Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buslijn 6 Daalhof/Belfort-Amby gaat vervallen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Hoe werkte die editfunctie ook weer? Die laatste regel wilde ik aanpassen.
    Inloggen, Haas, en dan de schrijfstift rechtonder (links van de aanhalingstekens en het vlaggetje) in je bericht aanklikken. Je kunt dan gewoon corrigeren in je bestaande bericht. Vergeet niet het weer op te slaan.
    .​

Opmerking

Ik hoop dat ze bij Arriva gehoor gaan geven aan het verzoek van de betrokken wijken, om lijn 3 toch te handhaven op de huidige route, hoewel dat natuurlijk veel geld gaat kosten.

Vanaf afgelopen weekend zijn ze namelijk overal in de stad nieuwe lijnen-netkaarten aan het plaatsen. Ik heb geen idee hoeveel bushaltes er in Maastricht zijn (ooit heeft iemand me verteld dat dat er ongeveer evenveel bushaltes als kroegen zijn). Lang niet elke bushalte heeft een abri met lijnenkaart.

Kort gezegd: als ze de maatregel terugdraaien, en ik hoop dat ze dat dan ook doen met de verdwenen lijn 6, moeten ze in de abri's niet alleen de dienstregelingen zelf, maar ook de nieuwe lijnenkaarten vervangen. En dat lukt ze echt niet meer in de 5 dagen die hen nog rest......

Hier en daar hoor ik van mensen in de buurt dat er toch wel wat weerstand blijkt te zijn tegen de nieuwe lijn. Ik had het graag ter sprake willen laten komen bij het protest tegen de gewijzigde route van lijn 3. Helaas was ik daar niet tijdig van op de hoogte.

(Ingrid, zoals je ziet heb ik dat pennetje gevonden. Ik zag het op mijn laptop, maar als ik inlog op mijn smartphone, is dat pennetje (of is het een potlood, Breur had het me kunnen vertellen....) voor zover ik zag, niet te vinden.
      Last edited by Haas; 19 augustus 2025, 18:50.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Ingrid, zoals je ziet heb ik dat pennetje gevonden. Ik zag het op mijn laptop, maar als ik inlog op mijn smartphone, is dat pennetje (of is het een potlood, Breur had het me kunnen vertellen....) voor zover ik zag, niet te vinden.
        Ik weet het ook niet, Haas, vandaar dat ik het had over een schrijfstift. En je hebt gelijk: op mijn iPhone kan ik vaak ook minder met Mestreech Online dan op de computer.

Opmerking

Het belangrijkste is dat ik weer ongeveer weet hoe het hier technisch werkt. Ik heb intussen ook gezien dat mijn item op Facebook zijn uitwerking niet heeft gemist. Er zijn er heel wat wakker door geworden, had ik begrepen.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Het belangrijkste is dat ik weer ongeveer weet hoe het hier technisch werkt.
            Tien jaar afwezigheid is best lang, maar ook als je dik acht maanden uit de lucht bent, zoals ik aan de vooravond van Corona, vergeet je weleens wat. Recent heeft Pier nog eens uitgelegd hoe je een internetlink kunt maken onder een woord, zonder de hele link te plaatsen in de tekst. Het vraagt even wat oefening, maar ik heb het weer onder de knie. Je kunt zulke dingen vinden op de laatste pagina van het Forum, onder 'Forum Support'.

Opmerking

Provincie en Arriva zijn bereid route van buslijn 3 in Maastricht te herstellen naar de periode van vóór 2021,

​Het nieuws van de Limburger 21-08-2025

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                Provincie en Arriva zijn bereid route van buslijn 3 in Maastricht te herstellen naar de periode van vóór 2021,
                Buslijn 3 terug naar vijf jaar geleden! Dat zou geweldig zijn. Ik verwacht dat de bezettingsgraad behoorlijk zal toenemen en misschien ook de fietsenoverlast een weinig zal afnemen. In 2021 heeft men die route verlegd, in een tijd dat scholen en universiteiten om de haverklap gesloten werden. Maar eindelijk krijgt het Jekerkwartier nu dan weer enige ontsluiting. Van het Tongerseplein weer over de Kommel naar het Vrijthof en de Markt (en een stukje sneller naar het station).

Op de terugweg wordt dan na het Vrijthof weer de halte in de Bouillonstraat aangedaan; veel aanloop van de rechtenfaculteit, Toneelacademie, Tribunal, Bonnefanten-studenten-servicecenter, aula universiteit op de Minderbroedersberg, Natuur-Historisch Museum en de centrale universiteitsbibliotheek op de Grote Looiersstraat/Nieuwenhofstraat.

En dan daarna de halte op de Tongersestraat weer terug: halte voor de Jan van Eyck Academie, economische faculteit en de oostelijke helft van dat nieuwe woonwijkje tussen Sint Servaasbolwerk, Calvariestraat, Polvertorenstraat, Abtstraat etc..
                Beide haltes bedienen ook het uitgaanspubliek!

