Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rookverbod - Rookhok

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Een soortgelijke regel is er bij Brusselsepoort. Daar mag je zelfs tot op de parkeerterreinen niet roken. Hetgeen vorige week donderdag (de eerste koopavond na het instellen van het rookverbod) tot rare taferelen leidde.

    Het is echter een huisregel van het winkelcentrum, in het verlengde van het horeca-rookverbod.

    Vanmiddag was ik bij La Place, op het terras van Vroom en Dreesmann. Hoewel ook daar een rookverbod geldt, werd het daar weer wel toegestaan.

    De regels zijn niet tot iedereen doorgedrongen, klaarblijkelijk.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #32
      Een redmiddel voor de rokers kan zijn: het massaal toepassen van burgerlijke ongehoorzaamheid
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #33
        ik vind het rookverbod op de omliggende terreinen bij het winkelcentrum eerlijkgezegd ook overdreven. maar het is er wel.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #34
          Rookhok V&D



          Sinds 1 juli wordt op de gekste plekken in de openlucht gerookt.
          Het verbod om in horecagelegenheden, sportkantines en schouwburglounges nog een sigaret op te steken, heeft op andere plaatsen ook geleid tot strengere regels en afgeschafte rookruimtes.
          Bijgevolg kan de binnenstadobservator overal samenscholend (winkel) personeel zien dat pauzes buiten vult met een pafke.
          Door een toeval ontdekten we op het dak van warenhuis Vroom & Dreesmann (Grote Staat; Maastricht) zo’n nieuwe rookplek.
          Let op het vers getimmerde (regen)luifeltje.

          Β© gazet De Limburger
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #35
            Tabakswet op punten onduidelijk.

            Beegdense jurist noemt het rookverbod in de horeca wettelijk gebrekkig.
            De wet die het rookverbod in de horeca regelt, is onduidelijk.
            Volgens jurist Clemens Meerts uit Beegden is het lonend om in beroep te gaan tegen boetes.


            ROOKVERBOD
            Het rookverbod in de horeca, dat sinds 1 juli van kracht is, is op diverse punten juridisch aanvechtbaar.
            De horeca moet daarom meer in het geweer komen tegen het rookverbod.
            Dat vindt jurist Clemens Meerts uit Beegden.
            Volgens Meerts is de wet op sommige punten niet duidelijk en is het zelfs nog maar de vraag of er wel sprake is van een rookverbod zoals algemeen wordt verondersteld.
            "In de wet staat niet dat je geen sigaret meer op mag steken in een kroeg.
            Er staat dat je je werknemers moet beschermen tegen tabaksrook van anderen.
            Dus als een kroegbaas een installatie heeft die alle rook meteen afzuigt en het personeel heeft er geen last van, dan zou er volgens mij gewoon gerookt mogen worden."
            Meerts, die landelijke bekendheid verwierf door te stellen dat hij één op de drie snelheidsboetes ongedaan kon maken, hoopt dat ondernemers die een boete krijgen in beroep gaan.
            "Je ziet dat ondernemers meenden onder het verbod uit te komen door bijvoorbeeld een rokersvereniging op te richten, maar die hadden zich niet verdiept in de regels.
            Ik heb dat wel gedaan en op sommige punten kom ik onduidelijkheden tegen.
            Zo stelt de regelgeving ook dat werknemers geen last mogen hebben van tabaksrook van anderen, ook als werknemers zelf roken.
            In mijn ogen kun je, als je zelf rookt, in alle redelijkheid geen last hebben van de rook van een ander.
            Ook dat is een punt waarvan het interessant is om te zien wat een rechter daar van vindt."
            Meerts zegt dat hij niet uit is op extra klanten - 'ik heb het al druk genoeg' - maar dat hij juist de onduidelijkheid aan de kaak wel stellen.
            "Nu krijgen ondernemers nog waarschuwingen, maar misschien krijgen zij straks een boete voor iets dat juridisch geen steek houdt.
            In beroep gaan bij de rechtbank loont zich naar mijn idee dus in sommige gevallen."

            Β© gazet De Limburger; 290708.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #36
              Op de eerste dag dat Clean Air Nederland (CAN) op internet een meldpunt lanceerde waar mensen kunnen klagen over rokers op het terras, registreerde de antirokersclub al ruim 750 reacties.

