Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Coronavirus Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Sjlech gesloape, Antonius?
    Neen niet echt. Het is in dit deel van Maastricht lekker rustig 's nachts.
    Maar ik ben het helemaal eens met Grapperhaus dat ze als 'echte Mestreechtenere en MVV'ers' absoluut niet op straat mogen en/of namens ons Maastrichtenaren de orde moeten handhaven.
    Ga lekker op Ziggo sport wat wedstrijden kijken en verstuur een paar app'jes.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #92
      Och, het leek afgesproken beleid. De-escalerend optreden. Maar het is niet een taak van Engelen. Zitten duivels tussen. "Us Mestreech", "Haw Pin", krijg er het zuur soms van. Tijd voor een appelflap.

      Opmerking


      • #93
        Ja Stein, of all places? Relschoppers in Stein. Leuk artikel vandaag in de krant Trouw.
        Wat de jongeren allemaal niet meer mogen en wat ze vergeten zijn dat allemaal mogelijk is.

        Gaan we nu eindelijk de versnelling zien qua vaccinatie? Ik hoop het voor u en mij.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #94
          Vandaag, nou ja eigenlijk alweer gisteren, zondag 31 januari 2021, maakte ik met mijn hond de vaste laatste ronde.
          Het was redelijk laat, zo rond 23.45 uur.
          De avondklok is nu ruim een week van kracht en in die tijd ben ik varirend van 22.30 tot 00.30 uur met de hond de laatste ronde gaan wandelen.
          Gemiddeld kwam ik altijd wel circa 8-10 auto's tegen op een van de grotere en drukkere wegen van Maastricht-West.

          Maar vandaag niets, nada, niente.
          Of beter gezegd, ik zag in de verte een politieauto langsrijden en een lege (!) stadsbus passeerde mij.
          Voor de allereerste keer had ik de indruk dat ik wandelde tijdens een avondklok.

          Afgelopen week, in de nacht van woensdag op donderdag, ben ik rond 03.00 uur - volledig legitiem ! - van Kerkrade naar Maastricht gereden.
          In deze pakweg 30 minuten heb ik, midden in de nacht !, zeker 12-15 auto's zien rijden.
          Zonder enige twijfel zullen deze auto's net zo legitiem op de weg zijn geweest als ik, maar ik vroeg mij af of in een normale nacht van woensdag op donderdag rond dat tijdstip meer auto's op de weg zouden zijn ?

          Bijna thuis had ik op de (voormalige) kruising Brusselseweg/Frans van de Laarplein/Nobellaan een fantastische ontmoeting met een vos.
          Potsierlijk draafde deze vos over de rijbaan van de Brusselseweg.
          Misschien draaft een vos niet en wordt deze betiteling alleen toegeschreven aan een paard, maar dat moet dan snel veranderen.
          Want deze vos draafde. Hij sprintte, noch wandelde en liet zich niet afleiden door mijn komst.
          Een prachtig gezicht zo'n vos.

          Gelukkig zie je tegenwoordig vaker 's nachts vossen door de wijk lopen. Hele schuwe beesten. Ze zullen deze avondklok waarschijnlijk heel prettig vinden
          Last edited by Pier; 14 april 2023, 10:51.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #95
            Ah u heeft hem ook gezien.
            In de zomer ga ik meestal al om 4:00 uur lekker in de frisse ochtendlucht wandelen en zag hem toen ook aan het park naast de Fagotstraat.
            Z'n burcht is door een andere wandelaar die ik vaker tegenkom gespot nabij Fort Willem. Waar ik al eens een platgereden pup op de Cabergerweg heb zien liggen.

            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #96
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Misschien draaft een vos niet en wordt deze betiteling alleen toegeschreven aan een paard, maar dat moet dan snel veranderen.
              Want deze vos draafde. Hij sprintte, noch wandelde en liet zich niet afleiden door mijn komst.
              Je hebt helemaal gelijk, Pier. Mij is ook opgevallen dat vossen in lekker tempo een vastberaden, heel aparte loop hebben. Zelfs op afstand herken je dat het geen hond is. Het doet mij ook denken aan een paard in gestrekte draf.