Maar ja, dan moet de gemeente het er vóór aanstaande maandag wel mee eens zijn. En dan nog rijdt vanaf aanstaande maandag (25 augustus) bus 3 vanaf het Tongerseplein de nieuwe route. Na de herfstvakantie (11 tot 19 oktober) zou dat dan teruggedraaid kunnen worden naar 2020.
                En wat als de gemeente in drieënhalve dag (vandaag t/m zondag) geen besluit kan nemen? Dan komt de oude route van voor 2021 pas volgend jaar terug.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 augustus 2025, 10:20.

Opmerking

25 augustus 2025 gaf het college van B&W Maastricht antwoorden op schriftelijke vragen gesteld door 50PLUS Maastricht, mede ingediend door MvN. Wat opvalt:
                  Antwoord op vraag 3. “Op 4 februari 2025 tijdens de domeinvergadering Fysiek heeft Arriva heeft haar visie voor Maastricht gepresenteerd. Tijdens de presentatie is lijn 3 niet specifiek benoemd, maar in de presentatie was wel te zien dat lijn 3 verlegd zou worden naar de Prins Bisschopsingel en Avenue Céramique.”
                  De vraag die dit antwoord oproept: Is het college van B&W bezig zijn eigen straatje schoon te vegen?
                  ​Antwoord op vraag 5. “Arriva gaat zelf niet met bewoners om tafel bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling, deze taak is toegewezen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL).”
                  De vraag die dit antwoord oproept: Wil het college van B&W hiermee aangeven dat het ROL zijn taak niet naar behoren heeft vervuld?
                  Antwoord op vraag 8. “a. Vanuit het college is een brief verstuurd naar de provincie met het verzoek om samen met Arriva het genomen besluit op te schorten of terug te draaien, op zo kort mogelijke termijn. b. Dit besluit ligt bij Arriva, waarbij zij met name kijkt naar het aantal reizigers.
                  Conclusie: Het college van B&W heeft dus het besluit genomen aan de provincie een brief te schrijven met daarin het verzoek aan de provincie (als concessieverlener) om samen met Arriva de verandering van de route van lijn 3 terug te draaien. Het college van B&W geeft hierbij aan dat het besluit bij Arriva ligt. Het lijkt erop dat het college van B&W nadrukkelijk de bal teruglegt bij Arriva (en de provincie).
                  Last edited by Willy Bronckers; 31 augustus 2025, 09:12.

Opmerking

Een simpel vraagje Willie.
                    Hoe zit het met de regels die er zijn wat halten betreft ...
                    .Willie
                    oa loop afstanden naar een bushalte. zie voorbeeld topic no 8.

AI-overzicht
                    In het openbaar vervoer, inclusief bussen, gelden regels over afstanden, zowel voor de reizigers onderling als voor de afstand tot haltes. Voor reizigers onderling geldt de 1,5 meter afstandsnorm, die helaas niet altijd even makkelijk te handhaven is in het OV. Daarnaast is het ideaal als bushaltes ongeveer 400 meter uit elkaar liggen, maar in steden kan dit korter zijn.​​

Opmerking

De concessieverlener (provincie Limburg) moet voorafgaand aan een aanbesteding een Programma van Eisen opstellen. In dat Programma van Eisen kunnen inhoudelijke eisen worden opgenomen, zoals Maximale loopafstand tot haltes. Dekking van het openbaar vervoer in bepaalde gebieden. Frequentie en toegankelijkheid van het vervoer​. Richtlijnen die vaak worden gehanteerd: 400 meter hemelsbreed naar een reguliere bushalte. 250 meter voor specifieke voorzieningen zoals ziekenhuizen of verzorgingshuizen. Dit is terug te lezen in CROW-publicatie 337.

Opmerking

Het is toch te gek voor woorden! Op 25 augustus antwoord wethouder Aarts op vragen van 50PLUS:” Arriva gaat zelf niet met bewoners om tafel bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling, deze taak is toegewezen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL).
                        In dagblad De Limburger van vandaag 27 augustus zegt de voorzitter ROL:” Het behoort niet tot onze (ROL) taak om te overleggen met bewoners of de politiek.”​
                        Ondertussen staan de bewoners van Wyckerpoort, Nazareth, Biesland, Campagne, Wolder met lege handen.

Opmerking

Reizigersoverleg Limburg (ROL)

Oorspronkelijk geplaatst door Willy Bekijk bericht
                          Arriva gaat zelf niet met bewoners om tafel bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling, deze taak is toegewezen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL).
                          In dagblad De Limburger van vandaag 27 augustus zegt de voorzitter ROL:” Het behoort niet tot onze (ROL) taak om te overleggen met bewoners of de politiek.”​​
                          Het Reizigersoverleg Limburg is in november 2007 officieel opgericht. Klik hier voor de statuten.