              Dat verklaart CAN-voorzitter Willem van den Oetelaar in het AD. Volgens hem is het dinsdag gelanceerde meldpunt op www.cleanairnederland.nl daarmee nu al een succes: 'Veel mensen zijn blij dat ze hun verhaal kwijt kunnen.' Klachten komen onder meer van astmapatiΓ«nten of mensen die in sigarettenrook proberen te dineren.

              Met het meldpunt wil Van Oetelaar de aard en omvang van de overlast in kaart brengen die wordt veroorzaakt door horecagasten die sinds de invoering van het rookverbod hun heil zoeken op het terras. Met de klachten wil CAN over een maand of twee in overleg treden met brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland.

              'Een algeheel rookverbod op het terras hoeft heus niet per se. Ondernemers kunnen overwegen een deel van het terras rookvrij te maken of het voor een deel af te schermen met plexiglas. Maar niks doen is geen optie', aldus Van Oetelaar.

              WAT DACHT JE VAN BINNEN GAAN ZITTEN? :(
              Don't PRESS me....

              Opmerking


              • #37
                Ik verstuurde het volgende bericht naar CAN.

                Beste mensen, voor mij is het totaal wazig en in rook en nevelen verhuld waarom jullie het steeds op rokers hebben gemunt. Waarom gaan jullie niet binnen zitten, als er buiten op een terras gerookt wordt. Daarbij is het ook nog gezonder, omdat jullie dan geen last hebben van de roetdeeltjes en fijnstof; afkomstig van het gemotoriseerde verkeer. En binnen zit je met minder omgevingslawaai van al het voorbijrazende verkeer. Al met al pluspunten en een win-win situatie voor zowel de rokers (buiten op een terras) en de niet-rokers (rustig binnen zittend en geen last van fijnstofdeeltjes).
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #38
                  Wat lees ik nu weer voor afgrijselijks:

                  ***
                  Niet-rokers: Sigaret ook op straat verbieden
                  donderdag 31 juli 2008 10:36

                  Het rookverbod in de horeca gaat veel niet-rokers en een aantal 'bekende Nederlanders’ nog niet ver genoeg. Zij vinden dat ook roken op het terras, het strand en op straat moet worden verboden.

                  Rokers moeten ook op straat worden geweerd
                  Een rookverbod in horecagelegenheden gaat niet ver genoeg, zo luidt het idee achter het burgerinitiatief.

                  Boze rokers
                  Ene Margarita heeft daarom Wieisdesigaarwanneerurookt.nl opgericht. Margarita wil niet haar achternaam vermelden, uit angst voor boze rokers, zo meldt De Telegraaf.

                  Er moet wetgeving komen over een openbaar rookverbod, zodat iedereen met een gerust hart de straat op kan, aldus Margarita. Zelfs in de tuin roken moet worden verboden. β€˜Daar zouden de buren last van kunnen hebben,’ zegt Margarita.

                  Heksenjacht
                  De actievoerder wordt gesteund door een aantal β€˜bekende Nederlanders’, zoals pianist Wibi Soerjadi, burgemeester Gerd Leers (CDA) van Maastricht, actrice Victoria Koblenko, volleybalbondscoach Peter Blange.

                  Ook Ohra Verzekeringsmaatschappij staat op de lijst, maar daar klopt volgens de verzekeraar helemaal niets van. 'Deze vrouw heeft ons een aantal malen op een vervelende manier benaderd, en wij steunen haar absoluut niet,' zegt OHRA-woordvoerder Floor Naus tegen elsevier.nl.

                  'Wij doen geen uitspraken over dit soort zaken en dat hebben we deze mevrouw een paar keer uitgelegd, maar dat scheen ze maar niet te willen begrijpen,' aldus de woordvoerder.

                  Heksenjacht
                  Stichting Rokersbelangen spreekt over een heksenjacht op rokers. β€˜Je hebt altijd zotten die extreme dingen willen,’ aldus voorzitter Ton Wurtz. β€˜De kans van slagen is nihil.’

                  ***
                  Don't PRESS me....

                  Opmerking


                  • #39
                    Zou dat niet die Margarita zijn, die een schroef in een houten wand voor een mini-camera aanzag?
                    Heeft zeker las van hitte stuwing in haar hoofd.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #40
                      gerd.leers@maastricht.nl
                      Voor al uw commentaren.
                      Don't PRESS me....