              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Afgelopen week, in de nacht van woensdag op donderdag, ben ik rond 03.00 uur - volledig legitiem ! - van Kerkrade naar Maastricht gereden.
              In deze pakweg 30 minuten heb ik, midden in de nacht !, zeker 12-15 auto's zien rijden.
              Zonder enige twijfel zullen deze auto's net zo legitiem op de weg zijn geweest als ik, maar ik vroeg mij af of in een normale nacht van woensdag op donderdag rond dat tijdstip meer auto's op de weg zouden zijn ?
              Wat ik me dan afvraag is, of je dan politiecontrole tegenkomt. Wordt er nog/weer/altijd gecontroleerd door de heren/dames in uniform?
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 februari 2021, 13:10.

              Opmerking


              • #97
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                (..)
                Wat ik me dan afvraag is, of je dan politiecontrole tegenkomt. Wordt er nog/weer/altijd gecontroleerd door de heren/dames in uniform?
                Ja, er wordt wel degelijk gecontroleerd.
                Mij kwam 1 politieauto tegemoet, maar dat was op de autoweg van Kerkrade naar Heerlen.
                Dus die kon mij niet controleren.

                Een collega is overigens wel aan de kant gezet, ergens ter hoogte van Geleen.
                Maar, zoals gezegd, was het ritje volledig legaal.

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #98
                  Lockdown? Niets nieuws onder de zon.

                  "Laten we nu eens zien, hoe het er in de zomer van 1669

                  Bron: M. Schoonbrood en J.S. Grossier, Schetsen uit de geschiedenis van Maastricht en omstreken, Maastricht (Van Aelst), tweede reeks [1928], blz. 16-17. Sfeerbeschrijving op basis van de originele Raadsverdragen ('gemeenteraadsnotulen') van Maastricht.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 februari 2021, 09:44.

                  Opmerking


                  • #99
                    Is de 'macht der gewoonte' afgeschaft?

                    Een dezer dagen had ik het geluk dat ik naar het Academisch Ziekenhuis in Maastricht mocht gaan voor een tweetal consults.
                    Ik moet zeggen dat het ziekenhuis er werk van heeft gemaakt om in ieder geval de bezoekers de indruk te geven dat er alles aan is en wordt gedaan om onderlinge besmettingen van het covid-19 virus voorkomen.
                    Er is zelfs een controle - al stelt het niet al te veel voor - voor je het zogenaamde poliplein van het MUMC+ mag betreden.
                    Uiteraard is het dragen van een mondkapje in het ziekenhuis verplicht en staan op tal van plaatsen desinfectiepompen.

                    Uiteindelijk kom je dan bij de bewuste polikliniek.
                    Grappig is dat eigenlijk alles automatisch verloopt.
                    Daar waar je vroeger een ponsplaatje had in alle ziekenhuizen, heb je nu een elektronisch patientenpasje.
                    Als je dat patientenpasje hebt kun je dat gewoon aanbieden aan een scanner bij de hoofdbalie van de desbetreffende polikliniek.
                    Je hoeft de dames achter de balie - ik realiseer mij nu dat het altijd dames zijn achter een balie en nooit een man - niets meer te vragen en/of te melden.
                    Na het aanbieden van je patientenpasje zie je op het beeldscherm de vraag "Bent u Pier?".
                    Als je dat bevestigt, word je verwezen naar de betreffende wachtkamer en rolt er een print uit het apparaatje dat bevestigt dat je om 14.00 uur een afspraak hebt bij Dr. Prik.

                    De wachtkamer is voorzien van tal van plexiglazen schotten en in een relatieve veiligheid, maar met nog steeds het verplichte mondkapje op, mag je de oproep van Dr. Prik afwachten.
                    Nu is mijn ervaring dat zoiets altijd uitloopt en in de minuten dat je wacht kun je op 2 of 3 grote beeldschermen in de wachtkamer alvast kennismaken met alle medewerkers op de betreffende poli.
                    Bij het zien van de foto van Dr. Prik kreeg ik wel een geruststellend gevoel. Ook weer mooi meegenomen, toch?

                    Zo'n 10 minuten na het tijdstip van de afspraak - een tijdsmarge die ik heel acceptabel acht - nodigt een vriendelijk assistentie, die ik helaas niet herken van de foto's op de eerder beschreven beeldschermen, mij uit haar te volgen.
                    Ik heb zo het idee dat men het niet relevant vindt om alle medewerkers op de beeldschermen te tonen, alleen de behandelende (co-)assistenten en dokters.
                    Maar goed, volgzaam als ik ben volg ik de assistente en word ik de spreek- annex behandelkamer van de dokter binnengeleid.