Volgens de eigen website is ROL een platform van belangenorganisaties van doelgroepen die een belang hebben in het openbaar vervoer in Limburg.
                          Dat zijn:
                          • Rover Limburg
                          • Anbo [= Algemene Bond voor Ouderen]
                          • KBO Limburg [= Katholieke Ouderen Bond-Limburg]
                          • Federatie Gehandicaptenorganisaties in Limburg
                          De vraag is nu:
                          Hebben de verschillende vertegenwoordigers in het bestuur van ROL de bestuursleden c.q. leden van die vier groeperingen (hun achterban) geraadpleegd over deze ingreep in de buslijnen van Maastricht en zo ja: wat was dan hun advies? Als dit valt onder de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB ), is het een mooie taak voor politiek en/of journalistiek die papieren eens op te vragen.

Overigens is het interessant eens te kijken naar het bestuur van het ROL.
                          • Harry Schouten, voorzitter
                          • Walter Lennertz, vice-voorzitter.
                          • Herman Evers.
                          • Geert Rutten.
                          • Jo Linders.
                          • Willy Seetz, adviseur.
                          • Kees Braam.
                          • Robbert Vanhommerig, penningmeester.
                          • Cor Sonnemans.
                          • Toon Peerboom.
                          Goed geteld? Tien mannen, geen enkele vrouw, zelfs geen excuus-Truus! En dan te bedenken dat het hele team van KBO-Limburg bestaat uit een vrouwelijke directeur, terzijde gestaan door zes vrouwelijke collega's, zie: https://kbolimburg.nl/over-ons/ en scroll omlaag.

Wat betreft ANBO-PCOB (zoals het tegenwoordig heet): als ik het goed begrijp, bestaat er momenteel geen overkoepelende afdeling Limburg, dus wie daar door de Stichting ROL is geconsulteerd, blijft een raadsel..

Ik heb nog even gekeken naar 'Willy Seetz', omdat Willy ook een meisjesnaam kan zijn. Maar nee hoor, op Linked-Inn beschrijft hij zichzelf als pensionado, die bij Rover penningmeester was/is.
                          Dat geldt ook voor een naam als Jo, maar deze Jo Linders is een man en voorzitter van de KBO-afdelingen Kerkrade en Landgraaf (die onder het eerder genoemde vrouwelijke bestuur van KBO-Limburg vallen). Hij zit ook in de landelijke werkgroep Openbaar Vervoer.
                          Overigens: die ene naamgenoot van mij is geen familie.

Ik neem aan dat de namen op de bovenstaande lijst het huidige bestuur vormen, al is dat niet duidelijk. Alleen op de pagina met adviezen is een datering duidelijk. Daar staat ook met trots vermeld:

Het ROL is er voor u!
                          Stichting Reizigersoverleg Limburg (ROL) komt op voor uw belangen als reiziger in het openbaar vervoer in Limburg. Het ROL is voor Arriva en de provincie Limburg de erkende vertegenwoordiger van reizigers in het openbaar vervoer.

Waarvan akte!

Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 augustus 2025, 12:17. Reden: redactie

Opmerking

Statuten Reizigersoverleg Limburg, opgericht in 2007

Ik ben niet actief in enigerlei organisatie die betrokken is bij het huidige protest tegen de gewijzigde buslijnen in Maastricht. Ik ben ook geen jurist, maar ik raad een ieder die daar wel bij betrokken is, aan de statuten van het ROL eens door te nemen. U vindt ze hier: https://www.reizigersoverleglimburg....eg-Limburg.pdf

De organisatie werd opgericht door Walter Lennertz (*1945), ten behoeve van de vereniging ANBO voor Vijftigplussers, met vertegenwoordigers van zes (6) andere groeperingen. Daaronder bevonden zich drie (3) dames-bestuursleden. In totaal waren er op dat moment dus zeven (7) bestuursleden, die zeven (7) Limburgse organisaties 'bestreken'. Statutair moet het bestuur volgens art. 1 tenminste vijf (5) leden tellen. Momenteel zijn het er tien, dus dat is geen probleem. Van een streven naar een evenredige verdeling over de seksen wordt niet gesproken. En in plaats van zeven (7) organisaties, zijn het er nu op papier vier (4). Echter, Anbo heeft in Limburg geen overkoepelende afdeling meer, dus in feite zijn er slechts drie (3) vertegenwoordigd.

