Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerkelijke beeldhouwers: atelier J.W. Ramakers.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Petrus en Pauluskerk Wolder Hoofdaltaar

    Hoofdaltaar

    Hoogte 5.00 meter
    breedte 3,50 meter
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 17 augustus 2013, 16:49.

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Wolder, Petrus en Pauluskerk, ingewijd 1898

    Beste Ingrid,

    Ik ben 2007 in de Petrus en Pauluskerk in Wolder geweest. De kerk is grotendeels bemeubeld door atelier Ramakers.

    In 1897 werken door atelier Ramakers vervaardigd en geplaatst:
    Hoofdaltaar
    Zijaltaren
    Preekstoel
    Biechtstoelen
    Beeld H. Gerardus Majella
    Communiebank
    Lijsten van kruiswegstaties
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Wolder, Petrus en Pauluskerk, ingewijd 1898

    De hoog gelegen, neogothische parochiekerk in de dorpskern van Wolder werd gebouwd van maart 1897 tot juli 1898. Op dinsdag 12 juli 1898 werd de kerk plechtig ingewijd. Het ontwerp was van architect Louis H.J. Keuller (1854-1838 ), civiel ingenieur (Delft) en leraar mechanica, wis-, natuur- en scheikunde aan de gemeentelijke HBS te Maastricht.

    'Een speciale collecte onder de parochianen leverde de som van veertienhonderd gulden op, genoeg om bij de firma J. Ramakers en Zonen in Geleen een nieuwe preekstoel te bestellen. Het voetstuk bestond uit zwart en wit marmer, de kuip, de kap en het klankbord waren vervaardigd uit eikehout, met gepolychromeerde beelden van lindehout, onder meer voorstellende Sint Salvator [Christus] als leraar en de vier evangelisten.'

    Dit citaat komt uit bovenstaand boekje:
    Serge Langeweg, Wolder, geschiedenis van een dorp en zijn kerk, (Maastrichts Silhouet, 40), Maastricht 1996, 27. Met enige foto's van het interieur.


    Ik heb niet kunnen vinden of (een deel van) het overige meubilair eveneens van dit atelier afkomstig is. Er schijnt een 'minutieus bijgehouden financieel overzicht van de bouw van de kerk' bewaard te zijn gebleven. Het moet mogelijk zijn hieruit nadere gegevens te verkrijgen.


    De preekstoel is nog altijd aanwezig. De kuip staat op een centrale, verticaal gelede zuil; de polychromie schijnt in 1994 'opgehaald' te zijn. Een goede foto heb ik op internet niet kunnen vinden.
    Last edited by Verwijderde gebruiker; 16 december 2014, 17:12.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    mijn grootste bewondering voor de diepgang en informatief artikel. Joep Janssen, Goiânia-Go, Brazilië
    Joep Janssen verwijst hier naar de postings van onder meer Sjef en El Loco in het draadje Klooster zusters Onder de Bogen.

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Ossendrecht

    Oorspronkelijk geplaatst door xinram Bekijk bericht
    Mocht het u interesseren er staat een groot kalkstenen Heilig Hart beeld in Ossendrecht wat "gesigneerd" is door Ramakers. Ik heb er foto's van
    Beste xinram,

    Excuses voor de late reactie. Ik zat met een emigratie! Ik bezit reeds een serie foto´s over de beeldengroep in Ossendrecht.

    Dank voor uw aanbod!

    Met vriendelijke groeten
    Joep Janssen.

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Atelier Ramakers heeft in de basiliek zowel gerestaureerd als nieuwe projecten uitgevoerd. Het is de vraag of de gebroeders Ramakers hier eigen werk hebben geleverd, dat wil zeggen: volgens eigen ontwerp. De beschrijving op deze site suggereert eerder dat de ontwerpen voor altaar en preekstoel afkomstig waren van de respectievelijke architecten Cuijpers en Kaiser.
    Klein vooraf: Het pand (Huis Maes 1623) van atelier Ramakers in Geleen werd aangekocht in 1851 tevens oprichtingsjaar van het atelier. Het vak echter, werd door de familie beoefend sinds waarschijnlijk 1814. Reeds de vader van J.W. was kerkelijk beelhouwer. Het bedrijf sloot de deuren in 1941. De laatste telg van het beeldhouwersgeslacht Ramakers bleef in het pand wonen tot aan de verkoop ervan in 1961 Bij het ontruimen van het pand hebben ze het volledige archief vernietigd. Er zijn zo´n twee honderd tekeningen gered die ongeveer 5% van het totaal aantal tekeningen uitmaakten. Ik bezit zelf ook twee originele tekeningen van altaren.

    Antwoord: het atelier ontwierp maar voerde ook ontwerpen uit. Maar wat door hen ontworpen en uitgevoerd is of de ontwerpen door derden zijn gedaan is daardoor, zie "klein vooraf", moeilijk te achterhalen. Maar meestal ontwierpen ze zelf en werd het ontwerp voorgelegd aan de architect.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    basiliek Meerssen

    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
    Het hoofdaltaar is de Basiliek van Meerssen is vervaardigd in 1897 door atelier J.W. Ramakers uit Geleen, ook onder leiding van Architect Kaiser.
    Atelier Ramakers heeft in de basiliek zowel gerestaureerd als nieuwe projecten uitgevoerd. Het is de vraag of de gebroeders Ramakers hier eigen werk hebben geleverd, dat wil zeggen: volgens eigen ontwerp. De beschrijving op deze site suggereert eerder dat de ontwerpen voor altaar en preekstoel afkomstig waren van de respectievelijke architecten Cuijpers en Kaiser.