                    Dr. Prik zit op een monitor te gluren, waarschijnlijk en hopelijk, om de laatste stand van zaken rond de medische toestand van Pier te bekijken.
                    Bij het binnenkomen kijkt Dr. Prik vrolijk op en zegt mij vriendelijk goedendag.
                    Gaande naar en staande voor een arts, waarvan ik vermoed dat hij mij dadelijk wel eens pijn zou kunnen doen, ben ik sowieso de vriendelijkheid zelve, dus wens ik hem een alleraardigste dag toe.

                    Op dat moment realiseer ik mij dat hier een leuke posting in zit voor de MO-topic 'Coronavirus Maastricht'.
                    Wat er namelijk in het afgelopen jaar is gebeurd, is het feit dat we het als heel normaal vinden om elkaar geen hand meer te geven.

                    Ik kan mij niet anders herinneren als dat het heel normaal was om ergens een spreekkamer binnen te komen, dan wel iemand te ontvangen, en dan te beginnen met het schudden van de handen.
                    Sterker nog..... op de allereerste dag bij de 1ste lockdown, waarschijnlijk ergens begin maart 2020, had ik toevalligerwijs een afspraak bij de huisarts. Gelet op het vroege tijdstip toen was ik de eerste patint die dag.
                    Alles was toen nog onwennig.
                    In mijn herinnering was het zo dat ik als patient toen nog geen mondkapje hoefde te dragen, maar dat de huisarts wel een mondkapje moest dragen, maar (nog) geen beschermende kleding.
                    Het allereerste wat de huisarts toen deed, was mijn hand schudden.
                    Uiteraard, weer bang dat hij mij dadelijk misschien pijn zou gaan doen, schudde ik flink terug.
                    Wel durfde ik toen, tijdens het schudden, voorzichtig te opperen dat ik meende dat dit niet meer de bedoeling was.
                    De huisarts liet toen direct los, verontschuldigde zich en beriep zich op de strafuitsluitingsgrond "macht der gewoonte".

                    Nu, een jaartje verder, bestaat er geen 'macht der gewoonte' meer en is handenschudden afgeschaft.
                    Zou deze 'macht der gewoonte' na de coronacrisis weer terugkeren??

                    PS:
                    Mocht iemand zich, na het lezen van deze posting, zorgen maken over de medische toestand van Pier, dan kan ik hem of haar geruststellen.
                    Pier is nog kerngezond (hoop ik).​
                    Last edited by Pier; 14 april 2023, 10:53.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Is de 'macht der gewoonte' afgeschaft?
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 februari 2021, 18:04.

                        Opmerking


                        • Vandaag, 27 februari 2021, is het precies 1 jaar geleden dat de allereerste coronapatint in Nederland werd gediagnosticeerd.
                          Dat was in Tilburg.

                          Sindsdien is er veel in de (Maastrichtse) samenleving veranderd.
                          Wie had het ooit voor mogelijk gehouden dat in 2020 de grenzen met Belgie een tijdlang gesloten zou worden.
                          Of dat
                          - alle winkels en horeca gesloten zou worden;
                          - het Preuvenemint (2020), Winterland (2020), Rieu op het Vrijthof (2020) en carnaval (2021) afgelast zouden worden;
                          - in januari 2021 een avondklok (21.00-04.30 uur) ingevoerd zou worden;
                          - we in het openbaar vervoer alleen nog maar mogen reizen met mondkapje;
                          - we het normaal vinden om met een mondkapje in publieke ruimtes te lopen;
                          - we elkaar geen hand meer geven en dat nu/voorlopig als het nieuwe normaal beschouwen.

                          We kunnen wellicht nog andere hele opmerkelijke verschijnsel van deze covid-19 maatregelen opsommen.

                          Ik behoor tot de zwijgende meerderheid die zich eigenlijk protestloos en schouderophalend achter alle maatregelen schaart.
                          Dat doe ik in de hoop dat ter zake deskundige wetenschappers ons niet besodemieteren en de overheid het beste met ons voor heeft, ook al zal diezelfde overheid waarschijnlijk over x-maanden zelf moeten toegeven dat sommige maatregelen achteraf gezien niet volledig juist waren.
                          Ik erken daarmee dat ik mij bewust ben van het feit dat onze overheid - met de kennis van nu - onvermijdelijk fouten en/of verkeerde inschattingen maakt n dat ik het haar in alle redelijkheid niet kwalijk neem.