De statuten zijn zonder meer interessante kost, vanwege een paar saillante details.
                            In de voorgaande posting vroeg ik mij af, of de leden van een in het bestuur vertegenwoordigde organisatie inbreng hebben gehad in het recent genomen besluit tot verandering, c.q. opheffing van de buslijnen 3 en 6.
                            Wat blijkt:
                            Artikel 4.2 stelt: Een bestuurslid is bij het uitoefenen van zijn functie niet gehouden tot "last of ruggespraak" met degene(n) die hem benoemde(n) of voordroeg(en).
                            Het lijkt er dus op, dat de vertegenwoordigde organisaties zelf niet geraadpleegd zijn.

​Artikel 4.4 stelt: De bestuursleden worden voor vier jaren benoemd. Zij zijn eenmaal [1x] herbenoembaar.
                            Het is duidelijk dat het bestuur zijn eigen statuten zelden leest. De oprichter, de heer Lennertz, is in januari tachtig geworden, maar hij is in 2025 vice-voorzitter. Hij zou in 2015 definitief moeten zijn afgetreden. Hij is na zijn termijnen 2.5 maal = 10 jaar 'over tijd'.
                            De heer Seertz, 'pensionado', is volgens zijn Linked-Inn-pagina in 2015 bestuurslid geworden. Mogelijk is hij inderdaad in 2023 afgetreden, maar hij staat wel in de lijst, zij het als adviseur. Namens wie? En van adviseurs reppen de statuten niet, dus heeft hij een stem in de besluitvorming?.

Het zou de moeite waard zijn de overige bestuurders eens na te lopen op bestuurstermijnen, leeftijd en activiteit. En op de website in het lijstje 'bestuur' hun 'herkomst' te vermelden. Wie zir er namens Rover, wie namens Anbo (dat dus in Limburg geen eigen provinciale afdeling meer heeft), etc.​
                            Het is lastig om zonder verdere gegevens op het Internet iets te vinden over de overige bestuursleden. Alleen het bestuurslid/penningmeester, Robbert Vanhommerig, is vanwege zijn wat ongewone naam makkelijk te vinden bij Vodafone-Ziggo. Hij heeft die functie sinds oktober 2015 en werd nog voor zijn afstuderen aangesteld, dus hij is waarschijnlijk zeer capabel. 'Een jonge hond', zou je zeggen. Wordt zijn stem gehoord in dit gezelschap van oudere heren? En had hij intussen niet definitief moeten aftreden?

Ook artikel 1 en 3, waarin voorwaarden worden gesteld aan Limburgse belangenorganisaties om wel of niet in het bestuur te kunnen worden vertegenwoordigd, doen de wenkbrauwen rijzen.

Men kan zich afvragen wie door deze, door de Provincie Limburg (dus door ons) gesubsidieerde Stichting Reizigersorganisatie Limburg nu eigenlijk vertegenwoordigd wordt. Als de van zeven (7) tot vier (4) c.q. drie (3) teruggelopen Limburgse belangenorganisaties door hun 'afgevaardigde' in het bestuur niet gehoord hoeven te worden over een vervoersprobleem zoals dat nu speelt in Maastricht, kan men de Stichting ROL dan met recht de vertegenwoordiger noemen van het reizende publiek in Limburg, c.q. Maastricht?

Nou ja, deze stichting beweert ook nergens dat zij 'democratisch' is. Zij komt, íntegendeel, autocratisch op voor onze belangen. Zij weet immers ook zonder evenredige vertegenwoordiging wel wat goed voor ons is?
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 augustus 2025, 23:40. Reden: redactie

Opmerking

Dat is nu alvast één persoon die deze stichting controleert inzake WTBR. met dank aan Ingrid M.H.Evers

{ Wet bestuur en toezicht rechtspersonen }

https://wbtr.nl/wie-controleert-de-w...stichtingen%20 moeten%20vanaf%201%20juli,andere%20wetten%20is%20e r%20niet%20%C3%A9%C3%A9n%20controlerende%20instant ie.

Oorspronkelijk geplaatst door Willy​, Arriva gaat zelf niet met bewoners om tafel bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling, deze taak is toegewezen aan het Reizigersoverleg Limburg (ROL).
                              In dagblad De Limburger van vandaag 27 augustus zegt de voorzitter ROL:” Het behoort niet tot onze (ROL) taak om te overleggen met bewoners of de politiek.”​​
                              Met andere woorden de ROL is er voor de LOL !

Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Willy Bekijk bericht
                                Richtlijnen die vaak worden gehanteerd: 400 meter hemelsbreed naar een reguliere bushalte. 250 meter voor specifieke voorzieningen zoals ziekenhuizen of verzorgingshuizen. Dit is terug te lezen in CROW-publicatie 337.
                                Hemelsbreed betekent in vogelvlucht. Aangezien we niet over de huizen kunnen vliegen, betekent dat, indien er geen handige tussendoortjes zijn, omlopen om een heel stratenblok. Dat is dus aanmerkelijk meer dan vierhonderd meter lopen tot de volgende halte.

Opmerking

Bezig...
                                X