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Hoe kun je zien of het meubilair uit de werkplaats van je familie komt?
    Geachte Heer/mevrouw Toller,

    Het hoofdaltaar is de Basiliek van Meerssen is vervaardigd in 1897 door atelier J.W. Ramakers uit Geleen, ook onder leiding van Architect Kaiser. De stijl van werken, de manier waarop de engelen rondom het hoofdaltaar geplaatst zijn doet denken aan eerdere geplaatste hoofdaltaren vervaardigd door bovengenoemde atelier. Voorts is het een vermoeden. Archieven moeten mijn vermoeden bevestigen.

    Met vriendelijke groeten,
    Joep Janssen.

    Leave a comment:


  • Verwijderde gebruiker
    replied
    Hoe kun je zien of het meubilair uit de werkplaats van je familie komt?

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Interieur Kapel van Zusters Onder de Bogen/Communiebanken

    Geachte Lezer,

    Naast bovenstaande artikel over het Maria-altaar met bijbehorende bekroonde Mariabeeld "De zetel der Wijsheid" en de communiebanken vervaardigd in Zwartmarmer en de pilaartjes in groen marmer, heb ik het vermoeden dat de rest van het interieur ook vervaardigd is door atelier Ramakers uit Geleen. Het hoofdaltaar is namelijk volgens een wijze gemaakt dat kenmerkend was atelier Ramakers.

    Wie o wie kan daar uitsluitsel over geven? Atelier J.W. Ramakers en Zonen Beeldhouwers uit Geleen (1851-1941) heeft heel nauw samengewerkt met de Maastrichtse architect Jules Kaiser. Ik kan gerust zeggen dat de meeste meubilair/kunst van de ontworpen en gebouwde kerken van Architect Kaiser gefabriceerd/vervaardidigd zijn door het atelier van mijn voorvaderen.

    Ik zal een foto toevoegen van een deel van de communiebank met op de achtergrond het Maria-altaar.

    Met vriendelijke groeten,

    Joep Janssen
    j.w.ramakersenzonen@gmail.com
    Goiânia-Go
    Brazilie
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Kerkelijke Kunst atelier Ramakers, Geleen

    In 2007 was in bij de Zusters Onder de Bogen om de werken van mijn voorvaderen te fotograferen. Het Maria-altaar en de Communiebanken zijn in 1909 vervaardigd door Atelier J.W. Ramakers en Zonen te Geleen in Neogotische stijl. Voor de plaatsing in het klooster is het Maria beeld van het altaar tentoongesteld bij de "Internationale Tentoonstelling voor Kerkelijke Kunst" in Den Bosch in 1909. Het heeft de Gouden Medaille in de wacht gesleept. Samen met nog andere werken heeft het atelier de "Grand-Prix" gewonnen. Dit heeft grote gevolgen gehad voor het atelier. Architect Pierre Cuypers is op bezoek geweest en vele geestelijk leiders over de hele wereld en hebben opdrachten geplaatst. Ik zal een paar foto´s plaatsen van het altaar en het bovengenoemde Mariabeeld, "De zetel der Wijsheid".

    Hartelijke groeten en mijn grootste bewondering voor de diepgang en informatief artikel.

    Joep Janssen,
    Goiânia-Go,Brazilie
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Geweldig attent! Hartelijk dank en welkom op MO.

    Leave a comment:


  • xinram
    replied
    Ramakers

    Mocht het u interesseren er staat een groot kalkstenen Heilig Hart beeld in Ossendrecht wat "gesigneerd" is door Ramakers. Ik heb er foto's van
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Atelier Ramakers

    Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
    In dit artikel van de Stichting Meg te Geleen wordt vermeld dat frater Lambertus van de Adbij Benedictusberg in Mamelis een inventarisatie heeft uitgevoerd van de werken van Atelier Ramakers. Meg heeft zelf wellicht ook informatie.

    Een andere mogelijkheid is de Heemkundevereniging Geleen.

    Het gebouw van het Atelier Ramakers aan de Leursstraat in Oud-Geleen bestaat nog, momenteel zijn er appartementen in gevestigd.
    Beste Herman,

    Sinds 2005 ben ik met een onderzoek naar het atelier bezig. Ondertussen heb ik aardig veel materiaal weten te verzamelen.

    Ik ken de site van St. Meg. Ook ben ik mij van Fr. Lambertus werken bewust. Maar de site van benedictusberg.nl is nieuw. Heemkundevereniging Geleen ken ik het bestaan van.

    Mijn overgrootvader was P.M. Ramakers, een van de gebroeders Ramakers, mijn bet-overgrootvader Jan Willem Ramakers (1820-1887).

    Hartelijk dank voor de informatie!
    J.W.

    Leave a comment:


  • J.W. Ramakers en Zonen
    replied
    Atelier Ramakers

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Welkom op ons forum beste J.W.
    Het is niet zo dat we hier 'n la opentrekken en hup, daar zijn de gegevens. Maar dat we op zoek voor u gaan is 'n zaak die zeker is.
    Dank je wel Olijfje. Ik sta verbaasd over de nu al vele reacties die ik gekregen heb!

    Super en succes!
    J.W.

    Leave a comment:

Bezig...
X