inwoners van Maastricht bevolkten dinsdag de publieke tribune van de raadszaal. Buslijn 3 keert terug naar het centrum, maar niet via de meest gewenste route.
                          Toch was er applaus.

Opmerking

De coalitie in Maastricht heeft tegen de motie van 50PLUS gestemd die erop aandringt dat Maastrichtse burgers meer betrokken worden bij het wijzigen van de route van de bus. Toch nog een lichtpuntje. Het college van B&W is bereid aan de provincie Limburg een brief te sturen met deze 50PLUS-boodschap. Daarnaast zal in de toekomst de gemeenteraad meer betrokken worden bij het indienen van een Maastrichtse zienswijze op het vervoersplan Limburg. Laten we het positief formuleren: Al met al is het college van B&W partij 50PLUS voor pakweg de helft tegemoetgekomen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                              Bus lijn 3 nieuws van de limburger..

MaastrichtTientallen inwoners van Maastricht bevolkten dinsdag de publieke tribune van de raadszaal. Buslijn 3 keert terug naar het centrum, maar niet via de meest gewenste route.
                              Toch was er applaus.

De gemeenteraad heeft dinsdagavond 30 september unaniem ingestemd met het voorstel van de Provincie en Arriva om buslijn 3 vanaf zondag 4 januari 2026 opnieuw via de route Markt Zuid – Vrijthof – Bouillonstraat – Tongersestraat te laten rijden, en terug via Calvariestraat – Kommel – Helmstraat – Markt Zuid.

Opmerking

Bezig...
                              X