                          En toch begrijp ik sommige maatregelen echt niet.
                          Ik lees en hoor dat scholen bijvoorbeeld weer (deels) open gaan. Dat vind ik heel begrijpelijk.
                          Dan lees ik dat scholen inventief zijn en bioscoop- of theaterzalen afhuren, die toch leeg staan, om daar les te geven aan pakweg 50 leerlingen (van examenklassen) tegelijk die dan verspreid door de zaal zitten.
                          Klinkt ook nog heel logisch.
                          Maar dan rijst bij mij wel de vraag waarom deze pakweg 50 leerlingen na de lesuren niet ingeruild kunnen worden door 50 reguliere bioscoop- en/of theaterbezoekers??

                          En zo zou ik nog enkele voorbeelden kunnen noemen.
                          Maar voorlopig blijf ik alle maatregelen trouw volgen, waarschijnlijk met de wetenschap dat wanneer ik dit stukje over 3 of 4 jaar teruglees ik mij niet meer kan voorstellen in welke absurde tijd we nu leven.
                          Last edited by Pier; 14 april 2023, 10:54.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Maar dan rijst bij mij wel de vraag waarom deze pakweg 50 leerlingen na de lesuren niet ingeruild kunnen worden door 50 reguliere bioscoop- en/of theaterbezoekers??
                            En zo zou ik nog enkele voorbeelden kunnen noemen.
                            ja maar Pier
                            Het gaat toch om de concentratie mogelijk "besmette lucht" van onbekende personen die wisselende contacten hebben. Het virus springt niet over, maar vliegt over middels de Aerosolen.
                            Onbekenden besmetten dus soms zonder symptomen te hebben een hele massa andere personen. Leerlingen en studenten als ook docenten zijn allemaal te traceren.

                            Dat is waarom geen reguliere bezoekers toegelaten worden.

                            De wetenschappers spreken nu al over het endemisch worden van het huidig corona virus en de toekomstige mutanten, dus kan vaccineren alleen onze hoop zijnen tegelijk een prik krijgen lijkt heel simpel, maar dergelijke oplossingen zou men echt moeten kunnen organiseren in het Moderne Nederland qua logistiek en kosten. Daar is er een politieke wil voor nodig.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              ja maar
                              Het gaat toch om de concentratie mogelijk "besmette lucht" van onbekende personen die wisselende contacten hebben. Het virus springt niet over, maar vliegt over middels de Aerosolen.
                              Onbekenden besmetten dus soms zonder symptomen te hebben een hele massa andere personen. Leerlingen en studenten als ook docenten zijn allemaal te traceren.

                              Dat is waarom geen reguliere bezoekers toegelaten worden. (...)
                              We hoeven hierover geen discussie te voeren, want ongetwijfeld heb je ergens wel gelijk in je bewering.
                              Toch kunnen bezoekers van bioscopen of theaters ook getraceerd worden als ze bereid zijn hun personalia bekend te maken.

                              Overigens hoor ik vrij weinig meer van de zgn. corona-app realiseer ik mij nu.
                              Is deze app een stille (corona)dood gestorven?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              (...) Stemmen op 17 maart met je stempas in de hand en tegelijk een prik krijgen lijkt heel simpel, maar dergelijke oplossingen zou men echt moeten kunnen organiseren in het Moderne Nederland qua logistiek en kosten. Daar is er een politieke wil voor nodig.
                              Hahaha.... lijkt in eerste instantie een goed idee
                              Maar, dan blijven of mensen juist weg bij het stemlokaal of er is juist een stormloop bij het stemlokaal.
                              Bovendien moet je 15 minuten ter plaatste blijven na een prik.
                              Dus dan puilen de stemlocaties wellicht net uit en dat ik nu net iets wat we in de publieke ruimte niet willen.

                              Desalniettemin zouden soortgelijke initiatieven wellicht kunnen zorgen voor een snellere vaccinatie!
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Overigens hoor ik vrij weinig meer van de zgn. corona-app realiseer ik mij nu.
                                Is deze app een stille (corona)dood gestorven?
                                Wat doet die app dan? Dat is weggegooid geld geweest. Pure verspilling die niets toevoegde aan het oplossen van het probleem en die je batterij helemaal leeg zuigt.

                                15 minuten is mede wegens de bijwerkingen die zouden kunnen optreden, nou als ze me dan buiten op straat vinden met die bijwerkingen lig ik in ieder geval niet in de weg op het stembureau

                                te weinig geld en te weinig wilskracht
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X