                      Opmerking


                      • #41
                        Volgens mij heeft ook burgemeester Leers geen toestemming verleend om zijn naam aan deze "aktie" te verbinden.
                        Hij is vandaag net één dag terug van drie weken vakantie.
                        Daarbij heeft die mevrouw Margarita nogal wat namen opgevoerd, waarbij ze helemaal geen officiΓ«le toestemming voor heeft gekregen.
                        Ze zal wel heel veel e-mails hebben gestuurd, met als slotzin: "indien u niet reageert binnen (dan volgt de termijn), ga ik ervan uit dat u mij toestemming verleent voor het plaatsen van uw naam als één van steunbetuigers van de door mij te voeren aktie".

                        En in veel gevallen reageren mensen c.q. organisaties dan niet en je naam is dan automatisch toegevoegd bij de lijst steunbetuigers.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #42
                          Misschien de hoogste tijd voor burgemeester Leers om samen met Beppie een duet te zingen: "tied veur e pafke"; deil twie.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #43
                            Het mag toch niet waar zijn, zeg.
                            Was ik eerst in de veronderstelling dat burgemeester Leers onder nogal "vage omstandigheden" zijn goedkeuring gaf aan de Heksenjacht op rokers, op initiatief van ene Margarita, blijkt het nu ook nog eens de waarheid te zijn.
                            Luister naar dit online telefonisch interview van L1-radio.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #44
                              Ik heb het beluisterd, en nog een keer...tot vier keer toe.
                              Burgemeester Gerd Leers spreekt over een gedwongen vertrek van de 'niet-rokers' naar binnen, weg van de terrasjes, omdat daar veel rokende mensen zitten.
                              En mijnheer Leers, waarom zitten die rokende mensen op een terrasje?
                              Juist ja, omdat ze binnen in een horecagelegenheid niet meer welkom zijn, als ze af en toe iets willen roken; met de inachtneming van de argumenten van de niet-rokers en waarbij de rokers in het algemeen ook zeer respectvol mee omgaan.
                              Heeft u, mijnheer Leers, ooit een niet-roker aan een roker horen vragen: "zal ik me even terugtrekken, zodat u als roker even op uw gemak kunt genieten van uw rokertje?"
                              Neen, maar het was en is en zal wel blijven zijn, dat een roker respect toont voor een niet-roker, door duidelijk te vragen of het gelegen is om te roken, en waar eventueel een gelegenheid is om te roken, zodat de niet-rokers er geen last van zullen gaan krijgen.
                              Tevens spreekt de heer Leers over het moeilijk te hanteren handhavingsbeleid, betreffende een eventueel algemeen rookverbod in straten, in de parken, langs de Maas; kortom een algeheel rookverbod voor buiten.
                              Hij vergeleek het ook met een algeheel verbod van alcoholconsumptie buiten in de openbare ruimte, dat wel te handhaven valt via een algemeen geldend handhavingsbeleid.
                              Nu redeneer ik ook eens wat verder, beste Gerd Leers.
                              Waar wordt jaarlijks het 'Mestreechse Preuvenemint' gehouden?
                              Juist ja, buiten in de openbare ruimte, en wel op het Vrijthof.
                              Wees dan zo eerlijk en stoer met je praatjes, en verbied dan ook maar meteen de verkoop en consumptie van alle alcoholische dranken op het "Preuvenemint".
                              Want dat is pas uitvoeren van het Maastrichtse handhavingsbeleid ten aanzien van alcoholgebruik in de openbare ruimte.
                              En dat is tevens ook 'gelijke monniken, gelijke kappen'-beleid, waar u zo'n warm voorstander van bent.
                              Dan pas bent u zuiver en recht in de leer, beste burgemeester Leers.
                              En dan zwijg ik nog maar over de vele terrasjes, die zich merendeels in de openbare ruimte bevinden, maar waar wel naar hartelust alcohol wordt geschonken en gedronken.
                              U zult merken dat u 'op handen wordt gedragen' door de niet-rokers en leden van de "Blauwe Knoop" wanneer u het bovenstaande ook daadwerkelijk handhaaft en uitvoert, maar besef wel dat u daarmee Maastricht ook voor een groot gedeelte 'om zeep' helpt.
                              Hoc finis Trajectum ad Mosam.
                              Last edited by SJEF †; 2 augustus 2008, 21:13. Reden: tekst gewijzigd na lezing
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #45
                                Dan neem ik aan dat hij heeft bekend dat het een grapje was!
                                Don't PRESS me....

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X